Hoi allemaal,
ik ben werkzaam op een basisschool waar wij werken volgens het Jenaplan concept. Wij werken wel met methodes voor rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen e.d. maar wereldoriëntatie bieden wij thematisch aan.
Waar ik momenteel (groep 5/6) tegenaan loop samen met enkele collega's is de methode Taal in Beeld (2, oftewel de nieuwste versie). Elk blok bestaat uit 12 lessen en die worden in vaste volgorde aangeboden: woordenschat, spreken/luisteren, taalbeschouwing, schrijven (4 domeinen dus). Per domein zijn er 3 lessen per blok.
De lessen woordenschat en taalbeschouwing zijn van goed, vaak zelfs hoog, niveau.
De lessen spreken/luisteren en schrijven daarentegen zijn vaak heel saai, vaag en motiveren de kinderen niet tot spreken/luisteren en schrijven. Spreken/luisteren doen wij dagelijks in de kring, want zo starten wij elke dag en het schrijven willen wij misschien in eigen hand nemen en de leerdoelen verwerken tot stelopdrachten die wel aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en ook bij het huidige WO thema.
Om een lang verhaal kort te maken: zijn er andere leerkrachten die ook zo werken? Hoeft niet perse met Taal in Beeld te zijn, maar ik ben gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ben zelf namelijk erg bang dat de methode toetsen straks een vertekent beeld zullen geven.