[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Theaterjuf

Theaterjuf

Leden nemen je een weekje mee op "stage". Ervaar de verschillen en beleef het zelf ...

Moderators: timgearz, Columnisten

Theaterjuf

Berichtdoor timgearz op 01 jun 2008, 09:34

De week van...Theaterjuf

Maandag

Brrr….slecht weer. Moeilijk om uit bed te komen! Ik kom niet heel vroeg op school vanwege drukte op de weg, dus ik ga gauw alles klaarzetten. Het maken van de kring valt niet mee, met 33 stoeltjes! Daarna ga ik kopiëren, een coöperatieve werkvorm voorbereiden en ik drink koffie.
In de kring genieten we van een prentenboek van Tjibbe Veldkamp, daarna oefenen we de werkvorm Tweegesprek Op Tijd. Vooral de kinderen uit groep 2 vinden het moeilijk om niet alleen maar op de klok te letten, maar ook te praten.
Gelukkig kunnen we wel naar buiten, want het is even droog. Een groepje kinderen komt enthousiast naar me toe, ze hebben een rups ontdekt! Aan het eind van de ochtend hebben we hoekenwerk. Mijn nieuwste kleuter is vandaag, na het wennen, voor het eerst ‘echt’ op school. Hij vindt dat erg spannend!

Tussen de middag ben ik druk bezig om alles klaar te zetten voor beeldende vorming. De kinderen komen weer binnen en we kijken eerst schooltelevisie, dan gaan we werken. Het loopt goed en er ontstaan de mooiste fruitkunstwerken. Eind van de middag bekijken we de voorstelling van groep 4. Ik vind het altijd zo leuk om zowel de kinderen op als voor het podium te zien genieten!

Na school opruimen, werk ophangen en op tijd naar huis. Onderweg naar huis nog even een korte stop bij de supermarkt om boodschappen voor een snelle maaltijd in te slaan.

Thuis de laatste gesprekken voorbereid en na het eten terug naar school. De gesprekken verliepen prettig. Ik zie er van tevoren soms best tegenop om zoveel gesprekken achter elkaar te voeren, maar vaak kom ik er voldaan vandaan. Leuk dat er vaak vaders komen voor de gesprekken, zo is er meer contact met beide ouders. Ook dit keer verliepen de meeste gesprekken prettig, en ik ontving nog een mooi compliment van een ouder. Dat is erg waardevol voor me!

Na de gesprekken nog even kletsen met een collega en dan rijd ik om kwart voor negen naar huis, waar ik een artikel uit een vaktijdschrift lees, om me voor te bereiden op een oudergesprek later deze week. Dan zit de schooldag erop!


Dinsdag

Als ik op school kom, is het daar, zoals meestal op dinsdag, nog erg stil. Ik zet eerst koffie en dan loop ik door naar de klas. Gauw de kring klaarzetten en wanneer de klas gereed is, ga ik in de gymzaal toestellen opbouwen. Jammer genoeg kan ik deze nooit laten staan, waardoor het altijd maar voor 1 gymles is.

Samen met de collega’s drink ik koffie en daarna vertrek ik gauw naar de klas voor de inloop. We beginnen in de kring met godsdienst en we oefenen een coöperatieve werkvorm, waarbij we eerst aan de ene en daarna aan de andere buurman of buurvrouw onze belevenissen van gisteren vertellen. Daarna is het tijd voor de hoeken. Ik observeer enkele van mijn jongste kleuters. Na het eten en drinken pakken de kinderen hun gymtassen. Tijdens het omkleden verbaas ik me erover, hoe groot de oudsten al worden. Ik vind het altijd bijzonder om dat verschil te merken, wanneer je even afstand neemt om er naar te kijken. Dit zijn al bijna groep 3-kinderen, en de eerste kinderen die ik twee jaar achter elkaar in de groep heb gehad. Ik zal ze missen!

De gymles met verschillende stations vind ik vaak best hectisch. Door de ruimte en de beschikbare materialen, is het vaak handiger om 3 in plaats van 4 stations uit te zetten. Het nadeel is dan wel, dat de groepjes per station wel erg groot worden!
Iets te fanatieke kleuters komen in botsing: ik troost en plak pleisters.
Met rode hoofden komen de kinderen terug in de klas. Als de kinderen aangekleed weer in de kring zitten, sluit ik de morgen af door voor te lezen. Natuurlijk gaat het verhaal over groente!

Tussen de middag leg ik de knutselwerkjes neer, die nog niet klaar zijn. Ik sorteer de kaartjes voor de rekenactiviteit en ik kopieer het een en ander. Ook registreer ik vast het keuzewerk in de hoeken van die ochtend, zodat ik dat na schooltijd niet meer hoef te doen.

Na de lunch beginnen we met buitenspelen. Het is gelukkig droog op deze verder druilerige dag. Ik sluit me aan bij een groepje kinderen dat een barbecue aan het bouwen is, en na overleg besluiten we alle kinderen uit te nodigen voor een barbecuefeest.

Terug binnen gaan we aan de slag met een pittige rekenactiviteit in een coöperatieve werkvorm: iedereen heeft een kaartje met een cijfer erop. De kinderen lopen rond en vormen tweetallen. Ze proberen, door het stellen van gesloten vragen, te ontdekken welk cijfer de ander op zijn kaartje heeft. Na het raden worden de kaartjes geruild en maken de kinderen nieuwe tweetallen. Dit is nog best moeilijk, maar wel erg goed om te doen, merk ik!

Aan het eind van de middag maken we de knutselwerkjes af. Er wordt hard gewerkt en fanatiek opgeruimd. Zo fanatiek, dat sommige kinderen zich moeten haasten om hun jas te halen. Gauw naar het hek, waar de ouders al wachten. Even later wandel ik samen met een kleuter, bij wie ik op huisbezoek ga, de school uit. Leuk om te doen, maar wel tijdrovend, die huisbezoeken! Ze geven soms wel een hoop informatie. Rond kwart voor vijf ben ik weer terug op school, waar niet erg druk meer is. Ik besluit er toch nog even tegenaan te gaan en ik ben tot even na half zes bezig met opruimen en voorbereiden.

’s Avonds weer een hoop te regelen. We hebben verbouwplannen en dat neemt veel tijd in beslag, om alle keuzes te maken!


Woensdag

Altijd een fijne ochtend, die voorbijvliegt. We beginnen meteen in de hoeken. Ik schuif aan bij een groepje kinderen dat moeite heeft met de taalopdracht.
Daarna hebben we een taalkring met raadsels over groenten en fruit. Ook bespreken we in tweetallen hoeveel pitten verschillende soorten fruit hebben. Dat valt nog niet mee!

Na het eten en drinken gaan we buiten spelen. Door de harde wind zijn de kinderen erg druk en ik moet dan ook twee broertjes, die elkaar in de haren vliegen, uit elkaar halen. Als we naar binnen gaan, werken de kinderen zelfstandig in groepjes aan coöperatieve opdrachten over groenten en fruit. Een favoriet moment in de week voor de hele groep! Het werken loopt vandaag wat rommelig, de kinderen hebben lang de tijd nodig om op te ruimen. We sluiten de ochtend af met een dramales, waarin we de geluiden bij een verhaal samen maken.

Na schooltijd een laatste oudergesprek in een reeks van gesprekken over een kind. Fijn dat er een besluit is genomen! Vervolgens ruim ik op en ik bereid de volgende dag voor. Omdat ik me niet erg fit voel, besluit ik om kwart over twee naar huis te gaan. De middag besteed ik aan praktische dingen, zoals een bezoek aan het postkantoor en enkele boodschappen.


Donderdag

Deze dag begint vaak druk, met een klas vol omkledende kinderen. Toch vind ik het prettig dat we meteen aan het begin van de dag gym hebben, dit bespaart wat omkleedtijd. De nieuwe kleuter heeft moeite met afscheid nemen, ook al keek hij er enorm naar uit om naar school te gaan. Even later lukt het moeder om te vertrekken, terwijl de tranen zijn gedroogd.
In de gymzaal gaan we op reis, waarbij we dansen in auto’s, op laarzen, rolschaatsen, gymschoenen en blote voeten. De vrolijke muziek werkt aanstekelijk en mijn jongste kleuter is al het verdriet vergeten.
Naar aanleiding van de godsdienstles over koningin Wasti praten we over de baas zijn: wie is de baas in huis, papa of mama? Mijn kleuters blijken een behoorlijk traditionele kijk op het rollenpatroon te hebben, en we hebben een verrassend gesprek. Papa is toch wel erg vaak de baas, maar soms is het juist overduidelijk mama die de broek aan heeft. En bij 1 kleuter is het nog anders: hij is de baas van zijn eigen kamer, papa van het huis en mama van de badkamer, want zij vult de badjes…..
Na het eten en drinken spelen we in de hoeken, we seriëren koelkasten van leeg naar vol en we bereiden ons voor op de middag, want dan gaan we naar de supermarkt!

Tussen de middag maak ik boodschappenlijstjes voor kleine groepjes kinderen, en ik verdiep me in een teammap met vakinhoudelijk leesvoer.

’s Middags komen de kinderen opgewonden de klas binnen. Ik deel de groepjes in en ik vertel wat de bedoeling is. Samen met twee hulpouders vertrekken we naar de supermarkt. Binnen de kortste keren hebben de kinderen de boodschappen gevonden. Wel is er af en toe een probleem met de foto’s op het boodschappen-lijstje: ‘het moet koeienmelk zijn, want er staat een koe op, en die zie ik niet op het pak!’
We rekenen af en we krijgen wat lekkers van de eigenaar. Dan gauw terug naar school. We leven ons uit tijdens de muziekles, waarin we beweegliedjes zingen, en aan het eind van de middag is het tijd om buiten te gaan spelen.

Na schooltijd vergadering. We hebben veel te bespreken, zo tegen het einde van het schooljaar. Na de vergadering ga ik nog een half uurtje aan de slag in de klas, en kwart voor zes trek ik de deur achter me dicht. Gelukkig wachten me thuis al heerlijke pastageuren op, met dank aan de man des huizes... ’s Avonds lees ik de rest van de teammap en ik werk een was weg. Dan even lekker op de bank, ’t is mooi geweest voor vandaag!


Vrijdag

Aan het ontbijt praten we nog na over de dinsdag genomen beslissingen omtrent de verbouwing, en ik zie ineens dat het al laat is! Gauw naar school, waar ik rond 10 over 8 arriveer. Ik leg de spullen klaar voor de muziekles en ik hang de afgemaakte werkjes op in de klas. Dan is het de hoogste tijd voor koffie.
In de klas merk ik, dat mijn nieuwste kleuter het afscheid al minder moeilijk vindt. Fijn! We beginnen in de kring, waar de kinderen meegenomen spullen mogen laten zien. Daarna muziek. Een leuke les uit de methode ‘Moet je doen’ waarbij we gebruik maken van een geluidenboek. De kinderen genieten, zeker wanneer we bij een liedje proberen om precies in het ritme mee te spelen als echte muzikanten.

Ook vandaag zet ik coöperatieve werkvormen in. We beginnen met beurtgooi, waarbij de kinderen in groepjes over een onderwerp praten en steeds de bal doorrollen naar de volgende, die aan de beurt is. Daarna gaan de kinderen in tweetallen aan de slag met ontwikkelingsmateriaal, waarbij het ene kind het andere kind coacht. Een goede oefening, die steeds een beetje beter gaat.
De kinderen krijgen er wel dorst van! Na het eten en drinken gaan we vlug naar buiten. Omdat we tegelijk met de grote kinderen buiten zijn, heb ik even de gelegenheid om een kopje koffie te drinken met mijn collega’s. Erg gezellig, want met een kleutergroep komt dat maar weinig voor!

Na het buitenspelen sluiten we de week geheel in stijl af door de hele klas ‘even’ te verbouwen tot supermarkt, waarna we een groot rollenspel spelen met afdelingschefs, kassamedewerkers en klanten. Het is behoorlijk rumoerig, maar met zoveel enthousiasme mag dat wel even.
Er is goed gewerkt vandaag. Ik ben trots op mijn klasje en dat zeg ik ze ook! We sluiten de ochtend voldaan af.

’s Middags heb ik ADV, maar ik vind het (meestal) prettig om in een lege klas nog het nodige voor te bereiden voor nieuwe thema’s en dergelijke. Ook administratieve klusjes zijn voor dit moment. Daarnaast ben ik vanmiddag bezig met het sorteren van gemaakt werk van de kinderen, altijd een hele klus! Wel lekker om achter de rug te hebben. Om 3 uur trek ik de deur achter me dicht. Heerlijk, weekend!
Eerst boodschappen doen en naar de bieb om boeken bij mijn nieuwe thema te zoeken, maar daarna een avondje helemaal niks en lekker met mijn lief op de bank!
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: Theaterjuf

Berichtdoor juf Agnes op 13 jun 2008, 12:10

De week van.............


Toen vorige week het verzoek kwam om te schrijven voor deze rubriek was ik mijn tas aan het pakken om als hulpouder mee te gaan met het gr. 8 kamp van mijn dochter. En om nu drie prachtige kampdagen aan het strand van IJmuiden te beschrijven terwijl ieder druk is in zijn klas….
Daarom een beschrijving van deze “gewone” week:
(Even voor het plaatje: wij zijn een groep 2 van 17 lln. Omdat groep 1 “overstroomt” hebben we sinds April de 9 oudste groep 1 lln erbij gekregen)

Maandag 9-6
De enige gewone dag deze week! We zijn druk bezig met het thema “Pluk” want donderdag mogen we naar de tentoonstelling over Pluk in Kasteel Groeneveld. Na het weekendgesprek gaat groep 1 aan het werk met het kleuren van Langhorse. De bedoeling is: hoofdeind en achtereind kleuren en een muizetrap als (uittrek) buik ertussen. Ondertussen gaat groep 2 samen met Sjoerd de cijferwoerd uit de rekenkast (zie ander topic) aan de slag met het cijfer 6. Om 10.00 u. komt de mama van L. met cakejes en muisjes omdat babyzusje van L. na 3 heel spannende weken eindelijk naar huis mocht.
Op maandag delen we de buitenbeurten ook altijd met groep 3, dus is het even schipperen met de tijden; spullen laten liggen en met je beker naar buiten. In onze groep is het buiten picknicken (zolang het kan i.v.m. wespen) favoriet. Als de beker leeg is kunnen ze gelijk gaan spelen.
Weer naar binnen. Even kort in de kring de weektaak voor deze week bespreken. Groep 2 kan aan de gang, zodat ik groep 1 kan helpen met het lijf van Langhorse.
Middag: Kring, nog wat “afmaak klussen” van vanmorgen en ANK. Daarna nog even genieten van het mooie weer. Deze maand hebben we op maandag teamvergadering. Het zou een korte vergadering worden…. Is bijna gelukt! Vloer van de speelzaal afdekken voor morgen. Om 17.15 zit ik op de fiets naar huis… s Avond nog even sporten: Body shape'. Alle B's zijn weer geoefend :lol:

Dinsdag 10-6
’s Ochtends eerst collega van gr. 5 opgehaald met de auto. Die gekneusde vinger van gisteren blijkt namelijk toch gebroken te zijn (leuke sport; handbal) en ze zit tot aan haar elleboog in het gips… Gelukkig is het links en heeft ze een geweldige LIO-er. Collega van gr 1 is vorige week aan haar knie geopereerd en zit voorlopig thuis. Het is niet gelukt om één vervanger te vinden; het is een soort inval-puzzel geworden. Maar er staat iemand voor de grote (36) groep! Even overleggen en bijpraten over de activiteiten van vandaag. We besluiten na de kring gezamenlijk naar buiten te gaan. Na de pauze mogen we kijken naar een optreden van een marionettentheater. Dat hebben we als school cadeau gekregen van een ouderpaar. Dat zijn altijd erg leuke verassingen…!!! De groepen 1 t/m 4 genieten 5!kwartier van het sprookje de Gelaarsde kat. Complimenten voor de kinderen die zolang de aandacht erbij kunnen houden…. Als we even napraten in de klas zit de groep nog vol vragen. Gelukkig wil de poppenspeler dat wel even uitleg komen geven. Er ontstaat spontaan een heel gezellig klassengesprek, waar de poppenspeler ook zichtbaar van geniet. Dat zijn altijd van die “zonnestraal momentjes” waar ik erg van kan genieten; wat hebben we toch een leuk vak! :D
Dinsdagmiddag staat altijd de “letter van de week” op het programma. Vorige week hebben we met elkaar gekozen voor de letter T van Torteltuin. En is er een verzameling van woordjes en spullen met een T aangelegd. Vandaag hebben we een verwerkingsopdracht in de vorm van een werkblad.
Vroeg naar huis vandaag, want ik wil nog even langs collega van groep 1; ziekenbezoek.
Op een holletje koken en eten want vanavond begint de avondvierdaagse. Samen met dochter lopen we de 10 km. Daarna nog even mail checken achter de computer en dat spannende boek uitlezen. Wordt natuurlijk te laat; maar het was zó spannend…

Woensdag 11-6
Mijn vrije? dag! De wekker gaat dan een uurtje later maar om een of andere reden wordt ik toch altijd op de “gewone” tijd wakker. Met de wasmand loop ik naar beneden. In een gezin hoef je daar niets voor te doen; hij loopt vanzelf vol… Net als de andere hh klussen trouwens. Als ook de 2e was hangt, kruip ik achter de computer; leerling verslagen bijwerken. De kinderen uit de klas lopen ondertussen met duo-collega in het plaatselijke parkje. Het NME (natuur en milieu educatie) heeft een leuke speurtocht uitgezet n.a.v. het prentenboek “Julia en de grijze wolven”. De middag wordt gevuld met “moeder-taken” . De avond staat weer in het teken van de avondvierdaagse; deze keer loop ik de 5 km met mijn klas mee. Nog even wat verslagen van vanmorgen afmaken.

Donderdag 12-6
Met collega gips-arm en collega knieoperatie (ze wordt nu al “gek” thuis, en komt even buurten) rijdt ik naar school (zou bijna een zwaailicht op de auto zetten) Op school wacht een “leuke” verassing: Politie! Er zijn vannacht een paar computers gestolen uit het lokaal van groep 5. Het zit haar deze week echt niet mee… :? Vandaag staat de excursie naar “Pluk” in Kasteel Groeneveld op het programma. Omdat het nog best een eindje rijden is naar Baarn vertrekken we meteen. De tentoonstelling is eeeerrrrrugggggggg leuk!!! Er zijn allemaal interactieve opdrachten en het geheel is natuurlijk helemaal in stijl aangekleed. Daarna mogen de kinderen beestjes zoeken in de “Torteltuin” en ze in het insectenhotel plaatsen; helemaal geweldig!!! Een superaanrader dus!!!
Vanwege de aangekondigde vrachtwagen acties moeten we al eerder terug dan we willen. Toch lukt het net niet om op tijd op school te zijn. Omdat we een korte middagpauze hebben lukt het een aantal kinderen niet om op tijd op school te komen. Is dus een beetje een rommelige start. We houden maar een relaxte middag; door het late naar bed gaan vanwege de avondvierdaagse is de fut er bij de kinderen ook een beetje uit. Na school even cola proosten bij een geslaagde buurjongen. Geen tijd om te koken, dus maar even een boterham en op de fiets voor de avondvierdaagse. Deze keer sta ik als verkeersregelaar om te helpen bij het oversteken. Om 20.00 uur is iedereen voorbij en kan ik naar huis; precies op tijd om met andere dochter te rijden naar een majorette optreden in Haarzuilen. De majorettejuf trouwt en het korps gaat natuurlijk een serenade en een show geven. Om 22.15 plof ik op de bank. Het lijkt wel een duiventil deze week, met dat in en uit vliegen……

Vrijdag 13-6
De wekker gaat extreem vroeg; echtgenoot moet om 6.00 u. op Schiphol staan. Toevallig is het een vrije vrijdag dus ik kan hem wel even brengen.... Hebben wij in ieder geval de auto tot onze beschikking. Dochterlief heeft een dokterafspraak en kan daarna niet zelfstandig naar school omdat de bussen staken. (Ze/we hebben daar inmiddels behoorlijk de balen van. :( De schoolbus rijdt om 7.30 heen en 15.30 terug; meer keus is er niet) Voor haar jammer dat ik vrij ben… kan ik haar wel even brengen. “Wil je me dan straks ook even komen halen, ik ben om 13.30 al uit…?” (Als het onderwijs niet leuk meer is kan ik altijd nog als taxichauffeur aan het werk!) Na het typen van dit stukje ga ik nog even langs bij collega van gr.1; even overleggen voor het plannen van projecten voor volgend schooljaar zodat we NME en techniek leskisten kunnen aanvragen. Handig die uitleen!!! Vanavond is er defilé van de avondvierdaagse en kan ik me nu al verheugen op het “nu even niks!” daarna. Lekker op de bank voor de tv dus…


Juf Agnes
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

De week van...

Berichtdoor Saskia W op 14 sep 2010, 18:38

Ook mij werd gevraagd de week van eens te verzorgen....


De week van:
Juf Saskia, groep 3 B, al elf jaar werkzaam op een redelijk zwarte school in Den Haag. Wij noemen onze school liever multicultureel, we hebben kinderen uit bijna alle landen.

Maandag
Je week beginnen met een CV dag is natuurlijk heerlijk! Mijn normale maandag bestaat uit RT geven aan groep 4 en 8 en preteaching geven aan de beide groepen 3. Maar nu dus even een dagje niet. Ik heb vandaag ook echt niets voor school gedaan, lekker even de boel de boel laten. Uitgeslapen, wat huishoudelijke taken gedaan en suf filmpjes gekeken en gerelaxed! Best lekker, want ik heb een best wel aanwezige groep kinderen.

Dinsdag
Vorige week waren er wat regenachtige ochtenden en ging de deur eerder open . De kinderen mochten van mij even een boekje pakken of ‘klaarwerk’ (klikklakboekje, ringboekje, veilig en vlotboekje) en nu denken de kinderen dat het normaal is om de dag zo te beginnen. Maar ik heb bevonden dat het best een fijn begin is, dus ik hou het er nog even in. Na 5 minuten was iedereen binnen en zijn we begonnen met het gebed. Eerder zaten we altijd in de kring met godsdienstige vorming, maar ik merkte dat er wat meer rust in de klas was als ze op hun plekje zitten, dus het verhaal van Mozes klassikaal verteld en wat liedjes gezongen en een nieuwe aangeleerd.

Om 9 uur was rekenen aan de beurt. We moesten een staart aan een ezel plakken, maar ik heb het even aangepast door een dartbord te tekenen op het bord. Één kind was geblinddoekt en moest het midden zien te vinden met aanwijzingen van de kinderen, links, rechts, hoger, lager…

Daarna moesten de kinderen aantallen tellen en getallen een bepaalde kleur geven. Ik was trots op ze dat ze 20 minuten stil hebben gewerkt! Iedereen had zijn werk af en dat was weer een pluim!

Gelukkig was het droog, dus na het tienuurtje had ik even pauze. Helaas kwam er al snel een stortbui en moesten de kinderen vervroegd naar binnen. Ze hadden geen speeltijd meer, dus ze pakten even hun tekenboek.

Tijd voor taal, we gebruiken de tweede maanversie en vandaag was Teen 1 aan de beurt. Ze deden fijn mee met het verhaal, maar soms vergaten ze in hun enthousiasme hun vinger op te steken. Ik ben aan het werken aan de sfeer in de klas, dus ik werd niet al te boos, maar bij de flitsles wel even gevraagd wat goed ging en wat minder.

Alweer tijd voor de lunch en buiten spelen. Buienradar gaf het al aan dat er een bui aan zat te komen, dus als een razende aan het kopiëren geslagen en ik was bij de noodbel net klaar. De kinderen hadden nog een half uur pauze, de spelletjeskast ging open en iedereen was gezellig aan het spelen. De spelletjeskast is best ruim gevuld met lego, domino, puzzels, voor ieder wel wat te vinden.

Na de bel gingen we schrijven. De kinderen moesten leesletters omzetten naar schrijfletters, best moeilijk voor veel kinderen. Ik noem schrijven altijd ‘oefenen’ om het meteen goed moeten doen te ontkrachten. Ze mogen ook altijd hun mooiste letter laten zien en als ik het er mee eens ben krijgen ze daar een sticker voor. Letters die fout zijn gegaan gum ik uit en prijs de kinderen als de letter nu wel mooi is.

Om half twee moest ik stoppen, want het was creamiddag. Ooit eens bij een kinderboekenweek was het thema: ik en mijn hobby. Dit hebben we doorgevoerd en iedere leerkracht geeft een onderwerp op waar hij of zij ‘goed’ in is. De kinderen mogen uit een heleboel creatieve dingen kiezen: pizza bakken, smeltkralen, tekenen, schilderen, joggen, dansen, knutselen, wandelen, spelletjes. De kinderen en de juffen en meesters vinden deze middag altijd erg leuk.

Tja en dan vergaderen… we hadden een midden- en bovenbouw vergadering, op zich wel heel nuttig hoor. We hebben veel nieuwe leerkrachten en de doorgaande lijn moest weer eens besproken worden.

Maar nu even niets meer!!!
Saskia W
PABOforum Peuter
 
Berichten: 169
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 16:40
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0


Keer terug naar De week van ....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron