Dag collega's!
Graag wilde ik jullie iets vragen.
Voor een van mijn leerlingen is Nederlands zijn tweede taal. Nu is dit bij meerdere leerlingen zo, maar bij deze leerling is het problematisch. Tenminste, dit denk ik...
Voor meerdere vakken heeft deze leerling onvoldoendes op zijn rapport. Dit zijn talen en exacte vakken. Deze leerling is op zijn derde in Nederland gekomen en sprak (volgens mijn basisschoolleerkracht) Nederlands tegen zijn moeder. Het kind weigerde Arabisch te spreken tegen zijn moeder. Nu woont hij al enkele jaren bij zijn grootouders en spreekt nu juist Arabisch en geen Nederlands (zijn grootouders zijn Nederlands). Hij spreekt goed Nederlands in de les. Ik heb gelet op het gebruik van partikels, verwijswoorden etc. Hij gebruikt dit soort woorden minder dan zijn klasgenoten of gebruikt foutieve woorden. Toch vind ik het niet schrikbarend. Op zijn toetsen scoort hij laag. Dit is op alle gebieden: begrijpend lezen, woordenschat, grammatica etc.
Ik vind het lastig om te bepalen of zijn lage scores nu liggen aan het feit dat Nederlands zij n tweede taal is of dat hij niet op het juiste niveau zit. Volgens zijn leerkracht van de basisschool zou hij dit niveau aan moeten kunnen. Toch lukt het niet. Misschien is een van jullie een specialist op het gebied van NT2? Waar moet ik op letten om te bepalen of de taal bij eze leerling het probleem is of dat hij niet op de juiste leerweg zit.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen. Ik heb gezocht op het internet en vind wel dat aspecten waar deze kinderen moeite mee hebben, maar hier herken ik de leerling niet in...