Ik denk dat dit soort gedrag gevolgen moet hebben, vooral ook omdat jij heel specifiek duidelijk hebt gemaakt dat je dit niet wilt hebben. Ik zou hier absoluut geen discussie meer aan wijden en ook geen positieve benadering meer... de eerste de beste die ik nog zou betrappen op het schrijven van een briefje, mag in de pauze of na schooltijd fijn een stuk of vijftig briefjes schrijven over hoe je normaal moet doen in de klas. Okee, dan maar terug naar de ouderwetse, thingy 'onpedagogische' manier, maar volgens mij is de enige reden waarom de kinderen hiermee doorgaan dat ze ermee wegkomen.
Naast een superstrenge maatregel m.b.t. dit soort zaken, kun je natuurlijk ook samen met je mentor/mentrix proberen om wat meer aandacht te besteden aan een positief klimaat in de klas. Het briefjes schrijven kan een signaal zijn dat de sfeer tussen de kinderen gespannen is. Als jullie als leerkrachten die sfeer kunnen verbeteren, zal het briefjes schrijven misschien ook wel minder worden.
Dus aan de ene kant het gedrag zelf snoeihard aanpakken, aan de andere kant aandacht schenken aan verbetering van het respect voor elkaar. Zo zou ik het aanpakken, denk ik.