door jufHetty op 18 jan 2010, 18:10
Uit het artikel:
"Het is nu zo dat leraren vaak 80% van hun tijd besteden aan 5% van de leerlingen in een klas die door hun gedragsproblemen voor overlast zorgen."
Dat is bij mij dus nooit (meer) zo. Ik zeg dat ook tegen leerlingen: "Jouw gedrag krijgt nu geen aandacht, ik wil mijn tijd besteden aan kinderen die wel bereid zijn mee te werken. Vertrek maar met je spullen naar klas x en tot staks, hoi."
Bovendien doe ik nooit (meer) aan straf.
Het aanduiden met (meer) betekent dat ik door schade en schande wijzer ben geworden. Het was een harde leerschool inclusief tranen van onmacht.
Daarnaast ben ik ook niet al te complimenteus: "meedoen" vind ik heel vanzelfsprekend. Als de sfeer goed is ervaren de kinderen als zo iets positiefs dat een compliment eigenlijk raar is.
Ik heb tegenwoordig een doorgewinterde juf/RT-er in de klas die tijdelijk enkele zwakke rekenaars gaat begeleiden. Het viel haar op hoe goed de sfeer is in de klas, en ik weet dat ik dat alleen maar kan omdat ik niet bezig ben met complimenten of straffen. De sfeer is goed omdat alle normale dingen als normaal worden beschouwd, en ik heb heus kinderen die zich bij anderen kunnen "misdragen", oei oei. Als ik bij zo'n les binnenloop zeg ik dan ook letterlijk: "Zo, nu weer normaal doen en je weet precies wat ik bedoel." Geen straf, geen druk. Het kan. Als je als leerkracht maar overtuigd bent van wat je wilt. Jouw liefdevolle wilskracht maakt het verschil.
En intussen een grapje, iets luchtigs.
Laten we niet vergeten dat het kinderen zijn, die hebben duidelijkheid nodig, geen straf. Help ze te leren hoe om te gaan met verschillende situaties, heb engelengeduld, doorzettingsvermogen en kracht, maak afspraken met consequenties, ken ze daarin van tevoren. Dan snappen ze het als ze niet mee mogen doen met iets: dat was zo afgesproken en zij zijn verantwoordelijk. Ze weten dan donders goed dat ze zelf fout zaten, jij hebt ze immers van tevoren de kans en het inzicht gegeven? Help ze weer op de been: altijd weer een schone lei. Want jij als leerkracht moet wel een veilig persoon blijven, anders heb je oorlog met het kind en zeg nou zelf: terecht!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via
invaltips@gmail.com.