Een eigen les ontwerpen... dat hangt er vanaf. In je stage heb je daar wat minder vrijheid in dan wanneer je niet die opdrachten hebt om je aan te houden. Tegenwoordig ontwerp ik mijn lessen altijd vanuit een onderwerp. Ik ga dus niet zitten en nadenken over "goh... laat ik nu eens een rekenlesje ontwerpen". Als je er open voor staat, loop je over straat en valt je blik bijvoorbeeld op de bouwput waarin het winkelcentrum in mijn wijk is veranderd. Je ziet dan van alles... verbindingsconstructies in stalen framen (techniekles), hijskranen die gewichten omhoog tillen (rekenles), open en gesloten vormen (beeldende vorming), afzetlinten om nieuwsgierige voorbijgangers buiten te houden (omtrek), enzovoorts enzovoorts. Natuurlijk ga je dan ook nadenken: wat zou hier nou gebouwd worden? Hoe gaat dat eruit zien (taal)? Stel dat kinderen zelf mochten bedenken hoe dit nieuwe winkelcentrum eruit zou komen te zien, hoe zouden ze dat dan inrichten (tekenen)? Op die manier komen de ideeën vanzelf wel.
En achter je PC kun je die ideeën dan concreet maken in een les. Wat kunnen de kinderen leren van zo'n bouwput als ons winkelcentrum? En als het gewoon echt een idee is waarvan je weet dat het interessant is voor kinderen, dan komt de les vanzelf wel uit je toetsenbord rollen.
Dus ja, zo doe ik het dus zo'n beetje. Je moet niet krampachtig na gaan denken van "ik MOET een creatieve les verzinnen, het MOET, het MOET!" Wees gewoon attent op dingen die je in je omgeving ziet, en spontane ingevingen die je hebt. Als je een idee hebt van "dit is misschien wel leuk voor de kids", denk dan niet meteen dat het slecht is omdat je er niet eerst héél lang over na hebt gedacht. Vaak zijn spontane ideeën het beste .