Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Ja, want school maakt deel uit van de opvoeding en ouders moeten de keuze hebben om hun kind volgens een bepaalde levensbeschouwing op te voeden.
Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Er zal zeker wel een groep zijn die dat ziet zitten, maar de groep die hier tegenstander van is zal waarschijnlijk net zo groot zijn.
Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Op een grote groep leerlingen wel (denk maar aan reformatorisch onderwijs waarin religie een zeer grote rol speelt).
Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Ouders kunnen kiezen voor een school die hun levensbeschouwing als grondslag heeft.
- De 'onderwijszuilen' schenken ook aandacht aan andere religies dan de eigen. Zij kiezen er echter voor om de eigen religie te benadrukken.
- Leerlingen kunnen zich religieus uiten op school.
- Leerlingen worden gestimuleerd om zich levensbeschouwelijk te vormen.
Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Leerling kan niet zelf kiezen voor een bepaalde levensbeschouwing. Dat kan meestal pas in het voortgezet onderwijs.
- De verzuiling in het onderwijs werkt 'elite-vorming' in de hand.
Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
Ja, mits zij bereid zijn om de waarden en normen van de school uitdragen. Ook als deze niet geheel conform de eigen levensbeschouwelijke opvattingen zijn.