Een geheim

SubRosa

Een geheim

Berichtdoor Juf__mama op 24 sep 2007, 15:57

Op de site van http://www.jufhetty.web-log.nl kwam ik een super gaaf idee tegen. In mijn logje (http://jufschrijft.web-log.nl) heb ik hier ook over geschreven. Omdat ik dit met jullie wilde delen heb ik het bericht van Juf Hetty hier geplaatst.

Wij schrijven in het diepste geheim aan...."
....staat er heel geheimzinnig op het rechterbord in de klas, waar wij ons lijstje hebben staan. Je weet wel, van een paar logjes terug toen ik de klas de oppepper heb gegeven met redenen waarom wij een gezellige klas zijn (en niet de "rot-klas"). Wij houden het dus geheimzinnig, het schrijven aan ons boek. En het is spannend, dat dat nu op het bord staat.

Geheimen scheppen altijd een band. Dit is niet een samenzwering, maar een verrassing waar wij aan werken en elke keer als we met elkaar over het boek spreken of er aan werken, zie ik die twinkeling in de ogen van de kinderen. "O heerlijk he," zei ik tegen de kinderen, "ik ben zo gek op geheimen, en ook mijn weblog vertel ik alleen maar dat we er aan werken en hoe, maar waarover het gaat verklap ik niet, aan niemand." Er werd me verzekerd dat zij ook een geheim konden bewaren. Dat bewees zich snel: toen mij duo-collega even iets uit de klas kwam pakken en juist een van de kinderen een opmerking over Het Boek wilde maken, herstelde iedereen dat snel, razendsnel. Gniffel gniffel.

Zo zijn we te werk gegaan tot nu toe bij het werken aan het boek:

We zijn vorige week eerst begonnen met het verzamelen van woorden rondom drie onderdelen: personen, plaats en gebeurtenis. Van alles werd er bijgedragen door de kinderen en het bord stond aardig vol. Allerlei tegenwerpingen en startende discussies over wat kinderen inbrachten heb ik afgekapt want de volgende fase was: wegvegen van bijdragen die we toch niet wilden gebruiken. Dat ging vlot! Doordat we zoveel hadden verzameld leek het wel of ze ineens boven hun eigen idee konden uitstijgen, er los van konden komen. Voordat we het wisten zaten we op de rit met elkaar.....

We hebben de eerste twee hoofdstuktitels bedacht, en een paar kinderen zijn gewoon maar gestart met schrijven daar aan. De anderen zijn begonnen met het maken van illustraties. Daar moeten we er veel van hebben, voor de keuze welke goed en welke minder past maar ook vanwege de voorkeur van de kinderen: "veel plaatjes".

De schrijfsels van de kinderen heb ik mee naar huis genomen dit weekend. Ik kreeg van een leerling nog een mailtje met tekst en van al die teksten heb ik een basis geschreven voor de twee hoofdstukken. Het is de bedoeling dat ze dit zelf gaan doen, maar ik dacht dat het wel prettig was als ik de grondsteen leg en ze daar houvast aan hebben.

Natuurlijk waren de hoofdstukken niet "af", maar wat was het spannend toen ik gisteren al kon voorlezen, meer dan een A4-tje! De kinderen die geschreven hadden herkenden hun eigen ideeƫn er in, het "klopte". Van de tekst had ik kopieƫn gemaakt, iedereen kreeg de opdracht even mee te kijken: is alles goed gespeld, lopen de zinnen goed, staat het goed in de tijd, is er wat toe te voegen. Ik heb nog nooit kinderen zo gretig zich op een taalopdracht zien storten. Wat zijn ze GOED!!! En vlot, want er moest weer geschreven worden, bij sommigen was er een enorme aandrang.

Vol overgave gingen een paar tekenaars weer aan de slag. Anderen verklaarden toch ook graag te willen typen en voila: ik merkte dat iedereen als vanzelf rolt in waar 'ie goed in is. En als ze van rol willen wisselen vind ik dat helemaal goed.

's Middags hebben ze trouwens weer in hun werkboeken taal gewerkt, want dat gaat gewoon door. Zure gezichten bij termen als "bijvoegelijk gebruikt voltooid deelwoord".....die ga ik noteren want die komen wij in onze schrijfsels vast ook tegen. En dan kunnen wij er om lachen want wij weten dat we het met gemak toepassen.

Ik denk dat ik hiermee ga werken. Niet alleen omdat het binnenkort Kinderboekenweek is maar ook omdat ik een band moet opbouwen met de kinderen in mijn klas. Het gaat niet altijd fantastisch, het loopt niet altijd even lekker en zoals juf Hetty zegt: geheimen scheppen een band ;) ik denk dat ik en mijn klas dit heel goed kunnen gebruiken!
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Juf__mama
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Een geheim

Berichtdoor Joke op 01 okt 2007, 10:39

Misschien is het beter om de situatie te zien als 'mijn klas en ik'.
Dan ben je al weer een stapje dichter bij een band met 'je kinderen' .
Veel succes, ik hoop dat het voor je gaat werken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Keer terug naar 2007