Advies nodig voor orde/sfeer in de klas

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Advies nodig voor orde/sfeer in de klas

Berichtdoor Juf2032 op 29 maart 2017, 17:05

Hoi allemaal,

Sinds de voorjaarsvakantie val ik in op een school voor 2,5 dag in de week. Het gaat om een groep 3 met 25 leerlingen. Maar het gaat helemaal niet goed. En omdat ik er zelf niet uit kom, zou ik graag wat tips/advies willen. Ik zal hieronder de situatie zo duidelijk/helder mogelijk proberen te beschrijven. Mocht iemand advies hebben zou ik dat heel fijn vinden :)

Ik ben zelf in oktober afgestudeerd en val sindsdien voornamelijk in bij ziekte, meestal 1 tot 3 dagen dus. Dit is mijn eerste langdurende klus. Ik heb een duo die de andere 2 dagen doet en met haar heb ik via de mail contact. Mijn voorganger zit ziek thuis. Tussen haar ziek worden en mijn vervanging in zijn er nog wat invallers geweest.
Het is een erg pittige groep. Een aantal leerlingen met ADHD, een leerling met autisme + ADHD, een leerling met een heftige thuissituatie die op school veel provocerende opmerkingen maakt, liegt, steelt en vecht. Er zijn een aantal kinderen met een kort lontje, waardoor er veel ruzie en vechtpartijen zijn, daarnaast nog wat leerlingen die erg graag kletsen, twee NT2-leerlingen die de taal nog niet goed beheersen en dan nog een stel kinderen die graag nog een jaartje hadden gekleuterd. En daarmee dus ook niveauverschillen.

Tot zo ver de klas in het kort. Waar ik tegenaan loop is het volgende: de sfeer is dusdanig negatief dat ik weinig aan lesgeven toe kom. Ik ben vooral bezig met kinderen in bedwang houden, ertussen springen wanneer er gevochten wordt, leerlingen uit de gang plukken, leerlingen achter mijn computer plukken (want mijn bureau is heel erg interessant, ik neem mijn portemonnee en telefoon niet eens meer mee naar school...). Doordat ik de hele dag bezig ben met leerlingen uit elkaar trekken (letterlijk) kom ik weinig aan lesgeven toe. Een van de twee lessen VLL lukt nog wel en rekenen ook, maar de rest van de planning krijg ik steevast niet gedaan. Gewoon een lesje lentekriebels gaat ook niet, want langer dan 2 minuten rust/stilte lukt niet. De leerling met autisme gilt veel door de klas, gaat op tafel liggen, of kruipt door de klas. Twee speelse jongens vertonen ook dit gedrag op het gillen na. Dan zijn er dus nog kinderen die continu met elkaar in de weer zijn en daarom snel ruzie krijgen. Dit uit zich al snel in vechten. Waarna meerdere kinderen zich ermee gaan bemoeien en zo moet ik dus 4 kinderen uit elkaar trekken. Waarna er 2 een woede-aanval krijgen, eentje naar de gang gaat om af te koelen en daar met stoelen begint te gooien. Dit is slechts een voorbeeld, maar zo gaat het dus meerdere keren per dag. Terwijl ik met de leerling op de gang ga praten, breekt binnen de pleuris uit. Sorry voor mijn taalgebruik, maar zo voelt het echt. En ik weet gewoon niet meer wat te doen.

Ik heb hier op de pabo nooit iets over geleerd. Gedrag is iets wat gewoonweg niet ter sprake kwam. Ik heb 30 minuten uitleg gehad over ADHD, 30 minuten uitleg over autisme, etc... Maar hoe je daar dan mee omgaat in de praktijk? Ik lees elke avond van alles op internet en heb meerdere boeken bij de bibliotheek gereserveerd. Alles wat ik uit stages heb geleerd en tijdens mijn inval-werkzaamheden probeer ik toe te passen, maar het lukt me gewoon niet.
Ik heb ooit met taakspel gewerkt en dat principe (negatief gedrag negeren, positief gedrag bekrachtigen en belonen) pas ik zoveel mogelijk toe in de klas. Mijn duo heeft een beloningssysteem met de leerlingen bedacht en daar houd ik me ook aan. Ik probeer consequent, duidelijk, maar ook vriendelijk te zijn. Ik gebruik het stilte-teken, maar daar gaat het al mis: want ze worden gewoon niet stil. Ik heb de stopwatch-methode gebruikt (ik zo lang op jullie wachten, dus jullie zolang op mij wachten. Er zijn echter een paar kinderen die daar lak aan hebben en het juist voor de 'goede' leerlingen gaan verzieken. Die werden er dus de dupe van, daarom ben ik daar mee gestopt). Ik werk bij een aantal leerlingen met het principe: 2x waarschuwen en dan ga je naar groep 4. Daar hebben ze een tafeltje staan waar leerlingen uit deze klas gaan werken. Op zich werkt dat aardig, maar in de praktijk is het zo dat er soms wel 8 leerlingen naar groep 4 moeten. En daarnaast zijn er ook leerlingen die gewoon weigeren om te gaan. Dan zou ik ze bij wijze van spreken op moeten tillen. 1 Dat gaat niet, want dan wordt ik geschopt en geslagen. 2 Ik kan de klas absoluut niet alleen laten.
Daarnaast krijg ik hulp van mijn parallel-collega, heb ik twee keer 1,5uur een oa ter beschikking, helpt de IB'er mij en ook wordt er regelmatig een leerling naar de directeur gestuurd, wanneer er sprake is van echt ongepast gedrag. Er zijn echter ook momenten waarop ik het helemaal zelf moet doen en dat lukt gewoon niet. Alleen al bij het 'goedemorgen, dit gaan we vandaag doen' gaat het mis. Waar dat in andere klassen hooguit 5 minuten duurt, kan dat hier wel 15 minuten duren.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Als een kind flipt, moet ik het dan gewoon negeren? Als een kind gilt, ook maar negeren? In andere groepen 3 hoefde ik maar tegen een kind te zeggen dat hij zo mooi klaar zat en stil was en daar volgde de rest van de klas. In deze groep zijn er gewoon meerdere leerlingen die dan roepen: 'BOEIUH!'. En dan gaat het al mis. Want een leerling trekt dat niet, gaat op tafel staat en schreeuwt met al zijn kracht: STIL ZIJN!!!!!!! Waar andere leerlingen weer op reageren en zo gaat het door. En dan ben je nog maar bij het uitleggen van de planning.... Lang leve passend onderwijs. Want bij de oude regeling zouden minstens 3 leerlingen uit deze klas naar het speciaal onderwijs zijn gegaan. Voor hen, maar ook voor de andere kinderen zou dat veel fijner zijn geweest.

Heeft iemand tips of advies? Het team helpt me waar mogelijk, maar ook zij hebben te maken met moeilijke klassen en kunnen er niet elk moment zijn. Bij mijn duo gaat het beter, ook niet van harte, maar wel beter. Zij is er natuurlijk van het begin van het jaar en heeft meer ervaring. Ik merk dat ik erg onzeker word. Ik werk hier nog zeker tot half mei, maar het zou ook zomaar tot de zomer kunnen worden en ik weet gewoon niet of ik dat trek. Dus alle tips en hulp zijn welkom!
Juf2032
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 29 maart 2017, 16:38

Re: Advies nodig voor orde/sfeer in de klas

Berichtdoor Juf2032 op 08 apr 2017, 00:54

Niemand? :(
Juf2032
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 29 maart 2017, 16:38

Re: Advies nodig voor orde/sfeer in de klas

Berichtdoor Meester J22 op 08 apr 2017, 10:28

Hallo juf,

Ik heb besloten een account aan te maken om te reageren.
Ik ben ook invaller en er zijn een paar dingen die ik kwijt wil.

- Je staat momenteel voor een pittige groep; dat is duidelijk uit jouw omschrijving af te leiden. Er zijn al meerdere invallers voor jou geweest, maar jij staat er nog en hebt meerdere dagen met ze doorgebracht. Geen reden om onzeker te worden. Probeer te relativeren. Je staat voor een pittige groep en dat zal, zelfs al haal je alles uit de kast, niet meteen veranderen.

- Ik zou aan de intern begeleider/directeur dezelfde vragen stellen die je hier stelt. Je hebt het bijvoorbeeld over gillende kinderen. Ik negeer gillende kinderen, nadat ik ze heb verzocht om tot rust te komen (evt. buiten de klas). De rest van de klas spreek ik ook aan wat ik doe en waarom. Ik zeg ook altijd dat ik niet naar roepende kinderen luister. Als het kind tot rust gekomen is, voer ik een gesprek met het kind. Je merkt zelf dat je moeilijk Ć©Ć©n op Ć©Ć©n gesprekjes kan voeren op de gang. Kun je een plekje in de klas inrichten waar kinderen kunnen gaan zitten als ze weer tot rust zijn gekomen?

- Ook zou ik met de intern begeleider/directeur praten over kinderen die het beloningssysteem verpesten. Jij wilt graag naar een positieve sfeer toe en er zullen vast meer kinderen zijn die dat willen. Met welke suggestie komt de school voor kinderen die dit proberen te verzieken?
- Ook zou ik met de intern begeleider/directeur praten over kinderen die zich niet weg laten sturen naar de gang of naar groep 4. Met welke suggestie komt de school?
Wellicht schieten er nu meer vragen bij jou te binnen.

- Ik mis ouders in jouw verhaal. Zijn er ouders die bereid zijn om bepaald gedrag te remmen bij hun kinderen? Er zullen vast ook ouders zijn die het gedrag van hun kinderen goed proberen te praten.
Je zegt zelf al dat je moeilijk aan lesgeven toe komt. Ouders moeten ook helpen bij het opvoeden van hun kind.

- Loop rond met een blocnote en probeer veel concreet gedrag op te schrijven. Na schooltijd kun je dan makkelijker alles doorsturen naar je collega's en andere betrokkenen. Daarnaast krijg je misschien meer inzicht over het gedrag van een bepaalde leerling.

Ik hoop dat er meer mensen op jouw verhaal zullen reageren.
Daar is dit forum immers voor.

Groet,
Meester J.
Meester J22
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 08 apr 2017, 09:32

Re: Advies nodig voor orde/sfeer in de klas

Berichtdoor Erick op 09 apr 2017, 10:39

Beste Juf2032,

Allereerst mijn complimenten voor het feit dat je er nog altijd staat. Je doet het toch maar en zoekt naar oplossingen om de groepsdynamiek te verbeteren. Fijn dat Meester J22 er zelfs de moeite voor nam om een account aan te maken en je te voorzien van adviezen. Hij heeft je al verschillende tips gegeven. Een cool-down-plek of een plekje waar je een-op-een gesprekjes kunt voeren en toch overzicht op de klas kunt houden, is daarvan al een hele fijne.

Ik herken je situatie. In mijn eerste volle jaar na mijn afstuderen heb ik vervangen in een groep 5 (fulltime). De leerkracht was sinds januari ziek thuis en voordat ik in april kwam, waren er al verschillende andere vervangers in de groep geweest. Ook in deze groep 5 (30 kinderen) speelden verschillende problematieken. Het advies dat ik van de IB-er mee kreeg, was om te investeren in de groepssfeer. Ik ben dan ook begonnen met taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen. De andere vakken hadden wat minder prioriteit. Ik ben er eerst voor gaan zorgen dat de groep weer het gevoel had dat het goed ging, dat er iemand voor ze was. De vraag "Wanneer ga jij weer weg?" is ook wel eens gesteld...

Als ik je bericht zo lees, dan denk ik dat de groep(sdynamiek) ook de reden is dat de collega ziek thuis is. Wat ik me afvraag, is of het gedrag in de groep zo al het hele jaar is en hoe men tot deze samenstelling is gekomen. Want als bepaalde kinderen in de kleuterklas al fel op elkaar reageerden, ruzies hadden e.d., zou het veel logischer zijn geweest door ze over de beide groepen 3 te verdelen. Uit je bericht maak ik namelijk niet op dat in de parallelgroep de problemen ook zo groot zijn. Mijn mening zou zijn om de groepen volgend jaar in elk geval opnieuw te mixen. Maar daar los ik jouw probleem nu natuurlijk niet mee op.

Ik ben benieuwd naar het beloningssysteem dat je duopartner samen met de (alle?) kinderen heeft bedacht. Wat wordt er beloond en waar resulteert dat in aan het einde van de dag/week? Als ik kijk naar jouw groep, zou ik voor een dagelijks moment kiezen omdat je dan veel concreter kunt benoemen waardoor de kinderen de beloning hebben verdiend.

Momenteel werk ik drie dagen in een groep 6 waar ik afgelopen week gestart ben met een nieuw beloningssysteem. De groep als geheel moet gedurende een week een bepaald aantal punten halen om de laatste twintig minuten van de maandag zelf te mogen kiezen wat ze willen doen. Laten we zeggen dat ze 250 punten moeten halen. Die kunnen ze verdienen door snel klaar te zitten, stil te werken, maar je kunt bepaalde kinderen ook belonen wanneer ze geen ruzie maken, uit zichzelf naar de cool-down-plek gaan, niet gillen, ... Wanneer je 250 deelt door het aantal kinderen, kom je uit op 10 punten (dus 2 per dag). Maar er zullen kinderen zijn die meer punten scoren op een dag, en kinderen die dat moeilijker vinden. Ik heb met de kinderen in mijn klas afgesproken dat ze minimaal 10 punten moeten scoren in de week om mee te mogen doen aan de groepsbeloning. Zolang kinderen onder de 10 punten zitten, kunnen er ook geen punten afgaan. Dat kan wel als ze de 10 gepasseerd zijn (zodat ze er ook dan voor blijven werken). In mijn groep werkte dit heel positief, maandagmiddag innen ze hun beloningstijd bij mij.

In de groep zoals jij die beschrijft, is vrije ruimte geen optie omdat het dan chaos wordt. In mijn groep 6 is dat hetzelfde. Energizers zijn dan ook geen echte aanrader, maar klassenbouwers en activiteiten van bijv. Rots & Water doen het wel goed in de groep. De andere twee dagen werk ik ook in Groep 3, net als jij. 33 kinderen, die sinds januari bij elkaar in de klas zitten. De juf die in groep werkt ook met dit boek . De kinderen vinden het leuk om te doen. Het zijn rustgevende activiteiten, kinderen focussen zich op zichzelf, of op de kikker op het bord.

Hoe is de opstelling in je klas? Zitten de kinderen in groepjes of in rijen? Zitten kinderen die elkaar triggeren in elkaars gezichtsveld of bij elkaar in de buurt? Ik begrijp dat het moeilijk is om overal rekening mee te houden als je de kinderen plekken geeft en dat je niet altijd kunt verkomen dat kinderen die je liever niet bij elkaar in de buurt wilt hebben, toch zo zitten.
De autistische leerling gaat op de tafel liggen, kruipt door de klas en gilt. Ik kan me voorstellen dat met name het gillen de andere kinderen afleidt. Laat de leerling dit gedrag thuis ook zien? Hoe gaan ouders hier mee om en wat is de oorzaak van dit gedrag?

Het vechten in de klas en het zich ermee gaan bemoeien. Het zal vast al eens (of meerdere keren) besproken zijn in de groep. Wat gebeurt er wanneer anderen zich ermee gaat bemoeien? Je begrijpt als juf dat de kinderen opkomen voor vriendjes/vriendinnetjes. Maar helpt het altijd? Wordt het probleem dan opgelost of wordt het erger? Laat de kinderen daar eens over nadenken, of benoemen wat ze doen. Wat zouden ze ook kunnen doen? Als iemand iets doet wat niet fijn is, moet je het dan terugdoen? Als de meester/juf het dan ziet, krijg jij misschien de straf.

Je schrijft dat het bij je duopartner wat beter gaat. Misschien zou je een dagje bij haar kunnen gaan kijken. Misschien zie je aanpakken waar jij misschien ook iets mee kunt. Het is tegelijkertijd een moment om ook mondeling ervaringen uit te wisselen. Want alleen via de mail is ook niet altijd fijn.

Zoals Meester J22 al schreef, blijf hier je gedachten delen zodat we je kunnen blijven helpen om je een positief gevoel te laten overhouden aan deze vervanging. Je zult straks zien dat je op andere momenten toch ook nog terug zal kijken op de tijd in deze groep. Dat je er ondanks alle frustraties, het gevoel van machteloosheid e.d. toch veel hebt geleerd.

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 774
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Advies nodig voor orde/sfeer in de klas

Berichtdoor Erick op 09 apr 2017, 10:50

Meester J22 schreef:Hallo juf,

Ik heb besloten een account aan te maken om te reageren.
Ik ben ook invaller en er zijn een paar dingen die ik kwijt wil.


Even offtopic: Leuk! Weer een meester erbij op het forum. Welkom!

Erick ;) :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 774
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast