[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Consequent zijn en blijven!

Consequent zijn en blijven!

Geschikt voor de groepen 5 en 6

Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Juf__mama op 22 aug 2007, 15:24

Maandag ben ik begonnen in groep 5/6. Een leuke klas alleen de kids testen mij behoorlijk uit. Maandag gaf ik wat 'vrije' vakken. Het was daardoor ook al rumoerig. Vandaag was ik er weer. De normale vakken stonden weer op het programma: rekenen, taal, begr. lezen, geschiedenis. Het moest dus stil zijn in de klas. Wat een herrie was het steeds. Sommige kinderen denken dat ze ook mogen praten als ik aan het praten ben (jullie kennen het wel). Hoe moet ik dit nu aanpakken? Er zijn ong. 4 kids die echt wat mankeren aan hun gehoor (niet luisteren), brutaal zijn en hun mond niet kunnen houden.

Ik weet niet hoe ik consequent moet blijven! Op wat voor manier kan ik hun duidelijk maken dat ik dit niet pik en hier ook een consequentie aanhangen. Maar wat voor consequentie? Ze op de gang laten zitten wil ik niet! Wat helpt???
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Robje op 22 aug 2007, 15:37

Op de gang zitten is sowieso de oplossing niet; jij hebt geen zicht op ze en ze kunnen dus nog meer gaan ballen.
Als jij op een heldere en duidelijke manier hebt uitgelegd wat er van ze verwacht wordt dan kun je er best een sanctie tegenover zetten. Zo weten ze wat er van ze verwacht wordt en wat de consequentie is als ze zich er niet aan houden. Het beste kun je overleggen met collega's wat een gepaste sanctie is; zo heb je enigszins lijn of overeenkomst in de aanpak van "ongewenst gedrag". Zorg wel dat hij uitvoerbaar is en dat je hem ook daadwerkelijk toepast!
Als ze zich dan gaan houden aan de afspraken moet je er natuurlijk meteen bij zijn om ze een veer in hun.. te steken en te wijzen op de positieve effecten; iedereen heeft prettig gewerkt (ook de juf) de sfeer was een stuk beter/rusitger, het werk is af/ziet er goed uit etc.

Even overleggen met de collega's dus!

Bij mij mogen ze juist als beloning op de gang werken, daarmee geef ik aan dat ik ze vertrouw in hun manier van werken. Als dan de buurvrouw de kids buiten de deur zet als straf wordt het wel een vreemde bedoening op de gang....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor jufHetty op 22 aug 2007, 16:11

Misschien een hele simpele oplossing: heb je regels in de klas opgesteld met de kinderen, en zijn die duidelijk voor iedereen? Je kunt een klassengesprek er over houden en hen praktisch laten voelen hoe het scheelt als je tijd over hebt: tijd voor even iets anders! Ook kunnen dan de kinderen die "altijd" moeten wachten eens hun zegje doen. Succes hoor!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor miekiemousie op 22 aug 2007, 16:16

Zitten de kinderen in groepjes? Dan vond ik het volgende goed werken.

Voordat de kinderen beginnen met werken aangeven wat de bedoeling is. Bijvoorbeeld ik wil dat jullie deze opdracht helemaal alleen maken, er mag dus niet gepraat worden. Als je wel gaat praten krijg je een waarschuwing. Bij de tweede waarschuwing kan je niet meer in je groepje zitten. Ik vertelde dit vooral de eerste keren heel duidelijk, bijna overdreven. Maar de sanctie was duidelijk voor de kinderen. Later was mijn manier van werken duidelijk en hoefde ik dit niet meer te zeggen.
Als het dan zover kwam, schoof ik de tafel van het kind ZONDER iets te zeggen uit het groepje. Als het kind daarna weer ging praten (meestal gebeurde dat niet) pakte ik zijn spullen en legde ik zijn spullen voor in de klas, op een leeg tafeltje neer. Dan kwam de boodschap meestal wel aan.
Dit deed ik trouwens ook andersom. Als het kind uit het groepje gehaald was en het begreep wat ik bedoelde, mocht hij naar verloop van tijd het weer proberen in zijn groepje.
Ik zei expres niks bij het uitvoeren van de sanctie, ik zei alleen maar wat tegen de kinderen die WEL goed aan werk waren. Die gaf ik een compliment, een dikke duim of verzin maar wat. Zo was het voor het kind nog eens duidelijk dat hij/zij alleen aandacht kreeg bij positieve dingen. Dit gaf voor mij daarnaast ook weer een positieve draai aan het geheel. Ik vond het begin namelijk nogal streng, maar heb gemerkt dat de kinderen het heerlijk duidelijk vinden!

Ik lees nu de reactie van Hetty, dat is iets wat ik in een invalklas snel doe. Aangeven dat ik graag spelletjes doe, maar dat ik deze alleen doe als er tijd voor over is. De kinderen willen dan niks anders dan snel aan het werk.

Nog een tip die ik zelf gekregen heb. Wat irriteert je het meest, waar heb je het meeste last van. Ga eerst met dat gedrag aan de slag, daarna pas de rest. Wil niet alles in één keer doen!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor mirjam op 22 aug 2007, 16:38

De bovengenoemde tips zijn al erg goed, maar ik heb ooit eens iets geleerd wat me altijd is bijgebleven.... kijk bij ongewenst gedrag ook altijd naar jezelf!! Waarom gaan de kinderen vervelend doen? Vaak ligt vervelend gedrag ook voor een deel bij jezelf. Misschien moet je iets duidelijker zijn in je uitleg of gestructureerder. Wat straal je uit naar de kinderen? Sta je zelfverzekerd voor de klas of onzeker? Misschien moet je wat meer met je stem spelen. Ik houd dit altijd in mijn achterhoofd.
Bij kinderen met gedragsproblemen is dit natuurlijk een ander verhaal, maar bij de 'doorsnee' kinderen kan een andere manier van jezelf presenteren al wonderen doen.
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor juf suus op 22 aug 2007, 20:04

Zoals inderdaad al een aantaal keer geschreven is, wees duidelijk in wat je van de kinderen verwacht.
Als je merkt dat het tijdens de les onrustig is leg het dan rustig stil en geef nogmaals aan wat je van de kinderen verwacht.
Zet ze per groepje weer aan het werk. De kinderen die dan blijven storen moeten hun pen en potlood neerleggen en blijven wachten tot ze normaal verder kunnen gaan. Ben je dan niet klaar als het pauze is, jammer dan, eerst je werk afmaken.
Het is een consequentie van je eigen gedrag.

Tijdens mijn stage vorig jaar in groep 7, had mijn begeleidster een lachende en een huilende smiley op het bord staan.
Als ze zag dat kinderen lekker aan het werk waren zette ze die bij de lachende smiley.
Kinderen die constant de les verstoorde of veel aan het praten werden, werden 1 keer gewaarschuwd, gingen ze dan nog door dan werden ze onder de huilende smiley geschreven. Staan ze daar nog aan het eind van de les, dan werd daar een consequentie aan verbonden.
Uiteraard werden ze ook weer van het bord weggehaald als ze daarna lekker aan het werk gingen.
Op deze manier ben je niet alleen bezig met negatief gedrag, maar geef je ook aan dat je de kinderen ziet die fijn werken.
Aan het eind van de ochtend nam mijn begeleidster ook nog even de ochtend door.
Ze vroeg b.v. wie vindt dat hij fijn heeft gewerkt en staat niet onder de lachende smiley. Als het kind dan goed kon aangegven waarom het ook op het bord moest onder de lachende smiley, dan werd het kind alsnog op het bord geschreven.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Joke op 22 aug 2007, 22:20

Probeer iets te ontwikkelen waarbij je niet steeds namen op hoeft te schrijven. Niet als het goed gaat, niet als het slecht gaat.
Vroeg of laat gaat dit altijd fout. Bovendien, als je volop aan het lesgeven bent en je moet er dan steeds mee stoppen om namen op te schrijven, werkt echt niet.
Vooral als je pas begonnen bent, heb je nog veel te veel andere dingen aan je hoofd. Je gaat dan juist de fout in omdat je belangrijke dingen niet ziet (ten goede of ten kwade).
Probeer, ik zag hem al bij juf Hetty, vooral de kinderen erbij te betrekken! Wat willen WIJ wel, wat willen WIJ absoluut niet.
Wat is een goede straf hiervoor zou je zelfs nog kunnen overleggen.
Maak er meteen een (leuke) lijst van en laat iedereen zijn naam erbij schrijven.
Hang de ondertekende lijst duidelijk op in de klas. Je hoeft alleen maar te wijzen en ze weten het al weer: o ja, ik heb die regels zelf ondertekend!
Nog een raad: ga de straf niet steeds 'verhogen' om hem vervolgens wéér niet uit te voeren.
Geen medelijden: helaas, je hebt de wet overtreden. En blijf opletten dat je niet te veel naar de andere kant gaat overhellen.
Té streng is ook niet goed. Het is nu juist de kunst om op de juiste momenten de lijn te laten vieren, want het staat boven alles:
Jij bent hun juf! Met jou moeten ze een fijn jaar hebben, zich veilig en geborgen voelen.
Laatst bijgewerkt door Joke op 22 aug 2007, 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor tientje op 22 aug 2007, 22:24

Idd het duidelijk regels stellen is heel belangrijk!
Daar had ik wel 2 jongens met gedragsproblemen en dat sloeg beetje over op de andere kinderen.
Ze waren best wel praterig. Toen kreeg ik een hele goede tip van Ambulant Begeleider van 1 van deze jongens:
Wees zelf heel rustig en duidelijk en controleer alles. Dit werkt door op de kinderen. Ik heb het ook met de kinderen overgehad en twee kanten op verteld. Zij pakten bijv. hun boeken niet snel genoeg en gingen praten en ik gaf geen duidelijke opdracht
Bijv. hoe ik t toen heb gedaan: Je zegt: Als ik klaar ben met praten, Pak je je aardrijkskundeboeken en leg je die open op blz. 56 en ga je stil wachten tot we beginnen. Je laat iedereen het doen en je begint niet eerder met je les dan wanneer iedereen echt zijn boek op de goede blz. open heeft. Dit staat heel kinderachtig, maar geeft wel duidelijkheid. Jij controleert namelijk, wat je zegt!

Handig is misschien ook een stilteteken gebruiken. Ik had t volgende: ik ga op mijn stoel zitten en tel tot 1-2-3. Dan moet iedereen stil zijn. Als dat zo is, geef de klas dan een beloning, bijv. een voorleespunt = 1min. voorlezen bijv.
Ik had ook een negatieve consequenties. Dat had ik op de volgende manier gedaan:

twee kolommen: praten 1-2-3.
Naam bij 1-2-3 als je niet stil was bij 3e tel. Kruisje achter? --> 15 min. nablijven.
Praten door de klas--> naam bij praten. Kruisje achter? --> 15 min. nablijven.
Heel duidelijk systeem en je kan t zonder praten volgen. Gewoon naam opschrijven, hebben ze vanzelf in de gaten.
Het hielp heel goed! Aan 't begin had ik best wel een x die na moesten blijven. Maar t werden steeds minder. Hoogstens 1 per week. In april ong. heb ik t systeem er uitgedaan. Het was niet meer nodig!
tientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 106
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 18:48
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Juf__mama op 24 aug 2007, 08:21

Wat veel tips! Super!!! Ik lees ze vanmiddag even goed door. Ik heb het druk gehad met werken maar ik denk dat ik er zeker wat mee kan! Geweldig!! :D Jullie zien mijn reactie wel ;)
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Juf__mama op 26 aug 2007, 16:37

Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor jufHetty op 27 aug 2007, 14:04

Wat mooi om al die ervaringen bijelkaar te zien!
Ik voeg er nog een aspect aan toe: humor. Het ligt natuurlijk wel aan de situatie maar het kan de boel ontspannen houden terwijl je toch duidelijk bent. Zo zeg ik wel eens als ik aan het lesgeven ben en er twee kinderen met elkaar kletsen:"Oh, sorry dat ik door jullie heen praat"en stop dan abrupt en "schuldbewust."
Of ik zeg tegen de andere kinderen "Sssst.....we gaan even luisteren wat die twee voor geheimzinnigs te bespreken hebben." Iedereen kijkt, terwijl de "praters" het eerst niet doorhebben.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Juf__mama op 27 aug 2007, 16:30

Jaaa dat zijn ook leuke dingen om te zeggen :D ik zeg vaak: Of solliciteer jij naar .... en dan zitten ze me vaak aan te kijken van mag ik lachen of wordt ze dan boos haha! Of...ik maak even een afspraak bij de kleuters bij juf die en die omdat jij nog moet leren hoe je recht op je stoel moet zitten of stil moet zijn als de juf praat!
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor lindajuf op 05 sep 2007, 17:56

Ik zit met hetzelfde. Ik merk dat ik de fout in ga. Je weet het van tevoren maar toch weerleg je je grenzen. Als ik terug kijk op deze dag b.v. dan heb ik niet gedaan wat ik gezegd heb. Wat dus betekent ik ben niet consequent geweest. Ik heb vanalles gezegd, waarschuwingen uitgedeeld etc.. maar om half 1 was de klas leeg. Terwijl ik andere dingen had gezegd. Ik besef het gelukkig wel maar het is zo lastig om het ook daadwerkelijk allemaal te doen. Ik ben nog zo ontzettend bezig met het draaien van de klas (combi). Dat ik steeds weer bij waarschuwen blijf en niet bij de gevolgen. Vraag me af of anderen hier ook tegen aan lopen of hier geen last van hebben... Het is prettig om de ervaringen te delen met elkaar... Ik wil volgende week veel bewuster hiermee omgaan. En dit als doel stellen voor mn hele stageweek (LIO). Achteraf kijken wat het verschil is. En dan echt vasthouden. Waarom lijkt alles zo makkelijk maar is dat het niet? Kom ook niet toe aan persoonlijke gesprekjes. Gewoon door de overvolle combiklas.. Moet hier dus ook veel meer op gaan letten. Pfff niet niks leerkracht zijn!!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor jufHetty op 05 sep 2007, 19:14

Natuurlijk lopen we allemaal er tegen aan. Met al die jaren ervaring die ik heb, werk ik dat ik ook wel eens "mijn dag" niet heb en denk ik achteraf: Tja, dat had ik ook anders kunnen doen. Als leerkracht blijf je inderdaad bezig, dat is tegelijkertijd het mooie van het vak. Zo blijf je alert, groei je mee met de situaties die je krijgt en je leert relativeren: geniet van de prachtige momenten, en wees er verbaasd over hoe kinderen terug kijken op situaties waarvan jij dacht dat het rampzalig was: zij leren ook! En je hebt helemaal gelijk, daar is dit forum voor: ervaringen uitwisselen met elkaar.
Tip: neem voordat je gaat slapen nog even de dag door. Bepaal wat je een volgende keer anders gaat doen en wat je meeneeemt als "schat". Laat de dag dan los en maak ruimte voor je nachtrust. Zo kan je de volgende morgen onbelast verder met het geveoel dat je je verder mag ontwikkelen. Het is moeilijk om een goede leerling te zijn als leerkracht. Maar het geeft wel de meeste vervulling in mijn ervaring. Denk daaraan als je voor de klas staat: je bent en blijft tot je pensioen als leerkracht ook een leerling, en je tovert een glimlach op je gezicht. Voordeel: je blijft er jong bij!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Juf__mama op 07 sep 2007, 16:58

En toch voelde ik mij de afgelopen weer een politieagent! Ik had het idee dat ik de rotzooi op moest ruimen in mijn invalklas. De juf was (weer eens) ziek en de kids hadden al 4 lk. gehad toen ik op donderdag kwam! :(
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Volgende

Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron