[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Handige/leuke weetjes binnen het VMBO

Handige/leuke weetjes binnen het VMBO

Enkele leerkrachten stromen door naar het VMBO. Ook dat kan een prima uitdaging zijn!

Moderator: timgearz

Handige/leuke weetjes binnen het VMBO

Berichtdoor marjan op 25 aug 2005, 21:44

Heb je ideetjes die handig/interessant/leuk kunnen zijn voor de VMBO-leerkrachten onder ons, plaats ze dan hier. Dit kunnen algemene ideetjes zijn, maar ze mogen ook vakspecifiek zijn.
Laatst bijgewerkt door marjan op 14 okt 2005, 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 09 sep 2005, 09:29

Ik vind dat de tip van Tom in dat andere topic hier niet mag ontbreken.

Tip 1:
Geef de leerlingen een extra cijfer voor het meenemen van de boeken en het maken van het huiswerk. Aan het begin van het schooljaar krijgen ze een 10. Als ze hun boeken zijn vergeten of ze hebben hun huiswerk niet gemaakt, gaat er per keer een halve punt af. Het cijfer dat overblijft, telt mee voor het rapport. Na het rapport beginnen we weer opnieuw met een 10.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 14 aug 2006, 16:59

Tip 2:
Wanneer je met je leerlingen over ándere dingen praat dan alleen de lesstof, zul je merken dat zij ook meer van zichzelf laten zien. Tegen een leraar die vertelde dat hij een slapeloze nacht heeft gehad omdat zijn hond ziek was, zullen ze eerder persoonlijke dingen uit hun leven vertellen dan tegen een leraar die alleen maar praat over de zelfstandige naamwoorden en voorzetsels.

Tip 3:
Wat op veel scholen gebeurt is dat er per klas een klassenvertegenwoordiger wordt gekozen. Deze leerling kun je gebruiken om kleine klusjes te laten doen, zoals bord uitvegen, stiften halen, etc. Als je mentor bent is het een persoon die kleine probleempjes in de klas naar jou terugkoppelt of zélf oplost. Erg handig dus.

Tip 4:
Blijf niet de hele tijd achter je bureau zitten, maar loop ook eens door de klas. Je ziet veel meer, het houdt de leerlingen bij de pinken en leerlingen durven vaak meer te vragen als je kort bij hen in de buurt bent. Dan is de afstand wat korter en hoeven ze niet ten overstaan van de hele klas hun vraag te stellen.
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 14 aug 2006, 17:14

Tip 5:
Vraag je bij elke les af op welke manier je een verband kunt leggen met de leefwereld van de leerlingen en hun interesse kunt wekken.
Heel belangrijk!

Tip 6:
Durf toe te geven dat je iets niet weet en dat je het moet opzoeken. Leerlingen mogen best zien dat je ook niet alles weet. We zijn mensen, toch?

Tip 7:
Help leerlingen die het moeilijk hebben bij het inschrijven van hun agenda. Zorg ervoor dat de opdrachten duidelijk zijn. Dit is iets wat veel docenten vergeten. Die zeggen: "Uhm, voor de volgende les, maken opdracht 12 en leren de werkwoordsvormen van "haben". De leerlingen weten niet uit hun hoofd wanneer "de volgende les" is. Dus wanneer je huiswerk op het bord schrijft, schrijf dan de datum en het lesuur er bij. Als mentor controleer ik vaak de agenda's van de leerlingen en dan blijkt toch maar weer dat je als docent héél duidelijk moet zijn. Doe je dat niet, moet je ook niet vreemd opkijken als een leerling naar je toe komt met de opmerking: "Ik heb mijn huiswerk niet".

Tip 8:
Zorg voor afwisseling bij de toetsing, bijv. mondeling, multiple choice, ontbrekende woorden invullen, etc. Ik maak mijn proefwerken zelf, ik haal ze dus niet van diskettes of wat dan ook af, en heb heel veel variatie. En vraag niet te veel van hetzelfde: ik bedoel, als ik 5 zinnen vraag, kan ik ook wel zien of ze de verleden tijd begrepen hebben. Daar hoef ik écht geen 15 zinnen voor te laten vertalen. Om de woordenlijsten te overhoren: maak er bijvoorbeeld eens een puzzeltje van! (Die staan o.a. op kennisnet)

Tip 9:
Begroet de leerlingen, spreek hen aan met hun voornaam, onthou speciale gebeurtenissen, informeer naar hun welbevinden, sta niet toe dat er gepest wordt. Wanneer je de leerlingen speciale aandacht geeft, al is het maar een "en, hoe gaat het met je nieuwe hondje?" of wat dan ook, dan heb je ze al helemaal voor je gewonnen. Kleine dingetjes.. die doen het 'em

Tip 10:
Durf je te verontschuldigen als je in de fout bent gegaan. Ja, en dat accepteren de leerlingen. Pas wanneer je halsstarrig vol blijft houden dat JIJ het bij het goede eind hebt, en later blijkt toch dat je het fout had, dán ga je af in de ogen van de klas. Wanneer je zegt: "Sorry jongens, alhoewel jullie waarschijnlijk anders zullen oordelen, is vergissen menselijk", of iets anders met een kwinkslag.. is er niks aan de hand.

Tip 11:
Durf te zeggen wat je stoort en waarom, maar word niet emotioneel. Probeer storend gedrag positief te herbenoemen. Gebruik "ik"-zinnen... IK vind het vervelend dat jullie zo storen.

Tip 12:
Probeer niet te snel verbeteren. Te snel verbeteren kán enorm demotiverend werken, zeker bij een taal. Want als de leerling een fout maakt, en jij als docent zit hem meteen te verbeteren, dan zal die leerling ook denken: "Zie je, laat ik maar gewoon mijn mond dichthouden!"

Tip 13:
Maak gebruik van je pauze. Tenzij er iets met een mentorleerling van mij aan de hand is, maar voor de rest: WACHTEN tot NA de pauze.
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 14 aug 2006, 19:59

Tip 14

Maak gebruik van interactie. Gebruik verschillende lesvormen om de leerlingen te blijven motiveren.

Tip 15

Maak met je mentorklas een anti-pestcontract. Laat leerlingen zelf een aantal regels en consequenties bedenken. Wanneer er toch gepest wordt in de klas is het makkelijk om daar op terug te vallen. Leerlingen hebben zelf de consequenties bedacht en weten meteen waar ze aan toe zijn.

Tip 16
Zorg voor een klein vooraadje met spullen (plakband, krijtjes etc) in je eigen lokaal. Op die manier hoef jij (of je leerling) niet de hele tijd spullen te halen.
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 14 aug 2006, 20:06

Tip 17:
Wees je bewust van je eigen lichaamstaal (een absolute tip is het boek "Lichaamstaal" van Victor van Geel). Sinds ik dat boek gelezen heb, let ik ook op de lichaamstaal van anderen. :P

Tip 18:
Als je een overhead projector gebruikt, kijk dan niet naar het geprojecteerde op de muur, maar naar de sheet op de projector zelf. Wanneer je op het bord werkt, kijk dan niet te veel naar het bord, maar naar de klas. [Achterliggende gedachte wanneer je vaak naar het bord kijkt is dat je het liefste veilig in de klas zou willen zitten].
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 16 aug 2006, 13:38

Tip 19:
Zorg ervoor dat de materialen klaar liggen. Wanneer je geen eigen lokaal hebt vraag of je in de lokalen waar je lesgeeft een plank mag leegmaken voor jouw spullen.

Tip 20:
Zorg ervoor dat de les meteen kan beginnen. Hierdoor voorkom je een hoop gerommel en maak je optimaal gebruik van je lestijd.

Tip 21:
Corrigeer fouten onmiddelijk. Om te voorkomen dat leerlingen dezelfde fouten blijven maken is het belangrijk om ze meteen te corrigeren. Als je een correctie maakt leg dan ook uit waarom iets fout is. Van rode strepen alleen leren kinderen niks.

Tip 22:
Houd met de inrichting van je lokaal rekening met de volgende zaken:
- Waar wordt de meeste instructie gegeven?
- Waar moeten de leerlingen kunnen lopen?
- Hoe kan ik veelvuldig lopen voorkomen?
- Zie ik alle leerlingen? Zien de leerlingen mij en het bord?
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor linniepinnie84 op 19 aug 2006, 08:50

Wauw.. superbedankt Tom en Juuty!
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 19 aug 2006, 11:39

Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 20 aug 2006, 19:03

Komt waarschijnlijk omdat we weer bijna moeten beginnen?! :D
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 29 aug 2006, 11:03

Hebben jullie nog behoefte aan kennismakingsspelletjes?
Hier komen ze:

Kennismaking
Jongeren 12-18 jaar
75 minuten

Stoeltje klap
De leerlingen zitten in een kleine kring. Een van hen gaat in het midden staan. Er is dus een lege stoel. Degene die links naast de lege stoel zit, moet zo snel mogelijk een klap op de stoel geven en een naam uit de kring noemen. Degene die genoemd wordt, moet naar de lege stoel rennen. Degene die in het midden staat, wil ook op een stoel komen en probeert dus zo ook om snel mogelijk te gaan zitten.

Dirigentje
De leerlingen staan in een kring. Een van hen gaat naar de gang. De anderen spreken af wie de “dirigent” is. De dirigent zet afwisselende bewegingen in (op muziek) en de kring volgt. De leerling die op de gang stond wordt teruggeroepen en moet raden wie de dirigent is.

Anne Maria koekkoek (met beelden)
De leerlingen staan aan de ene kant van het lokaal, Annemaria koekoek aan de andere kant. De leerlingen moeten proberen zo snel mogelijk naar de overkant te komen. Als Annemaria Koekoek omdraait zegt ze een woord dat uit te beelden is. (Bijv. dieren, beroepen, emoties, sporten). De leerlingen beelden dit zo snel mogelijk uit. Degene die nog beweegt, of het woord niet goed uitbeeldt, moet terug en overnieuw beginnen.

De foto
De leerlingen krijgen een krantenfoto te zien en bepalen gezamenlijk de titel van deze foto, bijv. “Op vakantie in Spanje”. Daarna krijgen ze 1 minuut de tijd om in groepjes van vijf een nieuwe foto (stilstaand beeld) met dezelfde titel te maken. De foto’s worden aan elkaar gepresenteerd. Deze oefening kan ook versneld, zonder voorbereiding worden gedaan.

Fotoserie maken
Elk groepje van vijf krijgt een krantenfoto waarop iets gebeurt. Deze foto wordt gebruikt als uitgangspunt voor een fotoserie. De krantenfoto is beeld 1 (deze houding mag je letterlijk overnemen.) De volgende vier foto’s worden verzonnen, zodat we een gebeurtenis te zien krijgen. De foto’s worden aan elkaar gepresenteerd. Eventueel kan deze oefening worden uitgebreid door er tekst aan toe te voegen.


Dit is een download van carolijn.leisink.nl
Voor meer downloads of informatie over workshops en cursussen kunt u kijken op de website, of contact opnemen met:

Carolijn Leisink
Sloetstraat 22b
6821 CV Arnhem
Tel: 06-40130893
mailto:carolijncarolijn@hotmail.com

Ik vond ze nog in een bestand.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 29 aug 2006, 11:07

Tip 23:
Probeer het gebruik van het woord jullie (in negatieve zin) te vermijden.
Je scheert iedereen over een kam en lln. die hun best doen om een goede sfeer te scheppen worden gedemotiveerd.
Dat geldt trouwens overal, ook op de basisschool.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 26 nov 2006, 18:44

tip 24

Zoals we voor het basisonderwijs de internetwijzer kennen is er ook één voor het voortgezet onderwijs:


We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Handige/leuke weetjes binnen het VMBO

Berichtdoor Camiel op 14 jul 2007, 11:13

Tip 12:
Probeer niet te snel verbeteren. Te snel verbeteren kán enorm demotiverend werken, zeker bij een taal. Want als de leerling een fout maakt, en jij als docent zit hem meteen te verbeteren, dan zal die leerling ook denken: "Zie je, laat ik maar gewoon mijn mond dichthouden!"

Tip 21:
Corrigeer fouten onmiddelijk. Om te voorkomen dat leerlingen dezelfde fouten blijven maken is het belangrijk om ze meteen te corrigeren. Als je een correctie maakt leg dan ook uit waarom iets fout is. Van rode strepen alleen leren kinderen niks.

:?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Avatar gebruiker
Camiel
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 09 jan 2007, 16:07
Woonplaats: Castricum
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 1

Re: Handige/leuke weetjes binnen het VMBO

Berichtdoor Tom op 14 jul 2007, 13:50

Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar VMBO

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten