[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Speciaal uiterlijk en invalwerk

Algemeen - Speciaal uiterlijk en invalwerk

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Speciaal uiterlijk en invalwerk

Berichtdoor Gast op 12 feb 2006, 21:52

Als je lange tijd een klas hebt, kennen de kinderen jou en jij kent de kinderen. Als je dan iets aparts hebt aan je uiterlijk is dat gewoon oké. Misschien dat het in het begin een beetje een issue is, maar dat lost zich wel op.

Met een speciaal uiterlijk bedoel ik bijvoorbeeld: een bochel, een grote neus, heel dik, heel dun, hele grote borsten, heel lang, kalend (vrouw) etc.

Ik kan me zo voorstellen dat als je een dagje invalt, hier wel tegen aan kunt lopen. "Haha, juf bochel", "Wie is die vetzak?", "Zie je die neus? Wat een heks!"

Wat is jullie ervaring met invalwerk en een speciaal uiterlijk? Valt dat mee? Wat is een geschikte reactie? Vertel dat je inderdaad die bochel/dik/grote neus hebt, als er over wordt gesproken (haal je het dus uit de giechelsfeer).

Vroeg ik me eventjes af. ;)
Gast
 

Berichtdoor CilXX op 12 feb 2006, 22:03

Das een hele goeie, ik heb tijdens stages wel eens opmerkingen gekregen, maar nooit kinderen uit mijn eigen klas. Eerder op de gang of als ik even ergens een half uurtje inviel.

Opmerkingen als, jeetje juf, u heeft zeker wel heel erg veel koekjes gegeten, u heeft zulke grote billen..... :oops: :D .
Tsja kinderen kunnen nu eenmaal heel eerlijk zijn. Ik heb tot nu toe altijd met een grapje terug kunnen reageren. Iets in de trant van:" ja koekjes en snoepjes en hmmmmm, ijsjes, vind jij die ook zo lekker?". De aandacht is er dan gelijk vanaf en je kunt weer verder waar je mee bezig was.

Ze hebben bij mij nog nooit gemene opmerkingen gemaakt, dus daarbij kan ik niet uit ervaring spreken. Maar dan zou ik ze aanspreken dat dat geen aardige opmerking is en of ze dat leuk zouden vinden als iemand dat tegen hun zegt. zoiets...... .

Het is goed dat je er even bij stilstaat, maar laat dat je niet tegenhouden om met plezier juf of meester te zijn.
Juf van een groep 3 schakelklas, met 14 kinderen.
Avatar gebruiker
CilXX
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 263
Geregistreerd op: 03 feb 2004, 13:05
Woonplaats: Den Haag
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor April op 12 feb 2006, 22:11

je hebt zo ontzettend veel verschillende groepen....
vorig jaar heb ik een jaar ingevallen en bij de ene groep heb je het meteen en bij de andere groep moet je vechten voor je plekkie. en of je dan een speciale kenmerk hebt of niet, ik denk dat dat zo is en zo blijft.

persoonlijk denk ik dat je uitstraling meer doet dan je uiterlijk. als je er onzeker uit ziet dan zullen ze je daarop pakken, kinderen merken dat direct. maar sta je daar met met een uitstraling vol zelfvertrouwen, dan zullen de kinderen veel minder snel iets proberen.

als je moet invallen, moet je er eigenlijk voor zorgen dat je lessen hebt waarbij je weet wat je moet doen. op tijd komen (als dat kan) is dus een vereiste, als de kinderen merken dat je twijfelt dan 'ben je erbij', merken de kinderen dat je weet waar je over praat dan zullen ze dat minder snel proberen. zijn er lessen waar je je onzeker over voelt, schrap die dan en zorg dat je zelf wat achter de hand hebt.

ik weet niet of je zelf iets 'speciaals' hebt, maar in sommige groepen helpt het om daar eerlijk en open over te zijn. kinderen zien het en zullen er vragen over hebben. als je er dan geheimzinnig over blijft doen, dan versterk je dat gevoel juist bij kinderen.
maar er zijn ook groepen waarbij je er zelf gewoon moet staan en juist niet te veel moet vertellen, maar dat merk je vanzelf.

succes!
Avatar gebruiker
April
PABOforum Peuter
 
Berichten: 189
Geregistreerd op: 28 dec 2003, 17:59
Woonplaats: grens gelderland/overijssel

Berichtdoor Geoffrey op 12 feb 2006, 22:23

Eerlijkheid, openheid en een beetje zelf-humor zijn in dat geval een belangrijke factor. Zolang het geen gemene opmerkingen zijn, is humor niet zo heel erg lijkt me.

Ik had echter zelf een situatie toen ik net op mijn LIO-stage begonnen was. Ik liep stage in groep 6-7 en die kinderen waren supertof, maar in groep 8 zaten enkele 'stoere' kinderen die het grappig vonden om mij uit te maken voor 'seriemoordenaar'. De eerste keer dat ik het hoorde was ik zo met stomheid geslagen dat ik er niet eens op reageerde. Het zat me de hele avond dwars.

Dus de volgende dag na schooltijd liep ik langs groep 8, en toen zei weer zo'n jongen dat woord. Dus ik zei meteen: "meekomen jij, nu!" Ik nam hem mee naar de aula waar toen niemand was, zette hem op een stoel, ging zelf op de tafel zitten (altijd hoger zitten dan het kind als je hem op z'n donder geeft), en begon eerst maar eens met de vraag hoe hij het in z'n hoofd haalde om dat te zeggen. Ik heb hem toen heel duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was, en toen was hij ineens een stuk minder stoer. Tot slot vertelde ik heel duidelijk: "mijn naam is meester Geoffrey, ik geef les in groep 6-7 en als jij het nog één keer in je hoofd haalt om mij uit te schelden heb jij een heel groot probleem. En zeg dat ook maar meteen tegen je vrienden." Ik heb vanuit die groep 8 nooit meer wat gehoord ;).

Je moet dus een duidelijke grens stellen tussen een beetje zelfspot en gemenigheden. Tuurlijk, in het begin zullen ze er wat van zeggen, en zolang dat niet over de schreef gaat is dat oké. Maar het is geen enkel probleem om dat na een paar minuten af te kappen door te zeggen: "oké, je weet nu hoe ik eruit zie, dus daar hoeven we het verder helemaal niet meer over te hebben." En vanaf dat moment is elke opmerking over je uiterlijk taboe.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor tinka op 12 feb 2006, 22:24

tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype:

Berichtdoor Geoffrey op 12 feb 2006, 22:27

Dat soort dingen kunnen wat mij betreft inderdaad niet. Als leerkracht heb je een representatieve functie en daar hoort wat mij betreft bij dat je gepaste kleding draagt.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor juf mama op 14 feb 2006, 10:54

Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor juf_miriam op 14 feb 2006, 11:11


Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Gast op 27 feb 2006, 23:00

Gast
 

Berichtdoor April op 28 feb 2006, 19:46

als iets niet mag of geheim wordt gehouden voor de kinderen dan wordt het juist spannend voor ze om het wel te doen. kinderen weten dat ze geen koekje mogen pakken zonder het te vragen, maar het is wel erg spannend om het toch een keer te doen. zo is het denk ik ook over speciale kenmerken. als jij het een groot geheim maakt dan maak je de kinderen nieuwsgierig, maar hun nieuwsgierigheid wordt niet beantwoord, het wordt misschien zelfs genegeerd. de kinderen gaan er dan in groepjes buiten over praten en in de klas achter je rug om.
als je het bespreekbaar maakt dan kunnen de kinderen hun ei kwijt terwijl jij erbij bent en je antwoord kan geven op hun vragen. zo maak je het bespreekbaar en kun je ook aangeven dat het maar goed is dat niet iedereen gelijk is. kinderen moeten ook daar mee om leren gaan. hoe opener je erover bent, hoe eerder het geaccepteerd wordt, denk ik, en hoe minder er achter je rug om over gekletst wordt.

natuurlijk mag je daar wel een grens aan stellen, zo hoeven ook niet alles van je te weten. maar hoe meer je het in de doofpot stopt hoe meer het bij kinderen zal gaan broeien. ze zijn nu eenmaal nieuwsgierig.
een ander verhaal wordt het als ze je ermee gaan plagen, ondermijnen of uitlachen. dan zou ik in samen spraak met de directeur meteen stappen ondernemen! bijv. strafwerk mee naar huis en een belletje naar de ouders, want dat is onacceptabel gedrag.
Avatar gebruiker
April
PABOforum Peuter
 
Berichten: 189
Geregistreerd op: 28 dec 2003, 17:59
Woonplaats: grens gelderland/overijssel

Berichtdoor DiePimpmaster op 13 maart 2006, 23:07

Ik krijg niet echt vaka opmerkingen naar mijn kop. Ik ben echt niet perfect/ Het enige wat ik tot nog toe heb meegemaakt als invaller zijn de volgende dingetjes.

Ik kwam binnen in een groep zes, waar ik 's middags inviel. Een paar meisjes riepen, hey die nieuwe meester is een lekker ding. Riepen ze er hun vriendinnen uit een hogere groep bij. Ik vond dat vrij lachwekkend. Later nooit problemen met die klas gehad.

Ben weleens voor lange plank uitgemaakt door een jochie van 7 met ADHD. Nou ja, ik ben ook lange jongen, met een tandpastalachje, dus echt erg vond ik het niet. Ik heb ook eens een hele jonge leerling gehad die in mijn buik tikte en zei dikke buik (dat terwijl ik mijn buik dagelijks train) dus dat was meer omdat die meester wel wat van zijn pa had ofzo.

De meest domme van al mijn ervaringen, ik ben laatst op de foto gezet door een meisje die die foto naar haar zus stuurde met bijpassende tekst. "Leuke meester, he?" Er ging daarna helaas een foto van mijn achterwerk achteraan. Dat vond ik minder leuk. (Ik had dat eerst niet door, totdat der wat gegiegel was in de pauze in de klas).

Ik denk dat niemand perfect is qua uiterlijk en kinderen doen daar best normaal over. We roepen toch ook niet tegen iedereen dat je er raar uitziet.
Laatst bijgewerkt door DiePimpmaster op 14 maart 2006, 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
DiePimpmaster
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 13 maart 2006, 16:37

Berichtdoor DiePimpmaster op 13 maart 2006, 23:10

oeps.
DiePimpmaster
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 13 maart 2006, 16:37

Berichtdoor Geranium op 14 maart 2006, 16:31

Geranium
PABOforum Peuter
 
Berichten: 178
Geregistreerd op: 04 feb 2004, 13:34

Berichtdoor Joke op 14 maart 2006, 16:59

Ik denk dat er een groot verschil is tussen wat waar is (dik, klein, oud, lelijk etc.) of zo'n achterlijke opmerking als bij Geoffrey: seriemoordenaar o.i.d.
Zelf ben ik al een dagje ouder, bij opmerkingen daarover doe ik niet moeilijk. Ik verwijs er soms zelf naar: Ik had je niet verstaan, dat zal de leeftijd wel zijn.

Ik ben klein, nou en? Heerlijk voor al die BB-ers: 'Ik geloof dat ik nu groter ben dan u'.

Sinds een jaar ben ik aardig dik, tijdens de scheiding gaan roken en toen moeizaam weer gestopt. Dit neem ik altijd mee met mijn kennismaking met de groep waar ik inval: iedereen heeft er dan bewondering voor dat ik gestopt ben. Dat afvallen komt nog wel, daar is iedereen van overtuigd. Zij eigenlijk nog meer dan ik. ;)

Hoe je ook bent, ze gaan aan je gedrag wennen en daardoor accepteren ze (of juist niet) hoe je er uit ziet. Dat heb ik zelf ook en jullie waarschijnlijk ook. Eerst denk je wat is hij ...... en als je hem beter kent zie je het niet eens meer.
Doe zoals Geoffrey als het te ver gaat en maak een grapje als je dat kunt omdat je er niet zo zwaar aantilt. In beide gevallen geef je eigenlijk je grens al aan. En daar gaat het om.
Draai nooit door, want dan pakken ze je op deze reactie, maar gezag en humor op een normale manier geven te kennen: Ik vind het best/ ik vind het niet best, maar je gedraagt je zoals ik het wil.
:P
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geranium op 14 maart 2006, 17:07

Geranium
PABOforum Peuter
 
Berichten: 178
Geregistreerd op: 04 feb 2004, 13:34

Volgende

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron