Taalproblemen, motivatieproblemen en differentiatie

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Taalproblemen, motivatieproblemen en differentiatie

Berichtdoor Melanie1987 op 16 feb 2011, 14:52

Hallo allemaal,

Ik ben in juli afgestudeerd en heb een baan gekregen als groepsleerkracht in Aruba. Een hele uitdaging, maar wel ontzettend leuk. Nu zijn er een aantal dingen waar ik tegenaan loop, waarbij ik jullie hulp zeker kan gebruiken!

Ik heb groep 7 met 17 kinderen. Een kleine klas, die eerder gesplitst is wegens problemen met de groep.

1. Het taalprobleem. Het nederlands van de kinderen is niet goed. Ze krijgen sinds groep 3 les in het nederlands, maar spreken en schrijven het niet voldoende (ik heb 7 spaanstalige, 3 nederlandse en 7 arubaanse kinderen). We gebruiken de methodesTaal en Spelling in Beeld, Alles telt en Tekst verwerken. Voor de lessen van aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs worden de lessen door de leerkracht zelf samengesteld. Doordat het taalniveau zo laag is krijgen de kinderen ook problemen in de andere vakken, aangezien deze ook in het nederlands zijn. Mijns inziens is dit probleem in groep 7 bijna niet meer op te lossen, wel ben ik bewuster met taal bezig tijdens alle lessen en heb ik extra taallessen ingepland, waarin we vooral veel tijd besteden aan begrijpend lezen en woordenschat. Daarnaast merk ik ook dat ook de leerkrachten heel veel taalfouten maken en dat zal ook een deel van het probleem zijn. Ik werk hier echter nog maar pas en wil niet te veel kritiek leveren en dit op een opbouwende manier doen.
Ook bij het overschrijven van teksten zoals bij schrijven, worden heeel veel fouten gemaakt.
Voor het werken gebruik ik een beloningssysteem. Ik laat de kinderen twee keer per dag zelf aangeven hoe ze hebben gewerkt en of ze denken dat ze een smiley hebben verdiend. Als ik het er niet mee eens ben, dan geef ik dat aan. Als ze op vrijdagmiddag minstens 8 smileys hebben dan mogen ze het laatste halfuur zelf een halfuurtje kiezen wat ze willen doen.

2. Ik heb een leuke en gezellige, maar ook moeilijke klas. De kinderen zijn niet gemotiveerd en hun werktempo is ontzettend laag. D.m.v. een beloningssysteem komt hier langzaam verandering in, maar ik zou hier nog meer tips voor kunnen gebruiken. Uit zichzelf werken veel kinderen niet (door), ze kunnen dan rustig 30 minuten met hun pen zitten spelen of vullen lukraak antwoorden in. Thuis moeten ze regelmatig nog wat huiswerk maken (door de schooltijden) en natuurlijk leren voor proefwerken. Ik moet zeggen dat de thuissituatie ook niet altijd ideaal is en ze vaak weinig of geen ondersteuning krijgen. De cijfers zijn dan ook vaak echt heel erg laag. Een voorbeeld uit een proefwerk natuuronderwijs: als iemand ver weg goed kan zien, maar dichtbij niet, dan noem je dat: A bijziend B verziend C kleurenblind. Ik kan begrijpen dat je A en B door elkaar haalt, maar er hadden gewoon 5 kinderen kleurenblind geantwoord!
Voor het leren heb ik een beloningssysteem: Een cijfer >7 is 1 stempel op de grote kaart, >8,5 2 stempels 10= 3 stempels. Bij 5 stempels krijgen ze een snoepje en bij 10 een chocolaatje. De liefde gaat hier in Aruba vooral door de mond, dus dit slaat wel aan!

3. De werkwijze. De manier van lesgeven is vooral klassikaal. Ik wil hier, in overleg met mijn directrice, in mijn klas verandering in gaan brengen. De school wil ook streven naar meer zelfstandig werken en differentatie. Ik wil dan ook eigenlijk gaan werken met dagtaken. Ik heb hier het eea over gelezen maar kan nog wat meer handvatten gebruiken. Hoe kan ik dit opzetten en vorm gaan geven?

Ik werk wel met een weektaak, waarin ze werken als ze klaar zijn met een opdracht van geschiedenis ed. Hierin zitten extra oefeningen van taal, rekenen en spelling m.b.t. de lessen die ze in die week krijgen. Ook heb ik een map met rekentaken en taalmaker waaruit de kinderen werken als ze klaar zijn met rekenen/taal/spelling. De stof krijg ik er bijna niet doorheen en er werken maar weinig kinderen uit.

Verdere tips/vragen etc zijn van harte welkom!!!
Melanie1987
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 01 jan 2009, 11:35
Groep: 3
PABO jaar: 3

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron