Wij doen op gym wel eens het volgende conditiespel in de BB:
Leg in de zaal in een vierkant matten met enige afstand tussen elkaar, want de weg moet rennend worden afgelegd. Bij een gemiddelde klas van 24 denk ik aan 6 matten, bij grotere groepen meer of je maakt de groepjes groter.
Op elke mat start een groepje kinderen (eerst zitten voor het spel begint).
De leerkracht noemt een som (afhankelijk van de leeftijd), de kinderen lopen het antwoord. Elke mat is er een verder. Dus 24-13= 11. Elk groepje loopt 11 matten en gaat daar langs de rand van de goede mat staan (liever niet zitten, want langzame lopers moeten de mat misschien nog passeren).
Als je vindt dat er genoeg gerend is, stop je door een som te geven waarvan de uitkomst ze naar hun beginmat brengt. Het grappige is dat je altijd controle hebt, niemand kan de kantjes eraf lopen, want ze zijn een groepje, dus eindigen weer als een groepje.
Ik kan me ook voorstellen dat het spel Meester Mmint aan rekenen of taal gekoppeld kan worden. Ik heb nog niet nagedacht hoe, maar het moet mogelijk zijn door bv. spellingswoorden/tafelantwoorden aan een gymopdracht te koppelen. Daar kan nog over nagedacht worden.
Ook de andere ideeën van deze site. Zo niet? Dan heb je toch een paar leuke gymlessen.
http://www.jimigym.be/downloads/speelzaal/