Safari - Proefhoekje

Post hier alles dat met hoeken te maken heeft. (onder-, midden- en bovenbouw)

Moderator: miekiemousie

Safari - Proefhoekje

Berichtdoor Charleuteke op 27 maart 2010, 16:21

Hallo allemaal!

Wij hebben binnenkort het project 'Safari' voor de groepen 3 t/m 5. We werken d.m.v. een roulatie systeem. Ik ga in één lokaal met steeds 24 leerlingen een proefopdracht doen. Ik heb 10 verschillende tropische vruchten uit de supermarkt. Nu wil ik iets doen met een blinddoek en dan stukjes laten proeven.... maar ik weet eigenlijk nog niet zo goed hoe ik het moet aanpakken wat betreft een opdracht :( . Heeft iemand van jullie misschien een idee wat hiervoor een leuke opdracht zou kunnen zijn?
Omdat de groepen zo groot zijn, wil ik eigenlijk twee hoeken maken. De groep wordt dan in tweeën gesplitst. Die hoeken kleed ik dan aan met allerlei geknutselde vruchten en bomen.

Hopelijk kan iemand van jullie me verder op weg helpen.

Groetjes!
Charleuteke
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 maart 2010, 16:14
Groep: 5
PABO jaar: 1

Re: Safari - Proefhoekje

Berichtdoor Joke op 29 maart 2010, 12:24

Je vermindert de wachttijd door de lln. elkaar te laten proeven. Dan zijn ze allemaal steeds bezig en gaat niemand zich vervelen.

Om te voorkomen dat kinderen dingen gaan uitspugen als ze het niet lekker vinden, kun je beginnen met de duo's eerst een bordje te laten samenstellen met bv. 6 van de 10 vruchten en alleen dingen die ze lusten. (Moeilijker wordt het als ze de vruchten helemaal nog niet kennen, maar dan moet je ze misschien eerst vooraf laten proeven met hun ogen open en daarna een bordje samenstellen.) Daarna kan het proeven beginnen. Een van de twee krijgt de blinddoek voor.
Maak een blad waarop aangekruist kan worden welke vruchten er geproefd zijn. (1e ronde) en welke vruchten er ger
kozen en geraden zijn (2e ronde). Daarna wisselen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Safari - Proefhoekje

Berichtdoor Charleuteke op 30 maart 2010, 19:39

Dankjewel! Ik ga er meteen mee aan de slag
Charleuteke
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 maart 2010, 16:14
Groep: 5
PABO jaar: 1


Keer terug naar Hoeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron