hoe kijk je aan tegen versnellen van een hoogbegaafd kind
1 zou je niet moeten doen omdat.........
2 één keer versnellen is genoeg omdat......
3 we versnellen en kijken hoe we dan verder gaan omdat.......
4 we vinden dat je best 2 keer kunt versnellen omdat........
http://www.infohoogbegaafd.nl/home.html
Versnelling (groep overslaan)
Wanneer bij een kind duidelijk sprake is van een grote didactische voorsprong en andere maatregelen niet voldoende zijn gebleken, is versnelling het overwegen waard. Het is daarbij van belang dat kind en ouders achter deze oplossing staan. Uit onderzoek blijkt dat versnelling vaak als maatregel wordt toegepast. Uit de praktijk blijkt dat (hoog)begaafde leerlingen in de meeste gevallen na één keer versnellen zonder al te veel problemen aansluiting vinden bij de leerlingen in de hogere groep.
Een waarschuwing is hier echter ook op zijn plaats: versnelling als maatregel alleen kan niet voldoende zijn en het effect van versnellen op de lange termijn (voortgezet onderwijs) is onbekend.
Vaak wordt bij versnelling gekeken of het kind het sociaal-emotioneel wel aankan om te versnellen. Dit is op zich zeer terecht, maar daarbij wordt wel eens een belangrijk punt over het hoofd gezien. (Hoog)begaafde leerlingen hebben door hun cognitieve voorsprong vaak heel andere interesses en sociale verwachtingen dan leerlingen van hun eigen leeftijd. Daarom kan het zijn dat leerlingen geïsoleerd raken in hun groep en kan de indruk ontstaan dat leerlingen achterlopen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. In een aantal gevallen blijkt in de praktijk echter dat leerlingen na een versnelling in dit opzicht juist beter gaan functioneren. Dit komt waarschijnlijk omdat het (hoog)begaafde kind in cognitief opzicht vaak makkelijker aansluiting vindt bij wat oudere leerlingen.
Als er twijfel bestaat over of de leerling wel of niet zou moeten versnellen kan het verstandig zijn om een proefperiode af te spreken van enkele weken. Op die manier kan gekeken worden hoe de leerling zich in de volgende groep ontwikkeld en of versnelling een verstandige keuze is.
Versnelling alleen is niet voldoende. Aanpassingen in de reguliere leerstof zijn nodig om tegemoet te komen aan de leerbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen. Ook na een versnelling blijft dit nodig. Wanneer er sprake is van een achterstand ten opzichte van de nieuwe groep, kan de leerling leerstof versneld inhalen. Het kan ook voorkomen dat een leerling bij binnenkomst in de nieuwe groep wat leerstof betreft al op het niveau van de groep zit. In dit geval is het raadzaam om meteen te starten met het aanbieden van extra leerstof.
Als een school alleen versnelling toepast en verder geen aanpassingen maakt in het onderwijsaanbod is dit geen goede zaak. In dat geval wordt de leerling aangepast aan de school, in plaats van dat de school zijn onderwijs aanpast aan de behoefte van de leerling. Versnellen moet alleen dan plaatsvinden, indien het duidelijk in het belang van de leerling is en versnellen mag niet louter het gevolg zijn van de onmacht van de school om andere maatregelen te treffen (Doornekamp, Drent en Bronkhorst, 1999).
Terug