Leerlijn figuurlijk taalgebruik

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Leerlijn figuurlijk taalgebruik

Berichtdoor Tessa1990 op 28 jul 2013, 18:21

Hallo,

Ik moet voor een opdracht van school een leerlijn opzetten m.b.t. figuurlijk taalgebruik. Nu is hier geen specifieke leerlijn voor ontwikkeld, dus dat vind ik erg lastig. Ik zal zelf een soort leerlijn moeten bedenken. Nu is dit onderwerp zeker wel in een leerlijn aan te bieden, maar ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen en hoe ik een goede opbouw hierin ga krijgen.

Het is uiteindelijk de bedoeling van de opdracht dat ik de kinderen op dit gebied in 6 lessen een stap verder ga brengen op deze leerlijn. Dit zal ik na de vakantie uitvoeren. Wegens ziekte heb ik deze opdracht niet verder kunnen voortzetten.

Figuurlijk taalgebruik is nogal een breed onderwerp en bevat verschillende deelonderwerp. Denk aan vergelijken, metaforen, ironie etc, maar ook spreekwoorden, gezegden en uitdrukking. Uiteindelijk wil ik mijn lessen gaan richten op spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen. Ik ga niet alle onderwerpen van figuurlijk taalgebruik behandelen, dan wordt het namelijk veel te breed en krijg ik ook bijna onmogelijk enige samenhang in de lessen. Het mogen namelijk absoluut niet losse lessen zijn, er moet een doorgaande lijn zijn in de lessen! Mijn idee is om de lessen te starten over figuurlijk taalgebruik in het algemeen, het herkennen ervan etc. en langzaam aan meer te gaan richten op spreekwoorden etc.

Het gaat om een groep 5.. Uiteindelijk zitten ze dus begin groep 6 als ik het uitvoer. Voor kinderen van deze leeftijd is figuurlijk taalgebruik nog best moeilijk. Vanaf deze leeftijd en vaak nog later gaan ze het pas echt begrijpen. Ik heb net voor de vakantie twee begintoetsen afgenomen om de kennis en vaardigheden van de kinderen op dit gebied te toetsen. Deze toetsen gingen over alle onderwerpen van figuurlijk taalgebruik. Denk aan; spreekwoorden afmaken, de betekenis hiervan, het interpreteren van een figuurlijke uiting (ironie, sarcasme), werken met een spreekwoordenboek... Ik ontdek grote verschillen. Ook een aantal kinderen die het juist best aardig kunnen. Nu de vraag die ik moet beantwoorden: waar staan de leerlingen op de leerlijn? Maar omdat ik niet goed weet hoe deze leerlijn eruit ziet of eruit kan zien, is dat moeilijk te bepalen.

Wie kan mij helpen bij het opstellen van een leerlijn over figuurlijk taalgebruik?

Ik heb een kleine opzet proberen te maken...

Leerlingen weten wat figuurlijk taalgebruik is.
Leerlingen kunnen het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik onder woorden brengen.
Leerlingen herkennen figuurlijk taalgebruik.
Leerlingen begrijpen eenvoudig figuurlijk taalgebruik.
Leerlingen begrijpen figuurlijk taalgebruik.
Leerlingen kunnen figuurlijk taalgebruik toepassen.

Volgens mij zijn er nog meer tussenstappen...
Vervolgens plaats ik de leerlingen op deze leerlijn. Zo weet ik waar ze staan; wat ze al kunnen en wat ze nog kunnen leren. Uiteindelijk kies ik een tussendoel; een doel waarvan ik redelijkerwijs mag verwachten dat de kinderen dit in een serie van 6 lessen kunnen behalen. Ik moet dan verschillende subdoelen opstellen die kunnen leiden tot mijn tussendoel.

Een hele klus! Maar wel ontzettend interessant!

Ik hoop dat jullie het nog een beetje begrijpen en iemand mij een op weg kan helpen! Alvast heel erg bedankt!
Tessa1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 28 jul 2013, 17:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron