Situatie op stage

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Situatie op stage

Berichtdoor JufKirsten1990 op 27 jul 2010, 19:14

Hallo allemaal,

Afgelopen schooljaar heb ik tijdens mijn opleiding onderwijsassistent een half jaar stage gelopen bij de kleuters.
Nu was er tijdens het buiten spelen een situatie waar ik in terecht kwam en die ik niet helemaal los kan laten, omdat ik bang ben dat het nog een keer zal gaan gebeuren.
Ik zal de situatie uitleggen.

De kinderen stonden bij de schuur te wachten op de fietsjes e.d. mijn begeleidster was toen even de sleutel van de schuur gaan halen en er waren verder geen andere groepen die gingen buiten spelen. Dus ik was even alleen met de kinderen.
Sommige kinderen waren een beetje aan het rondrennen en andere kinderen stonden dus bij de schuur.
Ik had me even omgedraaid en ik hoorde ineens iemand schreeuwen ik draaide me met een ruk om en ik zag een jongen van mijn stage klas half in het zand, half op de tegels liggen met zijn hoofd richting het zand huilen, hij was gevallen.
Ik vroeg hem om op te staan en hij zei dat hij zijn been niet kon bewegen en ik voelde een enorme golf van angst en paniek, maar dit heb ik niet geuit.
Ik stak mijn hand uit en hij pakte mijn hand en stond (gelukkig) toch op.
Hij was op zijn scheenbeen gevallen.
Ik vroeg of hij even op het bankje wou gaan zitten en of dat hij ijs wilde op zijn been, omdat ik zag dat hij wat rood was.
Hij hoefde er geen ijs op, dus ik heb het maar niet gehaald.
Even later kwam mijn begeleidster buiten en ik heb aan haar doorgegeven wat er is gebeurd.

Jullie zullen vast wel begrijpen dat ik me kapot geschrokken ben.
Maar nu mijn vragen.

Wat moet ik doen als ik weer in zo'n situatie kom, want ik heb geen kinder-EHBO en als ik alleen ben met kinderen dan durf ik denk ik niet naar binnen te gaan om iemand te halen.

In deze situatie heb ik naar het kind geluisterd door geen ijs voor hem te halen, heb ik hier goed aan gedaan? Moet ik de volgende keer wel gewoon ijs halen?

Alvast bedankt.

Groetjes Kirsten
Over 4 weken beginnen met stage:D Waar ga ik stage lopen? Spannend!!!
JufKirsten1990
PABOforum Baby

Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
PABO jaar: 1

Re: Situatie op stage

Berichtdoor Yvonnetje op 27 jul 2010, 20:25

Hoi Kirsten,

logisch dat je schrok van het geschreeuw. Dat klinkt heel akelig als het van iemand met pijn afkomstig is.
Probeer je tijdens de komende stage niet te veel te laten leiden door wat er gebeurd is. Kinderen spelen en kinderen vallen. Ik heb al heel wat kapotte broeken, knieën en geschaafde handen voorbij zien komen.

Begrijpelijk dat je niet naar binnen durft te gaan wanneer je alleen met de kinderen buiten bent. In zo'n geval stuur ik altijd een kind naar binnen met een opdracht. Ga jij even naar binnen om .... (conciërge, bhv'er, iemand van wie je weet dat hij/zij kan helpen) op te halen. Een oudste kleuter zou dit wel kunnen.

Wat betreft het ijs; dat is moeilijk in te schatten. Vaak wil een coldpack wel even helpen, maar het is zeker niet altijd nodig. Denk dat het van de aard van het ongelukje afhangt.
'Zomervakantie'!!
Nu druk bezig zijn met voorbereidingen en dozen inpakken, straks (19-08) voor 5 maanden naar China! Daarna nog 3 maanden door ZuidOost-Azië reizen.
Yvonnetje
PABOforum Kleuter

PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf Henriëtte op 27 jul 2010, 20:25

Ik zou er altijd even ijs op doen, of een koude doek! Ik denk dat je goed gehandeld hebt, je kunt altijd een ander kind even naar binnen sturen om de juf te halen!
"Zo juf, dat was een goede spreekbeurt!" "Ja, duidelijk verteld en je keek iedereen aan!" "En het onderwerp was interessant ook." "Wel jammer dat je mobiel afging..."

Groep 8 na de instructie van een tekenles...
Juf Henriëtte
PABOforum Adolescent

Groep: 8
Aantal leerlingen: 18
Schooltype: Protestant Christelijk
Functie: Juf

Berichtdoor MeesterD op 27 jul 2010, 23:10

Hey Kirsten,

achteraf nog gehoord of het kind wat had?

Een coldpack of gewoon ijs gaat de zwelling tegen. Dat zorgt er weer voor dat het sneller 'geneest' en het minder zichtbaar is. Koelen is belangrijker bij gewrichten dan bij het scheenbeen ;). En of het nodig is: geen idee, jij bepaalt het... Kinderen moeten vooral gerustgesteld worden, maar voelen niet altijd hoe ernstig iets is.

Is het niet iets om je aan te melden voor een EHBO cursus? Die beginnen geloof ik ergens tussen nu en de kerstvakantie, kost je 3 uurtjes per week (vaak 1 avond) en je kan hierdoor veel rustiger met dit soort situaties om gaan! De kinder-EHBO cursus die ik heb gevolgd ging vooral over hoe je baby's en kinderen moet reanimeren en ook even kort over wat je moet doen als een kind giftige stoffen heeft ingenomen. Maar dat had ik al in de basiscursus EHBO gehad. Het enige nadeel is dat je voor het behouden van het diploma jaarlijks een aantal lessen moet bijwonen, aan de andere kant zorgt dat er voor dat je er wel weer even bewust wordt gemaakt :)

Even in het kort wat belangrijk was in jouw geval
1. Ervoor zorgen dat het kind, maar ook de kinderen eromheen rustig blijven. Dat doe je door zelf kalm te blijven.. En dat heb je gedaan, dus daarvoor mag je jezelf wel een compliment geven! Je wist je eigen 'onmacht' en 'angst' voor jezelf te houden, waardoor er geen paniek ontstond!

2. Het kind gerust stellen door tegen hem te praten. Troosten en een gesprekje aangaan. Vragen of het gaat, of het ergens pijn doet (en dat zelf laten benoemen of aanwijzen) eventueel vragen wat er is gebeurd, etc

3. Voelt de benen niet meer? Dan moet er wel iets heel ergs gebeurd zijn: een val op de hoofd of beschadiging van het ruggenwervel. Dat gebeurt niet al te snel, dus ga je daar niet onwijs druk om maken! Bij kinderen valt het meestal wel mee. Bedenk ook dat een kind overstuur is, pas als je het gerust hebt gesteld kan je er echt nuttige informatie eruit krijgen

4. Hulp! Je moet sowieso bij het kind blijven (en het kind niet vervoeren) als er iets ernstigs is gebeurd. Schreeuwen zorgt alleen voor paniek. Spreek een kind in de buurt direct aan (met naam) en vraag hem/haar of hij iemand (noem een naam, geef duidelijkheid) erbij wil halen zoals hier boven al wordt gezegd. Het kind zal al overstuur zijn, laat staan hoe overstuur het zal zijn zonder zijn/haar juffie erbij ;)

5. En dan komt de rest vanzelf wel :). Koelen is trouwens wel fijn als kinderen wat hebben (al gebruiken tegenwoordig de meeste kleuterjuffen kikkerzalf (groene zalf) en daarmee is het dan klaar), maar ik vraag mij af of alle scholen iets in de diepvries hebben liggen, hoe compleet de EHBO doos is en in hoeverre iedereen weet waar de EHBO doos ligt/hangt/staat :P
MeesterD
PABOforum Kleuter

Berichtdoor JufKirsten1990 op 27 jul 2010, 23:24

MeesterD schreef:Hey Kirsten,

Een coldpack of gewoon ijs gaat de zwelling tegen. Dat zorgt er weer voor dat het sneller 'geneest' en het minder zichtbaar is. Koelen is belangrijker bij gewrichten dan bij het scheenbeen ;). En of het nodig is: geen idee, jij bepaalt het... Kinderen moeten vooral gerustgesteld worden, maar voelen niet altijd hoe ernstig iets is.

Is het niet iets om je aan te melden voor een EHBO cursus? Die beginnen geloof ik ergens tussen nu en de kerstvakantie, kost je 3 uurtjes per week (vaak 1 avond) en je kan hierdoor veel rustiger met dit soort situaties om gaan! De kinder-EHBO cursus die ik heb gevolgd ging vooral over hoe je baby's en kinderen moet reanimeren en ook even kort over wat je moet doen als een kind giftige stoffen heeft ingenomen. Maar dat had ik al in de basiscursus EHBO gehad. Het enige nadeel is dat je voor het behouden van het diploma jaarlijks een aantal lessen moet bijwonen, aan de andere kant zorgt dat er voor dat je er wel weer even bewust wordt gemaakt :)

Paar minuten later rende en sprong hij er weer vrolijk op los:)
Had al tegen hem gezegd dat het misschien een blauwe plek word en dat je scheenbeen echt een rotplek is om op te vallen.

EHBO-cursus heb ik wel over nagedacht, maar ik ga vanaf komend schooljaar starten met de PABO, wil eerst zien hoeveel werk ik daaraan ga hebben.
En volgens mij zijn de kosten daarvoor erg hoog.

Bedankt voor jullie tips:)
Start ik straks toch wat zekerder aan mijn volgende stage.
Over 4 weken beginnen met stage:D Waar ga ik stage lopen? Spannend!!!
JufKirsten1990
PABOforum Baby

PABO jaar: 1

Berichtdoor MeesterD op 27 jul 2010, 23:37

JufKirsten1990 schreef:Paar minuten later rende en sprong hij er weer vrolijk op los:)
Had al tegen hem gezegd dat het misschien een blauwe plek word en dat je scheenbeen echt een rotplek is om op te vallen.

Och ja, de paniek van volwassenen is meestal groter dan van het kind :P Kinderen kunnen wel wat hebben, maar zijn nogal luidruchtig ;)
En hoe vaak zijn we vroeger zelf niet gevallen, renden we naar mamma toe en begonnen pas in hoorafstand van mamma te huilen :lol:

EHBO-cursus heb ik wel over nagedacht, maar ik ga vanaf komend schooljaar starten met de PABO, wil eerst zien hoeveel werk ik daaraan ga hebben.
En volgens mij zijn de kosten daarvoor erg hoog.

Ik geloof dat de basiscursus eenmalig € 200,- kostte voor mij, inclusief boek + examen. En dat was dan een stuk of 15 avonden x 2 uur. Voor mij werd het door mijn ouders betaald (omdat die het ook belangrijk vonden en het direct verbonden was met mijn studie), dus ik kan niet oordelen of het duur is... Misschien dat je naast die 2 uur in de week nog een half uurtje bezig bent, maar echt belastend is de EHBO cursus niet

Bedankt voor jullie tips:)
Start ik straks toch wat zekerder aan mijn volgende stage.

Och, er zijn er genoeg die voor de klas staan zonder degelijke EHBO kennis. Zo liep ik op een school stage en kwam er een kleuterjuf naar mij toe om te vragen wat ze met een kind moest doen die met zijn hoofd tegen een speeltoestel was gebotst. En dat zijn dan dus wel de juffen die verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de kleuters. En dat terwijl er dagelijks wel een kleuter is die huilt... Onbegrijpelijk, ouders vertrouwen je de zorg van hun kind toe :P Ohw well, ik had het volgen van de cursus zelf ook uitgesteld omdat ik bang was voor de druk (achteraf stelde de cursus qua studiedruk weinig voor).

Het is trouwens wel zo fijn als je een vriend(in) kan regelen die ook de cursus wil gaan volgen! Dat motiveert wel en je kan dan af en toe lekker op elkaar oefenen :P
Laatst bijgewerkt door MeesterD op 28 jul 2010, 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
MeesterD
PABOforum Kleuter

Berichtdoor miekiemousie op 28 jul 2010, 12:37

En een tip, er zijn zorgverzekeraars die een EHBOcursus vergoeden. Is de moeite waard om eens na te gaan!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

Full-time groep 5/6 en techniekcoordinator.
miekiemousie
Paboforumholist

Aantal leerlingen: 29
Schooltype: Jenaplan

Berichtdoor Femme29 op 28 jul 2010, 14:04

MeesterD schreef:
JufKirsten1990 schreef:Paar minuten later rende en sprong hij er weer vrolijk op los:)

Och ja, de paniek van volwassenen is meestal groter dan van het kind :P Kinderen kunnen wel wat hebben, maar zijn nogal luidruchtig ;)
En hoe vaak zijn we vroeger zelf niet gevallen, rende we naar mamma toe en begonnen pas in hoorafstand van mamma te huilen :lol:

Of eerst kijken of mama kijkt en dan pas gaan huilen :D
Femme29
PABOforum Peuter

Berichtdoor Jufi op 11 aug 2010, 19:25

MeesterD schreef:Hey Kirsten,

Even in het kort wat belangrijk was in jouw geval
1. Ervoor zorgen dat het kind, maar ook de kinderen eromheen rustig blijven. Dat doe je door zelf kalm te blijven.. En dat heb je gedaan, dus daarvoor mag je jezelf wel een compliment geven! Je wist je eigen 'onmacht' en 'angst' voor jezelf te houden, waardoor er geen paniek ontstond!

2. Het kind gerust stellen door tegen hem te praten. Troosten en een gesprekje aangaan. Vragen of het gaat, of het ergens pijn doet (en dat zelf laten benoemen of aanwijzen) eventueel vragen wat er is gebeurd, etc

3. Voelt de benen niet meer? Dan moet er wel iets heel ergs gebeurd zijn: een val op de hoofd of beschadiging van het ruggenwervel. Dat gebeurt niet al te snel, dus ga je daar niet onwijs druk om maken! Bij kinderen valt het meestal wel mee. Bedenk ook dat een kind overstuur is, pas als je het gerust hebt gesteld kan je er echt nuttige informatie eruit krijgen

4. Hulp! Je moet sowieso bij het kind blijven (en het kind niet vervoeren) als er iets ernstigs is gebeurd. Schreeuwen zorgt alleen voor paniek. Spreek een kind in de buurt direct aan (met naam) en vraag hem/haar of hij iemand (noem een naam, geef duidelijkheid) erbij wil halen zoals hier boven al wordt gezegd. Het kind zal al overstuur zijn, laat staan hoe overstuur het zal zijn zonder zijn/haar juffie erbij ;)

5. En dan komt de rest vanzelf wel :). Koelen is trouwens wel fijn als kinderen wat hebben (al gebruiken tegenwoordig de meeste kleuterjuffen kikkerzalf (groene zalf) en daarmee is het dan klaar), maar ik vraag mij af of alle scholen iets in de diepvries hebben liggen, hoe compleet de EHBO doos is en in hoeverre iedereen weet waar de EHBO doos ligt/hangt/staat :P

Weinig aan toe te voegen!
Behalve dat ik op de pabo EHBO heb gehad, afgelopen jaar... in de derde dus!
Erg leerzaam, heel nuttig én nu ben ik ook (weer) in het bezit van een EHBO-diploma. Ik had het 5 jaar geleden ook al gehaald, maar geen herhalingscursus gedaan dus werd het niet verlengd. Ben ik nu wel van plan.
Misschien krijg jij het ook nog wel op de pabo, Kirsten?

Eindelijk.. het laatste jaar is aangebroken!
LIO in groep 0/1 (en soms 2 erbij!) En mijn Daltonopleiding afronden
:D
Jufi
PABOforum Peuter

Aantal leerlingen: 21
Schooltype: RK / Dalton
PABO jaar: 4
Functie: LIO

Keer terug naar Stage algemeen