[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 4 - Spelling voor NT2-leerling.

Groep 4 - Spelling voor NT2-leerling.

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Groep 4 - Spelling voor NT2-leerling.

Berichtdoor Lindaaa op 25 maart 2012, 15:08

Ik ben op dit moment bezig met mijn LIO en heb een groep 4. In deze groep 4 zit O. O. is een jonge jongen die Nederlands als tweede taal spreekt. Zijn woordenschat is onder de maat en hier loop ik met alles tegenaan. Nou loop ik er tegenaan wat ik van hem mag verwachten bij spelling. O. is pienter en kan woorden vloeiend overschrijven en ook woorden die hij gehad heeft gaan vrij goed, hij onthoudt wel veel. Veel van de opdrachten in het werkboek (Taalleesland) zijn echter in de vorm van een rebus of invullen in een zin. Bijvoorbeeld:
* Korte klanken: Op het plaatje staan bessen en daarbij staat esse = alle. Hij moet dus 'ballen' opschrijven.
* Woorden met –lijk: Vul in... Kies uit eerlijk, heerlijk, vrolijk etc. "Dat is niet ___, maar heel gemeen!" (eerlijk)
Hij weet bijvoorbeeld niet wat er op het plaatje staat, waardoor hij het niet in kan vullen. Ook weet hij niet wat de woorden met –lijk betekenen, waardoor hij bijvoorbeeld heerlijk invult. Aan de ene kant denk ik ‘Als hij het maar goed schrijft, het is spelling’, maar aan de andere kant denk ik ook ‘Ik keur het bij de rest ook fout als het in de verkeerde zin staat, waarom zou ik dat van hem wel accepteren?’. Ook vind ik dat het belangrijk is dat hij de betekenis wel kent. Daar komt nog bij dat hij het dus bij spelling wel goed schrijft, maar als we met taal bezig zijn, schrijft hij dezelfde woorden zo weer fout, ik vermoed doordat we bij spelling specifiek met die regel bezig zijn en bij taal niet.

Mijn vragen:
* Welke verwachting moet ik hebben bij spelling? Wel of niet of de goede plek invullen? En hoe zorg ik dat hij de rebussen wel kan maken?
* Hoe werk ik aan zijn woordenschat? Het is verder een klas waarbij ik veel bezig ben met verlengde instructie en 1-op-1 begeleiding of uitleg.
* Kan ik dit combineren, bijvoorbeeld door tijdens de spellingles aan zijn woordenschat te werken mbv een maatje?
Lindaaa
PABOforum Baby

Functie:

Re: Groep 4 - Spelling voor NT2-leerling.

Berichtdoor dodo84 op 25 maart 2012, 19:30

Ik weet natuurlijk niet hoelang die jongen al bij jullie is, maar ik werk momenteel ook met NT2 leerlingen. Zij zijn sinds september/oktober in België (ook groep 4). Zij doen al met heel veel lessen mee, maar bij zo'n oefeningen kan je inderdaad nog niet hetzelfde verwachten als de rest van de klas.
Een rebus kan je laten oplossen door het woord van de tekening erboven te schrijven, zodat hij die aanpassing nog moet doen.
Het juiste woord invullen is uiteraard nog moeilijk. Ofwel kan je indien er tijd is, op voorhand met hem die woorden overlopen en uitleggen (pre-teaching dus). Of wat ik ook wel eens doe, is de eerste letter al klaar schrijven. Op deze manier schrijft hij de woorden in de juiste zin en leert hij ook de juiste betekenis.
Woordenschat uitbreiden doe ik door het programma woordenstart van ambrasoft te gebruiken. ik heb ook heel wat zoekboeken in de klas (boeken met grote prenten met veel details en geen tekst). Per 2 bekijken de kinderen en uit zichzelf zal er gecommuniceerd worden over wat ze zien. Ze leren woorden kennen, horen zinsconstructies, benoemen plaatsbegrippen,...
In België kan je momenteel bij het kruidvat zoekboeken vinden voor €2.50, de kinderen zijn super enthousiast met weer een nieuw zoekboek.
dodo84
PABOforum Peuter

Berichtdoor Joke op 25 maart 2012, 20:24

Misschien kun je doen aan voorinstructie. Met hem vooraf de woorden doornemen. Wat betekenen ze, in een zin plaatsen die hij kan begrijpen.
Daarna kun je de opdracht in twee delen verdelen en voor allebei een beoordeling geven. Spelling en betekenis. Dan heeft hij het idee dat die voorinstructie hem ook verder helpt.
Met rebussen sluit ik me aan met dodo, vooraf (of onder zelfstandig werken) met hem doornemen wat de plaatjes betekenen (vergeet de lidwoorden niet!) en de woorden erboven schrijven.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Lindaaa op 25 maart 2012, 21:42

Als ik het goed begrijp is hij hier geboren en getogen, maar thuis wordt Arabisch gesproken. Moeder spreekt slecht Nederlands, vader begrijpt het wel redelijk, maar spreekt het heel basic. (Dat is iig wat ik begrepen heb) Ook zegt vader bij ieder oudergesprek te gaan oefenen met hem, maar hier is het een gevalletje 'ja meester/juf' en nee doen.

Hij heeft twee oudere zussen met dezelfde problemen, die beide al eens gedoubleerd zijn (op dit moment zitten ze in gr. 6 en de brugklas). Hij doet gewoon met alles mee, maar bij het geven van instructie merk je gewoon dat hij sommige dingen niet begrijpt.

Ook bespreek ik dingen als rebussen eigenlijk altijd vooraf klassikaal, omdat ik vind dat de plaatjes niet altijd even duidelijk zijn en ik denk dat schrijfwijzes aan een bepaalde klank gekoppeld moeten worden, maar zelfs dan weer hij het al niet meer wanneer hij het zelf moet doen.

Ik had zelf bedacht dat hij misschien een maatje (buurman/-vrouw) toegewezen kan krijgen, waardoor hij de betekenis van de woorden leert. Ik denk dat het op die manier ook minder geforceerd gaat dan wanneer ik hem de betekenissen uitleg. Ik weet dat ik daarmee rekening moet houden met de woordenschat van het maatje en dat ze het niet verkeerd uitleggen ;)

Ik ga eens kijken naar Woordenstart, want we gebruiken wel Ambrasoft op school.

Hoe zetten jullie pre-teaching in? Wij hebben op school nog een vrij strikte scheiding van de vakken (8.30 rekenen, 9.30 taal, 10.00 spelling bijvoorbeeld) en dan is ook iedereen daar mee bezig. Doe ik het dan van te voren? Of tijdens zijn taal- of rekentijd? Hij is altijd als één van de laatste klaar omdat hij heel secuur werkt! Laat ik dan een opdracht ergens anders 'schieten' of geef ik hem die opdracht dan mee als huiswerk?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me (weer) kunnen helpen! ;)
Lindaaa
PABOforum Baby

Functie:

Berichtdoor Joke op 25 maart 2012, 21:47

Hoe starten jullie de dag? Of denk eens aan de dag daarvoor (aan het eind) dan krijgt hij de volgende dag nog eens de herhaling tijdens de klassikale uitleg. Tijdens het niveau- of tutor lezen?
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Lindaaa op 12 apr 2012, 22:24

's Ochtends beginnen we gelijk met lessen: ma kring, daarna bordrij, di + do taal en wo + vrij rekenen. Ook ben ik wel tot 15.15 uur bezig met lessen en/of zelfstandig werken, waarbij hij het ook niet missen kan. Daar komt nog eens bij dat hij ook een trage werker is. Tutorlezen doet hij aan mee, dus dat wil ook niet.

Ik vind het zo lastig! De laatste paar weken laat ik de klas wat meer samenwerken en elkaar helpen. Ik heb wel het idee dat dat werkt, maar ik weet niet of dat het effect geeft wat ik wil. Daar moet ik nog eens kritisch naar kijken!

Dankjewel iig voor de ideetjes!
Lindaaa
PABOforum Baby

Functie:

Berichtdoor Kimberley24 op 14 apr 2012, 16:00

Het zelfstandig werken is een uitstekend moment om een kind extra hulp te geven!

Zelf werk ik met kinderen die net uit het buitenland komen en hier in Nederland voor het eerst Nederlands leren. Deze kinderen zullen nooti het juiste taalniveau halen. Het is heel belangrijk dat je veel extra taal oefent met hem.
Vaak staat in de taalmethode hoe je kan pretachen. Dit vind ik heel belangrijk, dat je best eens wat anders mag missen. Bijvoorbeeld met rekenen een rijtje sommen of juist het maken van de rebus. Bied hem structureel extra woorden Nederlands die te maken hebben met het thema aan door de viertakt te gebruiken.

Wil je toch dat hij de rebus maakt, schrijf voor hem op wat de plaatjes betekenen, dan kan hij ze zelf veranderen in de juiste woorden.

Je zegt ook dat hij moeite heeft met de lidwoorden.
In principe zijn alle enkelvoudige woordjes de- woorden, behalve de uitzonderingen. De uitzonderingen moet hij leren.
Daarnaast geldt de regel, bij meervoud is zijn alle woorden de woorden, en verkleinwoordjes zijn het woorden. Verkleinwoordjes in het meervoud zijn altijd de woorden.

het huis- de huizen- het huisje- de huisjes.
de boom- de bomen- het boompje- de boompjes.

Zelf heb ik een poster gemaakt met de woorden en het woorden van woorden die veel voorkomen in de methode. De kinderen kijken daar elke keer op en weten na een tijdje gewoon of het de of het is.

Laat hem de thema woorden zelf indelen in de of het en controleer het.
Kimberley24
PABOforum Peuter

Berichtdoor super_juf op 14 apr 2012, 18:49

Wordt er bij jullie in de klas ook gebruik gemaakt van 'het stoplicht'? Hier horen van die blokjes bij. Als kinderen instructie hebben gehad over spelling, gaan zij aan zelfstandig aan het werk. Heb je dan gelegenheid om met O aan de instructietafel te gaan zitten?

Is er bij jullie op school een RT of een onderwijsassistent? Kan de RT bijvoorbeeld de les die op de planning staat met hem doornemen? (plaatjes aanwijzen, betekenis uitleggen etc.)

Is er een moment van stillezen in de groep? Onder het stillezen kun je misschien pre-teaching doen.
Kun je in overleg met je coach anders een moment van stillezen inplannen, direct om half 9. Dit hoeft niet iedere dag maar dan de dag voordat de klas spelling heeft. Tijdens dit moment kun jij dan pre-teaching met O doen.
Is er een vak waar hij heel goed in is; waar hij iets van kan missen terwijl de rest van de klas dan aan het werk is?

Schud zo even ideeën uit mijn mouw hoor. Hoop dat je er iets aan hebt.

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
super_juf
Paboforumholist

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor moimoi op 14 apr 2012, 21:03

Ken je deze link?
http://www.taalschat.com/ViertaktvanVerhallen.pdf

En deze?

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=w ... en_(071109).pdf&ei=rteJT9XJCc3A8QPh6PXBCQ&usg=AFQjCNEESHnfpbftqbZ0I4pKD6QZghxH5w

Ik heb wel eens gelezen dat een leerling een woord 20x gehoord moet hebben, voordat hij/zij t echt opslaat in t lange termijngeheugen....
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist

Berichtdoor moimoi op 14 apr 2012, 21:06

moimoi
Paboforumholist

Berichtdoor Joke op 14 apr 2012, 21:40

Joke
Paboforumholist

Berichtdoor moimoi op 21 apr 2012, 13:01

het gaat erom of het kind wel of niet kent in de moedertaal.
Als het kind het woord wel kent in de eigen taal - bv tafel - dan moet je als kind het nieuwe woord 9x gemiddeld horen om t te onthouden in t Ned en ook te kunnen toepassen.
Maar veel NT2 leerlingen hebben thuis een arm taalmilieu - dus dan moet het en een beeld krijgen bij t woord, het een plekje in de hersenen geven (het laadje..) en het woord leren in t Nederlands - dat kost je gemiddeld 20x het woord horen..
moimoi
Paboforumholist

Berichtdoor Joke op 21 apr 2012, 13:04

Hé, bedankt voor de uitleg en heel logisch.
Joke
Paboforumholist

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5