Ik denk, Jolien, dat jij niet helemaal begrijpt wat mijn punt precies is. Ik heb het namelijk helemaal niet over "alle leerkrachten" of "geen enkele leerkracht". Ik heb het over dit specifieke geval. En zoals iemand die wat dichter bij de betreffende school zit al eerder in dit topic aangaf is het hele verhaal waarschijnlijk compleet uit z'n verband gerukt door de media. Jouw opmerkingen over "ouders die deugen" en "leerkrachten die geweldig zijn" zal ik dan ook negeren: die zijn absoluut niet van belang voor dit onderwerp.
Jouw tweede vraag kan ik ook niet beantwoorden. Dat hangt namelijk volledig af van het kind, de ouders en de omstandigheden. Mijn eigen moeder zei ook weleens in gespeelde radeloosheid: "oh, kon ik jullie maar achter het behang plakken!" Tsja, we waren thuis met vijf kinderen, dus we konden het haar niet eens kwalijk nemen

.
Het gaat mij niet om de vraag of je bepaalde grapjes wel of niet kunt maken in het onderwijs. Het antwoord daarop is simpel: dat hangt van de kinderen af en dat hangt van de situatie af. Een beetje leerkracht weet precies hoe ver je kunt gaan hierin. Waar het mij wél om gaat is de ongenuanceerde manier waarop hierop gereageerd wordt. Ik zal zelf bij een kind alléén een grapje maken als ik precies kan voorspellen hoe hij erop zal reageren. Als ik tegen een druk maar vrolijk jochie van 10 zeg: "joh, ik zou je eigenlijk in de vlaggenmast moeten hangen, dan kun je even uitwaaien"... dan weet ik precies dat hij daar om zal lachen omdat hij net zo goed als ik weet dat ik dat niet meen. En met andere kinderen ga ik dan weer wat voorzichtiger om.
Ik heb in andere reacties van jou gezien dat je graag in z'n algemeenheid praat, Jolien. Maar onderwijs gaat juist om individuele kinderen, die op een individuele manier benaderd moeten worden. En ook deze zaak is een individuele zaak, waar wij simpelweg niet genoeg van afweten om daar zo ongenuanceerd een oordeel over te vellen - laat staan om direct met de toortsen en de hooivorken klaar te staan om die juf te vervolgen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.