door juf Agnes op 28 aug 2011, 10:48
Joke, je hebt een punt!
Lobke, kijk of je informatie kunt vinden over een Spaanse school en bied dat de ouders aan. Zo is het argument dat het kind Spaans verleert van tafel.
(Ik had vorig jaar een kind in mijn klas met een Spaanse ouder. Hij komt gewoon de hele week op school en op zaterdag gaat hij naar de Spaanse school)
Je kunt het natuurlijk de ouders zelf laten uitzoeken, maar als jij het doet laat je zien dat je het argument serieus neemt en bereid bent tot medewerking, om op deze manier de verhouding met de ouders te verbeteren.
Ik denk dat het belangrijk is dat je investeert in een goede band met de ouders; dan krijg je meer gedaan. Probeer een onderscheid te maken dat jij die leuke gezellige juf blijft, en laat de IB-er de 'zakelijke' gesprekken voeren, natuurlijk kun je daar wel bij aanwezig zijn!
Argumenten die je kunt aanvoeren:
Je kunt ouders duidelijk maken dat het kind nu in Nederland woont en dus aan de Nederlandse leerplicht moet voldoen!
Hoe zeker is het, dat ze dan weer teruggaan?
Als blijkt dat het misschien langer duurt voor dat ze teruggaan loopt het kind een steeds grotere achterstand op onderwijs op, niet alleen het Nederlandse onderwijs, maar ook het Spaanse! Concreet: als het de techniek van het lezen in het Nederlands beheerst is het ook makelijker om Spaans te leren lezen.
En zo natuurlijk ook voor alle voorbereidende zaken die we bij de kleuters doen, maar ouders vaak niet zien. Als je het leesvoorbeeld neemt zullen ze dat duidelijker vinden en komt de 'boodschap' beter over.
Ook mis ik de mening van vader in dit hele verhaal...? Is dat een mogelijke ingang?
Succes!
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")