Groep 1/2 - Knutselideeƫn

Magie

Groep 1/2 - Knutselideeƫn

Berichtdoor Priscilla op 13 sep 2005, 19:42

Ik ben alvast op zoek naar knutsel- en vouwideeƫn. Maar ik kan nog niet veel vinden. Iemand al goede ideeƫn tegengekomen? Meldt ze dan alstublieft! Ik ben er zeer mee geholpen. Ondertussen zoek ik nog even verder!
Priscilla
PABOForum team

Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor jade35 op 13 sep 2005, 21:21

Wij zijn al begonnen met het thema, omdat wij altijd een week of 6 met een thema werken.
Onze knutsels zijn oa : van kartonnen kegels ( via een ouder gekregen) tovermutsen maken, met verf en glitter, staartjes erbovenaan en hee presto.
Een toverketel beplakken met zwart sitspapier, evt rook erbovenmaken met watten oid.
Schrijfbewegingen met waskrijt op zwartpapier, met plaksel ook die beweging maken en daar dan glitter overstrooien.
als lees/schrijf activiteit heb ik een toverspreukenboekje in het toverbos gelegd met lege blaadjes met in de hoek een heksje, met een glittergelpen kunnen de kinderen toverspreuken "schrijven", na het spelen kijk ik samen met de kinderen het boekje door en vraag waar de spreuk voor dient, vaak om juf in een spin te veranderen, leuke anekdote : vandaag hadden 2 kinderen samen een toverdrankje samengesteld met eikeltjes, macaronivormpjes, blaadjes etc, ook weer om juf in een spin te veranderen, tijdens de kring mochten die 2 kinderen mij de " drank " geven, de spreuk uitspreken en de rest moest zijn ogen dichtdoen, ik snel achter een kast gekropen en die 2 kinderen legden een grote nepspin op mijn stoel .... het was toch zeker 10 seconden heel erg stil, totdat 1 kind vroeg of ze juf ook weer terug konden toveren .....
back to topic : in de bouwhoek mogen ze een heksenhutje bouwen van kleine blokjes, daarna zwart schilderen, takjes en blaadjes eromheen.
we gaan nog spinnenwebben maken, met spinnen, dit kan op diverse manieren, vlak zowel als ruimtelijk.
Ik wil ze ook kleuren laten mengen, deze week wordt dat zwart met wit ( onze kleuren van deze week) met een toverspreuk: hocus pocus met wat ijs, zwart met wit wordt grijs, ik heb van mijn wasmiddelflessen de bolletjes bewaard en met wat fantasie kun je daarin heksenketeltjes zien, dus het "toveren" gebeurt dus in die toverketeltjes.
Hopelijk heb je iets aan mijn ideetjes, de meeste trouwens gewoon via het www gevonden, dan wel verder uitgewerkt.
Tip : op Biebels site staan ontzettend veel amerikaanse websites, kijk eens bij het thema halloween, vaak is daar iets te vinden van of over heksen.
jade35
PABOforum Kleuter

Groep: 8
Functie: leerkracht en studie RT master

Berichtdoor Priscilla op 16 sep 2005, 12:29

Nou hier heb ik zeker iets aan. Geweldig die ideeƫn.
Ik heb ergens ooit een tovernaar gezien die gevouwen is. Weet iemand de website waar ik die kan vinden?
Priscilla
PABOForum team

Groep: 12
Schooltype: Katholiek

Berichtdoor Juf Mariska op 16 sep 2005, 13:56

Op http://www.jufsanne.com/heksen/heksen.htmstaat een heks... maar het lijkt ook behoorlijk op een tovenaar... En verder ook nog veel andere leuke ideeen.
Juf Mariska
PABOforum Peuter

Groep: 6
Schooltype: Openbaar

Berichtdoor Bibiene op 02 okt 2005, 20:16

Wat dacht je van knutseltijdschriften? Bijvoorbeeld : Knutselwereld, Creatief idee, Creatief met kinderen etc. Daar staan ook altijd erg leuke en bruikbare ideetjes in.

Suc6 verder.
Je leert het meest in de praktijk ;-)
Niet gespeeld = Niet geleerd.
Bibiene
PABOforum Peuter

Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Keer terug naar 2005