PALAtekst begr lezen gezocht over kat die sterft

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

PALAtekst begr lezen gezocht over kat die sterft

Berichtdoor meesstan op 27 maart 2015, 20:33

Beste collega's,

Heb twee jaar geleden een vervanging gedraaid waar werd gewerkt met een zeer oude begrijpend lezen-methode genaamd: pala. Het was een bovenbouwtekst.

Ik kwam toentertijd een tekst (met zogenaamde a- en b-vragen) tegen over een kind die een ondeugende kat (volgensmij genaamd: 'stommertje' o.i.d.) als huisdier had. Hij/zij was dol op de kat, tot op een dag het beestje dood ging. Er staat in die tekst in kinderlijke taal omschreven wat het kind toen voelde en hoe hij/zij ermee omging. Hier wat citaten die mij nog vaag op het netvlies staan: "Stommertje is mijn kat, ze kan soms raar doen, daarom noem ik haar stommertje......Maar op een dag werd ze ziek....Ze lag in een hoekje en het buikje bewoog nog langzaam op en neer....Na een tijdje bewoog stommertje niet meer, ze was dood....Ik heb gehuild, dagen lang, want nu is ze er niet meer...Ik zal haar blijven missen".

Deze tekst wil ik heel graag gebruiken voor een les rouwverwerking bij groep 5-kinderen. Nu heb ik inmiddels een hoop alternatieve teksten gevonden of gekregen, maar ik ben toch echt op zoek naar deze tekst/les.

Dus, mijn vraag:
- Weet je waar ik die tekst vinden kan? (Heb die school natuurlijk eerst zelf benaderd maar die hadden die methode nog niet zo lang geleden weggedaan)
- Zo nee, heeft jouw school toevallig deze 'pala'-methode? Ook als ze deze niet meer gebruiken, wellicht is het er nog.
- Zo ja, je weet niet half hoe blij je mij maakt als je die tekst vinden kan, of mij toelaat contact op te nemen met die school zodat ik zonodig zelf kan zoeken.

Alvast bedankt! :)

Mees Stan
meesstan
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 27 maart 2015, 20:09
PABO jaar: 0

Re: PALAtekst begr lezen gezocht over kat die sterft

Berichtdoor Joke op 31 maart 2015, 12:00

Misschien de schoolbegeleidingsdienst in jouw omgeving benaderen? Zij hebben misschien nog een oude methode liggen.
Ik ken de methode niet en heb heel wat jaren meegedraaid.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten