Welkom In Mijn Wijk

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

Welkom In Mijn Wijk

Berichtdoor Aysenur91 op 06 maart 2013, 20:31

Welkom In Mijn Wijk (WIMW) is een stichting die uitwisselingen organiseert tussen 'zwarte' en 'witte' scholen met als doel om de drempel voor kinderen, om nieuwe culturen en wijken te leren kennen, te verlagen.

Ik ben in aanraking gekomen met WIMW via de PABO op de Hogeschool Leiden , waarvoor ik dit schooljaar een onderzoek ga uitvoeren. Er waren verschillende onderwerpen waar je uit kon kiezen voor dit onderzoek en zo dus ook voor 'Welkom In Mijn Wijk'. Nadat ik mij meer had verdiept in de stichting en de projecten vond ik het een heel interessant onderwerp om onderzoek in te doen.
Voor mijn onderzoek heb ik ook meegelopen met één van de uitwisselingen. Wat ik merkte bij de kinderen was dat ze het ontzettend spannend vinden. Ze weten niet echt wat ze te wachten staat en zijn nieuwsgierig naar dat onbekende. Ik kon merken aan de kinderen dat ze, mede door de voorbereidingen op de uitwisseling, al met een open blik de uitwisseling tegemoet gaan. En juist door die open houding ontstonden er tijdens de uitwisseling mooie vriendschappen, soms tussen kinderen waarvan je dat niet zou denken.

Het mooie aan dit project is dat het de kinderen de kans geeft kennis te maken met het soort kind waar ze misschien anders nooit mee zouden kennis maken, omdat hij of zij bijvoorbeeld in een andere wijk woont of een compleet andere culturele achtergrond heeft. Juist door kinderen te helpen deze stap te maken help je hen de verschillen om te zetten in onderlinge overeenkomsten

Op de website van het docentenplein kun je meer vinden over dit project: http://www.docentenplein.nl/lesideeen/a ... jn-wijk/66
En uiteraard ook op de WIMW website zelf: http://www.welkominmijnwijk.nl

Zeker een aanrader!
Aysenur91
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 25 feb 2013, 20:18
Groep: 8
PABO jaar: 3

Re: Welkom In Mijn Wijk

Berichtdoor EliseOskam op 06 maart 2013, 20:58

Dit jaar doe ik een onderzoek voor een bijzonder project. Het heet 'Welkom in mijn wijk'.
Dit project gaat over een uitwisseling tussen twee scholen met verschillende omgevingen en culturen. Het project is opgericht om kinderen bewuster te maken van andere culturen en de vooroordelen en de overeenkomsten daarvan. De scholen bouwen ook aan de sociale vaardigheden van de kinderen en zorgen dat ze zich makkelijker thuis voelen in hun stad.
Ook ben ik twee dagen bij deze uitwisseling geweest de eerste dag werd van allebei de klassen de helft uitgewisseld, de andere helft ontving de leerlingen van de andere school. Ze gingen met gemengde groepen door de wijk lopen en vragen beantwoorden over de wijk zodat ze zouden zien wat de verschillen zijn met hun eigen wijk. Zo leerden de kinderen elkaar goed kennen en werd dit een zeer gezellige dag.
De andere dag dat ik mee geweest ben kwamen alle kinderen van de klassen naar één school om daar een spelletjes ochtend te houden. In dezelfde gemengde groepjes maakten ze de opdrachten. Alle opdrachten die de leerlingen doen zijn gebaseerd op coöperatief leren. De kinderen vonden dit erg gezellig, maar vonden jammer dat het zo snel voorbij was. Dit was ook de afsluiting van het project voor de kinderen. Wat een leuk gevolg van deze door 'Welkom in mijn wijk' georganiseerde uitwisseling, was dat de scholen in de zomer nog een keer een afspraak zouden maken om elkaar nog een keer te spreken/zien.
Ik kan het pabo studenten zeker aanraden om deze ervaring op te doen. Het project kan ook op andere pabo's worden uitgevoerd voor geïnteresseerde studenten. Als je interesse hebt kan je altijd contact opnemen via info@welkominmijnwijk.nl
EliseOskam
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 06 maart 2013, 20:56
Groep: 5
PABO jaar: 3


Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron