[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Alle scholen openbaar!

Alle scholen openbaar!

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Bluelady op 30 okt 2007, 20:21

Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Geoffrey op 30 okt 2007, 22:54

Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Ja, want school maakt deel uit van de opvoeding en ouders moeten de keuze hebben om hun kind volgens een bepaalde levensbeschouwing op te voeden.

Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Er zal zeker wel een groep zijn die dat ziet zitten, maar de groep die hier tegenstander van is zal waarschijnlijk net zo groot zijn.

Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Op een grote groep leerlingen wel (denk maar aan reformatorisch onderwijs waarin religie een zeer grote rol speelt).

Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Ouders kunnen kiezen voor een school die hun levensbeschouwing als grondslag heeft.
- De 'onderwijszuilen' schenken ook aandacht aan andere religies dan de eigen. Zij kiezen er echter voor om de eigen religie te benadrukken.
- Leerlingen kunnen zich religieus uiten op school.
- Leerlingen worden gestimuleerd om zich levensbeschouwelijk te vormen.

Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Leerling kan niet zelf kiezen voor een bepaalde levensbeschouwing. Dat kan meestal pas in het voortgezet onderwijs.
- De verzuiling in het onderwijs werkt 'elite-vorming' in de hand.

Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
Ja, mits zij bereid zijn om de waarden en normen van de school uitdragen. Ook als deze niet geheel conform de eigen levensbeschouwelijke opvattingen zijn.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Bluelady op 31 okt 2007, 10:04

Dankjewel Geoffrey!! :D
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor jufHetty op 31 okt 2007, 14:34

Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Bluelady op 31 okt 2007, 15:09

Bedankt juf Hetty!
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor mien mina op 31 okt 2007, 17:21

Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Nee, want er komen steeds meer verschillende religies binnen onze samenleving. Het grote streven van ons samenleving zou moeten zijn dat iedere inwoner van ons land wordt getolereerd en geaccepteerd wordt. Er is al vaker bewezen door wetenschappelijk onderzoek dat kinderen veel gemakkelijker zijn in het accepteren van verschillen tussen mensen (kinderen). Zolang je kinderen tot een bepaalde leeftijd soms zelfs 18! jaar gescheiden houdt van mensen met andere religieuze achtergronden zal de tolerantie van je land niet omhoog gaan.

Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Ik denk dat er een groot draagvlak zal zijn maar dat er ook een groot deel zal zijn wat enorme tegenstand zal geven.

Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Ja, kinderen zullen toleranter worden en een bredere alegmene kennis krijgen, juist door de diversiteit die er dan op scholen ontstaat.

Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Nee...

Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Kinderen worden minder tolerant
- De verzuiling in het onderwijs werkt 'elite-vorming' in de hand.
- Er wordt gepredikt volgens een waarheid

Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
- Ja, kinderen moeten zich een goed beeld kunnen vormen van de huidige maatschappij en die bestaat tegenwoordig uit een diversiteit aan verschillende geloven.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Bluelady op 31 okt 2007, 21:04

Ook hartelijk bedankt Mien Mina!
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Tse Moana op 01 nov 2007, 10:41

Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Nee. Ik ben van mening dat een school neutraal moet zijn wat betreft levensbeschouwing/religie (wat niet wil zeggen dat ze geen aandacht moeten besteden aan de verschillende vormen hiervan) en dat het aan de ouders is om eventueel hun kinderen in een specifieke religie/levensbeschouwing op te voeden.

Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Politiek gezien denk ik wel dat dit draagvlak er zou kunnen komen maar maatschappelijk gezien denk ik dat er te veel verschillende groeperingen zijn die zich altijd met hand en tand zullen verzetten tegen een vorm van algemeen, neutraal onderwijs.

Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Ik denk dat dit uiteindelijk de vrijheid van religie en de tolerantie ten opzichte van mensen van een ander geloof ten goede komt. Kinderen leren dat, naast een eventuele religie die ze van huis meekrijgen, er ook nog heel veel andere bestaan en verwerven een basisinzicht in deze andere richtingen. Als kinderen zo leren dat het volstrekt normaal is om een andere geloof te hebben dan zij zelf, komt dat de tolerantie ten goede. En, door dit basis onderwijs in verschillende religies en vormen van, heeft een kind eerder een alternatief als het zich toch niet blijkt te kunnen vinden in de religie die van huis uit is meegegeven.

Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
Ik weet het niet, ik ben principieel tegen geloofsgebaseerde scholen en zie er het voordeel ook niet echt van in. Ja, het maakt het voor de ouders makkelijker om hun religie over te dragen aan de kinderen omdat ze op school ook vanuit hetzelfde perspectief les krijgen maar ik vind dat dan geen voordeel.

Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
Het ontneemt kinderen keuzevrijheid wat betreft hun eigen geloofsovertuiging. Het zorgt voor kliekjes vorming: de protestanten hier, de moslims hier, de katholieken hier, de openbaren hier etc...

Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
Weet ik niet, ligt er aan of een individuele leerkracht het kan. Ik heb er geen problemen mee als een atheistische leerkracht op een christelijke school wil werken als deze er in slaagt om dan ook deze christelijkheid uit te dragen in de lessen en omgang met de kinderen. En andersom net zo, als een christelijke leerkracht op een openbare school wil werken heb ik daar geen problemen mee mits de leerkracht dan ook vanuit een openbaar perspectief lesgeeft en omgaat met de kinderen en de christelijkheid thuis laat.

Praktisch gezien lijkt het me moeilijk. Ik wil zelf ook specifiek niet op een geloofsgebaseerde school werken omdat ik me niet prettig zou voelen als ik een geloof zou moeten uitdragen, en lesgeven in die trant, als ik daar zelf niet in geloof en/of achtersta.
I live in my own little world; but that's okay, they know me here.

You're just jealous 'cause the little voices are talking to me.
Avatar gebruiker
Tse Moana
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 19 sep 2007, 23:13
Woonplaats: Eenrum
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 1

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Bluelady op 01 nov 2007, 19:35

Bedankt Tse Moana! :D
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Robje op 01 nov 2007, 20:43

- Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Ja, keuzemogelijkheid moet er zijn.

- Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Nee, als er ergens verzuiling is, dan is het in de politiek; met CDA als grootste partij en Rouvoet als grootste verrassing zie ik in de toekomst geen draagvlak. Zeker ook omdat deze democratisch gekozen zijn, dus door de maatschappij, is ook daar geen draagvlak.
Sterker nog, je kunt je afvragen waarom 2 van de 3 coalitiepartijen christelijk zijn. Zou men die kiezen omdat er toch meer drang komt naar de normen en waarden waarop onze samenleving is gebaseerd?

- Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Elke verandering heeft invloed, ja dus.



- Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
Keuzevrijheid
duidelijkere profilering scholen
elke zuil heeft duidelijke normen en waarden in zich, haal je de zuilen weg, zijn de normen en waarden dan nog aanwezig?

- Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
Als leerkracht ben je minder flexibel in sollicitaties vanwege eisen van de school

Anderen noemen 'elite-vorming', ik zou graag horen welke scholen er dan elitair zijn en welke niet. Wie durft het rijtje op te stellen? Ik denk dat het namelijk meer aan de omgeving en naam van de school ligt dan aan de zuil. Waarschijnlijk werken de mensen die 'elite-vorming' noemen op een openbare school.... (reageer maar :adhd: )

- Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
Dus bijv. dat een katholiek les geeft op een Islamitische school en andersom?
Ik denk niet dat het wenselijk is,
Ik vraag me af waarom het wenselijk zou kunnen zijn om dat te doen.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Joke op 01 nov 2007, 21:16

- Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Voor mij hoeft het niet, maar als die keuze er niet zou zijn, zou hij binnen de korste keren toch weer gevormd zijn.
Elke leerkracht en elke ouder kijkt immers naar wat de school uitdraagt? Wie zich daar niet in kan vinden zoekt een andere school, waar zijn ideeën beter tot zijn recht komen en zo vorm je toch weer een groep van gelijkdenkenden.

- Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Nee, daar zijn de opvattingen in de politiek veel te divers voor.

- Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Ik kan niet beantwoorden of dit ten goede of ten kwade is, maar invloed heeft het zeker.

- Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
De vrijheid om te kiezen.
De mogelijkheid om samen met 'zielsverwanten' te zijn.
Ik zie beide voordelen niet zo zeer voor kinderen als voor de ouders.

- Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
Het is jammer dat hierdoor leerkracht'overschotten' niet altijd opgelost kunnen worden.
Er kunnen excessen in het onderwijs door ontstaan.
Ik vind het heel erg bezwaarlijk dat confessionele scholen leerlingen kunnen weigeren.
Ik vind het ook bezwaarlijk dat zij dan wel leerlingen aannemen die van huisuit niet gelovig zijn opgevoed.
'Schoenmaker houd je bij je leest' vind ik hierbij wel passen. Pas niet je onderwijs en geloof aan om een grotere groep lln. (en ouders) te 'behagen'. Dit gebeurt heel vaak.

- Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
Hieraan zou je beter niet kunnen beginnen als je denkbeelden niet in enigermate raakvlak hebben met de denkbeelden van de school en de personeelsleden. Het zou een voortdurende bron van ergernis worden met mogelijk fatale gevolgen voor je gezondheid.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Geoffrey op 01 nov 2007, 22:42

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Joke op 01 nov 2007, 23:10

Elite-vorming is voor mij meer een school die probeert de betere leerling te binden, zoals bij ons een RK-school deed.
Je mocht komen als je uitslag bij citotoetsen A was, B werd ternauwernood toegestaan.

Of de particuliere scholen die alleen voor de rijkeren te betalen zijn.

Persoonlijk vind ik de openbare scholen een beter beeld van de maatschappij geven dan scholen die onderscheid maken tussen de leerlingen die wel of niet aangenomen worden. Of scholen die allochtone leerlingen bij voorbaat al weigeren. In dat opzicht ben ik het met je eens.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor mien mina op 02 nov 2007, 17:18

Je verwoordt het goed Geoffrey!
Ik denk inderdaad dat Openbare scholen een veel betere afspiegeling van de maatschappij geven, dit lijkt me zeer waardevol omdat kinderen de rest van hun leven in deze samenleving zullen leven.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Re: Alle scholen openbaar!

Berichtdoor Bluelady op 02 nov 2007, 19:00

Bedankt Robje en Joke!
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron