[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

SubRosa

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Gjyla op 29 sep 2007, 09:55

Wat leuk om al jullie ideeen te lezen.

Ik loop stage in een groep 6/7/8.
Ik wil de kinderen per groepje een briefje geven met een zin van een gedicht. Ze mogen die zin niet aan de anderen laten lezen. Het is de bedoeling dat ze de tekst coderen. Als ze dat gedaan hebben is het de bedoeling dat de anderen die tekst decoderen. Uiteindelijk komt dan de hele tekst gedecodeerd van het gedicht bij elkaar en moeten ze proberen het gedicht op de juiste volgorde te leggen.

Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dit wil doen. Heeft iemand een leuk idee?
Avatar gebruiker
Gjyla
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 278
Geregistreerd op: 05 jun 2004, 15:32
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor miek op 29 sep 2007, 13:23

Ik was mijn gymlessen aan het voorbereiden voor komende week en heb bedacht dat tikkertje met een geheime verlosser misschien wel leuk is als inleiding. Dat sluit ook aan bij de kinderboekenweek. Het is al een oud tikspelletje en ik denk ook al bij veel mensen bekend. Voor degene die het niet kennen:
- Je kiest 1 of 2 tikkers, zij krijgen een lintje en moeten even het lokaal uit (kleedkamer of berginghok in).
- Dan kies je een bevrijder. Deze kan de kinderen die in het spel getikt worden bevrijden door ze aan te tikken of de tong naar hen uit te steken, onder de benen door te kruipen of nog iets anders, verzin het maar.
De tikkers komen terug, gaan tikken en proberen ondertussen te ontdekken wie de bevrijder is.

Het spel is afgelopen als de bevrijder getikt is of als de tikkers weten wie de bevrijder is. Je kunt ook afspreken dat de juf of meester de bevrijder kan bevrijden wanneer deze getikt is. Mijn ervaring is dat kinderen dit vaak een heel spannend spel vinden.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor theaterjuf op 29 sep 2007, 16:40

Dat is zeker leuk miek! Zou zoiets ook aan te passen zijn voor de kleuters?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor vlinders op 29 sep 2007, 17:01

Nog een geheimen gedicht van Joke van Leeuwen uit Ozo heppie

Geheimpje
Kom eens even dichterbij.
Buig je hoofd naar voren.
Fluister ik je psspsspsspsspsspss in je oren.
Zeg aan niemand wat ik zei.
Als je dat zou willen,
Geef ik jou een psspsspsspsspsspss voor je billen.

Van onderstaande site gehaald:
http://www.bibliotheekdenbosch.nl/dmdoc ... 202007.pdf
Site is al eerder genoemd in dit topic, maar is het beslist waard om nogmaals onder de aandacht te brengen.
wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Avatar gebruiker
vlinders
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 329
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 19:24

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor wiets18 op 30 sep 2007, 11:06

Hallo allemaal!

Zo wat veel ideeen bij elkaar...
Ik denk ik zal ook nog maar even vermelden wat wij op school gaan doen...

Wij openen de kinderboekenweek woensdag met een groot toneelstuk in het speellokaal.
Het verhaal:
Detective 007, heeft het smoordruk. En dan heeft hij er ook nog een nieuwe zaak bij... het mysterie van de verdwenen schoolbel...
een vrouw wil wel voor hem aan het werk...
Maar weet er nog niets van...
Detective 007, leert haar de kneepjes van het vak...
en zegt dat ze als ze alles onder de knie heeft, voor hem aan het werk mag.
Hij leert haar de geheime tekens (hand over hoofd = wegwezen etc.) en leert deze tekens ook aan de kinderen...
Hij zegt dat ze als detective niet mag opvallen..
de vrouw gaat dit de volgende dag proberen...
alleen gaat het helemaal mis, haar pruik en knalgele bril vallen juist heel erg op...
bovendien loopt ze veel te dicht op de mensen die ze moet achtervolgen..
Het gat dat ze in de krant knipt is veel te groot... ze kan er met haar hoofd door heen...

dan komt er een grote doos met envelop op het detective bureau...
de vrouw opent de envelop en eet de snoepjes die erin zitten lekker op..
Detective 007 heeft wel door dat er meer aan de hand moet zijn en ontdekt de dubbele bodem..
er onder zit een briefje: Ga in de klas op zoek naar letters... en los het raadsel op.
In de doos zitten voor elke klas een blad met vakjes en cijfers...
Het is de bedoeling dat ze alle kaartjes vinden (in boeken) en zo de oplossing van het raadsel vinden...

Aan het eind van de kinderboekenweek hebben ze de oplossing: speel het speurspel...
de kinderen gaan in groepjes op zoek naar mensen die een boek zitten te lezen, en stellen de geheime vraag: hoe gaat het met u? het antwoord is geheimzinnig goed... daarna krijgen ze een opdracht..
(zoek de verschillen etc...)
de opdracht goed voltooid? levert een letter op....
en zo vinden ze de plek waar de schoolbel verstopt is...
In het speellokaal lossen we samen het mysterie op..

verder gaan de kinderen van de groepen 5-8 voorlezen aan de kinderen uit de groepen 1-4
door de school...
alle kinderen gaan een gipsafdruk maken.... (hand in zand, strook erom heen... gips in vorm... laten drogen en klaar)
Het lijkt me nog wel leuk, om in de klas van elk groepje 2 foto's te gaan maken... zoek de verschillen...
Ik heb er veel zin in... en barst van de ideeen...
1 1/2 week is dan eigenlijk toch wel heel kort...
gr. wiets
wiets18
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 30 sep 2007, 10:12
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Joke op 30 sep 2007, 17:49

Ik vind het een hele leuke opzet. Ik denk dat het (weer) een geslaagde KBW gaat worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Sylvia op 30 sep 2007, 22:39

Wat een goede ideeen allemaal. Ik heb al een aantal activiteiten verzonnen en verzameld, maar ik weet niet goed hoe er een samenhangend geheel van te maken. Ik heb nu ook wel een opzet maar het lijkt me zo leuk om er een heel verhaal van te maken zoals bij het verhaal van de detective. We gaan morgen met alle leerkrachten nog even bij elkaar zitten misschien komt er dan nog iets spannends uit.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype:

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Joke op 01 okt 2007, 08:47

Als het niet lukt, Sylvia, kun je misschien hier je ideeën opschrijven en dan kunnen we er misschien met elkaar een verhaal of samenhang bij bedenken.
Maar een groep leerkrachten bij elkaar komt vast wel op een superidee. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Jan10e op 01 okt 2007, 10:26

jammer dat de kinderboekenweek altijd maar 10 dagen duurt he? Veel te kort. Zeker als er ook nog eens dierendag, studiedagen, toetsen en andere dingen invallen. Ik kom er bijna niet aan toe. Jammer.
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Anita op 01 okt 2007, 15:18

Op de school waar ik nu werk duurt het ook echt maar 10 dagen. Op de school waar ik tot vorig jaar werkte verlengen ze hem vaak met een week tot aan de herfstvakantie.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor lucia op 01 okt 2007, 15:28

Wij gaan ook lekker door tot aan de vakantie! Voelt wel goed om niet zo te hoeven 'proppen'! :D
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Joke op 01 okt 2007, 17:45

Het staat ons vrij om door te gaan.
In andere jaren (vroege herfstvakantie) had je die keuze niet omdat de herfstvakantie dan begon. Dan kozen ze er bij de kleuters voor om eerder te beginnen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor jeanne op 01 okt 2007, 18:06

leuk raadsel....: welk week is de langste week van het jaar???? Kinderboekenweek!!! Die duurt maar liefst 10 dagen.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor theaterjuf op 01 okt 2007, 20:19

Mocht iemand nog last minute op zoek zijn naar een roos: kijk even op http://www.action.nl bij weekaanbiedingen
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Kinderboekenweek 2007: Sub Rosa, boeken vol geheimen

Berichtdoor Sylvia op 01 okt 2007, 22:13

Als het niet lukt, Sylvia, kun je misschien hier je ideeën opschrijven en dan kunnen we er misschien met elkaar een verhaal of samenhang bij bedenken.
Maar een groep leerkrachten bij elkaar komt vast wel op een superidee.


Nou, ik ben dus bang van niet. En wat ik had vond ik op zich niet verkeerd, maar als je dan van die leuke ideeën leest hier op het forum dan stelt je eigen opzet opeens zo weinig voor. :?
De meeste ideeën kennen jullie waarschijnlijk wel, die komen van het forum of van de websites die hier als tips gegeven zijn.
Ik ben vandaag voorzichtig begonnen met een geheim. Ik ben namelijk jarig. Ik heb een foto van mezelf uitgeprint, mutsje erop, ballonnetjes erbij en in een versierde pringle koker gestopt. De koker stond de hele ochtend goed in het zicht en af en toe zuchtte ik eens dat ik een geheim had. 's Middags heb ik het geheim onthuld en er een leuke spelletjes middag van gemaakt. De koker ga ik gebruiken om mee te geven met kinderen. Zij stoppen er iets in en de anderen moeten door middel van ja/nee vragen erachter komen wat het is. Ik heb verder nog het doorfluisterspel en knipoogje.
In kleine doosjes heb ik geheimpjes gestopt die kinderen kunnen hebben, elke dag gaat er een doosje open en hebben we hier een gesprek over. Ik heb de groepspantomime van de dichte doos. De kokers van de oplosthee van zonnatura, zodat ieder een geheimendoosje kan maken voor een ander. Een boekje met werkbladen (o.m. optisch bedrog, doolhof, woordzoeker, kleurenblind testje)
Verschillende voorleesboeken, ik vertel het verhaal van de koning met de paardenoren.
Een speurtocht door school met het boek: het geheim van de acht tekens. Een kist met een verrassing. Elke dag heb ik raadsels (taal en rekenen) waarmee woorden gevonden kunnen woorden. Als de lijst met woorden compleet is kan de kist open, als afsluiting hebben we een high tea of zo. Een leukste boek verkiezing, dierensporen bij het juiste dier zoeken, een verrassing voor je huisdier maken. Dat is het geloof ik wel zo'n beetje.
Mijn collega's tasten ook nog in het duister en hebben nog minder activiteiten. Ik denk er nu aan om het geheel aan te passen aan het boek: geheimen van een ex-heks en alles in heksenstijl te doen. Daar heb ik nog het een en ander van liggen, omdat ik dat als schoolopdracht eens heb gedaan. Zo heb ik wat meer samenhang in het geheel.
Overigens ben ik op dinsdag vrij en hebben wij woensdag al een studiedag en zijn de kinderen vrij, dus voor donderdag start ik er niet mee.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype:

VorigeVolgende

Keer terug naar 2007

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron