[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - groep 3 - "kort lontje"

groep 3 - "kort lontje"

‘Het opzettelijk fysiek of psychisch verwonden van anderen’

Moderator: Anne

groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor liselot_1 op 22 jan 2008, 19:51

in mijn groep drie zitten een aantal jongens die erg naar elkaar toetrekken, maar wat ook vaak botst. Het zijn impulsieve jongens met een kort lontje. Dingen worden al snel met handen en voeten opgelost. Ze dagen elkaar op bepaalde momenten uit en spel wat leuk begon, loopt makkelijk uit de hand.
Het buitenspelen is hierdoor vaak niet leuk. Ze zoeken elkaar op maar het gaat ook o zo vaak fout. Soms spannen ze ook samen tegen andere kinderen.
Gesprekken hebben we al vaak gehad. De afspraak is gemaakt dat als je iets niet leuk vindt je dat duidelijk zegt : "stop ik vind dit niet leuk" en als er iets is, je naar de juf toekomt om het SAMEN op te lossen. Regelmatig krijgen 1 of meer kinderen een time-out tijdens het buitenspelen als het mis gaat. OOk ouders zijn hiervan op de hoogte. Toch blijft het naar mijn mening toch nog te vaak voorkomen. Ze handelen zo impulsief. Tijdens gesprekjes is het ja en amen en weten ze dat ze fout zitten. (dit kunnen ze ook verwoorden) ook weten ze prima hoe het anders kan, maar als het puntje bij paaltje komt zijn ze niet bij machte om het op een andere manier op te lossen. In de klas en in de rij staan ze ook al uit elkaar.

Wie heeft er tips??
liselot_1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 156
Geregistreerd op: 05 feb 2005, 17:46
Groep: 5
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Juffrouw Anneke op 22 jan 2008, 20:33

Op mijn stageschool wordt met een afsprakenslang gewerkt.
http://www.sociaalemotioneel.nl/downloa ... R_def.pdf/
Dit helpt wel goed. Als er een afspraak niet wordt nageleefd staat hier een consequentie op: een waarschuwing. Bij 3 waarschuwingen een brief naar de ouders. Daarna is het meestal wel over.
Ik verwacht een kindje, een echt wondertje, op 17 oktober 2008!
Avatar gebruiker
Juffrouw Anneke
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 14 jan 2008, 14:07
Woonplaats: Gehucht in Overijssel
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor jufHetty op 23 jan 2008, 15:45

Heel goed: duidelijke afspraken zoals in de vorige reactie.

Heb je het ook al eens over een andere boeg gegooid? In mijn ervaring zijn de kinderen die vaak dit soort gedrag vertonen kinderen die gewoon regelmatig een aai over hun bol nodig hebben, een complimentje en een bevestiging. Als je dat nu eens naar allekinderen doet, zal je zien hoe het werkt. Iedereen wil erbij horen. Het vraagt een investering dus het zal je hier een daar een deel van je reken- of taallles kosten. Maar regelmatig aandacht besteden aan de zaken die goed gaan in de klas en in het bijzonder individuen (ook die altijd goed hun best doen natuurlijk!!) kan echt wonderen doen. Kinderen willen in de basis gewoon dat ze lief gevonden worden, sommigen zijn niet goed bereikbaar er voor of komen thuis te kort.

Neem deze gedachte mee als je weer voor de klas staat. Jij maakt met je houding als leerkracht al een heel verschil, je bent de hele dag bij ze. Maar blijf duidelijk in wat wel en niet kan. Ik heb echt kinderen op zien bloeien met een klein beetje extra aandacht. Veel succes en laat weten hoe het gaat.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Werna op 17 maart 2010, 18:56

In mijn klas zit ik met een soorgelijk probleem.

Een van de jongens heeft een bijzonder kort lontje, hij weet dat hij fout zit maar er hoeft maar een klein ding te gebeuren en hij vliegt andere kinderen aan. Dit gebeurd alleen maar tijdens het spelen, als we aan het werk zijn in de klas is er niets aan de hand. Zijn ouders zijn op de hoogte gebracht van het probleem en zij herkennen dit en weten ook niet meer wat ze er mee aan moeten doen.
Deze jongen weet dat hij fout zit, hij doet het ook niet met opzet maar kan zijn woede niet onder controle houden.

We hebben al veel dingen geprobeerd: de juf erbij halen als er iets aan de hand is, iets fijns meenemen van thuis wat je vast kan houden als je boos bent, geen geweld op tv meer kijken, geen gewelddadige spelletjes meer spelen (zowel op de computer als 'in het echt'): niets helpt.

Heeft iemand tips die hem kunnen helpen zijn agressie onder controle te houden?
Werna
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 17 maart 2010, 18:45
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Joke op 17 maart 2010, 19:05

Zorg voor een gestructureerde en voorspelbare omgeving.
Bij nieuwe gebeurtenissen of verandering van regels altijd het kind goed voorbereiden. Het kind kan waarschijnlijk niet tegen onverwachte situaties/veranderingen.
Bij spelen is er minder zeker dan bij werken.
Leer hem de sociale omgangsregels door letterlijk aan te geven hoe en wat te zeggen in verschillende sociale situaties. Dit kan aan de hand van rollenspellen.
Als het kind de gevoelens van een ander niet intuïtief kan aanvoelen, moet hem geleerd worden hoe hij op de juiste manier kan reageren. Wanneer het kind een verkeerde reactie laat zien moet de fout uitgelegd worden en weer het goede voorbeeld gegeven worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Oud op 17 maart 2010, 19:11

Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Juf Ellen85 op 17 maart 2010, 19:16

Dit is in onze groep drie ook zo. Erg vervelend.
Een keer binnenhouden, waarschuwen, over praten. Niets helpt.

Nu hebben we voor de kerstvakantie twee weken complimenten kruisjes gezet. Als je wél lekker buitengespeeld had kreeg je een kruisje. Omdat ik 'duo' ben evalueerden wij op woensdag. Hadden ze dan drie kruisjes kregen ze een stikker.
Leerlingen bepaalden zelf of zij vonden dat ze een sticker verdient hadden, dan overlegden zij dit in hun tafelgroep, waren zij het er ook mee eens dan kwam er een kruisje.
HEt werkte echt als een tierelier, maar naar twee weken hebben we het afgeschaft en het werkte een maand goed door, maar nu is het weer knudde. Misschien toch maar weer invoeren.
Op een gegeven moment weet ik ook niet meer of ik nu boos hoor te worden, aardig blijven, ustig blijven. Het kost zoveel (zinloze) energie.

het valt me wel op dat het gebeurt asl l.l weinig energie hebben. Nu ook, de helft is verkouden/ oorpijn. De vorige keer net voor een vakantie. Daarna was er werkelijk niets aan de hand.
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Joke op 17 maart 2010, 19:21

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Werna op 17 maart 2010, 20:01

Wat fijn om zo snel reacties te krijgen!
Ik ga beginnen met kijken welke agressietrainingen er zijn en voorzichtig wat balletjes opgooien bij de ouders. Daarnaast ga ik ook de rollenspellen invoeren, hoop dat ik hem dan aan kan leren hoe hij in bepaalde situaties moet reageren. Het is wel een beetje indoctrinatie maar zijn eigen reacties kunnen echt niet, hij valt zelfs leerkrachten aan dus het kan geen kwaad om hem letterlijk voor te schrijven hoe hij moet reageren onder bepaalde omstandigheden.
De andere tips zijn ook erg goed, sommige dingen doen we al wel, andere wat minder.
Nog meer tips zijn heel erg welkom!
Werna
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 17 maart 2010, 18:45
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: groep 3 - "kort lontje"

Berichtdoor Sylvia op 17 maart 2010, 20:38

Fijn dat je hier al meteen wat mee wil doen. Mijn eigen zoon heeft dit ook altijd al gehad (nog steeds eigenlijk). Als hij boos werd, en dat kon voor ons om een heel onbenullige reden zijn, werd hij ook goed boos en wist niet meer wat hij deed. Hij blokkeerde ook als je hem vroeg wat er aan de hand was of wat er nou precies gebeurd was. Jaren mee getobt, en nog steeds. In de lagere groepen ging dat nog best maar nadat hij ouder werd en de leerlingen zich steeds meer met elkaar gingen bemoeien werd het erger. Thuis konden we er redelijk goed mee omgaan. Door school zijn we ook eigenlijk een beetje aan het lijntje gehouden. We kregen wel regelmatig te horen wanneer het mis was gegaan, maar ook kregen we te horen dat het steeds beter ging. Waarschijnlijk kwam dit omdat de leerkrachten er steeds beter mee om leerden gaan, want toen hij naar het voortgezet onderwijs ging ging het goed mis. Voor die tijd heb ik hem zelf nog op een sociale vaardigheidstraining gedaan, maar bij nader inzien stelde die niet veel voor. De eerste keer dat ik het voorstelde op school vond school vond dat eigenlijk niet nodig want het ging toch al steeds beter? In groep 8 nog een keer aangekaart en weer vond school dat niet echt nodig want ook op school liep al zoiets van de GGD (kom op voor jezelf), maar ja als wij het perse wilden... Toch nog gedaan voordat hij naar het middelbaar onderwijs ging. Dit heeft niet echt geholpen en momenteel hebben we een aantal intake gesprekken voor een kinderpsychiater. Na de intake gesprekken gaan ze kijken wat ze voor ons kunnen beteken. Daar gaat dan wel weer een aantal maanden overheen.
Laat het niet aansukkelen en het zover komen als bij ons. Hulp zal waarschijnlijk van de professionele kant moeten komen, hoe goed de bedoelingen van ouders en leerkrachten ook zijn.
Succes.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype:


Keer terug naar Agressie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron