Rekenspelletjes + Introducties Wereld in Getallen

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Rekenspelletjes + Introducties Wereld in Getallen

Berichtdoor Attackie op 23 dec 2008, 16:28

Voor mijn rekenlessen met de methode Wereld in Getallen ben ik op zoek naar leuke rekenspelletjes / introducties voor groep 3.
Nu ben ik bijvoorbeeld op zoek naar een leuke manier om een bepaalde taak uit te leggen. Bij deze taak moeten de leerlingen aangeven of 5 meer of minder is dan 4. Ik zelf zat te denken aan een spel waarbij twee leerlingen bijvoorbeeld ieder twee bordjes krijgen met een plus en een min.

Ik heb ergens ook ooit iets gezien over een spel/introductie met een dobbelsteen met daarop een plus en een min, maar heb dit helaas niet meer kunnen terug vinden.

Wie o Wie heeft er leuke ideeen? Hoeft niet perse over dit thema te gaan. Als het maar past bij de methode Wereld in Getallen en geschikt is voor groep 3.
Attackie
PABOforum Baby

Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
PABO jaar: 0

Re: Rekenspelletjes + Introducties Wereld in Getallen

Berichtdoor Joke op 23 dec 2008, 18:51

Ik schreef onlangs in een ander topic de mogelijkheid als introductie het opbel- of aanbelspel in te zetten.
(Geen spel dus, maar wel de mogelijkheid om het rekenprobleem als praktijksituatie te introduceren.)

Hier staan er nog meer:
http://www.paboforum.nl/forums/viewtopic.php?f=49&t=13890&hilit=spel+getallenlijn

Misschien staat hier nog een leuk idee voor je bij:
http://users.telenet.be/spelletjesdre/index.htm

Bedoelde je dit spel?
Joke schreef:Ik vond dit spel nog op Internet van Irene Vergeer (leerkracht groep 3).
Ik heb het spel iets veranderd. Een rekenspel om erbij en eraf te oefenen

Gouden 10

Spel met 3/4 kinderen

Nodig:
-4 gouden bouwstenen (zelf met goud verven).
-1 dobbelsteen met cijfers of stippen.
-1 dobbelsteen met het + of - teken erop.
-36 losse bouwstenen.

Werkwijze:
-Kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en pakken de aangegeven hoeveelheid.
-In de tweede ronde gebruiken ze 2 dobbelstenen, de gewone dobbelsteen en de dobbelsteen met + of - erop.
-Gooi je een + en een getal, dan mag je er zoveel bijbouwen
-Gooi je een - en een getal, dan moet je er zoveel afhalen.
-Wie 10 heeft, mag als 10e steen de gouden steen op zijn toren leggen.
-Als alle gouden bouwstenen op zijn, wordt er gekeken wie de meeste torens van 10 heeft: die leerling heeft gewonnen.

Je kunt later in het jaar doorgaan 20 stenen.
Let a smile be your umbrella.
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Attackie op 28 dec 2008, 10:27

Joke, bedankt voor de ideeen. Het opbelspel / aanbelspel is inderdaad een leuke introductie om het geheel wat spannender te maken.
Zit nu alleen nog met de introductie van de les. Wil een speelse uitleg geven voor de som: 5 ...?.... 4
De leerlingen moeten bij de ? aangeven of het + of - is.

Zou natuurlijk kunnen werken met dobbelstenen, maar ik vind het erg lastig om hier nu een activiteit bij te verzinnen.

Zou het een leuke activiteit zijn als ik de kinderen eerst een getal laat gooien, vervolgens een plus of min laat gooien en vervolgens de leerling een getallenkaartje laat uitzoeken dat meer of minder is dan het eerder gegooide getal.

Misschien heeft iemand anders hier ook nog wel ideeen?
Attackie
PABOforum Baby

Berichtdoor Joke op 28 dec 2008, 13:35

Jouw idee: Maak er een klein quizje van tussen een paar kinderen die twee bordjes/blaadjes hebben die opgestoken kunnen worden (+ of -) Heel serieus toneelstukje van een quiz natuurlijk. ;)

of

1. Laat alle kinderen meedoen door op een (half) blocknoteblaadje een + en op een ander (half) blaadje de - te laten schrijven (liefst met een dikke stift).
2. Bespreek, terwijl ze dat doen, wat die tekens ook al weer betekenen.
3. Eerst vertel je een verhaaltje over een bekend figuur (Ernie?/Dora/Bob de Bouwer/meneer de Uil e.d. of een (hand)pop van school):
Ernie (of ....) had 5 bananen, hij moest even naar de deur want er werd gebeld, toen hij terug kwam lagen er vier bananen.
Heeft iemand er bananen bijgedaan of heeft iemand er bananen afgehaald? Je hebt een bordje met een vraagteken in je had: Wat denk jij? Erbij gedaan? Leg dan het blaadje met de + voor je neer. Eraf gehaald? Leg dan het blaadje met de - voor je neer. Als de blaadjes liggen vraag je of ze ook een idee hebben hoeveel erbij gedaan zijn of afgehaald.
4. Daarna speel je hetzelfde verhaaltje nog eens en je laat zien wat er 'echt' gebeurd is door in je andere hand een (tweede) handpop die banaan stiekem weg te laten pakken (desnoods met een - op een bordje-blaadje in je hand).
5. Ga met de kinderen kijken of ze het goed hebben gedaan. (Bespreek eventueel wat er als antwoord uit was gekomen als de dief er eentje bijgelegd zou hebben: geen 4 maar een 6 en de begrippen meer en minder: 4 is minder dan 5, dus er is wat weggehaald)
6. Nu doe je hetzelfde zonder verhaaltje en met deze som op een kaart: 5 ...?... 4
Kijken of ze door hebben dat het eigenlijk hetzelfde is als jouw eerste verhaaltje, maar nu in 'rekentaal' :D
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor lucia op 28 dec 2008, 13:58

Ik denk aan het laten doen van voorspellingen a.d.h.v. een weegschaal (met kleine blokjes of knikkers o.i.d.?) :D
**Geen mens kan je iets onthullen wat niet reeds in de dageraad van je kennis ligt te sluimeren**
Groet Lucia
lucia
Paboforumholist

Groep: 2
Aantal leerlingen: 28
Schooltype: RK

Berichtdoor Joke op 28 dec 2008, 14:09

Leuk!
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Puck op 28 dec 2008, 21:35

Hallo,

ik heb de inleiding van de lessen uit wereld in getallen regelmatig vervangen door ideeen uit 'met sprongen vooruit'.
over het algemeen vinden leerlingen dit erg leuk. Je kunt hier zelf in varieren.

ik hoop dat je met deze kleine suggestie ook uit de voeten kunt !

succes,
groeten Puck
Puck
PABOforum Baby

Schooltype: openbaar
Functie: invalkracht

Berichtdoor Joke op 28 dec 2008, 22:11

Ik vond deze ook nog. :D
http://digischool.kennisnet.nl/community_po34/indepraktijk/rekenen/pluspunt
(Wel bij Pluspunt, maar past misschien ook wel bij jouw methode.)
Joke
Paboforumholist

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5