[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - De week van... (columns)

De week van... (columns)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Priscilla op 15 dec 2007, 10:35

Maandag. Deze ronde is het aan mij om een week uit het leven van “juf Priscilla” te omschrijven. Fulltime juf dus ook op maandagochtend lekker vroeg uit bed. Alleen het was zo lekker warm, met als resultaat dat ik iets harder en vooral sneller moest werken om op tijd in de auto te zitten. Om kwart over 7 zat ik in de auto, maar helaas het haasten was voor niks geweest. Op het moment dat in de snelweg op wil rijden zie ik alleen nog maar rode remlichten. Tja, het is weer maandagochtend. Wat zou er deze keer gebeurd zijn? Langzaam rol ik met het verkeer mee en net een paar afslagen ver hoor ik de ambulance al aankomen. Dat betekent vaak niet veel goeds! En inderdaad: twee auto’s tegen elkaar waarvan er 1 tegen de vangrail hing! Meteen na de plaats van het ongeluk was de file verdwenen en kon ik weer goed doorrijden. Om kwart voor 8 stond ik op school. Kerststal uit de kofferbak, tassen mee, klaar om te beginnen. Eenmaal binnen begint eerst het rondje stekkers in het stopcontact stoppen. Heerlijk al die kerstlichtjes in een nog donker lokaal!
Het is nog wel een beetje dubbel. De kinderen mogen vandaag nog met hun gekregen speelgoed spelen, maar er staat ook al een kerstboom! De weekendkring duurde niet al te lang. Ze wilden zo graag met hun eigen speelgoed gaan spelen. Leuk om te zien dat veel kinderen speelgoed meebrengen waar andere kinderen ook mee kunnen spelen. Heerlijk hebben ze samen ruim 30 minuten zitten kletsen en spelen. Na het harde werken was het tijd om samen fruit te eten en te drinken. Tijdens het fruit eten ben ik verschillende verjaardagskronen gaan maken. Vijf jarigen in 2 weken is best veel. Alle kinderen die bijna jarig zijn mogen zelf de kleuren van hun kroon uitkiezen. Binnen een paar minuten waren de kronen af en konden alweer bijna de jassen gehaald worden om even een frisse neus te halen. Het was niet het lekkerste weer, maar gelukkig wel droog. Tja, wat doe je als het koud is: tikkertje spelen. Heerlijk om met kleuters tikkertje te spelen. Ze zijn allemaal de tikker en de juf wordt altijd getikt! Na een half uur rennen en plezier maken was het toch weer tijd om naar binnen te gaan. Tassen en spullen uitdelen en lekker thuis een boterham gaan eten. Nadat ik de kinderen naar buiten had gebracht, moest ik binnen de klas nog in feeststemming brengen; slingers aan het plafond, slingers op de lettermuur, kroon en taart in de kring! De jarige kwam na de middagpauze ook als eerste weer binnen. Vol trots op de grote stoel van de juf en mama op zijn stoeltje in de kring. Na een uur heerlijk feest vieren zijn we buiten nog even een frisse neus wezen halen. De kinderen hadden van vanmorgen nog de smaak te pakken. Om de variatie erin te houden zijn we begonnen met “schipper mag ik overvaren”. Daarna nog een rondje “Annamariakoekoek”. We waren zo enthousiast aan het spelen dat ik de tijd bijna vergeten was. Opeens was het al 3 uur. Snel al het buitenspelmateriaal opruimen en in de rij naar binnen. Binnen alles weer uitdelen en in de rij weer terug naar buiten! Om kwart over 3 waren alle kinderen weer op weg naar huis. Wat een heerlijke dag. Een drukke dag, dat zeker, maar een heerlijke club om mee te werken. Na schooltijd alles even op orde gemaakt, dan kunnen we er morgen weer met frisse moed tegenaan. Om 17.15 uur stapte ik weer in de auto, in de hoop geen file te treffen. Ik had geluk, het reed allemaal lekker door.

Dinsdag. Poeh, het lijkt wel zaterdag. Maar het is toch echt dinsdagochtend: 06.29 uur op de wekker. Hé ik ben 1 minuut voordat de wekker afgaat wakker. Vlug uit bed en weer mijn vaste routine van de ochtend; honden uitlaten, eten geven, thee/koffie drinken, ontbijten en hup in de auto op naar de snelweg. Vandaag gelukkig geen files! Binnen 20 minuten was ik op school. Eerst weer een rondje kerstverlichting. Daarna even lekker rommelen in de klas. Om tien voor half negen komen de eerste kinderen binnen. Alle grote lampen zijn uit, alleen de kerstverlichting is aan. De reacties van de kinderen is geweldig. Ze genieten enorm. Spontaan beginnen er een paar kerstliedjes te zingen! De sfeer voor de dag is gezet! In de kring hebben we eerst nog de “dit-ben-ik tafel” gedaan. Een kind staat centraal en brengt spulletjes mee om te laten zien; een soort minipresentatie! Daarna de letter van het betreffende kind behandeld. Nadat de “dit-ben-ik hoek ingericht was, konden we beginnen met de werkles. Tijdens de werkles hebben we allemaal samen de kerstboom versierd. De kerstboom ziet er prachtig uit! De kinderen hebben hard gewerkt. De timetimer ging voor veel kinderen (en de juf) veel te snel. Want voor we het wisten was het al weer tijd om fruit te eten en wat te drinken. In plaats van het fruit-eet-lied hebben we een kerstlied gezongen. Sommige vonden het wel wat raar, maar ze zongen allemaal uit volle borst mee. Na het fruit eten nog even een moeder gebeld. Een meisje zat te rillen op mijn schoot. Voordat we naar buiten gingen kwam haar moeder haar ophalen. (achteraf bleek dat ze flinke koorts had) Buiten hebben we vooral genoten van het lekkere weer. Zelfs de zon liet zich verschillende keren zien. Na het buiten spelen hebben we in de (donkere) kring nog naar een verhaal geluisterd. De kinderen vonden het geweldig om in het donker naar een verhaal te luisteren. Na het verhaal weer alles uitdelen en de kinderen die overblijven naar de tso gebracht. De rest van de kinderen liepen mee naar buiten. Toen alle kinderen weg waren heb ik binnen alles weer een beetje op orde gemaakt. Lekker rustig in de koffiekamer een boterham gegeten en om 13.05 uur stonden de eerste kinderen weer op de stoep. Weer de lampen uit en alleen de kerstverlichting aan. Het effect was wel wat minder met het daglicht erbij, maar dat kon de sfeer niet drukken. In de kring zijn we begonnen met het kerstverhaal. Tijdens het kerstverhaal mogen verschillende beeldjes uitgepakt worden. Vandaag waren er 2 beeldjes aan de beurt; Jozef en Maria. Ze mochten nog niet in de stal, want daar zijn ze nog niet aangekomen. We hebben na het verhaal samen een plekje in de klas gezocht waar de beeldjes konden staan. Elke dag gaan ze een stukje verder en natuurlijk steeds dichter naar de stal. Echt leuk om te horen wat de kinderen al/nog weten van het kerstverhaal. Sommige konden eigenlijk niet tot morgen wachten, ze waren namelijk zo benieuwd naar de ezel! Tja, die komt toch echt pas morgen te voorschijn! Voor tijdens de werkles heb ik een stal van Dick Bruna. De kinderen kunnen daar het verhaal van Jozef en Maria naspelen. Eén jongetjes had wel een hele leuke opmerking toen we de stal gingen bekijken: Hé, ik wist niet dat er bij kerst ook een zwarte piet was! Tja, leg dan nog maar eens uit dat dat 1 van de 3 koningen is!
Na de kring zijn we gaan werken. Er zijn al een heleboel mooie werkjes gemaakt! De klas komt al aardig vol te hangen. Jammer dat het maar voor 2 weken is.
Na het werken zijn we even buiten wezen spelen. Gisteren waren de spelletjes Schipper mag ik overvaren en Annamariakoekoek nog populair. Vandaag stond er een stevig potje voetbal op het programma. Het was best moeilijk om een doelpunt te scoren. De keeper was ontzettend goed en dat in een doel (lees witte streep) van wel ruim 4 á 5 meter!! Na het buitenspelen zijn we binnen nog even wezen werken. Ook daar ging de tijd weer veel te snel. Voor we het wisten was het al 3 uur. Tijd om alles weer op te ruimen en de jassen aan te doen. Toen alle kinderen weer op weg naar huis waren ben ik binnen de klas op gaan ruimen. Glitters zijn leuk om mee te werken, maar je komt ze ook werkelijk overal tegen. Maar dat mag de pret niet drukken. Daarna nog even het planbord aangepast. Het maken van kerstballen voor op het prikbord was in 2 dagen ontzettend goed gedaan. Tijd voor een nieuwe activiteit. Met de klas hebben we gekozen voor het knutselen van kerststallen. De schoenendozen worden al meegebracht, dus het is ook echt de tijd om te beginnen met knutselen. De kinderen hebben zelf geweldige ideeën. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Woensdag. Zo het is alweer woensdag, wat gaan de dagen toch snel. Vandaag staat er een afwisselende dag op het programma. Tot half 10 was ik zelf in de klas. In die tijd hebben we de dag geopend met de scheurkalender en het magnetenbord waar de dag/maand/weer/seizoen ophangen. Daarna was het eindelijk tijd voor het kerstverhaal over de ezel. De hulpjes mochten het beeldje uitpakken en op de mat zetten. Na het verhaal mocht de ezel natuurlijk direct bij Jozef en Maria staan. Ze mochten nog niet op reis, want volgens het verhaal moesten ze zich eerst klaar maken voor de grote reis. Morgen gaan ze echt op reis door de klas. Op weg naar het stalletje! Na de kring zijn we gaan werken. Het maken van de kerststal viel meteen goed in de smaak. Vier kinderen zijn meteen hard aan het werk gegaan.
Door het harde werken was het al snel half 10. Tijd om naar de grote gymzaal te vertrekken. De klas werd weer keurig netjes opgeruimd en de gymspullen werden gepakt. Toen was het voor mij tijd om naar het strategisch overleg te gaan. Vanaf het moment dat ik bouwcoördinator van de kleutergroepen ( en de groepen 3) ben geworden mag ik ook deelnemen aan het strategisch overleg. De klas werd overgenomen door een andere juf. Gelukkig was vandaag ook mijn (pedagogiek) stagiaire aanwezig, dus die kon de invalleerkracht goed mee op weg helpen. Het overleg duurde tot kwart over 12. Ik kon nog net de kinderen even uitzwaaien en toen was de klas alweer leeg. Mijn stagiaire heeft de boel nog mee opgeruimd en de verjaardagspullen voor morgen klaar gezet. Wat heerlijk om 1 dag per week extra handen in de klas te hebben. Ze weet echt van aanpakken, dat scheelt een hoop werk voor mij! Na het opruimen nog een bestelling voor plakfiguurtjes de deur uitgedaan en een collega geholpen met de digitale webkrant van haar klas. Het was bijna 15 uur. Snel even gaan sporten en dan naar huis.

Donderdag. Vandaag stond er weer een afwisselende dag op het programma. ’s Morgens was ik gewoon in mijn eigen kleutergroep. We begonnen de dag met een verjaardag. Ruim een uur hebben we de verjaardag gevierd; kaarsjes aansteken en uitblazen, zingen, dansen, verjaardagsdoos voor extra dingen tijdens de verjaardag, bellen blazen, vuurpijl afsteken, receptie en de traktatie. Het was een geweldige verjaardag. De jarige vond het allemaal reuze spannend. Papa en mama waren erbij en dat maakt het voor hem heel speciaal!
Daarna zijn we gaan werken, want er moesten nog wat werkjes afgemaakt worden. Om tien uur zijn we in de kring gaan zitten om fruit te eten en ondertussen naar het kerstverhaal te luisteren. Eindelijk gingen de beeldjes “wandelen”. Jozef, Maria en de ezel zijn uiteindelijk op de vensterbank terecht gekomen. Daar wachten ze op hun volgende bestemming!
Na het fruit eten is het, zoals elke dag, tijd om buiten te spelen. Het was ontzettend fris. De kinderen, maar ook de juffen hadden het snel koud. Zelfs tikkertje spelen had geen effect. Toen alle leerkrachten terug waren van hun pauze, zijn we weer naar binnen gegaan. Zo hadden we mooi nog even de tijd om een paar werkjes af te maken. De klas wordt al steeds voller, maar vooral veel mooier en gezelliger. Na het werken was het voor de kinderen alweer tijd om naar huis te gaan. Ze hebben vandaag maar 1x school, omdat de leerkrachten van de bovenbouw studiemiddag hebben. De leerkrachten van de onderbouw moeten dan invallen in een bovenbouwgroep. Ik mocht deze middag naar groep 6, de groep van mijn vriendin. Best leuk om een keer in haar groep te staan. Toch weer heel anders. De kinderen kwamen om 13.15 uur niet naar binnen, maar verzamelden bij de gymzaal. Het eerste uur hadden ze gym van een vakleerkracht. Ondertussen kon ik alle spullen bekijken die klaar stonden om het tweede uur kerstkaarten mee te maken, pompoenen van wol te draaien (kerstbal) of een kerstboom om te versieren. Rond 14 uur ben ik naar de gymzaal gelopen om daar de kinderen weer op te halen. Eenmaal in de klas begonnen met de uitleg van alle dingen die de kinderen konden maken. Ze mochten allemaal zelf kiezen wat ze graag wilden maken. Echt een verschil als je normaal in een kleutergroep staat. De kinderen kunnen zowat alles zelf. Dat is wel even omschakelen. Na het knutselen zat de middag er alweer op. De hulpjes van de dag ruimen alles keurig netjes op en zo is voor mij de dag op deze locatie afgerond.
Vlug alle spullen voor het bouwoverleg bij elkaar zoeken en naar de andere locatie rijden. Om 16 uur begint het onderbouwoverleg waar ik de voorzitter van ben. Tja, dat is een van je taken als bouwcoördinator. Het was een volle agenda, maar we waren toch mooi op tijd klaar. Het was een zeer afwisselende dag, maar stiekem toch ook heel vermoeiend!

Vrijdag. Vandaag alweer de laatste dag van de week. Wat vliegen de dagen toch voorbij. Twee weken werken aan kerst is echt weinig, maar meer kunnen we er ook niet van maken. Vandaag stond er weer een verjaardag op het programma. Na de verjaardag zijn we meteen gaan werken, want er waren nog een paar kinderen die hun weektaak nog niet af hadden. Tja en op vrijdag moet de weektaak echt af. Gelukkig was dat voor de kinderen geen probleem. Alle weektaken waren ruim op tijd afgerond. Rond 10 uur zijn we op gaan ruimen, want we waren aan de beurt om even video te gaan kijken. Deze keer mochten we bij een andere juf aanschuiven om samen video te kijken. Twee korte filmpjes over Kerstmis. De kinderen hebben enorm gelachen om de grappen die in de filmpjes gemaakt werden.
Daarna zijn we weer in de klas fruit gaan eten en daarna lekker buiten spelen. Het was weer ontzettend fris. Na 40 minuten zijn we toch maar naar binnen gegaan. In de kring nog een verhaaltje van Jip en Janneke voorgelezen. De kinderen herkenden het verhaal meteen, omdat er op het prikbord een grote tekening hangt die bij het verhaaltje hoort! Na het verhaal begon het uitdelen weer. Deze keer was er veel om uit te delen. De kinderen kregen weer de nodige post mee naar huis. Toen alle kinderen hun jas en tas hadden kon onze logeerbeer te voorschijn komen. Elke vrijdag gaat Grijze logeren bij een kind uit onze klas. En elke week is het weer spannend naar wie hij zal gaan. Zodra Grijzie in zijn koffer zit (die voorzien is van alles wat een logeerbeer maar zou wensen) zet ik de koffer midden op de mat. De kinderen zingen het liedje van “ik heb een koffertje vol mooie kleren”. Tijdens het liedje noem ik de naam van het kind waar Grijzie gaat logeren. En vaak hoor je dan meteen: “zal ik bij jou komen spelen? Grijzie is echt een begrip in onze klas. Nadat ik alle kinderen om 12 uur naar buiten had gebracht, kwamen er 7 moeders even naar binnen om recepten te verdelen. Volgende week woensdag gaan de kinderen gerechten voor het kerstdiner klaar maken bij ouders thuis. De ouders mochten vandaag zelf een keuze komen maken uit de 10 recepten. Het wordt vast en zeker een geweldige kerstviering. De sfeer is al helemaal TOP!!!
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 23 dec 2007, 19:42

Dit keer de week van Kim 20

Maandag
Na een heerlijk weekend van vooral uitslapen en relaxen, ging vanmorgen toch echt weer mijn wekker.Het is dan 05.45 en ik kan nooit in een keer mijn bed uit komen.Om 06.00 piept de wekker weer, en dan ontkom ik er niet aan.Me opfrissen, klaar maken en dan.... krabben, brrr....Om 07.00 zit ik dan eindelijk in de auto, die gelukkig steeds warmer wordt.Deze week is echt een week waarbij het lesrooster volledig opzij geschoven wordt.Om 08.05 kom ik bij school aan en inderdaad, de kerstverlichting moet aan.Ik heb zoals velen een kerstboom, maar mijn kinderen waren zo enthousiast, de kerstspullen waren niet aan te slepen. Erg gezellig, maar het aantal lichtjes dat ik aan moet doen is erg groot, er is geen enkel stopcontact meer vrij.08.35 staan we met z'n allen weer buiten. Dikke jas aan, sjaal om en veel kinderen met snowboots.
We gaan schaatsen. In het centrum heeft de gemeente een ijsbaan aangelegd, en wij zijn uitgenodigd.Na veel glijpartijen, natte neuzen en veel plezier lopen we terug naar school.Daar staat voor iedereen een bekertje warme chocolademelk klaar, dat gaat er zeker wel in.De kinderen eten snel een hapje en gaan naar buiten, het is pauze.De ochtend ging zo wel erg snel ;-)In mijn pauze heb ik een oudergesprek. Ik heb 2 kinderen die het LWOO traject zijn in gegaan en ik heb nu de uitslag van de iq test en van het LWOO onderzoek.Aangezien dit voor mij de eerste keer was en dit een bijzonder geval is, was het voor mij wel even spannend.Gelukkig ging alles goed en reageerden ouders positief.Na de pauze bespreek ik met de kinderen wat we allemaal gaan doen deze week.
De kinderen moeten in groepjes (zijn vorige week al gemaakt) recepten uitzoeken voor het kerstdiner dat we zelf donderdag gaan koken en op eten. Als alle groepjes de recepten hebben, gaan we een eerlijke verdeling maken, wie zorgen voor het voorgerecht, wie voor het hoofdgerecht en de toetjes niet te vergeten.
Als het zo ver is, gaan de kinderen het boodschappenlijstje maken en de ingrediënten omrekenen naar de juiste hoeveelheden. Kinderen die al klaar zijn gaan vast de klas gezellig maken onder begeleiding van een vrolijk kerstcd'tje.
De eerste dag van de week zit er al weer op.Nu nog een uurtje terug in de auto, hopelijk rijdt het door. Mijn hoofd heeft het gehad voor vandaag, en ik wil naar bed.

Dinsdag
Vandaag werk ik niet. Ik moet weer een hele dag op het ziekenhuis zitten i.v.m. mijn klachten (te veel en saai om op te noemen). Vandaag is het de beurt aan de neuroloog, ik moet het nog maar zien. Ik had de beste man ook al gezien bij het duizeligheidscentrum en het leek mij een aardige en bekwame man. Helaas kwam hij vandaag niet zo over wat een ($%$*$. Maar ik heb weinig meer te willen en kan nu koppig doen, maar dan heb ik alleen mijzelf ermee.
Dus ik besluit mijn mond te houden, het recept te pakken en naar de apotheek te rijden. Weer een uitbreiding op mijn medicijnenkast.Nu baal ik helemaal. ik zat veel liever bij de kinderen in de klas. Vandaag gaan de kinderen in de ochtend een kerstgedicht maken. Ik heb een les geven over verschillende dichtvormen en de betekenis van kerst en deze ochtend gaan ze daar zelf mee aan de slag. Ook kosmisch moet nog door een aantal kinderen afgemaakt worden, we hebben het nu over Egypte.Dinsdagmiddag gaan ze kerststukjes maken. De kinderen hebben zelf voor materialen gezorgd en nu gaan we gezellig knutselen. Ook moeten er nog uitnodigingen worden gemaakt voor de klassenouder en een andere genodigde.'s Avonds heb ik altijd de opleiding van bewegingsonderwijs. Ik ben nu bezig met mijn laatste jaar en hoop in juni af te studeren. Dan ben ik er ook wel klaar mee.Ik ben er al tijdens de 2e van de Pabo mee begonnen en je krijgt er erg veel opdrachten bij, maar nog even doorzetten.

Woensdag
Vandaag gaan we met de hele klas naar de supermarkt.Voor we vertrekken bespreek ik nog even met de kinderen wat ik van ze verwacht. Het is een hele lieve club bij elkaar, maar wel erg enthousiast en daardoor vergeten ze soms nog wel iets. Door er even van te voren over te hebben gaat het eigenlijk altijd erg goed. De kinderen hebben de boodschappenlijstjes gemaakt en gaan in groepen (met een ouder) de spullen verzamelen. Ze hebben een budget en moeten daar binnen blijven, ze moeten dus berekenen of ze alles mee kunnen nemen. Ik ben zo trots op mij kinderen, ze staan daar zo goed te overleggen. Omdat iedere groep een ouder heeft ben ik 'vrij' en loop ik rond. Zo zag ik een jongen uit mijn klas een oudere dame helpen met iets pakken van een hogere plank en werd ik ook door een ander iemand gecomplimenteerd met mijn klas. Ze doen het echt zo goed.Als iedereen alles heeft gaan we naar de kassa, eens kijken of we binnen ons budget blijven en of de groepjes alles goed berekend hebben.Op school moeten alle boodschappen een plekje krijgen en worden alvast de taken voor morgen besproken.Na schooltijd had ik het andere oudergesprek i.v.m. het LWOO traject.Op de terugweg naar huis kom ik langs een winkelcentrum. Ik doe zelf nog wat boodschappen voor het eten morgen. Even zorgen voor wat vitamientjes, zoals komkommer, tomaat enz.Ik zie een boekenwinkel en stap daar ook naar binnen. Even een cadeautje halen voor onder de kerstboom.Als ik mijn wagen heb volgeladen vertrek ik weer richting ons huis.Snel doe ik het e.e.a. in huis en kruip ik achter de computer om informatie in te winnen over praktijkscholen in de omgeving. Voor ik het weet is het tijd om te koken en is ook deze dag al weer om, wat gaat dat snel.....
Vandaag kruip ik op tijd mijn bed in omdat ik weet dat mijn morgen een lange dag te wachten staat.

Donderdag
Vandaag gaan de kinderen koken. Ze hebben de boodschappen bij de hand en niet te vergeten het recept.We oefenen het samenwerken en het begrijpend lezen ;-)De kinderen vragen zelfs of ze niet moeten werken, het is allemaal zo verpakt, ze hebben niet eens door dat ze werken. Vandaag bereiden de kinderen al het eten.Om 12.00 zijn ze vrij en gaat iedereen naar huis om zich op te tutten.Om 17.00 zie ik de kinderen al weer terug. Je herkent de kinderen bijna niet, sommige jongens in pak, zo leuk om te zien.Iedereen gaat naar zijn/ haar tafel en het feest kan beginnen.Vaak staan we even stil bij hoe goed we het hebben. Tijdens het eten verzorgen een aantal kinderen nog wat acts.
Er waren vanavond veel muzikale stukjes, van piano, tot viool en piano, alles was aanwezig voor een goede sfeer. Ook het eten was dit jaar erg lekker. Ik verbaas mij er ieder jaar weer over dat alles lukt en dat het ook nog smaakt. Je ziet de kinderen smullen en ze willen overal wel wat van proeven.Jammer dat het al weer tijd is. Aangezien ik er morgen niet ben wens ik de kinderen alvast fijne feestdagen.Als de kinderen weg zijn gaan we nog even met het team bij elkaar zitten. Na veel ervaringen uitwisselen en gezelligheid, wens ik ook de teamleden fijne feestdagen toe en vertrek ik.

Vrijdag
Vandaag ben ik vrij. De kinderen krijgen deze ochtend voorlichting over het gebruik van vuurwerk.Daarnaast gaan we nog even van alles schoonmaken, zodat ook ons lokaal fris en fruitig het nieuwe jaar in kan.Ook ik ga schoonmaken, maar dan in ons eigen huis. Helaas gaat dit niet zo snel. De drukke dagen hebben veel energie gekost.
Ik ben nu dan ook erg moe en heb veel last van mijn hoofd.Vanavond komen mijn ouders en gaan we lekker uit eten. Mijn vakantie is begonnen!!Ik moet nog wel flink aan de slag voor bewegingsonderwijs, maar verder alleen genieten.

Ik wil jullie via deze weg alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar wensen!

Anita: Nu even twee weken geen 'week van'. Na de eerste werkweek kunnen jullie er weer een verwachten!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 15 jan 2008, 18:45

De week van Wilma

Maandag
Na een bijzondere vakantie (kerst, oud&nieuw en mijn verjaardag) waarin ik veel voor school uitgezocht en gemaakt heb, is het vandaag echt zover.
De tweede week van mijn Lio gaat beginnen, en de eerste dag dat mij begeleidster niet op school is en ik dus echt alleen voor de klas sta :D

Ik heb er heel veel zin in, maar toen de wekker om 6.15 ging was ik toch niet heel blij. Toch er maar snel uitgegaan…Broodjes smeren voor mij en Arjan… Dan alle spullen bij elkaar pakken voor de lessen van vandaag en voor de start van de kieskast…Na nog 3 keer controleren of ik echt alles wel bij me heb, stap ik rond 7.15 in de auto.
Om 7.45 ben ik als één van de eersten op school. We wisselen nieuwjaarswensen uit en dan ga ik snel naar mijn lokaal.

Tot 8.30 zet ik alles klaar voor de ochtend. Daarna heb ik nog 5 minuten (volgende keer toch wat sneller alles klaar leggen) om thee te drinken en nog wat meer nieuwjaarswensen uit te wisselen en gelukswensen te ontvangen. Met een positief gevoel loop ik om 8.35 naar de klas.

We beginnen vanochtend met de weekopening in de hal. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Met een kort toneelstukje door 2 leerkrachten wordt het weekthema duidelijk gemaakt en we zingen een aantal liedjes begeleid door de gitaar. Dit is voor mij even slikken, want over 2 weken ben ik aan de beurt…Gelukkig hoor ik later dat je ook gewoon een verhaal mag vertellen en de liedjes met een cd mag laten zingen…Dat gaat me wel lukken! (denk ik;))
Tijdens de rekenles zijn de kinderen druk, maar wordt er goed samengewerkt. Daarna hebben we pauze.
Na de pauze hebben we eerst een toets Goed Gelezen (die heel goed gemaakt is). Zodra de toets begonnen is zijn de kinderen stil (gelukkig, ik was even bang dat dat niet zou lukken). Wel vinden ze het moeilijk om stil te blijven als ze moeten wachten (en een bladzijde schrijven) tot iedereen de toets af heeft.
Tijdens taal wordt het druk in de klas, we hebben een project en ik heb de kinderen zelf groepen laten maken. Achteraf had ik dat beter nog niet kunnen doen, maar ja…een aantal groepjes vinden het erg moeilijk om samen te werken… Daarin moet ik die groepjes dus goed begeleiden. De opdrachten worden goed beschreven in de methode en het is een leuk thema…De kinderen maken een doos voor ‘buitenaardse wezens’ met daarin bladen over het leven op aarde.
Terugkijkend op de ochtend waren de kinderen druk, maar deden ze goed mee en waren ze er snel aan gewend dat de andere juf niet meer op school is.

’s Middags beginnen we minder gezellig...Nadat ik 10 minuten gewacht heb tot iedereen stil is en oplet ben ik het zat! ‘Boos‘ vertel ik de klas dat ze de aardrijkskundeles zelf mogen maken en dat ik niet van plan ben nog energie in die les te steken. Succes! Dit maakt indruk en ze gaan allemaal snel aan het werk. Tot mijn verbazing is na een kwartier iedereen klaar met de les… We hebben daardoor gelukkig nog even tijd voor een gesprek en kunnen de dag zo positief eindigen.
Om 14.00 vertrekken we naar de judo, waar de kinderen weer nieuwe worpen leren. Die lessen zijn echt leuk (en niet alleen door de judoka’s die de les geven ;) ) en de kinderen doen allemaal enthousiast mee.

Na school kijk ik alle materialen na en zet ik alvast wat dingen klaar voor dinsdag. Ook deel ik de enquêtes uit die ik gemaakt heb voor mijn schoolproject. Ik ga een kieskast maken (o.a.) aan de hand van de Meervoudige Intelligenties voor de groepen 3 tot en met 6 (10 groepen) en wil weten waar de leerkrachten van die groepen behoefte aan hebben.
Als ik thuis kom, gaan we meteen even naar de bouwmarkt. We kopen een plank en plankendragers. Na het eten maken we daar een open kast van voor in de slaapkamer. Wat extra bergruimte is altijd welkom in een tweekamerappartement ;). Daarna bereid ik me voor op dinsdag.

Dinsdag
Vandaag is mijn begeleidster wel op school. We hebben het even over gisteren en zij vertelt dat de kinderen ’s middags best af en toe even buiten mogen spelen. Dat kan ik mooi als beloning gebruiken :D Door dit gesprek heb ik weer weinig tijd voor mijn thee…
Vandaag beginnen we met estafettelezen. Normaal gesproken begeleid ik dan een groepje van 2, maar G wordt vandaag getoetst en blijkt een AVI omhoog gegaan te zijn. Hij mag nu meer zelfstandig lezen. Hierdoor kan ik S de komende weken wat meer aandacht geven.
Daarna bespreken we in de kring kort wat er gisteren is gebeurt en wat we hebben afgesproken. Ook introduceer ik de ‘sneeuwmannetjes’ (tja, daar had ik er 8 van gemaakt in de vakantie). Als er goed gewerkt/meegedaan wordt tijdens een les krijgt de klas een sneeuwmannetje. Bij 8 mannetjes volgt er een beloning (buiten spelen, tijd voor jezelf, tekenen e.d.). Ook vertel ik een bijbelverhaal, zingen we een lied en mogen 6 kinderen vertellen…een volle kring dus. Gelukkig kunnen de kinderen zich daarna uitleven in de pauze. Ook ik kan even een frissen neus halen tijdens de pleinwacht. In een gesprek met een collega kom ik erachter dat ik 10 jaar bij haar schoondochter in de klas heb gezeten :D
Na de pauze maken we met rekenen een proeftoets en een bladzijde spelling en schrijven.
Met de resultaten van de proeftoets bepaal ik per kind welke opdrachten morgen gemaakt moeten worden en wat ik nog extra moet uitleggen voor de echte toets.

’s Middags werken we verder aan het taalproject en hebben de kinderen tussendoor een gymles. Bij taal merk ik dat een aantal groepjes nog steeds extra begeleiding nodig zijn met samenwerken en ook zijn sommige opdrachten in het boek toch niet zo duidelijk al ik dacht. Een drukke les dus waarin ik ogen en oren te kort kom. De meeste groepen kan ik een compliment geven omdat ze goed samengewerkt hebben. Als ik naar het tempo kijk, vraag ik me wel af of ze alles af krijgen voor het eind van de week en wat mijn begeleidster zal zeggen van 1 groepje (3 drukke jongens in 1 groepje).
Vandaag hebben de kinderen 3 sneeuwpoppen verdiend.

Na school kijk ik met mijn begeleidster naar de CITO-toetsen voor de komende weken en delen we die in. Ook bekijken we in hoeverre we op schema liggen met ze zaakvakken. Bij aardrijkskunde blijken we een les achter te lopen, volgende week moet ik dus 2 lessen geven.
Daarna bespreken we de weekopening en –sluiting die wij over 2 weken moeten verzorgen. Ik zal de opening regelen en het lied voor de sluiting oefenen met de kinderen.
Ook krijg ik te horen dat ik een verlanglijstje moet maken voor €20,- omdat ik cadeautjes krijg van school als ik volgende week woensdag mijn verjaardag vier met de klas. Leuke traditie:D

Thuis maak ik voor elk kind een overzicht van de rekenopdrachten die woensdag gemaakt moeten worden. Ook ga ik samen met Arjan nog even verder met opruimen in de slaapkamer. Een lekker gevoel als alles weer opgeruimd is.

Woensdag
Voor mijn gevoel wordt dit de drukste dag van de week die meteen al heftig begint.
Een meisje komt overstuur de klas in. Haar gescheiden ouders hebben ruzie gehad. Als ze net weer rustig is, komt vaders de klas in en begint het feest van voor af aan. Gelukkig is de vader snel weer weg en wordt het meisje snel weer rustig. Ik geef haar de vrijheid om vandaag even wat anders te doen als het werken niet gaat en om zelf te weten wat ze mij wel en niet wil vertellen. Doordat ik (uiterlijk) rustig blijft, blijft de klas ook rustig.
We beginnen weer met estafettelezen en de kring.
In de pauze heb ik het met de directeur even over de situatie van vanmorgen. Ik heb het goed aangepakt voor hem, wat ik fijn vind om te horen. Ik merk dat ik er toch wel van geschrokken ben.
Na de pauze hebben we 1 uur om te rekenen en aan het taalproject te werken. Daarna moeten we weer naar de gym. Het is dus even hard aanpoten.
Tijdens het rekenen wil ik 3 dingen uitleggen, maar voor ik daar aan kan beginnen ben ik al 10 minuten bezig om iedereen aan het werk te krijgen. Daarna kan ik wel snel de dingen uitleggen en hebben de kinderen nog even tijd om te oefenen.
Uiteindelijk hebben we nog 15 minuten over voor het taalproject. In die tijd wordt er ineens veel werk verzet en blijken dit keer alle groepen goed te kunnen samenwerken. Het waarschuwen van het drukke groepje heeft dus goed geholpen.

Na schooltijd eet ik eerst samen met een aantal leerkrachten. Van 2 leerkrachten krijg ik de enquête voor mijn schoolproject al terug. Ze hebben de vragen uitgebreider beantwoord als ik verwacht had. Leuk die betrokkenheid en hulpvaardigheid :D
Daarna ga ik nakijken, opruimen en de overdracht schrijven. Ook leg ik alles voor het taalproject klaar voor donderdag. Ik hoop dat dat goed gaat en dat de groepen goed samenwerken. Ik heb met een aantal kinderen een risico genomen door ze samen te laten werken. Vandaag bleek dat ze mijn vertrouwen waard zijn geweest qua samenwerken, maar ze zijn nog niet ver gekomen (mede doordat we vandaag weinig tijd hadden). Ik merk dat ik toch nog best nerveus ben voor haar reacties op beslissingen die ik neem.

Om 15 uur vertrek ik naar de pabo waar ik van 16.30 – 19.00 supervisie heb. Tijdens het gesprek krijg ik een aantal handreikingen waar ik komende weken veel aan ga hebben.
Als ik thuis kom ben ik 12 ½ uur van huis geweest…ben blij dat dat maar 1 keer per 4 weken voorkomt.

Donderdag
De donderdag is eigenlijk de dag voor de pabo, maar ik heb deze week geen gesprek en de cursussen zijn nog niet begonnen. Om niet uit het ‘vroeg-opsta-ritme’ te raken, sta ik wel tegelijk met Arjan op. Als hij weg is, zet ik de 1e was aan. Om 8 uur zit ik achter de computer om ideeën en bladen te verzamelen voor de kieskast. Om 11.00 is mijn moeder er. Omdat we niet zomaar bij elkaar naar binnen kunnen lopen (mijn familie woont 75 km bij ons vandaan) komt ze regelmatig een dagje langs. Na een kopje koffie gaan we samen het huis door, terwijl we de afgelopen week doornemen. Daarna gaan we even de stad in. We komen weer thuis met een broek voor mijn moeder en een goudkleurige trui voor mij.
Na het avondeten moet ze helaas weer naar huis. Ik ga nog weer even bezig met de kieskast en duik dan vroeg mijn bed in. Nu ik stil kom te zitten merk ik dat ik toch best wel moe ben.

Vrijdag
Voor donderdag en vrijdag had ik een mooi lijstje gemaakt van alle dingen die ik voor school moest en wilde doen. Maar ja, daar is gisteren dus bijna niks van gekomen. Vandaag moet ik dus wel goed aan het werk.
Eerst maak ik mijn weekverslag en verstuur ik een paar mailtjes naar de pabo en naar mijn begeleidster. Daarna maak ik nummer- en opdrachtenkaartjes voor levend ganzenbord. Dat gaan we komende woensdag voor mijn verjaardag spelen. Ook bereid ik de lessen van maandag en dinsdag voor. Nadat ik nog wat dingen geprint heb voor de kieskast is het genoeg voor vandaag.
Aan het eind van de middag ga ik naar mijn schoonouders. Ik neem mijn laptop en de map met lessen mee. Meestal eten we op dinsdag bij mijn schoonouders en zitten we er op vrijdagavond en zaterdag. ’s Avonds op de bank pak ik mijn lessen voor volgende week er nog even bij en verander ik nog wat in mijn voorbereidingen.

Het weekend probeer ik zoveel mogelijk ‘schoolvrij’ te houden, maar deze zaterdagmiddag zal ik toch weer even bezig moeten. Ook zal ik me er vast wel weer op betrappen dat ik toch weer op internet op zoek ben naar leuke dingen voor in de kieskast…

Bij deze wens ik jullie allemaal een jaar waarin wensen uitkomen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 18 jan 2008, 17:24

Hallo allemaal. De week van juf Linda! (Lindajuf) Ik ben LIO-stagiaire voor een groep 6/7 en ik studeer eind maart af.

Nou ik zal jullie eens even vertellen wat mij deze week allemaal heeft beziggehouden.. met een hoop wijze lessen!

Maandag:
Citoweek. Dus geen kring en meteen aan de gang. Alles uitgelegd en aan de gang. Na de pauze lekker lang buiten gespeeld en vervolgens in de kring. 's Middags leestempo. De groep even opgesplitst met mijn begeleider zodat ze dit rustig kunnen maken. Daarna muziekles. Dit krijgen ze alleen niet zo vaak. Ik had een paar luisterlessen en een lied 'boom in de bergen'. Bij het luisteren had ik o.a. 'we will rock you'. Hiervoor moesten ze een aantal ritmes tikken en daarna het lied meetikken. Heel lastig is het alleen om te stoppen als juf het zegt.. Ook na de 5e keer. Toch dus 2 kinderen apart gezet (al doe ik dit niet graag). Daarna was het goed en wisten de kinderen het. Het lied zingen ging wat lastig... Ik dacht dat doe ik even.. In ben geen zangtalent maar nu moest ik het dus wel even 3 keer voorzingen. Het meezingen ging heel rommelig. Maar ik kon er wel om lachen. Toen ze het lied doorkregen ging het beter. Dus volgende week nog maar eens doen. 's Avonds was ik voor eerst sinds tijden op maandag niet zo moe en kon later naar bed. Normaal ben ik echt bekaf en lig ik er half 10 in!

Dinsdag:
's morgens weer citotoets. Ik had nu een deel vd groep mee. Ging prima allemaal. Nog even drama en tekenen op het bord met de kinderen gedaan. Wat een verschil tussen gr 6 en 7 zeg! Gr 6 tekende dingen als hun eigen knuffelbeer.. Steeds was het raden niet goed. Ja de knuffelbeer heette Jan en geen 'knuffelbeer'... Haha!
s middags vergadering bovenbouw. Hier moet ik maar niet teveel over vertellen. Aangezien het tussen bepaalde personen (waaronder mijn begeleiders..) niet zo loopt. Oja heb ook verstandskiespijn dat niet over gaat... Tandarts gebeld, afspraak woe.morgen. Jippie!!! Die mag er dus waarschijnlijk uit. 's Avonds erg moe van de hele dag dus lag er heerlijk om 10u in.

Woensdag:
Jawel in de tandarts stoel, de kies moet eruit. Oja 'je andere 2 verstandskiezen moeten ook binnenkort'. Wat een heerlijke mededeling! Prik prik dat is toch wel erg vervelend. Nou ja mn andere kies was binnen 10 sec eruit deze vast ook.... Dat dacht mijn kies alleen niet.. Trekken, wurmen, trekken, wurmen. Nee Linda's kies bleef lekker zitten waarbij Linda ondertussen vd linker naar de rechter muur vloog, (haha viel wel mee hoor). God die zit vast zei de tandarts. Leuk erg leuk. Uiteindelijk ging ie eruit: de wortel zat harstikke scheef. Door de scheve groei ging hij er dus niet uit.
Vervolgens even naar mn stage om mn kies te laten zien. Dat was helemaal geweldig. Iedereen moest het zien en ze vonden het wonderbaarlijk hoe groot dat ding was. Ook gezien hoe mijn begeleider 'les' of eigenlijk niet les gaf (wat ik heel weinig zie omdat ik altijd zelf les geef). Vond het erg rommelig. Veel kinderen bij de computers, sommige renden (met bezems) door het lokaal. Kortom ik begrijp wel waarom het mij zo ontzettend veel moeite kost allemaal. Waarom die kinderen ma. altijd zo onrustig zijn. Voor mij valt een en ander op zn plek nu... 's Middags wilde ik aan de studie op mijn eigen school maar de pijn van mn kies liet dit niet toe. Daarom maar naar huis gegaan en een bijbelstudie gedaan. Ik heb volgende week een gesprek voor de akte Katholiek Onderwijs. Nu moet ik kennis hebben van een aantal bijbelverhalen. Vind het erg leuk. Vooral omdat ik heel veel herken van vroeger en van films. Grappig eigenlijk! Hele dag ontzettende (hoofd) pijn van mn kies.

Donderdag:
Studiedag. Heerlijk wakker geworden met pijn. Hele dag studeren. Ik moet nog zoveel... en ik wil er zo graag vanaf zijn. Ik zat vanaf half 1 op school achter de computer. Thuis lukt het me namelijk heel slecht en op school zit ik er eerder in. Ben bezig voor mijn scriptie M.I. in het natuuronderwijs. Leuk uiteraard maar kost ook weer veel tijd. Want ben ik toch blij als dat ding af is..
's Avonds laatste les, aangezien de meeste eind jan. afstuderen (en ik verlaat door omstandigheden in mijn stage). Iedereen had wat lekkers mee. Was erg gezellig. Vind het erg jammer dat die lessen over zijn. Lekker kletsen over de stage en hoe het gaat. Daar nog een gesprek over mijn stagesituatie (die erg vervelend is door omstandigheden binnen het team, maar ook door verschillende verwachtingen). Wel heel prettig dus.

Vrijdag:
Naar de osteopaat.. Daar ben ik een paar keer geweest voor rugpijn. Laatste keer was november. Ik kreeg weer last dus weer een afspraak gemaakt. Alles gaat weer terug in zn oude verkeerde stand helaas. Oorzaak: mn 5e borstwervel/ rib gaat steeds terug en dat veroorzaakt pijn waardoor alles scheef gaat staan. Snappen jullie het nog!! Nu alles weer goed gezet. Het is te hopen dat het nu goed blijft. En ik geen rugpijn meer heb. Verder vandaag dus ook een studiedag. Hele dag aan het typen voor mijn scriptie.

Morgen ook aan mijn scriptie om een en ander te gaan bedenken voor de praktijk en mijn stage voor te bereiden. Had me voorgenomen dit voortaan op vrijdag te doen.. Maar dan kan ik me er niet toe zetten!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 26 jan 2008, 15:57

De week van….juf Hetty

Maandag
De dag begon met een nummer van Katie Melua, in mijn hoofd. Al neuriënd liep ik naar de kamers van mijn kinderen,wekte ze zachtjes en zei dat ik alvast ging douchen. Eenmaal beneden ging meteen de CD met het betreffende nummer in de speler en terwijl de kinderen zich ook douchten en aankleedden maakte ik de tafel klaar. Tijdens het ontbijt werd er gebeld: de meester van mijn dochter. Voor de excursie naar het Juttersmuseum bij ons in het dorp hoefde ze niet eerst naar school (in het andere dorp) te fietsen, wegens de regen mocht ze er zelf om 9.00u verschijnen. En ik zou als hulpouder meegaan dus da’s gezellig. Ik kamde de haren van mijn zoontje, haalde zijn fiets uit de garage en na een warme knuffel vertrok hij naar school.
Ik zette mijn nieuwe espresso-apparaat aan, startte mijn laptop en ruimde de tafel af. Met een heerlijke kop koffie ging ik eerst mijn mail checken: waren er bestellingen van boeken, hadmijn collega iets doorgegeven, was er iets anders dringends? Ik inventariseerde de boel en omdat we nog heel even tijd over hadden keken mijn dochter en ik nog even op Hyves. Toen was het tijd voor het museum.
Als hulpouder had ik er weinig te doen, bleek. Ik heb wel genoten van al die belangstellende gezichten: de klasgenootjes van mijn dochter die luisterden naar verhalen over hoe het vroeger allemaal ging hier met de boeren. Jeugdsentiment van mijzelf kwam weer voorbij; ik ben zelf als kind gewassen met (schoon) water uit de put, maar dat terzijde. Alle kinderen mochten ook nog even in de bedstee liggen en met de geiten spelen. Ook heb ik nog even met een paar ouders gepraat om daarna weer naar huis te fietsen: nog een kop koffie.
Nu was het tijd voor boekbestellingen, een verslagje van een ouderbijeenkomst, wat administratief werk en opzoekwerk voor school. Allerlei computerklusjes die ik achter elkaar afwerkte. Een vriendin belde, heb ik een tijdje een goed gesprek mee gehad en intussen kwamen mijn kinderen al weer uit school.
’s Middag was het tijd voor wat huishoudelijk werk: bedden verschonen, wasje draaien, boodschappen doen. Weer thuis even een kopje thee, wat lezen en toen was het alweer tijd voor mijn wekelijkse knutselclubje in het dorpshuis voor kinderen van 4-12 jaar. Elke keer is het weer een verrassing wie er komt en hoeveel het er zijn. Dit keer acht kinderen die heerlijk hebben geknipt, geplakt en gekleurd. Ik geniet altijd met volle teugen van de kinderen terwijl ze zich uitleven.
Thuisgekomen heb ik zuurkool met worst gemaakt, mijn wekelijkse avondwandeling met mijn vriendin kon helaas niet doorgaan wegens het vreselijke weer. Maar anders zou ik heerlijk in het donker over de dijk hebben gewandeld of langs het strand. Nadat ik met mijn kinderen even gezellig had gezeten en de broodbakmachine aan had gezet heb ik mij vermaakt met een film.

Dinsdag
Met de wekker ging ik er meteen uit want ik moest wel de boot halen van 8.30u. De kinderen schoten ook lekker op, ik maakte een thermosflesje koffie en brood voor onderweg terwijl de kinderen ontbeten.
Eenmaal op de boot trof ik een kennis die ik rustig heb laten uitpraten over haar kinderen: het is niet fijn als je kinderen niet lekker in je vel zitten en ze moest echt even haar verhaal kwijt. Het bleek voor mij ook nog leerzaam omdat de school waar de kinderen op zitten ook deel hadden aan de vervelende situatie. Ik had toch niets in het bijzonder voor te bereiden dus nam ik de tijd voor haar.
In de bus heb ik nog lekker muziek geluisterd en wat gelezen, wat voor mijzelf bedachte en overwogen. Bij het station pakte ik de fiets en reed naar school. Daar eerst even bijgepraat met onze onvolprezen schoolassistent die HOERA mag blijven, eerst zou ze wegbezuinigd worden. Na de pauze begon mijn werkdag: natuurkunde met klas 6 en werken aan het boek dat we met elkaar schrijven. Het enthousiasme liep over op alle fronten, wat een gewillige boel. We hebben nog even met elkaar gesproken over het vervolgonderwijs en het NIO onderzoek van aanstaande vrijdag.
In de tweede pauze heb ik bijgepraat met andere collega’s, daarna had ik in mijn tussenuur een korte vergadering om de dag te eindigen met de 6e klas. IJverig werkten ze aan hun weektaak en ik heb een en ander uitgelegd over zinsdelen. Het uurtje vloog om.
Na schooltijd hadden we pedagogische vergadering. Daar hebben we een deel van de combinatieklas besproken met elkaar. Iedereen die er les geeft, vertelde ervaringen met de klas, een pedagogisch consulente en de schoolarts die hebben geobserveerd gaven hun bevindingen vanuit andere invalshoeken. Ik vond het erg bevredigend: aan de ene kant voelde ik mij bevestigd in mijn aanpak, aan de andere kant verdiepten bepaalde inzichten zich. Elke keer weer als we zulke besprekingen houden merk ik weer hoe goed het is als je samen naar een klas kijkt, je ziet zoveel meer.
Om 16.20 vertrok ik op mijn fiets naar het station, waar ik de bus pakte: lezen en muziek luisteren, beetje mijmeren. Ik belde nog een vriendin die ver weg woont om haar te feliciteren. Op de boot trof ik twee bootmaatjes die ook van hun werk kwamen. We hebben gezellig bijgekletst. Wat is dat toch heerlijk zo vlak na je werk met een beker warme chocomelk.
’s Avonds was ik niet fit en heb het verjaardagscadeautje voor een andere vriendin toen maar afgegeven bij haar. Na een lekker glaasje wijn was het goed rusten in bed.

Woensdag.
Rustig opgestaan, ik hoefde nergens heen. De kinderen naar school geholpen en eerst weer achter de computer van alles geregeld met een heerlijke kop koffie. Daarna had ik inspiratie over persoonlijke zaken, dat heb ik op papier gezet. Ik merk hoe goed het is om regelmatig stil te staan bij wat mijzelf beweegt, hoe ik allerlei zaken ervaar. Waarschijnlijk heeft het met mijn leeftijd te maken (bijna 39) dat ik merk dat een heleboel is ingevuld in mijn leven, en dat het nu tijd is om “oude rommel” die er nog ligt op te ruimen. Ik praat er hier en daar met anderen over en vandaag dus, door er over te schrijven, met mijzelf.
’s Ochtends heb ik aquarelpapier opgespannen en de hele dag door heb ik steeds even gesluierd. Er waren wat huishoudelijke klusjes te doen, ik heb nog wat gelezen en wat dingetjes bedacht voor school. Tegen de avond bracht ik mijn dochter naar de manege, en de Odin groententas opgehaald. Ik heb lekker gekookt. Tussendoor legde ik de laatste hand aan mijn sluierwerk.
’s Avonds belde mijn nicht die dit weekend komt logeren. Ik heb ook nog uitgebreid gesproken met een goede vriendin die ik een mooie kaart had gestuurd. We hebben heel wat uitgewisseld met elkaar, wat kan je elkaar toch veel geven met honderden kilometers er tussen.
Daarna had ik veel inspiratie voor een tekening: met dikke kleurpotloden heb ik een Michaëlsvoorstelling gemaakt. Het is een spiraal van licht geworden met daaronder mineraal-achtige stenen. Ik was er zelf van onder de indruk, niet zozeer om de vorm maar wat de kleuren met me deden. De stemming was helemaal goed die ik voelde en zo had neergezet.

Donderdag.
Om 5.30 stond ik onder de douche om op tijd op de boot van 6.30 te zijn. Kort gekletst met een andere bootvriendin, haar spreek ik op de terugweg wel uitgebreid. Daarna heb ik mijn voorbereidingen verder uitgewerkt, wat vakliteratuur gelezen. In de bus naar school wat muziek geluisterd en allerlei zaken overdacht.
Op school was het heerlijk. Ik heb een nieuwe stagiaire die al een carriere in het bedrijfsleven achter de rug heeft. Ze is enorm geïnteresseerd, wil aanpakken, wil leren, wil diepgang. Ik vind het altijd weer moedig dat mensen de overstap naar het onderwijs maken, en we zullen er een mooie leertijd van maken.
’s Middags werd het Driekoningenspel opgevoerd. Dit jaar vond ik het wel heel indrukwekkend: zo’n samenspel tussen de spelers, zo’n overgave aan het spel en het hele verhaal. Ik ging er met mijn hele gevoel in. En wat knap van de kinderen (vanaf klas 4, is groep 6) om meer dan anderhalf uur onafgebroken in de zaal te kijken naar een toneelspel waarin niet zozeer veel actie is maar wel veel beeld.
De kinderen in de klas deden nog heel geheimzinnig, ik moest even weg uit de klas van hen dus ik dacht dat ze iets voor mijn verjaardag aan he regelen waren. Maar nee hoor, toen ik terugkwam kreeg ik een puntzak met daarin zelfgemaakt bloemen van snoeppapier en het opschrift: “Voor de liefste juf”. Ik heb ze allemaal een knuffel gegeven want ik vind hen ook allemaal zo lief, de “donderstenen.”
Na schooltijd racete ik op mijn fiets nog even door de stad voor een paar boodschapjes en bezocht ik ook nog de (prachtige) bibliotheek van Leeuwarden. Dan weer op tijd naar de bus en de boot. Weer een gezellige terugtocht, weer met twee bootmaatjes waarvan 1 andere dan dinsdag.
Thuisgekomen hoefde ik het eten dat ik de vorige dag al wat had voorbereid alleen maar af te maken, daarna heb ik even gezellig met mijn kinderen gezeten, wat gelezen en televisie gekeken. Op tijd naar bed want….

Vrijdag.

…..om 5.30 stond ik weer onder de douche. Op de boot heen had ik wat vakliteratuur te lezen, wat te schrijven dus best wel wat tijd om met (weer een ander) bootmaatje te kletsen. Als je de tel kwijt bent: er zijn 4 vaste bootmaatjes elke week. Allemaal reizen ze van Ameland naar de vaste wal om te werken voor een of meer dagen per week, net als ik. En de gesprekken gaan vaak echt ergens over: ons leven, actuele gebeurtenissen, voorvallen in de eigen omgeving. Aan roddelen doen we niet. Ik voel me altijd weer verrijkt door de verschillende invalshoeken die ik ervaar. We kunnen ons ei kwijt en elkaar van dienst zijn in raad en daad.
Op school was het een bijzondere dag: de zesde klas kreeg de NIO toets. Een medewerker van de Schoolbegeleidingsdienst voor Vrije Scholen nam ‘m af, ik heb alle onderdelen meegedaan en de kinderen geobserveerd. Ook heb ik twee bladzijden met aantekeningen gemaakt over allerlei ideetjes om over te schrijven of om met de klas te doen. Tja, als het bruist bij me dan moet ik het tenslotte kwijt.
Vóór de toets begon kregen de kinderen van mij een chocolade toffee: chocola is goed voor je humeur. En dus goed voor je toets. En voor na afloop natuurlijk nog eentje. Na afloop gingen met ons allen naar de speeltuin vlakbij school, daar zijn een kabelbaan, schommels en draaimolen: dikke pret! Het was touwens zo lief dat een collega voor de kinderen nog een succes-wens voor de toets op het bord had gezet, de kinderen waren er heel blij mee. Het is ook een lief gebaar zeg.
Toen ik van school naar huis ging stond bij de bushalte mijn nicht al klaar om me te omhelzen. Gezellig zijn we samen afgereisd naar mijn huis voor een heerlijk weekend. Ik heb spekpannenkoeken en gewone pannenkoeken gebakken, een dikke smulpartij voor iedereen.
Zitten we ’s avonds aan de thee, wordt er gebeld: of ik nog naar het Dorpshuis kom. O ja!! Kindersoos, daar ben ik elke maand ook nog vrijwilligster van. Met veel plezier ging ik er heen, met mijn zoontje want het is voor zijn leeftijdscategorie. Gezellig heb ik er met de andere vrijwilligster de kinderen begeleidt en we hebben even bijgekletst. Daarna weer terug voor een lekker biertje thuis met de visite en op tijd naar bed.

Nu ik dit schrijf is het zaterdag. Straks ga ik wandelen in bos en duin, de kinderen zijn verstoppertje aan het spelen met allerlei buurkinderen en vanavond eten we mijn zelfgemaakt soep met stokbrood. Morgen is poko-poko (= is papiaments voor kalm-kalm)-dag dus geen klusjes, geen computer maar alleen maar knutselen, frutselen, niks doen, wandelen, lezen, kletsen. Als dat geen fijn weekend is?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 02 feb 2008, 17:23

De week van Jan10e

maandag
De wekker gaat al vroeg: om 6.15u. Ondanks dat ik vandaag niet voor de
klas sta, moet ik wel aan het werk. Ik moet om 7.00u beginnen op een
woonlocatie voor verstandelijk gehandicapte jongeren met autisme en andere
gedragsproblemen (vooral agressie). Tijdens mijn studie heb ik hier wat
bijverdiend en inmiddels is dat geresulteerd in een vast contract voor 12
uur in de week (al werk ik altijd veel meer). Helaas horen onregelmatige
diensten en dus vroeg opstaan erbij… Vanmorgen viel het weer niet mee,
vooral omdat ik gisterenavond een late dienst heb gehad en pas om 24.00u in
m’n bed lag.
Gelukkig is het rustig op de groep. We hebben er een stagiaire bij en die
weet van aanpakken en dus zijn alle bewoners op tijd op de plek waar ze
verwacht worden. Na het schrijven van overdrachten en een gezellig kopje
thee zit mijn dienst om 10.00u er al weer op.

Thuis gekomen duik ik meteen onder de douche, want echt schoon word je er
niet van.
Daarna duik ik snel achter m’n laptop om m’n mail te checken en een
beetje te internetten. Stiekem kijk ik ook een paar keer op de site van
school want ik ben benieuwd hoe het gaat met de inschrijvingen voor de
10-minutengesprekken volgende week. Het is de eerste keer dat ouders dit
zelf moeten doen via de schoolsite en ik zie dat er al 14 kinderen van de
24 ingepland zijn, dat gaat goed dus! De ouders hebben tot woensdag de
tijd. Handig dat we nu niet meer tussen de middag hoeven te roosteren en
rekening moeten houden met broertjes en zusjes in andere groepen: dat is de
verantwoording van de ouders geworden. Ze kunnen immers zelf hun tijd
inplannen en wie het eerst komt wie het eerst maalt. Wel ben ik vorige week
al een tijd bezig geweest met ouders bellen van kinderen waar we dubbele
tijd voor willen: dat kunnen ouders namelijk niet zelf inplannen maar wij
wel en om te voorkomen dat er geen dubbele tijden meer zijn moest dat dus
al eerder gebeuren.

Na de lunch probeer ik me even te concentreren op m’n onderzoek voor
mijn Master SEN (gedragsproblemen), maar word ik telkens weer afgeleid door
internet, MSN en binnenkomende mail. Meer dan een printje komt er dan ook
niet uit.

Om 14.45u sta ik klaar om naar saxofoonles te gaan, maar net als ik mijn
spullen wil pakken belt mijn docent dat hij met zijn zoontje op weg is naar
het ziekenhuis vanwege een ongelukje met gym. Ik heb niet meer zo’n zin
om achter mijn laptop te blijven zitten en stap op de fiets om een berg
boodschapjes te doen, onder andere eten voor vanavond en spullen voor de
knutselclub woensdagmiddag.

Om 17.00u eet ik snel wat want om17.30u moet ik weg omdat ik vanavond
school heb. Normaal heb ik iedere week college van 18.30u – 21.30u maar
vanavond staan er gesprekken met de studiebegeleider op de planning. Ik had
eigenlijk een afspraak om 19.00u, maar vanmiddag belde mijn
studiebegeleider dat haar auto kapot is en daardoor niet op tijd zou kunnen
zijn. We spreken af de afspraak naar volgende week te verzetten. Ik moet
toch naar school want heb om 18.00u een afspraak met mijn begeleider voor
mijn Educational Research. Ik doe dat over coöperatief leren met kinderen
met gedragsproblemen. Mijn begeleider heeft wat andere ideeën dan ik en
daarom kom ik niet echt op gang. Gelukkig brengt het gesprek veel
verheldering en 20 minuutjes later sta ik alweer buiten. Een blik op de weg
laat een lange file zien, dus ik kruip op school een uurtje achter de
computer en probeer vast wat op papier te zetten en ondertussen klets ik
nog wat met medestudenten.

Als ik thuiskom wil ik eigenlijk nog even saxofoonspelen, maar ik ben te
lui om hem op te pakken. Na een lekker kopje thee lig ik dan ook redelijk
vroeg in bed want morgen is het ook weer vroeg dag…

dinsdag
Ook vandaag gaat de wekker weer vroeg en heb ik weer een vroege dienst van
7.00u – 10.00u. Gezellig met een collega waar ik bijna nooit mee werk,
dus kunnen we even bijkletsen en de dienst vliegt dan ook om.

Thuis besluit ik dat ik niet zo’n zin heb om achter m’n laptop iets
voor school te doen en ga ik een voorbeeld voor een knutsel voor de
volgende knutselclub maken. Het is meer werk dan ik gedacht had, dus maar
goed dat ik het even probeer.

Na de lunch zoek ik m’n zwemspullen bij elkaar en pak de fiets naar het
zwembad. Ik probeer iedere week zo’n drie kwartier te gaan zwemmen want
mijn conditie laat nog al eens wat te wensen over. Het lukt niet altijd om
iedere week te gaan en ik moet me er ook altijd toe zetten, maar vandaag
lukt het. Moe maar voldaan kom ik dan thuis. Ik duik nog even achter m’n
laptop om mail te checken, drink een kopje thee en ga even naar de
bibliotheek. In de bibliotheek kan ik helaas niet echt vinden wat ik zoek,
maar ik vind toch wel weer wat leuks om mee naar huis te nemen.

Na een boerenkoolstampotje duik ik lekker onder de douche en daarna oefen
ik nog wat saxofoonstukken en lummel ik nog wat achter m’n laptop. Wat is
internet soms toch verslavend… Gelukkig lukt het me ook nog wel om mijn
onderzoeksopzet voor m’n Master te mailen naar mijn docent met de vraag
om feedback en tik ik een verslag van mijn functioneringgesprek van
afgelopen vrijdag. Ik mail het nog door naar de directeur en na een kopje
thee en wat opruimen duik ik lekker m’n bed in.

woensdag
Vandaag kan ik een half uurtje langer in bed blijven liggen want ik werk
vandaag op school. Toch vind ik 6.45u ook wel vroeg… Om 7.50u stap ik in
de auto en de stagiaire van groep 7 staat daar al te wachten. Ze woont bij
mij in de straat en als ik met de auto ga kan ze meerijden.

Ik hoef vandaag niet voor de klas. Op maandag, dinsdag en woensdag staat
er een LIO-stagiaire voor de groep en dat betekent dat ik andere taken heb.
Vanuit school is er weinig duidelijkheid over die taken dus ik heb zelf
maar een lijstje gemaakt van dingen die mijn handig lijken. Dat zijn toch
wel veel dingen die in eerste instantie op mijn eigen groep gericht zijn,
maar waar ik anderen ook mee van dienst kan zijn.
Ik begin de dag in de personeelskamer met een kopje thee. In mijn
postvakje ligt de leesmap en ik heb nu eens een keer de tijd om deze goed
te bekijken en doe dat dan ook. Voordat de lessen begonnen zijn komt er al
een heel verdrietig meisje uit mijn klas binnen. Ze voelt zich echt heel
beroerd en grieperig. Ik bel haar vader, zoek haar spullen bij elkaar en
geef haar een glaasje water. Ze komt gezellig bij me zitten, maar echt
gezellig is het niet want ze maakt echt een zieke indruk. Gelukkig komt
haar vader al snel en duikt ze lekker haar bed in thuis.
Voor de pauze werk ik nog wat aan extra materiaal om tafels te oefenen en
hang zeker een half uur aan de telefoon met het bedrijf dat de cartridges
ophaalt die wij verzamelen. Er is daar iets verandert in de organisatie en
dat kost heel wat belwerk. Na tig keer doorverbonden te zijn en andere
bedrijven te bellen krijg ik eindelijk de goede aan de telefoon en het
belooft helemaal goed te komen als we overstappen naar een ander bedrijf.
Het is dan als snel pauze en samen met mijn collega’s drink ik gezellig
een kopje warme chocomel.

Na de pauze duik ik nog even achter de computer om van in het digitale
leerlingvolgsysteem van de cito op te zoeken voor de dyslexiedossiers die
ik voor vijf leerlingen maak. Helaas kan ik niet precies vinden wat ik zoek
en heb ik de IB-er eigenlijk nodig, maar die staat net voor de klas. Om
11.00u haal ik een paar kinderen van een collega op om de cito
leestempotoets over te doen. Ze hebben erg laag gescoord en maken nu de
‘extra toets’. Heel boeiend om deze voor mij redelijk onbekende
kinderen tijdens de 7 minuten dat de aan het werk zijn te observeren. Ik
kijk de toetsen voor haar na en duik in het leegstaande noodlokaal achter
de computer omdat alle computers in de school bezet zijn. Ik werk daar nog
wat aan de tafelspelletjes en maak een stelopdracht voor in het
dyslexiedossier en dan is het al snel 12.15u.

Om 12.15u komt mijn duo-collega langs om wat door te spreken voor de
rapporten die de kinderen maandag mee krijgen. We maken van alle kinderen
vast wat aantekeningen en spreken deze door. Ook bekijken we nog wat
gegevens voor het rapport. Om 13.30u gaat zij weg voor een vergadering en
bespreek ik nog wat praktische dingen met de LIO-stagiaire en leg
ondertussen vast wat klaar voor morgen.

Om 14.30u stap ik in de auto naar huis. Thuis drink ik een kopje thee en
pak alvast wat spullen klaar voor de knutselclub van vanmiddag. Tussendoor
typ ik de samenvatting van aardrijkskunde nog even over omdat ik die morgen
in een coöperatieve werkvorm wil gebruiken en maak een groepjes voor een
natuur-circuitje.

Om 16.00u vertrek ik bepakt en bezakt naar de club. De kinderen komen om
16.30u, maar er is nog veel voor te bereiden en klaar te leggen. Helaas is
mijn ‘collega-leiding’ er nog niet en moet ik dus doorpezen. Vanwege
verbouwing van het gebouw kunnen we niet in onze eigen ruimte en dat vergt
wat aanpassing en is lastig. Om 16.30u komen de kinderen. Vanmiddag waren
er een paar kinderen ziek of hadden een feestje, maar er zijn er toch 12.
Ze zitten allemaal in groep 3,4 en 5 en ik zie een nieuw gezicht. Gezellig!
We gaan meteen hard aan het werk want we hebben een bewerkelijke knutsel op
het programma staan. We beschilderen eerst een terracotta potje, dat moet
een beetje dun zodat het nog vernist kan worden en de kinderen het droog
mee naar huis kunnen nemen. Dat lukt gelukkig. Daarna drinken we wat en
vertel ik een verhaal en vervolgens gaan de kinderen aan de slag met het
rijgen van een pindasnoer op een stuk ijzerdraad (goede tip trouwens: veel
makkelijk dan met naald en draad) en het maken van een snoep-dennenappel
voor de vogels. De enorm grote dennenappels smeren ze eerst in met
pindakaas en rollen ze daarna door het vogelvoer. Het wordt een enorme
bende, maar leuk wordt het wel! Ondertussen vernis ik de potjes en zet ze
in elkaar. Precies op tijd is iedereen klaar. Helaas gaan er aan het eind
een paar kinderen op de overgebleven pinda’s staan en trappen ze de
pinda’s expres kapot. Het is echt een bende van jewelste want overal ligt
vogelzaad en kapot getrapte pinda. Als de kinderen weg zijn slaan wij dan
ook aan het stofzuigen en een uurtje later is alles weer netjes opgeruimd.

Na het eten duik ik weer lekker onder de douche want ik zit een beetje
onder de verf en vernis. Daarna duik ik achter m’n laptop om wat mailtjes
te sturen en een reflectieverslag voor m’n Master te typen. Tussendoor
mail ik nog het wensenlijstje voor de formatie van volgend schooljaar door
naar de directeur. Waarschijnlijk kan ik niet blijven vanwege het
teruglopende leerlingaantal, maar in overleg met de directeur vul ik het
toch in, je weet immers maar nooit! Voordat ik m’n bed in duik, oefenen
ik nog wat saxofoonstukken en ruim ik wat op.

donderdag
Vandaag sta ik weer om 6.45u op. Om 7.50u staat mijn collega van groep 8
al bij de auto en de stagiaire komt er ook aanlopen. Normaal fietsen we
altijd op donderdag en vrijdag naar school (zo’n 7 kilometer) omdat mijn
collega geen tot haar beschikking heeft, maar voor vandaag geven ze storm
op dus hebben we besloten met de auto te gaan. Toch wel heel lekker, want
we zijn er zo.
Op school kopieer ik snel wat en dan is het al heel snel voor mijn
pleinwacht. Het is enorm koud buiten, dus de kinderen gaan snel naar binnen
en ik heb heel erg weinig te doen.

Als ik naar de klas loopt schiet de directeur me aan met de vraag of ze
morgen bij me in de klas mag komen kijken. Ze was het tijdens mijn
functioneringsgesprek vergeten te vragen. Ze wil na de pauze komen en ik
zeg dat het geen probleem is, maar thuis bedenk ik me dat we dan altijd
nieuws uit de natuur kijken… Dat neem ik dan maar op en kijk ik dan wel
later.

De klas is vandaag druk en rumoerig. Er wordt veel tussendoor gepraat en
ik merk dat ik zelf ook erg druk in m’n hoofd ben met allerlei klusjes
voor de rapporten waardoor de kinderen vast ook drukker zullen worden. En
misschien is het toch wel de storm… We werken wel heel erg hard en
enthousiast. Het natuurcircuit over spiegels is erg leuk, maar ik moet erg
vaak waarschuwen dat het zachter moet.

Vanmiddag doen we een aantal coöperatieve werkvormen bij de
aardrijkskundeles. Dat gaat erg goed en ik ben dan ook erg trots op de
groep. Ook handvaardigheid is gezellig en de resultaten van de knutsel
worden erg leuk. Aan het eind van de middag doe ik met de klas nog wat
‘regel-dingetjes’ zoals de eigenaar van tekeningen zonder naam
achterhalen en maken de kinderen een koordje om hun werkbladen en toetsen
te bundelen zodat de ouders dat volgende week mee kunnen nemen tijdens de
10-minutengesprekken.

Na schooltijd komt de RT-er even langs om de handelingsplannen van de
afgelopen periode te evalueren en nieuwe te maken. We hebben weinig tijd
want ik moet naar een andere school voor een vergadering met de commissie
coöperatief leren. In de herfst hebben we besloten dat we hier mee aan de
slag willen gaan als school en dat doen we samen met die collega-school.
Het is de eerste vergadering, maar we besluiten veel en kunnen zeker
verder. Ik zie het zeker zitten en heb er al zin in. Ik neem op me om het
een en ander uit te werken op de woensdagen dat de LIO-stagiaire voor de
groep staat. Stiekem begin ik er toch ’s avonds thuis al een beetje mee.

De vergadering is iets na vijf uur afgelopen en we gaan meteen naar huis.
De collega van groep 8 rijdt weer mee en onderweg zetten we nog een andere
collega af bij een autogarage in mijn woonplaats. Voor haar komt het ook
meteen mooi uit dat ze mee kan rijden, hoeft ze niet met de bus er naar
toe. Rond half zes ben ik thuis en dat is heel luxe vroeg. Helaas weet ik
dat m’n klas nog een enorme puinzooi is en dat er nog heel erg veel
nakijkwerk ligt… Dat moet ik dan maar in het weekend gaan doen, terwijl
ik dat eigenlijk liever niet doe…

Vanavond lees ik wat mail, maak ik vast een opzetje voor de posters voor
coöperatief leren die ik ga maken, surf ik wat op internet, oefen ik wat
saxofoonstukken en duik ik tenslotte lekker op tijd m’n bed in.

vrijdag
Vandaag gaan we toch op de fiets naar school, dus weer wat vroeger m’n
bed uit. Dat valt zo aan het einde van de week niet mee.

Op school kopieer ik het werkblad waar ik de dag mee wil beginnen want dat
was er gisteren in alle drukte bij ingeschoten.
Tussen 8.20u en 8.30u komen alle kinderen een voor een binnendruppelen.
Een kind is er nog niet, maar om 8.30u besluit ik toch te beginnen. Een
aantal kinderen willen wat vertellen en daarna beginnen de kinderen aan het
werkblad over de bijbelverhalen van afgelopen week. We gaan hier niet zo
lang mee aan de slag want ik wil dat de kinderen al hun werkbladen uit hun
map halen en samen met hun toetsen bundelen. We maken er een mooi
werkboekje van dat de ouders mee kunnen nemen als ze volgende week op de
tien-minutengesprekken komen. Het is de bedoeling dat de kinderen door de
gaatjes en gevlochten touwtje halen en een mooie tekening voorop doen, maar
het vlechten levert al veel problemen op. Ik had toch wel verwacht dat
groep 6 dat zou kunnen. Niet dus… ik besluit dat ze ook een touwtje mogen
draaien of vingerhaken (de absolute hit in deze groep). Het bundelen lukt
ook niet alle kinderen. Sommige werkboekjes zien er dan ook echt rommelig
uit, maar ik laat het zo. Het is immers het werk van de kinderen en niet
van mij. Als ze klaar zijn gaan ze verder met hun rekenwerk en omdat we
deze week de toets gemaakt hebben komt het niet zo krap.

Na de ochtendpauze komt de directeur bij mij in de klas kijken. Ik had het
de kinderen al verteld, maar ze zijn er niet erg van onder de indruk. Ze
vinden het inmiddels vrij normaal dat er iemand komt kijken. Ze zijn wel
lekker rustig, maar dat zijn ze eigenlijk de hele dag al. Ik heb
gisterenmiddag een beetje gemopperd over het vele kletsen tussendoor en het
luidruchtige werken en dat heeft indruk gemaakt. We maken een stelopdracht
omdat ik van een aantal kinderen een opstel nodig heb voor het
dyslexiedossier. De kinderen zijn erg enthousiast over de opdracht en gaan
heel enthousiast aan de slag. Aan het einde willen alle kinderen hun
verhaal wel voorlezen. Een aantal kinderen komt aan bod, de rest moet het
bewaren voor een later tijdstip want samen met groep 5 gaan we nieuws uit
de natuur kijken. Helaas weigert de video goede diensten en kijken we
vooral naar sneeuw. Halverwege geven we het op en gaan we terug naar de
klas. Volgende week toch maar weer live kijken… Hierdoor hebben we nog
wel wat extra tijd om verhalen voor te lezen en de kinderen luisteren
ademloos naar elkaars spannende verhalen.

Tussen de middag komt de directeur vertellen wat ze gezien heeft in mijn
les. Ze is enthousiast, maar heeft wel een aantal verbeterpuntjes (gelukkig
maar…). Het is een goed en fijn gesprek. Daarna eet ik mijn boterhammetje
gezellig met een aantal collega’s.

Na de middagpauze begin ik in groep zeven. Omdat ik geen gymbevoegdheid
heb, gaat de juf van groep 7 met mijn groep gymmen. Groep 7 moet dan bakles
maken en daar hebben ze nooit zo’n zin in. Vorig jaar heb ik deze groep
gehad en toen ging het redelijk, maar nu vinden ze het echt een sport om zo
vervelend mogelijk te maken. Een jongetje weigert te luisteren naar andere
leerkrachten dan zijn eigen leerkracht en dat maakt het lastig. Vorige week
heb ik een incidentje gehad met hem en is hij de grote leider van de groep
en dat heeft indruk gemaakt. Vandaag zijn ze een stuk rustiger en wordt er
hard gewerkt. We beginnen met het zingen van een canon die ze hebben
geleerd van een stagiaire en daarna maken ze rustig een bakles. We eindigen
met een verhaal van ‘meester Jaap’ en daarna fietsen we naar de gym. Ik
haal mijn groep daar op en moet wat ruzies sussen in de kleedkamer van de
heren en fiets daarna rustig met ze terug naar school. Op school gaat de
groep rustig in de kring zitten want er staat leeskring op het programma.
Twee kinderen hebben een voorleesbeurt en een boekbespreking. Altijd erg
leuk om te zien hoe de kinderen zich goed voorbereiden en hoe goed de
andere kinderen luisteren en opbouwende feedback geven. Daarna luisteren we
nog naar een aantal verhalen en kiezen we de nieuwe ‘kanjer van de
week’. Elke week staat een kind centraal en krijgt hij of zij
complimenten van zijn klasgenoten. Deze schrijf ik op sterren en die worden
mooi op een blad geplakt dat een centrale plaats in de klas krijgt. De
kinderen zijn elke week enthousiast en dan is het al snel 15.00u. Omdat
alle groepjes deze week hun beloningsstickers hebben verdiend mogen ze het
laatste kwartiertje iets voor zichzelf doen en laten we de bakles in de
kast liggen. Al heel snel is het dan al 15.15u en wensen we elkaar een fijn
weekend. Een aantal kinderen blijven nog gezellig en hangen, maar om 15.30u
is iedereen toch wel weg. Ik ruim wat op en dan komt een oud-collega
gezellig langs. Haar dochter zit bij mij in de klas en ze komt wat over
haar vertellen, maar we kletsen ook over allerlei andere zaken zoals haar
nieuwe baan en onze opleidingen. Daarna drink ik met mijn collega’s een
borrel op het weekend. Daarna kijk ik na, ruim ik op, bereidt ik dingen
voor volgende week voor, leg briefjes op het bureau voor de LIO-stagiaire,
help ik collega’s met computerprobleempjes, klets ik wat over vakanties
en stap ik rond 18.00u op de fiets. Moe kom ik thuis maar er staat hopelijk
een heerlijk weekend voor de deur met werken en een bezoekje aan de musical
Evita.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 22 feb 2008, 16:22

De week van Mieke

Maandag
Om 6 uur gaat mijn wekker af, ik draai me nog even om. Het was gisteravond te laat, ik moest nog werk voor de nieuwe projecten doen. We gaan deze week beginnen met het schoolthema techniek. Door de hele school heen hetzelfde thema, erg leuk!
Om kwart voor 7 belt mijn collega, of ze toch kan meerijden, het regent. Samen met mijn collega dan naar school toe. We zijn dit keer niet de eerste, de leerkrachten van groep 7/8 zijn er al. Het is vreemd dat mijn duo van ¾ er nog niet is, hopelijk is ze een keer iets later…
Eenmaal in de klas gekomen eerst de overdracht lezen en dan alle spullen klaar maken. Vandaag een makkelijk dagje, we beginnen morgen pas echt aan het nieuwe project. Mijn duo blijkt echter ziek te zijn. Dus snel naar de andere klas toe, het noodplan opzoeken. Als de directrice aankomt, neemt zij gelukkig de klas ’s morgens over. Dat scheelt weer, nu hoeven de kinderen alleen ’s middags verdeeld te worden. Voor de stagiaire ook makkelijk.
De ochtend verliep heerlijk, de dikke duimenkaart bij een van de leerlingen slaat aan. Tussen de middag nog een keer het rekenliedje beluistert, zodat we dit ’s middags kunnen gebruiken. Daarna nog dingen geregeld voor de andere groep en de projectopening. Natuurlijk ook nog even eten. ’s Middags kinderen uit mijn andere klas erbij gehad. Dat is erg raar. Jammer genoeg kan ik me niet opdelen. Zou af en toe wel makkelijk zijn! Ook hebben we met de hele school de projectopening gehad. Erg leuk!
Na schooltijd eerst maar een met de stagiaire de zaken van mijn groep ¾ op orde gebracht. Gekeken wat zij nog kon doen. Daarna weer verder gegaan in mijn groep van deze dag. Opgeruimd en aangekleed voor het nieuwe project. De poppenhoek omgebouwd, 2 ontdektafels gemaakt, de werkjes klaar gelegd en eigenlijk nog meer. Het schoot echter niet echt op, vooral omdat ik niet wist of mijn duo de volgende dag weer beter is. En in welke klas ik de volgende dag zou staan. Want als er wel vervanging was voor de kleuterklas, dan zou ik 3/4 nemen. Uiteindelijk is er helemaal geen vervanging. Dus heb ik alles klaar gezet bij groep ½ en ga ik morgen nog even kijken hoe de kinderen van 3/4 worden opgedeeld en welk werk ze dan van mij mee krijgen. Ze kunnen geen 2 dagen werk missen. Dan wordt het een heel scheef beeld met de andere groepen ¾. Ik trok veels te laat (7 uur) de deur achter me dicht. Eerst nog wat boodschappen doen voor het project en dan lekker eten.
’s Avonds nog even achter de computer om mijn mail te kijken en te zien dat ik de week van mag schrijven. Laten we meteen maar een beginnetje maken! Daarna nog even de stukjes van de rapporten doorlezen en af schrijven. Dat moet toch ook gebeuren!

Dinsdag
Vandaag weer mijn wekker laten afgaan om 6 uur, en nog eventjes om gedraaid. Mijn collega had alweer gebeld, want de regen wil maar niet stoppen.
Eenmaal op school, eerst maar bij groep ¾ gekeken wat ze mee moeten nemen naar de andere klassen. De verdeellijst gepakt en alles op het bord gezet. Toen maar naar de kleuters en daar verder mijn dag klaar gemaakt. Daarna was de stagiaire er ook weer en samen met haar gekeken wat ze zou kunnen doen, want ook voor haar is dit maar vreemd!
De kinderen in de klas waren vandaag helemaal van slag, omdat er kinderen bij kwamen. Ze waren verschrikkelijk druk en ik heb veel moeten mopperen. Gelukkig ook leuke momenten, zoals het einde van de dag. Waar ze ademloos naar mij hebben zitten luisteren. Eigenlijk zijn het ook gewoon schatjes! Ik was alleen helemaal kapot, tussen de middag al en na schooltijd ook. Maar ja, de dag was nog niet voorbij.
Eerst de kleuters maar even opgeruimd, de stagiaire kon daar nog fijn even bij helpen. Dan eerst een vergadering en dan nog groep ¾ opruimen. Ik kwam de klas binnen en wist even niet waar ik moest beginnen. Wat een zooi als er helemaal geen leerkracht in de klas is geweest. Veel kinderen hadden hun spullen gewoon neer gegooid, tsja wat wil je zonder toezicht. Dus eerst puinruimen en nakijken. Toen ging mijn kaarsje toch echt bijna helemaal uit. Ik heb even kort gekeken voor morgen en ben weer veels te laat naar huis gegaan.
Thuis heerlijk op de bank gekeken en vroeg naar bed gegaan. Dat was echt nodig!

Woensdag
Vandaag weer mijn wekker laten afgaan om 6 uur, en weer eventjes om gedraaid. Mijn collega had alweer gebeld, want de regen wil nog steeds niet stoppen.
Op school nog even gerommeld. Er moesten nog wat losse dingen gebeuren voordat ik echt kon beginnen. Ik heb de hele ochtend echt de kinderen weer even terug in het gareel moeten krijgen. Op een gegeven moment zegt een jongen ‘juf, waarom bent u zo streng’. ‘(naam), waarom ben je zo druk?’ Hij begreep wat ik bedoel…
Aan het einde van de ochtend hadden we groeps doorbroken project. Wij hebben bij dit project op de dinsdag en woensdag in elke lokaal van 3/4 een onderwerp centraal staan. Bij dit onderwerp zijn verschillende proeven voor de kinderen te doen. De kinderen kunnen kiezen voor een onderwerp/lokaal. Zo kunnen de kinderen in mijn lokaal aan de slag met water, kleur en de eigenschappen van water. Bij deze drie onderwerpen zijn verschillende proeven te doen. Het was echt geweldig om te zien hoe heerlijk de kinderen aan het werk waren. Daarbij kon je de kinderen echt een stap verder maken, echt laten onderzoeken. Ik vond het erg geslaagd!
Na schooltijd eerst heel snel de toets nagekeken, om daarna heel snel te kunnen eten. We hadden vanmiddag met de kleuterbouw (en enkele groep ¾) leerkrachten een workshop dans. Ik had deze geregeld en had er ook erg zin in! Ik had al eerder een workshop gevolgd van dezelfde vrouw en je krijgt echt weer ideeën van haar. Je wordt geprikkeld om heerlijk met dansexpressie aan de slag te gaan. Het was een lange, maar heerlijke workshop, waar ik weer veel van geleerd heb.
Daarna moest ik echter nog mijn lokaal op orde brengen. Ook moest ik nog de klas in orde brengen voor de inloopochtend de volgende morgen. Eens in de zoveel tijd hebben wij op school een inloopochtend. Ouders kunnen dan bij hun kinderen in de klas komen kijken. Zelf proeven hoe er in de school gewerkt wordt. In eerste instantie was dit een hele ochtend, maar dit was niet praktisch. Nu is het tot 11.00, zodat niet de heel dag ontregeld wordt. Het heeft namelijk zeker wel effect op de kinderen. Hoewel dit de ene keer meer is dan de andere keer. Na al een beetje spullen klaar gelegd te hebben, ging ik weer veel te laat naar huis. ’s Avonds ook helemaal niks meer gedaan. (het sporten ging niet door)

Donderdag
Vandaag alweer mijn wekker om 6 uur af. Ik had er absoluut geen zin in! Mijn collega belde niet, dus ik ging alleen naar school toen. Eenmaal op school aangekomen nog maar de laatste spullen klaarleggen voor de inloopochtend. Ook nog een paar stoelen erbij gepakt. De collega’s druppelen binnen en al gauw wordt duidelijk dat er twee collega’s ziek zijn. Een uit de kleuterbouw, één uit 7/8. Vanwege de inloopochtend draaien de directrice en de IB’er beide een groep.
De inloopochtend zelf was redelijk. De kinderen hebben heerlijk gewerkt en een betrouwbaar beeld laten zien aan de ouders. In het begin hebben bijna alle ouders wel even in de plakboeken en schriften gekeken. Daarna zijn veel ouders weg gegaan. Maar zo door ochtend heen zijn er zeker 10 ouders van de 19 geweest. Leuk!
Om 11 uur was de inloopochtend afgelopen en kreeg ik twee kleuters erbij in de klas. Gelukkig ben ik bij hen al bekend, en dat is vaak fijn! Ze mochten na het overblijven ook gezellig mee naar de gym. De kinderen waren weer verschrikkelijk enthousiast bij de gym. Dit keer ook erg luidruchtig. Bij een paar duidelijk een reactie op vanmorgen. Omdat deze morgen weer anders was dan anders.
Na schooltijd twee gesprekken gehad over zorgleerlingen. Daarna nog spullen opgeruimd, nagekeken enz. Ik moest dan snel gaan eten, want ik zou op school blijven. Mijn duo kwam om 6 uur op school om nog even de rapporten te doen. Ik was helemaal gaar toen ik begon, maar we zijn toch al een stuk verder gekomen. Nog niet helemaal klaar, aangezien ik echt kapot was. En mijn auto nog weggebracht moest worden. Morgen wordt hij gekeurd, ik ben benieuwd!

Vrijdag
Oei, het is echt de laatste dag van een zeer drukke week. Ik heb helemaal geen zin om uit bed te komen. Echt opschieten doet het ’s morgens ook niet. Maar ik ben weer op school gekomen en eerst maar even de spullen klaargelegd. Eenmaal begonnen blijken er twee kinderen ziek te zijn. En dat niet alleen, ook nog steeds twee leerkrachten, en de vaste invalster op vrijdag. Gelukkig is één van de duo-collega’s naar school gekomen om les te geven, dat is erg fijn! Verder is het opgevangen door de directrice, IB’er en onderbouwcoördinator. Het was erg gezellig in de klas. De kinderen hoefden niet erg veel te doen, het was echt een afrondingsdagje. Alles wat ik in moest halen van begin van de week was gelukt.
Na schooltijd een ingelast gesprek gehad met een ouder. Dit gezin heeft het heel moeilijk, alles komt op moeder neer. Moeder heeft het hierdoor heel zwaar, we zijn benieuwd hoe lang zij het nog uit gaat houden. Met haar dochter gaat het moeizaam met lezen. Ze kan het wel, maar heeft meer tijd nodig. Nu is ze echter thuis niet meer te houden en is bij het gesprek besloten om het rustiger aan met haar te gaan doen. Hopen dat dit wat druk voor haar weg neemt.
Na het gesprek eventjes gegeten, en daar was alweer het volgende gesprek. Deze was wel gepland. Gelukkig een fijn gesprek gehad, beter dan ik van te voren verwacht had. De ouders zijn moeilijk te peilen. Daarna was ik het helemaal zat! Heb nog even met enkele collega’s thee gedronken en eventjes nagekeken. Heb het daarna voor gezien gehouden. Ik ben naar mijn ouders gereden en heb met mijn moeder mijn auto opgehaald. Hij is gelukkig weer voor een jaar goed gekeurd. Nu alleen nog even de rekening betalen!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 22 feb 2008, 16:23

De week van: juf amna

Zondag. Finale Africa cup.
Ik ben zelf geen voetbalfan, maar mijn man des te meer dus was het zondag weer eens ouderwets gezellig: een huis vol visite, inclusief vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen, die ik blij heb kunnen maken met Tunesische couscous met vlees en veel groenten. Van huiswerk maken is met een huis vol visite natuurlijk niets terecht gekomen.

Maandag. Groep 3b, eerste dag eindstage.
De wekker gaat om 06.00 zodat ik nog wat was op kan hangen en de boel netjes heb als we gaan ontbijten. Ridha vertrekt altijd als eerste om 07.45, Mahmoud en ik vertrekken om 08.00 en Oumaima wordt dan niet veel later opgehaald door haar busje. Ik heb geluk: ik loop mijn eindstage (en werk) op de school van mijn zoon, die om de hoek zit. Om 08.05 zijn we daar en heb ik dus nog genoeg tijd om alles in orde te maken voor mijn eerste echte afstudeerstagedag. Ik heb met mijn begeleidster afgesproken dat ik op de maandag alles alleen doe en dat we de dinsdag meer samen doen. Mijn begeleidster komt de maandagen dus niet meer in de klas en ondanks het feit dat de kinderen wat kriegelig waren na de cito woordenschat was het best een geslaagde dag. Na schooltijd met mijn stagebegeleidster besproken hoe het is gegaan en nadat zij eindelijk een keertje welverdiend vroeg naar huis kon ben ik aan het nakijkwerk en de voorbereiding van de volgende dag begonnen. We begonnen de volgende dag in nieuwe boeken en na het voorbereiden, kopiëren en klaarleggen was het alweer 18.00, dus besloot ik de cito mee te nemen om die in de avond na te kijken. Na het eten ben ik even de bank opgedoken voor wat welverdiende rust, waar ik in slaap ben gevallen. Laat op de avond wakker geschrokken, een kaartje geschreven voor een medestudent die zijn LIO doet in de klas van mijn dochter, een stukje geschreven voor het kinderblad ‘anti wa anta’, toetsen nagekeken, opgeruimd, afwasmachine aangezet, me voorbereid op de presentatie van dinsdag en weer gaan slapen.

Dinsdag. Groep 3b, eindstage, boekentaak en presentatie voor de minor zorg.
De wekker ging vandaag om 06.45 en met zijn allen ontbijten was vandaag het enige dat we als compleet gezin deden. Op school aangekomen bleek mijn begeleidster ziek, dus draaide ik de groep alleen. De groep van een andere zieke collega werd verdeeld, dus kregen we er ook nog een paar kinderen uit groep 5 bij. In de pauze had ik een erg nodig, maar goed gesprek met een van mijn collega’s en de bouwcoördinator, waarna ik nog een staartje mee kon pikken van de wekelijkse (compleet verzorgde) gezamenlijke lunch in de lerarenkamer. Na het nakijken, opruimen en voorbereiden gelijk doorgereisd naar de Pabo voor een broodje en de laatste presentatie voor de minor zorg. Uiteindelijk was ik om 22.30 thuis. Daar heb ik nog wat papierwerk voor de start van de afrondingsfase van de opleiding in orde gemaakt voor ik (weer veel te laat) mijn bed in dook.

Woensdag. Groep 1b en pleinwacht.
De wekker ging weer om 06.45. Mahmoud kijkt altijd uit naar mijn dagen bij de kleuters, omdat hij dan mee naar binnen mag om de klas nog even gezellig te maken voor ik naar boven ga voor een kop koffie. Stoelen van de tafels, klaarleggen van materialen en het ophangen van de dagritmekaarten: hij vindt het allemaal even leuk. Al met al een reuze gezellige dag. Omdat Oumaima woensdagmiddag (in tegenstelling tot ons) geen school heeft komt ze om 15.00 altijd met haar vader mee, want ook Oumaima helpt haar moeder graag een handje, dus was mijn klas na de pleinwacht al helemaal op orde. Eindelijk dus een keer niet zo laat naar huis, waar wij aankwamen toen Ridha en Mahmoud net terugkwamen van logopedie. Na het eten, Mahmouds dagelijkse logopediehuiswerk en het nababbelen maar een keertje vroeg naar bed gegaan.

Donderdag. Groep 1c, observatie door de orthopedagoge en corvee.
Weer wakker geworden om 06.45. Weer een kleuterdag, waarbij een van de leerlingen in de ochtend werd geobserveerd. Weer een gezellige dag. Om 17.00 naar huis gegaan, gekookt, gegeten en achter de computer gedoken voor wat huiswerk. Daar aangekomen verdwaald geraakt in de tijdschriften van ‘Balans Magazine’ die de schoolmaatschappelijk werkster mij had toegeschoven, even naar hun website gesurft om toch maar lid te worden en nog wat boeken die mij wel aanspraken besteld. Hierna echt aan het huiswerken geslagen tot 21.30, om daarna samen met Ridha nog even gezellig koffie te drinken en na te babbelen.

Vrijdag. Later weg, huis op orde en studeren.
De wekker ging om 06.15 om toch nog even een wasje op te hangen en een nieuwe aan te zetten. Ik werk op vrijdag niet en zou in theorie dus makkelijk later van huis kunnen gaan om Mahmoud weg te brengen, maar zo werkt het met autisten niet. Als Mahmoud elke dag voor 08.00 (acht uur nul nul, zoals hij dat zelf noemt) de deur uit gaat, dan kan er volgens hem voor de vrijdag geen uitzondering gemaakt worden. Toch ga ik elke vrijdag weer dapper de strijd aan om te laten zien dat we als we om 08.10 vertrekken ook nog ruim op tijd komen om nog even op het plein te spelen. Hij moet patronen immers ook leren doorbreken. Maar het bleek vandaag gelukkig al beter te gaan: de boze buien van de afgelopen weken lijken achter de rug en hebben nu plaats gemaakt voor slechts nog een hevig gemopper en een herhaald ‘en toch klopt het niet’.

Om 08.40 met een lekker kopje thee achter de pc gedoken om verder te werken aan mijn minorverslag. Tussendoor heb ik af en toe wandelpauzes genomen waarin ik het huis aan kant maakte. Het minorverslag is nu af en geprint: weer een zorg minder. Om 12.15 ben ik dus opgetogen de keuken ingedoken om een uitgebreide lunch te bereiden, want mijn twee mannen hebben op vrijdag maar een halve dag. Niet zonder slag of stoot, want Mahmoud wilde natuurlijk gewoon brood. Dat mocht, maar toch wordt hij driftig als hij ziet dat wij wel van de norm afwijken.

Als Mahmoud weer rustig is gaan we aan de slag met zijn dagelijkse logopediehuiswerk. Na dit verplichte halfuurtje thuisjuffen zet ik mijn moederpet weer op en gaat Mahmoud aan de slag met zijn huiswerk. Helaas zorgt dit voor nieuwe frustratie: de meester blijkt een blad op zijn kop tussen het huiswerk te hebben geniet…

Later in de middag op de brommer gesprongen voor een afspraak bij de huisarts en het afhalen van mijn nieuwe paspoort. Thuisgekomen zie ik nog net Mahmoud een potje Jacky (Tunesische versie van Backgammon) van zijn vader verliezen en maken we er verder een gezellige middag van. Omdat Oumaima vanwege haar epilepsie geen twee dagen achtereen op kan blijven (dan krijgt ze aanvallen) is de familieavond op vrijdag vanwege ‘Idols’ tijdelijk opgeheven. Nadat de kinderen naar boven zijn duik ik dus nog even achter mijn bureau om een berg PGB-administratie weg te werken en een planning voor morgen te maken.

Zaterdag: pannenkoeken
Ik ben vroeg opgestaan met de intentie een uurtje of meer huiswerk te doen voor de kids wakker worden, maar toen ik om 06.30 onder de douche vandaan kwam bleken ze ‘stiekem’ al wakker, dus zijn we na het ontbijt aan het opruimen en schoonmaken geslagen. Om 11.00 hangen er alweer twee wassen te drogen en zit de derde er in, zijn de bovenverdieping en de zolder helemaal opgeruimd, schoon en gestofzuigd, is Ridha op pad voor boodschappen, heb ik alweer een potje dammen van Mahmoud gewonnen en is er een berg strijkgoed minder. Dus drinken we een kopje thee en gaan de kinderen en ik ook nog even op pad voor wat kleine boodschapjes en de wekelijkse stop bij de viskraam. Daarna brengt Ridha Oumaima naar een vriendinnetje, gaat hijzelf naar vrienden en wint Mahmoud snel nog even een potje Jacky van mij voor we allebei nog even aan ons huiswerk gaan.

Sinds hij ‘Ratatouille’ heeft gezien wil Mahmoud niets liever dan leren koken, dus mag hij vandaag meehelpen met pannenkoeken bakken. We beginnen om 17.00 en vanwege Mahmoud’s enorme precisie (als er staat 500 gram kun je niet zomaar een half pak van een kilo nemen, maar moet dat op de gram af uitgemeten worden) en zijn neiging te gaan flippen als ik voorstel het op mijn manier (uit de losse pols) te doen, gaat om 18.00 de eerste pannenkoek de pan in. Ik besluit de warmhoud-procedure over te slaan en de kinderen als er twee pannenkoeken klaar zijn aan tafel te parkeren en neem mezelf plechtig voor het recept voor pannenkoeken auti-proof te herschrijven. Ondertussen blijkt Mahmoud het hele geheel dusdanig spannend gevonden te hebben dat hij de pauzes tussen de pannenkoeken in niet meer hanteren kan: hij gaat tussendoor van tafel, somt alle reclameboodschappen en grappige televisieuitspraken die hij kent op en vertoont ‘clownesk gedrag’. Is grappig voor 5 minuten, maar niet voor meer dan een uur, dus proberen we het patroon op een pedagogisch onverantwoorde manier om te buigen: we beloven Mahmoud dat als het hem lukt om vijf minuten stil te zitten de televisie alvast aan mag. Hij pakt meteen de kookwekker en het lukt. De rust keert weer, maar ik weet al van te voren dat ik tegen de tijd dat ‘Idols’ is afgelopen moe genoeg zal zijn om met de kinderen mee naar boven te gaan…
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 22 feb 2008, 16:25

De week van Jessi

Maandag
Een drukke tijd om ‘de week van’ te schrijven. Want: net een huis gekocht en de rapportgesprekken zijn deze week. De tweede ronde in mijn korte juffenbestaan. Vandaag om 6:15 uit bed gesprongen, de trein van 7:53 gehaald - op het nippertje - en om 7:35 op school aangekomen. Even wat kopiëren, briefjes voor de ouders in orde maken en de stoeltjes klaar zetten voor de spelinloop. Nog even de klas netjes maken en vouwblaadjes en andere benodigdheden klaarzetten voor vandaag. Om 8:20 komen de kids met ouders voor de inloop. Om 8:45 zitten we in de kring. Vertelkring gedaan met Ko, lekker even weekenden doornemen. Dan gewoon aan het spelen en werken, zusters vouwen met groep 2. Eten en drinken en even de zon in, buiten spelen. Tijdens de pauze even rust genomen, want mijn stem is bijna weg. Dan nog wel even een hele berg papieren vlinders knippen, want een kleuter is deze week voor het laatst. Dan moet er natuurlijk een cadeautje komen. ’s Middags het cadeautje met de kids gemaakt. Tussendoor kwam er nog een nieuw kindje binnen wandelen, die tijdelijk in mijn klas komt. Gezellig hoor. De kids nog even buiten spelen en dan naar huis. Ik maak nog snel wat in orde en ga dan naar huis met bus en trein. Want er moeten nog rapportavonden voorbereid worden. Voor en na het eten nog maar even doorwerken dan… Tussendoor nog even mailen met de bank en de notaris. Om half negen kan ik eindelijk voor de tv ploffen. Morgenavond de rest maar doen, het is weer vroeg bedtijd.

Dinsdag
Ik gun mezelf een extra kwartiertje doezelen deze morgen, om 6:30 sleep ik mezelf uit bed. Ben echt toe aan vakantie. Een redelijke relaxte morgen gehad, met eigenlijk alleen maar dagelijkse dingen. Lekker naar de bouwspeeltuin geweest, daar mogen we twee keer per week spelen met dekleuters. Leuk, want ons eigen schoolplein is eigenlijk nog een beetje saai. Kring met auditieve oefeningen, boekje voorlezen, spelen en werken en het is alweer pauze. ’s Middags worden alle kleuters opgevangen door collega’s van de bovenbouw wegens een ingelast kleuteroverleg. Het is een pittig overleg en het duurt de hele middag. Ik hoef uiteindelijk alleen nog maar jassen dicht te ritsen en brieven uit te delen. Als de kids weg zijn nog even nagepraat over het overleg, half geholpen met het nieuwe thema voorbereiden en dan weer naar huis. Ik miste de bus en de trein allebei, dus was ik later thuis dan gepland. Eten in de oven. Keukenleverancier terugbellen. Nog even een tienminutengesprekje voorbereiden thuis en dan maar eens even relaxen. Morgen is een lange dag.

Woensdag
Eigenlijk heb ik er een heel gewone woensdag van gemaakt omdat de rapportgesprekken me tot 20:10 op school houden vandaag. Lekker rustig gehouden, de kinderen zijn net zo toe aan vakantie als ik. De eerste vijf rapportgesprekken zijn in de middag en dan heb ik een ‘gat’ tot 18:30. Ik moet nog wel het een en ander voor de gesprekken voorbereiden, dus ik heb genoeg te doen om de tijd te vullen. Nog even de administratie op orde maken – lees: een hele berg papierwerk doorspitten - en mijn hoofd is weer lekker leeg om de avond door te komen. Alle gesprekken lopen prima en om 21:35 ben ik weer thuis. En doodop natuurlijk. Dat hoort erbij.

Donderdag
Vandaag in de klas van alles gedaan: van een leuke dramales over gevoelens en een afwisselende gymles tot het naspelen van een prentenboek. Groep 2 mocht voorbereidend schrijven en ze werkten aan de speelleerkaart: een kaart met alle ontwikkelingsmaterialen in categorieën opgedeeld, om de kids te helpen alle materialen te verkennen. Een leuke dag, de kleuters waren wel druk: laat die vakantie maar komen. ’s Middags nog een aantal rapportgesprekken gehad, die verliepen ook prima. Nog even met mijn lief wat eten in de stad en dan vlug naar huis. Daar ligt de tekening van onze nieuwe keuken in de bus: leuk! Nog lekker even banken: Wie is de mol?

Vrijdag

De laatste dag voor de vakantie en nog speelgoeddag ook. Bovendien neemt een kleuter afscheid, dus het is een beetje een feestje vandaag. Er wordt heerlijke zelfgebakken bananencake uitgedeeld en de kleuters wensen de vertrekkende klasgenoot alle liefs van de wereld. Echt lief om te zien hoe ze met het afscheid omgaan. We hebben dan ook een mooi afscheidscadeau gemaakt. We zijn de Vlinderklas, dus maakten we allemaal een mooie vlinder die ik tot boek verwerkte, echt leuk geworden. Na de cake naar buiten, dan weer eten en drinken en dan nog spelen met het speelgoed. Ondertussen roetsjte ik alle kunstwerken van de muur en maakte de thematafel leeg. Lekker blanco de vakantie in, daar hou ik wel van. Twee kleutercollega’s eindigden de dag met een leuke poppenkast over een heks en een egel, een leuke manier om de vakantie te beginnen. Allemaal de vertrekkende kleuter nog even een knuffel geven en naar huis. Tot over een week allemaal!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 11 maart 2008, 18:59

De week van Miek

weekend: op vrijdag is na zes weken het gips van mijn arm gehaald. Omdat mijn chirurg het een lelijke barst noemen zit er nu nog wel rekverband om en moet ik oefeningen doen. Ik mag hem verder nog haast niet gebruiken. In het weekend ben ik ziek. Keel en oorontsteking. Ik hoop maar dat de griep mij verder gewoon overslaat.

maandag:
Op maandag en dinsdag heb ik een tijdelijke baan bij de kleuters. Dit wordt mijn derde week en ik heb er zin in. In het weekend ben ik wel al een beetje opgeknapt dus ik ga gewoon aan het werk. Ik word opgehaald door een collega i.v.m. mijn arm. Zelf autorijden is toch nog wel erg pijnlijk. Ik werk op maandag en dinsdag tijdens de ochtenden in de voorwerkruimte met alle oudste kleuters uit de twee kleutergroepen. ’S middags heb ik tijd voor RT-werkzaamheden en ik begeleid een LIO-er.
Op school aangekomen zet ik de kring en de spullen waar de kinderen mee kunnen werken tijdens de kleine kring klaar.
De kinderen gaan eerst naar hun eigen groep. Ik ben bij mijn LIO-er in de groep om de kinderen en ouders mee op te vangen. Ik neem de oudsten mee naar de voorwerkruimte. De oudste uit de andere klassen komen ook vlug. Er zijn veel kinderen met diploma’s, ze worden bewonderd en ze vertellen over het examen. Dan gaan we naar de speelzaal. Ik verdeel de kinderen in groepjes van vier en zo gaan ze met een stiltekapitein en taakkapitein in kleine groepjes, in kleine kringetjes elkaar vertellen over het weekend. Vandaag letten we extra op dat we het kind dat vertelt aankijken. Ik sta er weer van te kijken hoe goed deze kleuters dit al zelfstandig kunnen regelen. Ik ben erg trots op ze en vertel ze dat ook! De kinderen zijn vervolgens weer trots op zichzelf. Erg leuk dus. Nadat alle groepjes klaar zijn komen we samen in de grote kring. Ik vraag een paar kinderen om te vertellen wat een ander kind in het weekend gedaan heeft. Ook dit kunnen ze maar ik merk wel dat ze onrustiger worden. Tijd om te bewegen dus, ik doe een tikspelletje waarbij de kinderen lekker kunnen rennen, schreeuwen en moeten samenwerken. Het is een groot succes en na 3 keer staan de kinderen hijgend voor me. We lopen heeeeel stil terug naar de voorwerkruimte. Daar ga ik met de kleine kring aan het werk terwijl de helft van de klas stil met werkjes uit de kast aan het werk zijn. De kleine kring leidt ons Ghana project in. De kinderen zijn enthousiast en heel erg betrokken. Met name door al het materiaal waar de LIO-stagiaire voor gezorgd heeft. Na 15 minuten wisselen de kinderen en ook deze groep is heel betrokken. Een goede start van het project. Dan gaan we eten en de kinderen gaan buiten spelen terwijl ik een kopje thee drink. Als de kinderen weer binnen zijn gaan we vlug werken. De kinderen werken hard en zijn goed bezig. Het valt me weer op hoe goed deze groep elkaar kan helpen en hoe zelfstandig ze zijn. Fijn om mee te werken. Veel te vlug is het alweer tijd om op te ruimen en de jassen aan te doen. In de kring deel ik alles uit, we hebben nog tijd voor één spelletje en mijn hulpje kiest doorfluisteren. De overblijvers gaan naar het overblijflokaal en de rest met mij naar buiten om lekker te gaan eten. Tussen de middag veeg ik de voorwerkruimte en zorg dat de krukjes opgestapeld worden. Zo kunnen er vanmiddag andere kinderen werken.
’s middags kijk ik hoe de Lio-er de klas opstart. Daarna ga ik met een paar groepjes kinderen aan het werk. We zijn bezig met ruimtelijke begrippen en de kinderen werken hard. Daarna neem ik de groep even over. Mijn Lio-er heeft functioneringsgesprek met de directeur. Daarna heb ik nog een gesprek en als ik terugkom hebben de kinderen hun jassen al aan om naar huis te gaan. Daarna een vergadering, mijn eerste vergadering hier en het valt me op dat ze heel efficiënt en goed vergaderen. Hier zou mijn andere school nog van kunnen leren. Na de vergadering is het half 6 en rij ik met mijn collega weer mee naar huis.

Dinsdag:
Nog een dagje op dezelfde school. Voor school zet ik samen met een collega en een stagiaire de gymzaal klaar. Ik merk dat ik nu al teveel wil met mijn hand en zo begint de dag met pijn. Ik begin met in de kleine kring een activiteit te doen met mijn handpop. Dit is een erg slome pop en hij spreekt de woorden letter voor letter uit. Ik merk duidelijk niveauverschil tussen de kinderen en ik maak aantekeningen om de volgende keer de kinderen op niveau in te kunnen delen.
Na de kleine kringen gaan we gymmen in de grote gymzaal. De kinderen hebben hier alle ruimte en het is super uitdagend voor ze. We hebben de steile wand opgezet (dikke mat tegen wandrek en met een touw omhoog klimmen (bergbeklimmen). De touwen van bank tot bank zwaaien (in de jungle over een gevaarlijke rivier met krokodillen). Het wandrek met een trap en een glijbaan eraan en een hoek waarbij de kinderen de zaal moeten oversteken met drie blokjes waar ze steeds op moeten gaan staan. Balanceren dus en erg voorzichtig zijn want ook hier is een gevaarlijke rivier. De kinderen rennen flink, zijn enthousiast en hebben het erg warm. Verschillende kinderen trekken hun trui uit omdat ze zweten. Na de gym wisselen de kinderen hun schoenen, helpen elkaar met veters strikken (want ik kan het nog niet) en gaan met hun eten naar buiten. Als de andere kleuters naar binnen gaan blijven wij nog even buiten omdat we iets later zijn. De kinderen genieten van de ruimte en spelen lekker samen. Daarna nog even werken en dan is het alweer vlug tijd om naar huis te gaan.
’S middags werk ik met kleine groepjes kinderen aan balanceren, visuele discriminatie, rijmen en getalherkenning en tellen. De kinderen zijn weer enthousiast.
Na school gaan de kinderen naar huis en heb ik gesprek met mijn Lio-er, ik hoor dat haar begeleider van de pabo volgende week langs komt. Leuk! Ik ben ook bij hem afgestudeerd en vind het wel leuk om hem weer een keer te zien. Daarna hebben we nog overleg met de andere kleuterjuffen over hoe we het thema Ghana en Pasen verder gaan invullen en voor we het weten is het kwart voor 6 en tijd om naar huis te gaan.
’s avonds heb ik nog vergadering met de speelplaatscommissie van de andere school. Het is nuttig en gezellig maar ook zo weer laat. Vlug naar huis en naar bed. Ik moet de volgende dag toch weer vroeg op.

Woensdag:
Vandaag werk ik op de school waar ik een reguliere benoeming heb in groep 6. Een heel verschil met de kleuters van de andere twee dagen maar die afwisseling is juist ook leuk.
We beginnen de dag met even bijpraten. Er zijn namelijk de vorige twee dagen wat dingen gebeurd waarover ik het toch nog even wil hebben (mijn duo had ze ook al opgeschreven). Hierna gaan we aan het werk met de gewone vakken, rekenen herhaling en verrijking. Ik werk met een instructiegroepje aan de instructietafel. De rest is in de klas of in de hal hard aan het werk en de tijd vliegt om. Hierna spelling, ook herhaling, niemand heeft er moeite mee (zoals ik al verwachtte) behalve een autistisch jongetje uit mijn groep. Ze vragen het deze keer net iets anders dan de voorgaande keren en dat is natuurlijk erg lastig voor hem. Het valt me op dat hij me echt aankijkt als ik het hem uitleg en samen met hem werk. Zou de TOM-training na drie weken al zo’n positief effect hebben? Ook komt hij zelf met zijn vraag en gaat hij het niet gewoon helemaal invullen. Goede vooruitgang dus en ik ben trots op hem! In de pauze moet ik buiten lopen. Ik heb een gesprekje met een meisje uit mijn klas die me vanmorgen al opviel. Ze leek niet lekker in haar vel te zitten en ook nu staat ze er maar een beetje bij. Het blijkt dat het erg slecht gaat met haar oma. Fijn dat ze het vertelt, ze vindt het wel lastig om erover te praten dus we houden het kort. Ik zeg haar wel dat ze altijd naar me toe mag komen.
Na de pauze hebben we begrijpend lezen, de tekst gaat over verliefd zijn en dat roept veel op bij de kinderen in de klas. We praten een tijdje over dit onderwerp en ik ben weer helemaal op de hoogte van de verkeringen en verliefdheden binnen mijn groep. Hierna is het tijd voor de weektaak. De kinderen gaan op hun eigen niveau aan hun eigen taak werken en werken hard. Jammer dat het geluidsniveau een probleem blijft binnen deze groep.
Na de weektaak hebben we nog een kwartiertje over. We spelen het verjaardagsspel van de lama’s, geweldig hoe een kind uit mijn groep een klok uitbeeldt! Dan wens ik ze fijne middag en ga meteen door naar de IB-er om de LVS toetsen te bespreken. Na dat gesprek vlug naar de gymopleiding, een leerzame maar deels ook saaie middag omdat ik niet mee kan doen met het praktijkgedeelte.
’s avonds vul ik de laatste beoordelingen in op het rapport en schrijf de enveloppen zodat ze morgen mee kunnen.

Donderdag:
Ik ben op tijd op en om kwart voor 8 op school. Vandaag heb ik in de ochtend groep 7 en ’s middags groep 6. Ik begin met een energizer en daarna gaan we rekenen. Het is een zelfstandige les en de kinderen zijn ook erg zelfstandig bezig. Ik loop rond en help waar nodig maar het blijkt nauwelijks nodig te zijn. Na de rekenles hebben ze bakles van goed gelezen en daarbij is meer hulp van mij nodig. Er zitten een aantal zwakke lezers in deze groep en dat merk je hierbij duidelijk terug. Sinds kort moeten deze kinderen van mij dezelfde kaart pakken en lees ik deze aan de instructietafel voor. Zo kunnen ze daarna beter zelfstandig met de kaart aan de gang. De kinderen vonden het in het begin even wennen maar merken nu zelf ook dat het al een stuk beter gaat. Deze keer laat ik de kinderen ook zelf stukken voorlezen en laat ik ze de tekst in het kort na te vertellen (samenvatten dus). Ze vinden het moeilijk om er echt de hoofdgedachte en sleutelwoorden uit te halen. Dit gaan we dus vaker doen.
Na de pauze is het weektaaktijd en daarna gaan de kinderen verder met hun tekening. We zijn een perspectief tekening aan het maken van hun droomkamer met een verdwijnpunt. Ze vinden het soms wel lastig maar wel erg leuk. Ze gaan dan ook weer geconcentreerd aan het werk en zijn trots op hun tekening, veel te vlug is het alweer tijd om op te ruimen en om naar huis te gaan.
Tussen de middag heb ik een gesprek met mijn duo en word er tijdens het eten gepraat over de cito-uitslagen. Daarna wordt het nog erg gezellig en voor we het weten is het tijd om terug te gaan naar de klas. Nu ga ik dus naar groep 6. Daar beginnen we met de weektaak. Groep 7 heeft handvaardigheid met de vakleerkracht en daar ga ik ook af en toe nog even kijken. Gelukkig loopt alles goed. Na de weektaak heeft groep 6 tekenen. Een aantal kinderen zijn nog bezig met de perspectief tekening. Degene die klaar zijn gaan aan het werk met een nieuwe opdracht: de mooie medusa: http://www.het-kofschip.nl/tekenlessen5/page2.html.
De kinderen zijn erg enthousiast en met name de autistische jongen in mijn groep leeft zich helemaal in. Hij wordt echt van steen als hij zijn medusa aankijkt. Grappig om te zien maar vooral geweldig om te zien hoe de andere kinderen met hem meegaan terwijl ze zelf die fase toch wel voorbij zijn. Hij wordt nu gelukkig helemaal geaccepteerd, dat was aan het begin van het jaar nog wel anders, de andere kinderen begrepen hem nu niet maar door gewoon te vertellen wat er is, is er een hoop verandert!
Na tekenen nog biologie en daarna gaan de kinderen weer naar huis. Ik heb gesprek met de directeur met niet zo’n goed nieuws. Ik mag er niet over uitweiden maar jullie kunnen het vast raden…. Daarna doe ik niet zoveel meer in mijn klas. Ik ben toch wel van slag. Ik ben blij als mijn moeder me komt halen. ’S avonds nog een afspraak met een paar collega’s die de gymopleiding ook doen om aan de scriptie te werken. We verdelen de taken maar praten vooral over het nieuws dat ik die dag heb gehad.

Vrijdag:
Het is me nog niet vaak gebeurd maar ik ben vandaag niet zo in de stemming om naar school te gaan. Voor school praat ik nog met een collega die er gisteren niet was en hij wordt boos als hij het nieuws hoort. Dit verhaal krijgt nog een staartje!
Als de kinderen binnen komen en meteen dingen beginnen te vertellen en te vragen weet ik weer waar ik het voor doe en heb ik ook weer zin in de dag. We gaan vandaag hard aan het werk met cijferend aftrekken en optellen want dat vinden de kinderen nog moeilijk. Jammer dat een leerling zich niet weet te gedragen zodat ik hem naar de buurman moet sturen. Over deze leerling zijn afspraken maar het leek juist goed te gaan. Jammer, ik hoop dat het een eenmalige terugval is. Na rekenen doen we taal. Het is een stelles en een aantal kinderen wil graag in de pauze doorwerken. Zo gemotiveerd zijn ze! Na de pauze lees ik met de zwakke kinderen. De rest gaat zelfstandig lezen. Na lezen nog verkeer en de biologieles van gisteren afmaken. De kinderen mogen dan alweer naar huis. Er komt een leerling bij me om te zeggen dat ze gepest wordt door een jongen uit de groep. ’s Middags heb ik een hartig gesprek met hem en met hen samen. Daarna ook nog met de hele groep. Er worden afspraken herhaald en ook bespreken we hoe we pesten kunnen voorkomen! Daar gaan we volgende week eens goed op letten en evalueren. Verder hebben we nog een uur weektaak. Jammer genoeg kunnen we niet gaan gymmen. Daarom mogen de kinderen nog een film afkijken en gezelschapsspelletjes doen. De dag is voorbij gevlogen en ik wens de kinderen prettig weekend.
Na school praat ik nog even met de directeur en met wat collega’s, ik ben blij als mijn moeder me om half 6 kom halen en ik de deur achter me dicht kan trekken voor het weekend. Mijn vriend is vandaag jarig dus ik probeer het slechte nieuws maar van me af te zetten en geniet toch nog van een gezellige avond.

Sorry, het is een heel verhaal geworden, ik snap dat niet iedereen dit gaat lezen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Anita op 27 maart 2008, 16:57

De week van Linda (Linniepinnie)

Maandag

De eerste dag van een spannende week, zowel voor mij als voor de kinderen. Vandaag heb ik de gesprekken met de kinderen en ouders van groep 8, naar welke school gaan ze volgend jaar? Welke leerweg gaan ze doen? Het zijn mijn eerste ‘groep 8’ gesprekken en ik merk aan mijzelf dat ik het toch ook wel spannend vind. Een aantal CITO scores vielen een beetje tegen, dus dan is het erg spannend hoe de gesprekken zullen verlopen.
Ik kan het goed merken aan ze, onderling veel overleg, elkaar proberen op het nippertje over te halen om toch te kiezen voor die ene school. Ik laat het maar een beetje begaan. Toch moet er ook gewerkt worden, het is een combinatiegroep 7/8 en dan is het toch lastig om een goede balans te vinden met dit soort zaken.

Om half 7 gaat mijn wekker en om 7 uur zit ik al in de auto. Ik heb mijzelf een strak schema aangeleerd ’s morgens, zodat ik zo laat mogelijk mijn bed uit hoef! Om kwart voor 8 ben ik op school, heerlijk in alle rust even goed op een rijtje zetten wat ik ga doen. Om 08.20 komen de kinderen. Wij hebben zowel ’s morgens als ’s middags een inloop, zodat we lekker rustig aan de dag kunnen beginnen.

Ik begin de ochtend met een vertelkring, waarin er even aandacht is voor de spannende week. Daarna gaan we bezig met rekenen. Groep 7 doet een les uit het blauwe boek van Pluspunt en groep 8 begint met het hoofdstuk ‘statistiek’. Een ontzettend leuk hoofdstuk, waarin de kinderen een onderzoek doen, enquêtes invullen en de gegevens moeten verwerken in verschillende grafieken en diagrammen.
’s Middags is er ruimte voor het schoolbrede thema ‘Olympische Spelen’ De kinderen zijn druk bezig met het bedenken van hun eigen sport; Affiches maken, sportkleding, attributen, planningen, regels opstellen etc. Ze zijn erg enthousiast bezig.

Na schooltijd beginnen de gesprekken. Vanmiddag een paar en vanavond een groot gedeelte. Ze verlopen prima, voor één leerling ga ik morgen nog wat proberen te regelen op de school waar ze graag heen wil.

Met een goed gevoel vertrek ik om 22.00 richting huis!

Dinsdag

Voor mijn gevoel had ik beter op school kunnen blijven slapen…. pff… weer om half 7 de wekker en om 7 uur weer richting school. Vandaag heb ik er een aantal kinderen uit groep 6 bij, hun leerkracht is ziek en er was geen vervanging. Gezellig! Nu heb ik er 32….
We beginnen de dag weer met een kring, de sociaal-emotionele kring deze keer. We hebben een gesprek over winnen en verliezen (past ook weer mooi binnen ons thema)
Dan staat er weer rekenen en spelling op het programma, maar wat zijn ze druk! Ik moet vaak mopperen, zo ongezellig! Het probleem is dat ik dan mopper op de hele klas, terwijl een klein groepje het maar voor ze verpest, ik merk onrust in mijzelf en kan het niet wegstoppen. Morgen ga ik dat anders doen!

Woensdag

Vandaag sta ik voor groep 5. Een heel ander soort groep, leuk voor de afwisseling! De dag begint natuurlijk weer met de kring, een boekenkring deze keer. Ik geef gym op woensdag, zeker niet mijn favoriete vak, maar deze keer gaat het prima.
’s Middags heb ik nog een aantal gesprekken met kinderen en ouders van groep 8. Ze verlopen goed en ik ben blij dat het er op zit! Helemaal blij ben ik als ik hoor dat datgene wat ik nog moest regelen voor één leerling ook gelukt is.
Weer een hele ervaring erbij… een jaar geleden zag ik nog enorm op tegen ‘gewone’ oudergesprekken en nu heb ik deze adviesgesprekken ook maar mooi gedaan!

Woensdagavond vertrek ik naar Zwolle, waar ik mijn Master SEN opleiding volg. Er staat weer intervisie op het programma. Al van tevoren wist ik dat het niet zo’n nuttige bijeenkomst zou worden, en ik kreeg gelijk, helaas! Om 21.00 ben ik alweer thuis.
Het einde van deze opleiding is in zicht…… heerlijk!

Donderdag

Vandaag mijn vrije dag, nou ja vrij, ik moet nog heel veel doen. Een beetje schoonmaken kan geen kwaad, ik moet nog langs de PABO voor een handtekening en ik moet nodig bezig voor mijn opleiding. Ik ben bezig met de laatste module, hierna volgt alleen nog het praktijkonderzoek.

Vrijdag

De laatste dag van de week alweer, sinds ik op donderdag vrij ben vliegt de week echt voorbij. Op school hebben we een aantal zieke leerkrachten waardoor er weer een groep opgedeeld is, dit keer groep 5. Dus we hadden er vandaag gezellig 4 kinderen bij.
Een leuke dag dat helemaal in het teken stond van ons project, de eigen sporten beginnen vaste vormen aan te nemen en een schilderles van vanmiddag was ook goed geslaagd.
Vanavond lekker uit eten, een goed begin van het weekend!


Komend weekend

Morgen ga ik met Ellen (ja, van het Paboforum) naar de open dag van de studie Orthopedagogiek in Utrecht. Waarschijnlijk gaan wij daar allebei volgend jaar mee beginnen, daar kwamen we via het forum achter. Dus we gaan samen gezellig naar de open dag!

Zondag ga ik de hele dag bezig met mijn praktijkonderzoek, zodat ik daar een flinke start mee heb gemaakt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor timgearz op 01 jun 2008, 09:34

De week van...Theaterjuf

Maandag

Brrr….slecht weer. Moeilijk om uit bed te komen! Ik kom niet heel vroeg op school vanwege drukte op de weg, dus ik ga gauw alles klaarzetten. Het maken van de kring valt niet mee, met 33 stoeltjes! Daarna ga ik kopiëren, een coöperatieve werkvorm voorbereiden en ik drink koffie.
In de kring genieten we van een prentenboek van Tjibbe Veldkamp, daarna oefenen we de werkvorm Tweegesprek Op Tijd. Vooral de kinderen uit groep 2 vinden het moeilijk om niet alleen maar op de klok te letten, maar ook te praten.
Gelukkig kunnen we wel naar buiten, want het is even droog. Een groepje kinderen komt enthousiast naar me toe, ze hebben een rups ontdekt! Aan het eind van de ochtend hebben we hoekenwerk. Mijn nieuwste kleuter is vandaag, na het wennen, voor het eerst ‘echt’ op school. Hij vindt dat erg spannend!

Tussen de middag ben ik druk bezig om alles klaar te zetten voor beeldende vorming. De kinderen komen weer binnen en we kijken eerst schooltelevisie, dan gaan we werken. Het loopt goed en er ontstaan de mooiste fruitkunstwerken. Eind van de middag bekijken we de voorstelling van groep 4. Ik vind het altijd zo leuk om zowel de kinderen op als voor het podium te zien genieten!

Na school opruimen, werk ophangen en op tijd naar huis. Onderweg naar huis nog even een korte stop bij de supermarkt om boodschappen voor een snelle maaltijd in te slaan.

Thuis de laatste gesprekken voorbereid en na het eten terug naar school. De gesprekken verliepen prettig. Ik zie er van tevoren soms best tegenop om zoveel gesprekken achter elkaar te voeren, maar vaak kom ik er voldaan vandaan. Leuk dat er vaak vaders komen voor de gesprekken, zo is er meer contact met beide ouders. Ook dit keer verliepen de meeste gesprekken prettig, en ik ontving nog een mooi compliment van een ouder. Dat is erg waardevol voor me!

Na de gesprekken nog even kletsen met een collega en dan rijd ik om kwart voor negen naar huis, waar ik een artikel uit een vaktijdschrift lees, om me voor te bereiden op een oudergesprek later deze week. Dan zit de schooldag erop!


Dinsdag

Als ik op school kom, is het daar, zoals meestal op dinsdag, nog erg stil. Ik zet eerst koffie en dan loop ik door naar de klas. Gauw de kring klaarzetten en wanneer de klas gereed is, ga ik in de gymzaal toestellen opbouwen. Jammer genoeg kan ik deze nooit laten staan, waardoor het altijd maar voor 1 gymles is.

Samen met de collega’s drink ik koffie en daarna vertrek ik gauw naar de klas voor de inloop. We beginnen in de kring met godsdienst en we oefenen een coöperatieve werkvorm, waarbij we eerst aan de ene en daarna aan de andere buurman of buurvrouw onze belevenissen van gisteren vertellen. Daarna is het tijd voor de hoeken. Ik observeer enkele van mijn jongste kleuters. Na het eten en drinken pakken de kinderen hun gymtassen. Tijdens het omkleden verbaas ik me erover, hoe groot de oudsten al worden. Ik vind het altijd bijzonder om dat verschil te merken, wanneer je even afstand neemt om er naar te kijken. Dit zijn al bijna groep 3-kinderen, en de eerste kinderen die ik twee jaar achter elkaar in de groep heb gehad. Ik zal ze missen!

De gymles met verschillende stations vind ik vaak best hectisch. Door de ruimte en de beschikbare materialen, is het vaak handiger om 3 in plaats van 4 stations uit te zetten. Het nadeel is dan wel, dat de groepjes per station wel erg groot worden!
Iets te fanatieke kleuters komen in botsing: ik troost en plak pleisters.
Met rode hoofden komen de kinderen terug in de klas. Als de kinderen aangekleed weer in de kring zitten, sluit ik de morgen af door voor te lezen. Natuurlijk gaat het verhaal over groente!

Tussen de middag leg ik de knutselwerkjes neer, die nog niet klaar zijn. Ik sorteer de kaartjes voor de rekenactiviteit en ik kopieer het een en ander. Ook registreer ik vast het keuzewerk in de hoeken van die ochtend, zodat ik dat na schooltijd niet meer hoef te doen.

Na de lunch beginnen we met buitenspelen. Het is gelukkig droog op deze verder druilerige dag. Ik sluit me aan bij een groepje kinderen dat een barbecue aan het bouwen is, en na overleg besluiten we alle kinderen uit te nodigen voor een barbecuefeest.

Terug binnen gaan we aan de slag met een pittige rekenactiviteit in een coöperatieve werkvorm: iedereen heeft een kaartje met een cijfer erop. De kinderen lopen rond en vormen tweetallen. Ze proberen, door het stellen van gesloten vragen, te ontdekken welk cijfer de ander op zijn kaartje heeft. Na het raden worden de kaartjes geruild en maken de kinderen nieuwe tweetallen. Dit is nog best moeilijk, maar wel erg goed om te doen, merk ik!

Aan het eind van de middag maken we de knutselwerkjes af. Er wordt hard gewerkt en fanatiek opgeruimd. Zo fanatiek, dat sommige kinderen zich moeten haasten om hun jas te halen. Gauw naar het hek, waar de ouders al wachten. Even later wandel ik samen met een kleuter, bij wie ik op huisbezoek ga, de school uit. Leuk om te doen, maar wel tijdrovend, die huisbezoeken! Ze geven soms wel een hoop informatie. Rond kwart voor vijf ben ik weer terug op school, waar niet erg druk meer is. Ik besluit er toch nog even tegenaan te gaan en ik ben tot even na half zes bezig met opruimen en voorbereiden.

’s Avonds weer een hoop te regelen. We hebben verbouwplannen en dat neemt veel tijd in beslag, om alle keuzes te maken!


Woensdag

Altijd een fijne ochtend, die voorbijvliegt. We beginnen meteen in de hoeken. Ik schuif aan bij een groepje kinderen dat moeite heeft met de taalopdracht.
Daarna hebben we een taalkring met raadsels over groenten en fruit. Ook bespreken we in tweetallen hoeveel pitten verschillende soorten fruit hebben. Dat valt nog niet mee!

Na het eten en drinken gaan we buiten spelen. Door de harde wind zijn de kinderen erg druk en ik moet dan ook twee broertjes, die elkaar in de haren vliegen, uit elkaar halen. Als we naar binnen gaan, werken de kinderen zelfstandig in groepjes aan coöperatieve opdrachten over groenten en fruit. Een favoriet moment in de week voor de hele groep! Het werken loopt vandaag wat rommelig, de kinderen hebben lang de tijd nodig om op te ruimen. We sluiten de ochtend af met een dramales, waarin we de geluiden bij een verhaal samen maken.

Na schooltijd een laatste oudergesprek in een reeks van gesprekken over een kind. Fijn dat er een besluit is genomen! Vervolgens ruim ik op en ik bereid de volgende dag voor. Omdat ik me niet erg fit voel, besluit ik om kwart over twee naar huis te gaan. De middag besteed ik aan praktische dingen, zoals een bezoek aan het postkantoor en enkele boodschappen.


Donderdag

Deze dag begint vaak druk, met een klas vol omkledende kinderen. Toch vind ik het prettig dat we meteen aan het begin van de dag gym hebben, dit bespaart wat omkleedtijd. De nieuwe kleuter heeft moeite met afscheid nemen, ook al keek hij er enorm naar uit om naar school te gaan. Even later lukt het moeder om te vertrekken, terwijl de tranen zijn gedroogd.
In de gymzaal gaan we op reis, waarbij we dansen in auto’s, op laarzen, rolschaatsen, gymschoenen en blote voeten. De vrolijke muziek werkt aanstekelijk en mijn jongste kleuter is al het verdriet vergeten.
Naar aanleiding van de godsdienstles over koningin Wasti praten we over de baas zijn: wie is de baas in huis, papa of mama? Mijn kleuters blijken een behoorlijk traditionele kijk op het rollenpatroon te hebben, en we hebben een verrassend gesprek. Papa is toch wel erg vaak de baas, maar soms is het juist overduidelijk mama die de broek aan heeft. En bij 1 kleuter is het nog anders: hij is de baas van zijn eigen kamer, papa van het huis en mama van de badkamer, want zij vult de badjes…..
Na het eten en drinken spelen we in de hoeken, we seriëren koelkasten van leeg naar vol en we bereiden ons voor op de middag, want dan gaan we naar de supermarkt!

Tussen de middag maak ik boodschappenlijstjes voor kleine groepjes kinderen, en ik verdiep me in een teammap met vakinhoudelijk leesvoer.

’s Middags komen de kinderen opgewonden de klas binnen. Ik deel de groepjes in en ik vertel wat de bedoeling is. Samen met twee hulpouders vertrekken we naar de supermarkt. Binnen de kortste keren hebben de kinderen de boodschappen gevonden. Wel is er af en toe een probleem met de foto’s op het boodschappen-lijstje: ‘het moet koeienmelk zijn, want er staat een koe op, en die zie ik niet op het pak!’
We rekenen af en we krijgen wat lekkers van de eigenaar. Dan gauw terug naar school. We leven ons uit tijdens de muziekles, waarin we beweegliedjes zingen, en aan het eind van de middag is het tijd om buiten te gaan spelen.

Na schooltijd vergadering. We hebben veel te bespreken, zo tegen het einde van het schooljaar. Na de vergadering ga ik nog een half uurtje aan de slag in de klas, en kwart voor zes trek ik de deur achter me dicht. Gelukkig wachten me thuis al heerlijke pastageuren op, met dank aan de man des huizes... ’s Avonds lees ik de rest van de teammap en ik werk een was weg. Dan even lekker op de bank, ’t is mooi geweest voor vandaag!


Vrijdag

Aan het ontbijt praten we nog na over de dinsdag genomen beslissingen omtrent de verbouwing, en ik zie ineens dat het al laat is! Gauw naar school, waar ik rond 10 over 8 arriveer. Ik leg de spullen klaar voor de muziekles en ik hang de afgemaakte werkjes op in de klas. Dan is het de hoogste tijd voor koffie.
In de klas merk ik, dat mijn nieuwste kleuter het afscheid al minder moeilijk vindt. Fijn! We beginnen in de kring, waar de kinderen meegenomen spullen mogen laten zien. Daarna muziek. Een leuke les uit de methode ‘Moet je doen’ waarbij we gebruik maken van een geluidenboek. De kinderen genieten, zeker wanneer we bij een liedje proberen om precies in het ritme mee te spelen als echte muzikanten.

Ook vandaag zet ik coöperatieve werkvormen in. We beginnen met beurtgooi, waarbij de kinderen in groepjes over een onderwerp praten en steeds de bal doorrollen naar de volgende, die aan de beurt is. Daarna gaan de kinderen in tweetallen aan de slag met ontwikkelingsmateriaal, waarbij het ene kind het andere kind coacht. Een goede oefening, die steeds een beetje beter gaat.
De kinderen krijgen er wel dorst van! Na het eten en drinken gaan we vlug naar buiten. Omdat we tegelijk met de grote kinderen buiten zijn, heb ik even de gelegenheid om een kopje koffie te drinken met mijn collega’s. Erg gezellig, want met een kleutergroep komt dat maar weinig voor!

Na het buitenspelen sluiten we de week geheel in stijl af door de hele klas ‘even’ te verbouwen tot supermarkt, waarna we een groot rollenspel spelen met afdelingschefs, kassamedewerkers en klanten. Het is behoorlijk rumoerig, maar met zoveel enthousiasme mag dat wel even.
Er is goed gewerkt vandaag. Ik ben trots op mijn klasje en dat zeg ik ze ook! We sluiten de ochtend voldaan af.

’s Middags heb ik ADV, maar ik vind het (meestal) prettig om in een lege klas nog het nodige voor te bereiden voor nieuwe thema’s en dergelijke. Ook administratieve klusjes zijn voor dit moment. Daarnaast ben ik vanmiddag bezig met het sorteren van gemaakt werk van de kinderen, altijd een hele klus! Wel lekker om achter de rug te hebben. Om 3 uur trek ik de deur achter me dicht. Heerlijk, weekend!
Eerst boodschappen doen en naar de bieb om boeken bij mijn nieuwe thema te zoeken, maar daarna een avondje helemaal niks en lekker met mijn lief op de bank!
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor Juf Ellen85 op 01 jul 2008, 16:57

Wat versta jij onder beweegliedjes?
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (columns)

Berichtdoor theaterjuf op 02 jul 2008, 12:50

Liedjes waar een bewegingsvorm bij hoort, bijvoorbeeld een liedje waarbij de kinderen een rups vormen, die steeds een nieuwe 'kop' krijgt, of 'ik stond laatst voor een poppenkraam'.
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Vorige

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron