[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

SubRosa

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor jeanne op 30 sep 2007, 09:57

Erg hĆØ, dat soort dingen!
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor Joke op 30 sep 2007, 13:58

Ik heb de opzet naar mijn collega gestuurd voor ev. aanvullingen en/ veranderingen.
Kijken of ze het met me eens is. :D

Poepspeurtocht OB
Vooraf:
Looproute volgens plattegrond en proberen steeds rechtsaf te moeten slaan: rode strook om rechterpols
Dus vooraf aandacht aan een van de handen besteden. (Als je dat liever hebt, kun je ook een lintje om links doen.)
-Mol maken op hoofdband (niet noodzakelijk, wel leuk).
(Cirkel zwart, zonnebrilletje zwarte sits. Op de zonnebril twee hele smalle strookjes wit (dit versterkt het gevoel dat hij slecht ziet). Het neusje is een rose chinees hoedje(, maar een rose cirkel kan ook voor de jongsten) met twee stippen of smalle driehoekjes.)
-Lijstje lange/korte woorden bij dit boek
-muziekinstrumenten i.p.v. klappen
-van een stoel een hondenhok maken
-schoenendozen versieren.
De opzet is het dier te verdienen dat bij de opdracht hoort. Aan het eind komen ze bij het hondenhok om het afsluitende spel te doen.
Ik was van plan met twee groepen te werken, want ik heb die dag een stagiaire.
In de versierde doos komt de (geheime) opdracht. Als de opdracht is uitgevoerd wordt in een andere doos (of geheimzinnige envelop) bekend gemaakt welk dier het was en welke poep bij dit dier hoort.

-misschien op de kinderboerderij echte keuteltjes vragen?
-Vraag na elke opdracht: heb jij op mijn kop gepoept?
-Klei om keuteltjes te draaien (kleuterklei?) tellen (meer, minder, evenveel, erbij, eraf)
-Memory maken en sealen ļƒ  klaar
-Dierenplaten sealen voor KIM-spel als dit gebruikt wordt en spel bij de vliegenļƒ  klaar
-Doek om plaatjes af te dekken (bij KIMspel)
-Serie plaatjes mol sealen: Van groot naar klein leggen/ van klein naar groot
-Raadsels en rijmen (bij de dierenfoto's, zodat ze weten wel dier er op de waslijn gehangen moet worden.
-Waslijn + knijpers om kaartjes op te hangen
-Paard tekenen (op bord of op een groot vel)
-Paardenstaart laten tekenen door kind of paardenstaart maken en op het prikbord laten prikken (krijt of ā€˜prikā€™punaise (grote)) + (thee)doek als blinddoek



Dieren uit het boek (9):
1. mol 2. duif 3. paard 4. haas 5. geit 6. koe 7. varken 8. vliegen 9. hond

1. duif
Hier kan een KIMspel gedaan word, maar ook het spel ā€˜alle ā€¦ā€¦. vliegenā€™, waarbij de beweging gemaakt moet worden als ze echt vliegen kunnen, anders mag het niet.
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
2. paard
paardje prik
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
3. keutels maken van klei (balletjes draaien)
Met de keutels allerlei rekenactiviteiten: van groot naar klein leggen, van klein naar groot.
Pak er eens 3, leg er 1 bij, haal er twee af. Leg eens evenveel keutels neer als er liggen etc.
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
4. Koe
(in het speellokaal of eventueel buiten: hoe vangt een koe een haas?
De koe staat in de wei (mat of buiten een cirkel tekenen) en wordt geplaagd door de hazen:
Als de koe een haas gevangen heeft, mag de haas koe zijn.
(Even lekker bewegen)
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.

5. varken
Varken is een langer woord dan de andere woorden, zelfs als het er maar een is (vliegen is meervoud). Verduidelijken wat dat is en de woorden van het lijstje laten ā€˜klappenā€™, maar nu allemaal met een muziekinstrument i.p.v. klappen. Afsluiten met een stukje eigengemaakte ā€˜varkenā€™muziek
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
6. geit
memory spelen
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
7. vliegen
rijmen en raadsels om de kaartjes in de volgorde van het boek op de waslijn te hangen.
Wie heeft er op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
8. hond
kind op stoel is hond (in zijn hok)
de andere kinderen zitten erachter 1e kind vraagt?
Raad eens wie er op je hoofd gepoept heeft?
De ā€˜hondā€™moet raden wie dit zei. Goed? De hond gaat achteraan de rij zitten.
Fout? 3x raden. Nog steeds fout, dan blijft de hond zitten, maar met de aanwijzingen die erbij gegeven worden lukt het vast wel in drie keer. (ƍs een jongen met donker haar, zijn naam begint met een ā€¦ enz.)

Ik denk niet dat alles al compleet is. Er zal vast nog wel iets zijn waar ik aan moet denken.
Maar dit is de grove opzet.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, jeanne.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor kikker123 op 30 sep 2007, 14:07

gegoogeld:

Doelgroepen
Groepen 1 tot en met 5

Werelddierendag en de Kinderboekenweek worden in dezelfde periode gevierd. Als u deze twee
themaā€™s zou willen combineren dan kunt u kiezen voor het onderwerp: geheimen in de dierenwereld.
De dierenwereld kent veel geheimen, dieren die alleen ā€™s nachts leven, dieren die van kleur
veranderen, dieren die een grondige gedaanteverwisseling in hun groei naar volwassenheid
ondergaan (kikkervisje-kikker, rups-vlinder, larf-bij).
Verander de klas in een geheimzinnig bos d.m.v. camouflagenetten. Maak speurroutes van diverse
dierensporen. Laat de kinderen van thuis ā€˜geheimzinnigeā€™ knuffels meebrengen en knutsel silhouetten
van dieren.
Laat de kinderen hun eigen fantasiedier tekenen of maak met de hele klas een geheimzinnige plaat.
Jonge kinderen kunnen van klei een dier maken. Alle dieren kunnen in een spannende omgeving
tentoongesteld worden.
Hang in de klas sporen van dieren op. Hang op een andere plaats de dieren waarvan de sporen
afkomstig zijn, op. Laat de kinderen raden wat bij wat hoort. Het is ook mogelijk dit met staarten of
uitwerpselen van dieren te doen of met eieren van vogels.
Een leuke activiteit is het door kinderen laten uitbeelden van dieren. Een kind beeldt een dier uit, de
klas raadt wat het is. Het herkennen van dierengeluiden is hierop een variatie.

Onderstaande boeken zijn goed te gebruiken bij of als introductie van de beschreven activiteiten.

Boekentips
Carle, E. De kakelbonte kameleon (A)
Minne, B Louis, de kameleon (A)
Weber, B Camouflage bij dieren (J 593)
Dumon Tak, B Bibiā€™s bijzondere beestenboek (J 592.1)
Mensing, H. Geheimen van het dierenrijk (J 592.3)
Allaire, C. Ik onderzoek de dieren onder een steen van dichtbij (J 597.5)
Davies, N. Het boek van poep: een hoopje natuur waar niemand over praat (J 593)
Axworthy, A Raad eens wat ik word (AJ 593)
kikker123
Paboforumholist
 
Berichten: 1024
Geregistreerd op: 10 jan 2006, 11:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor Joke op 30 sep 2007, 14:09

Gebruikte materialen en sites:
http://kleutergroep.nl/Boeken/Over%20ee ... %20mol.htm allerlei ideeƫn en spelletjes
Voor het prentenboek online moet je lid van de community zijn:
http://www.digischool.nl/po/community12 ... l/Mol.html
(Ik heb hiervan de platen allemaal gekopieerd (half A4) en twee aan twee op een blad voor de verteltafel in het vertelkastje)
en fotomateriaal van http://www.suc6les.nl/content/view/72/31/

Ik heb ook nog een boek over vliegen, waaruit ik de foto's van de ontwikkeling van de vlieg heb gehaald:
van ei tot vlieg. Weer eens wat anders dan kikkervisjes enz., die voor mij veel meer aan het voorjaar verbonden zijn.
't Is ook verrassend dat er uit zo'n wit eitje uiteindelijk een vlieg komt.
(Ik zal eens bij de vissers in de buurt vragen of ze een paar maden voor me hebben.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor jeanne op 30 sep 2007, 16:31

Nou Joke, bedankt hoor. Echt leuke ideeƩn om te gebruiken. Ook leuk om een thema mee te beginnen of af te sluiten!
Ik ga er zeker iets mee doen.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen' --> Dierendag

Berichtdoor Joke op 02 okt 2007, 19:33

Op http://www.kidsforanimals.nl/paginassch ... koffer.php vind je allerlei materialen voor dierendag die je kunt bestellen.
Het is nu te laat om ze vĆ³Ć³r 4 oktober binnen te kunnen hebben, denk ik, maar er zijn wel heel veel (werk)bladen en wat kleurplaten die je alvast kunt downloaden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor Suzaphin op 05 okt 2007, 10:13

Wij zijn de kinderboekenweek begonnen met een voorstelling van een goochelaar. ERG LEUK. De kinderen hebben een uur lang met hun mond open gezeten.

Ik zie hier ook hele leuke andere dingen en andere boeken. Wat ik nog mis (of nog niet gezien of gevonden heb) is een leuke opdracht voor een plakboekwerkje.

Bij elk thema maken wij ook iets voor in het plakboek. Dus ben nog hard op zoek naar iets wat ook niet teveel tijd kost, want we zijn ook al begonnen met het thema herfst (beetje dubbel allemaal).

Ik heb zitten denken aan een groot zwart vel met daarop vraagtekens waar de kinderen dan een deurtje in prikken. Dan op de voorkant mijn geheim is.... en achter het deurtje een foto plakken van dat kind dat kattenkwaad uithaald en de tekst erbij (dat ik niet altijd lief ben op school). Maar ben bang dat dit toch heel veel werk is. Je moet toch met alle kinderen een situatie opzetten en foto's ervan maken. Of ik moet er gewoon een groepsfoto van maken met alle kinderen en een klas vol met rotzooi of zo...

Hebben jullie nog andere ideeƫn?
Suzaphin
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2007, 16:50
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor Joke op 05 okt 2007, 10:47

Het hangt er een beetje van af met welke (prenten)boeken je op het ogenblik werkt.
Een geheim kan in een heleboel dingen verborgen zitten. Ook in herfstzaken.
Ik werk bijv. met het boek:
Zelf ben ik gestart met het boek Het geheim van Eric Battut
Afbeelding
Daarbij kun je een appelboom laten maken.
Alleen gele, blauwe (en eventueel) witte verf geven. Ra, ra, hoe maak je met deze kleuren groen?
Dan is het geheim dat je daar 'groen' mee kan maken. Heel simpel, maar wel doeltreffend

Jouw idee vind ik ook erg leuk.
I.p.v. foto's maken kunnen ze ook 'hun ondeugende geheim' tekenen.
Of ze kunnen tekenen wat ze het mooiste boek (van de KBW) vinden.
Je legt dan een heleboel boeken neer waar je uit voorleest. Jij zet er de titel bij als ze een van deze boeken hebben getekend.
Op die manier is er een duidelijke link naar de KBW. Je zou ook de kaft van een paar boeken kunnen kopiƫren en verkleinen en die laten kleuren.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor Joke op 13 okt 2007, 14:20

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor The_Email_Female op 17 okt 2007, 11:47

Wij zijn het thema ook begonnen met een goochelaar. Boris Kazan (een leerkracht van school), alle toverspreuken mislukten... Een juf die in de directeur veranderd wilde worden werd een konijn, juffen vielen in slaap en een meester verdween. Als laatste hebben we een meester in tweeƫn gezaagd (we hadden zo'n kist geleend).
Ik heb voor onze school een subrosa werkboek besteld en een werkboek van factorium (muziek en dans vol geheimen).
Per klas zijn we eigen dingen aan het doen en we sluiten het vrijdag af met een speurtocht voor heel de school. We gaan twee speurtochten uitzetten, 1 voor groep 1 t/m 4 en 1 voor groep 5 t/m 8. De ouders van school bakken koekjes die we na de speurtocht gezellig in de klas opeten.
We hebben in de klas voorleeswedstrijden gehouden en met heel de school finale ronde's. Vandaag is de winnaar bekend gemaakt, hij gaat door naar regionale voorleeswedstrijd en heeft een taart in de vorm van een boek gewonnen (die voorop het werkboek van factorium staat).
In het plakboek heb ik een tovenaar en een fee gemaakt voor groep 2 en een makkelijkere tovenaar voor groep 1. Verder heb ik veel uit het werkboek van factorium gedaan.
Deze kinderboekenweek was voor ons een groot succes!
Stilte is het krachtigste geluid
The_Email_Female
PABOforum Peuter
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 01 mei 2002, 12:49
Groep: 12
Schooltype:

Re: Groep 1/2 - Thema 'Geheimen'

Berichtdoor Joke op 17 okt 2007, 15:05

Morgen is bij ons de afsluiting (elke groep voert wat op), de verkiezing van degene die doorgaat naar de regionale voorleeswedstrijd en de uitreiking van de gouden schoolgriffel voor het beste verhaal.
De KBW was ook bij ons een groot succes. Bij hoekenwerk was in de BB de detective online verreweg favoriet:
http://www.technopolis.be/nl/index.php? ... 86&exp=229 , maar ook de voorleesboeken scoorden hoog. De jongsten hebben met open mond naar het smartboard zitten kijken.

Opvallend vond ik dat er dit jaar minder geknutseld werd, als er geknutseld werd had het vaak betrekking op de voorstelling of op het prentenboek dat aan de orde was. De herfst kwam ook meteen aan bod.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar 2007

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

cron