[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor Patrick op 16 apr 2008, 17:13

// Utrecht, 16 april 2008

/CNV Onderwijs bereikt akkoord met minister en werkgevers/ Akkoord over verbetering lerarensalarissen Bapo blijft Na een onderhandelingsperiode van anderhalve maand hebben CNV Onderwijs en de overige bonden met de werkgeversorganisaties in het onderwijs en minister Plasterk een akkoord gesloten over een stevige verbetering van de inkomens in de onderwijssector.

Zo zal 40% van de leraren in het basisonderwijs een schaal hoger kunnen komen (van LA (9) naar LB (10)). Het maximumsalaris van schaal LA wordt verhoogd. Op jaarbasis levert dit zo’n € 850 op.
Op het laatste moment is het CNV Onderwijs gelukt ook voor het speciaal (basis) onderwijs een dergelijke schaalverhoging te realiseren voor de leraren in deze sector in schaal LB. In het hele primair onderwijs worden de salarisschalen ingekort naar 15 treden.

Voor de uitbreiding van het aantal conciërges en/of administratief medewerkers voor basisscholen is € 20 miljoen gerealiseerd. Dat is niet genoeg om voor iedere basisschool een ondersteuner te realiseren. Daarom zal CNV Onderwijs de komende tijd in politiek Den Haag blijven aandringen op meer ondersteuners en op een snelle oplossing hiervoor.

Voor schoolleiders in het primair onderwijs is ook een verbetering gerealiseerd, waardoor op elke school de directeur een toelage krijgt van € 275 bruto per maand. Voor adjunct directeuren in het primair onderwijs is afgesproken dat schaal AA wordt afgeschaft, zodat alle adjuncten overgaan naar de hogere schaal AB.

De onderhandelingen in de onderwijssector waren het vervolg op het rapport van de Commissie Rinnooy Kan, speciaal ingericht om met oplossingen te komen voor het lerarentekort. Dit tekort doet zich naar het zich laat aanzien vooral voor in de sector voortgezet onderwijs.
Daarom zijn daar stevige verbeteringen gerealiseerd.

In de sector voortgezet onderwijs gaat het aantal hogere leraarschalen tot 2014 stapsgewijs flink omhoog. Veel meer leraren kunnen dan doorgroeien naar lesgevende functies in schaal LC. Dit betekent een verbetering van het eindsalaris met bijna 600 euro.
Eerstegraads bevoegde leraren die ook daadwerkelijk (deels) lesgeven in de bovenbouw krijgen recht op schaal LD, wat in vergelijking met LB neerkomt op een verbetering van het eindsalaris met ruim 1150 euro betekent.

Bovendien worden de schalen vanaf 2009 in zes jaar verkort van 18 naar 12 treden. Leraren zien hun maandsalaris daardoor jaarlijks sneller stijgen dan nu het geval is en bereiken aanzienlijk eerder het maximum van de schaal. Leraren op het maximum krijgen een uitlooptoeslag van €1000 per jaar.

In de bve-sector worden de komende tijd grote arbeidsmarktproblemen verwacht. Om de concurrentie met de markt aan te kunnen worden daarom in deze sector de aanvangssalarissen verhoogd. Tegelijkertijd wordt het maximum van LB (10) verhoogd met € 130. Ook in deze sector wordt het aantal treden voor alle leraarschalen stapsgewijs teruggebracht van 18 naar 12. Bovendien kan iedere leraar die vijf jaar op zijn eindschaal zit, rekenen op een extra periodiek ( ca.
€ 140). Verder worden de schalen geharmoniseerd voor OBP en OP.
Natuurlijk zijn ook in de BVE sector afspraken gemaakt waardoor veel docenten kunnen doorstromen naar een hogere schaal.

Ook voor het hoger onderwijs zijn afspraken gemaakt, hoewel hier minder arbeidsmarktproblemen te verwachten zijn. Voor het hbo is een extra budget voor opscholing afgesproken. Dat bedrag komt beschikbaar naast het onderwijsbrede scholingsfonds, dat de komende jaren gevuld gaat worden. Belangrijkste afspraak voor de leraren in het hbo is de functiemix, die inhoudt dat veel leraren in een LA en LB functie doorgroeien naar een LC functie en dat veel mensen met een LD functie doorgroeien naar een LE.

Hoewel het aanvankelijk een breekpunt leek te zijn en ondanks de sterke politieke druk in de afgelopen maanden, zijn we erin geslaagd de regeling voor oudere leerkrachten (bapo) ongewijzigd te handhaven.

In het gesloten akkoord wordt veel aandacht geschonken aan de mogelijkheid om de komende tijd door te groeien. Het bedrag dat de komende jaren beschikbaar is groeit uiteindelijk via ruim 700 miljoen in 2012 naar ruim een miljard euro in 2020. Omdat veel maatregelen pas volgend jaar ingaan is afgesproken dat alle medewerkers in de sectoren po, vo, mbo en hbo dit jaar rond de dag van de leraar aanvullend € 200 ontvangen, deeltijders naar rato.

Ledenraadpleging
CNV Onderwijs gaat de komende weken de mening peilen van de leden.
Op 23 en 24 april vinden er regionale informatiebijeenkomsten plaats.
(zie hieronder) Raadpleeg daarvoor de site of komend Schooljournaal.
Alle leden kunnen stemmen. Dit kan vanaf heden via de site tot 15 mei.
<http://www.cnvo.nl/convenant-leerkracht> De komende tijd worden er ook sectorale nieuwsbrieven verspreid met nadere informatie.

Informatie Verspreid deze brief onder uw collega's. Dit is het moment om uw collega's te wijzen op het nut van het lidmaatschap van CNV Onderwijs. U kunt zich aanmelden via de website http://www.cnvo.nl <http://www.cnvo.nl/> of bel 0900-2255266

Michel Rog en Willem Jelle Berg Onderhandelaars CNV Onderwijs

*OVERZICHT REGIOBIJEENKOMSTEN 23 EN 24 APRIL 2008 *

* *

*Gelderland /Utrecht*
Datum : donderdag 24 april
Locatie : Arnhem, Hotel Haarhuis , Stationsplein 1, 026 442 74 41
Aanvang : 19.30 uur
Regiobestuurders : Joop Witteveen/David Bruning

*Zeeland/Brabant*
Datum : woensdag 23 april
Locatie : Breda, Hotel Princeville, Princenhagelaan 5, 076 522 60 55
Aanvang : 19.30 uur
Regiobestuurders : Myriam Biekens /Colette van Wezel

*Limburg*
Datum : woensdag 23 april
Locatie : Roermond, Hotel/Restaurant/Zalencentrum Ooldershofjes, Broekstraat 35, 0475 333693
Aanvang : 19.30 uur
Regiobestuurder : Tom Boot

*Groningen/Friesland/Drenthe*
Datum : donderdag 24 april
Locatie : Assen, Hotel de Jonge, Brinkstraat 85, 0592 312 023
Aanvang : 19.30 uur
Regiobestuurder : Jan Noorda

*Utrecht/Zuid-Holland*
Datum : woensdag 23 april
Locatie : Gouda, Vergadercentrum Sport City Gouda, Groenhovenpark 1,
0182 &ndash; 693 434
Aanvang : 19.30 uur
Regiobestuurders : Dorien Reijn/ Rene Cogels

*Noord-Holland*
Datum : woensdag 23 april
Locatie : Alkmaar, Hotel Akersloot, Geesterweg 1a, 0251 361888
Regiobestuurder : Cor Duinmaijer

*Overijssel***
Datum : woensdag 23 april
Locatie : Zwolle, de Nieuwe Buitensocieteit, Stationsplein 1, 038
426 02 60
Regiobestuurder : David Bruning
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor jufHetty op 16 apr 2008, 18:29

Ik kan iedereen aanraden lid te worden van een van de onderwijsvakbonden. Ik ben zelf jarenlang lid van de onderwijsbond CNV en heb veel steun aan hen gehad tot een rechtszaak toe. Hulde voor deze collectieve kracht. Word lid, draag bij aan deze kracht.
Pijnpunt in de onderwijssalariëring voor mij tot nu toe: doorgroeien na de hoogste salarisschaal voor primair onderwijs (LA) is alleen mogelijk bij bekleden van een managementfunctie of naar het Speciaal onderwijs. Ik heb in het Speciaal Onderwijs verschillende banen gehad en ik kan niet zeggen of dat nu zwaarder was, als leerkracht aan een basisschool heb je maar te roeien met de riemen die er zijn. En die zijn er weinig......Ik heb zelf de directeursopleiding gedaan, maar kan als leerkracht zoveel betekenen voor kinderen en school, wat ik dus ook blijf doen. Want wat gaat er gebeuren als alle leerkrachten met enige ambitie en masse verdwijnen achter een bureau? Helaas werd die kwaliteit tot nu toe niet in euro's omgezet. Ik ben wat sceptisch bij het doorschalen van leerkrachten naar LB en zal het bij mijn eigen bestuur aankaarten. Wellicht komt het er anders niet van.
Verder ben ik een idealistische en daardoor (te snel?) tevreden leerkracht. Bij politie, zorg enz. zie ik dezelfde inzet en dezelfde beschamende beloning. Ik kan maar niet begrijpen waarom sommige mensen het tienvoudige verdienen van wat ik verdien. doe ik nu zulk onbelangrijk werk? Of is dat werk van hen tien keer zo belangrijk? Wie legt mij dat uit?
Toch ga ik morgen blij naar de kindertjes van mijn klas . Zij rekenen op mij en ik zal er zijn voor ze, hoe dan ook. Fijn voor de schatkist, zulke trouwe harde werkers zoals jij en ik. Ben benieuwd naar de volgende verhoging van mijn energierekening en de daarin doorberekende salarisverhoging van het management daar. Want 30% salarisverhoging heb ik alleen nog maar in mijn dromen gezien. Schande, na de belofte dat de extreme salarisverhogingern van de topinkomens zouden worden aangepakt.
Ik maak er morgen een fijne dag van, gratis en voor niets door mijzelf gecreëerd. Pak dat maar eens af.
Zo, en nu ga ik koffie drinken.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor Robje op 17 apr 2008, 08:03

ff kijken, 100 piek meer op de dag van de leerkracht; en sneller aan de top. Als je "gewoon een goede leerkracht" wilt zijn is er niks extra's te halen; je moet de klas uit (dir. functie) of naar SO.

Willen alle politici die weet ik veel hoeveel procent hebben beloofd nu in het openbaar toegeven dat ze
a. liegen, of
b. niet capabel zijn.

Vakbonden, politiek, het maakt me eigenlijk geen moer uit, ik zit te wachten op het moment dat directies en besturen het lef gaan krijgen onderscheid te maken; wie goed zijn werk doet verdient gewoon meer!

Gelukkig hebben we het mooiste werk van dit land!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor nieuwsgierig op 08 jan 2009, 14:05

Het zou ook leuk zijn dat leerkrachten die veel cursussen/opleidingen hebben gedaan ook meer verdienen omdat ze bepaalde expertise hebben en dat met anderen kunnen delen e.d.
Zou niet alleen leuk zijn maar ook rechtvaardig.
nieuwsgierig
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 25 dec 2008, 14:41
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor Fransje op 08 jan 2009, 16:51

Zoals ook in het berichtje van Patrick al staat, is de bedoeling dat 40% van de leraren van LA naar LB gaat. Het gaat dan om 40% van iedere school. Dus alle scholen moeten gaan kijken naar een beloningssysteem. Het kan dus zijn dat er bij jou gekeken gaat worden naar je opleidingen en het nut voor de school van die opleidingen. Bij veel scholen zal er iets gekeken worden naar IB en RT. Maar iedere school mag/ moet dat dus zelf bepalen en bekijken en er beleid op maken.
Sinds 1 augustus 2010 directeur op een school met +/- 125 leerlingen, dit jaar ook leerkracht van groep 7/8 en ik volg een opleiding... Kortom druk bezig!
Fransje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 417
Geregistreerd op: 06 nov 2002, 20:37
Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor Anita op 08 jan 2009, 17:46

Dit is ook wel de reden waarom ik weer allerlei verslagen zit te maken, nu voor een masteropleiding.. Ik leer veel meer van de bijeenkomsten, die verslagen kunnen me eigenlijk gestolen worden. Ik zou me alleen flink voor de kop slaan als het over een paar jaar zo zou zijn dat ik door het niet maken van die verslagen geen salarisverhoging krijg.. :)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor jufHetty op 09 jan 2009, 19:38

Bij ons op school is gemeld dat het bestuur waartoe we behoren serieus aan de slag is met deze regeling van doorstromen naar schaal LB. Ik heb vernomen dat niet alleen opleiding maar ook ervaring en inzetbaarheid een rol spelen bij de functiewaardering. En terecht, want sommige kwaliteiten van een leerkracht zijn een kwestie van bijvoorbeeld talent of grote inzet, iets waar geen opleiding voor is en nooit zal komen.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor lucia op 09 jan 2009, 20:05

Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Akkoord over verbetering lerarensalarissen [CNV]

Berichtdoor nieuwsgierig op 10 jan 2009, 12:33

wie weet wordt het werken in het onderwijs voor mannen ook weer aantrekkelijk! (want het is toch zonde dat zo weinig mannen voor de klas staan)
nieuwsgierig
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 25 dec 2008, 14:41
Groep: 4
PABO jaar: 0


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron