[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - wereld in getallen, differentiatie

wereld in getallen, differentiatie

Vragen, opmerkingen, of variaties op nieuwe en oude methodes.

Moderator: timgearz

wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor savanna op 11 feb 2013, 17:54

Ik het een vraag. Een jongen bij mij in de stage groep 4 zit rekent alleen ster 1 in de methode wereld van getallen. Dit omdat zijn tempo laag ligt. (automatiseren op een 5 laatste rapport. Mijn vraag is of hij wel terecht in ster 1 rekent, want zijn cito was A plus en de minimum en basis, en project een 8. Zijn juf vermoedt dat het of wellicht wat dyslectisch is of dat hij last heeft van veel faalangst tijdens de tempo toetsen??? Ze weet het niet goed. Verder is scoort dit jongetje alle cito s voor taal ( begrijpend lezen, en woordenschat en spelling ook een A.) Alleen op DMT scoort hij een D tje..
Hij lijkt verveelt en daardoor zakt zijn tempo nog verder...maakt de juf de juiste keus door hem 1 ster te laten rekenen? Ik dacht dat 2 sterren toch minstens de uitgangspositie moet zijn voor ieder kind??? Wie legt mij deze methode nog een keer goed uit?
savanna
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 11 feb 2013, 17:45
Groep: 4

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor Anita op 11 feb 2013, 19:01

Ik ken deze methode verder eigenlijk niet, maar het lijkt mij dat de differentiatie in sterren met name gebaseerd is op de moeilijkheid. Als dit zo is dan zou hij met een a+ juist op het hoogste niveau moeten kunnen rekenen, maar zou je tegemoet moeten komen aan zijn tempo door hem bijvoorbeeld maar drie sommen per rijtje te laten maken.
Aan zijn tempo kun je op een andere manier werken door bijvoorbeeld met een kookwekkertje erbij een blad met automatiseringssommen steeds een beetje sneller te maken. Het lijkt mij zeer demotiverend voor een A+leerling om de sommen te maken die bestemd zijn voor de D- en E-leerlingen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor savanna op 11 feb 2013, 19:05

De jongen tekent steeds meer op zijn handen en hangt op de kop aan zijn tafeltje zo ongeveer... Erg zielig en ik snap deze juf niet.
savanna
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 11 feb 2013, 17:45
Groep: 4

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor Robje op 11 feb 2013, 19:37

Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor Juf86 op 11 feb 2013, 21:20

Op de site van wig (mijnmalmberg) staat een heel artikel over wanneer een leerling inde 1 ster geplaatst kan worden. Op jouw gegevens afgaande, zou ik dit met je groepsmentor bespreken... Wie weet heeft zij hier wel een reden voor, maar heel zwart wit gezien, klopt het niet dat deze leerling met een à+ score in de 1 ster zit...
Juf86
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 02 jan 2012, 17:15
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor juf suus op 11 feb 2013, 21:23

Als ik dit zo lees, lijkt het mij een typisch gevalletje van onderpresteren.
Mischien ook goed om in je achterhoofd te houden, hoogbegaafde kinderen ( ik zeg niet dat hij dat is), kunnen de moeilijkste sommen oplossen, maar automatiseren lukt vaak niet.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor savanna op 11 feb 2013, 22:21

Zijn broer is wel hoogbegaafd getest...
savanna
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 11 feb 2013, 17:45
Groep: 4

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor NafNaf op 12 feb 2013, 09:41

** is idd de basis en * is dus iets minder dan de basis, het minimum wat hij zou moeten maken om nog mee te kunnen komen. Als hij een A scoort op de cito's, lijkt * me dus te gemakkelijk. Aan de andere kant is tempo wel een punt, want als hij ** of *** gaat maken en hij krijgt het dan bij lange na niet af, heeft hij dus níet genoeg gedaan om mee te komen met de rest van de groep. Maar ja, als je iets moet doen wat super saai is, snap ik wel dat je niet doorwerkt. Mijn man deed in groep 3 en 4 vroeger níets met rekenen en ze dachten dat hij een beetje dom was. Tot de juf kwam met een boek met rekenpuzzels voor de kinderen die het boek uit hadden. Toen had hij in een week tijd twee jaar achterstand ingehaald om aan de rekenpuzzels te kunnen beginnen en inmiddels is hij gepromoveerd in de natuurkunde en doet hij de moeilijkste berekeningen... Motivatie is een belangrijke factor! :lol:
Ik zou (na met je begeleidster gesproken te hebben) eens praten met deze jongen, zeggen dat jij denkt dat hij wel meer zou kunnen en vragen hoe hij daar zelf over denkt. Misschien heeft hij wel een heel goede reden dat het niet opschiet (hoogbegaafd met dyslexie bijvoorbeeld, zou wel verklaren waarom hij de cito's goed maakt en de DMT niet).
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor savanna op 12 feb 2013, 10:39

Zijn juf denkt wel aan dyslectie, zeker gezien hij steeds laag scoort op automatiseren. De DMT blijft steeds hangen op een D. Zelf zegt hij onzeker te zijn en ik heb het idee dat hij nog meer faalangstig wordt na mate hij steeds de simpele dingen moet oefenen op tempo, maar dat lijkt hem maar niet te lukken. Vervolgens slaat verveling en verdriet toe bij dit kind. Zeker op tempo toetsen scoort hij door onzekerheid nog lager is mijn inschatting.
Is het dus wel verstandig om te blijven hangen bij hameren op automatiseren en hem niet aan te bieden wat hij prima kan uitrekenen en begrijpen. Zoals hij zelf zegt: Een slak wordt nooit een renpaard...maar wie zegt dat de slak dommer is dan het paard??? Puur omdat hij langzamer is???
Zijn broer is getest op een voorsprong van zo'n 3 jaar terwijl dit niet was opgevallen in de klas. Thuis was zijn gedrag moeilijk en wilde hij niet naar school...
savanna
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 11 feb 2013, 17:45
Groep: 4

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor Juf86 op 12 feb 2013, 11:19

Kort stuk over het artikel wat ik bedoelde: Daarbij correspondeert het twee sterren niveau (1S) met de basisdoelen en de basistoetsen. Het is gericht op kinderen die doorstromen naar havo, vwo, vmbo theoretisch, of vmbo gemengd, ook al is het geen toelatingseis bij die onderwijstypen. Dit 1S niveau zal dus gelden voor het grootste gedeelte van de kinderen.
De kinderen die blijken het twee sterren niveau (1S) niet aan te kunnen (zoals a.o. volgt uit de resultaten van de basistoets en aangevuld met gegevens van bijvoorbeeld genormeerde toetsen), volgen het één ster niveau (1F). Dit komt overeen met de minimumdoelen en de minimumtoetsen. Dit blijken vaak de kinderen te zijn die naar vmbo kader en vmbo beroepsgericht gaan.
Vanaf groep 6 gaan de leerlijnen meer uiteenlopen en zullen de verschillen tussen leerlingen groter worden. Het is daarom een soort ‘schakeljaar’. Tot en met groep 5 wordt de hele groep bij elkaar gehouden, maar in groep 7 en 8 zal dat niet meer helemaal lukken. In groep 6 wordt duidelijk welk niveau de kinderen aankunnen.
Dan kan het nodig zijn bij enkele kinderen te kiezen voor de minimumlijn. Wellicht is het mogelijk dat deze kinderen – mede door de verlengde instructie (en het bijwerkboek) – bij bepaalde onderwerpen opgaven kunnen maken van het basisniveau. Wanneer vanaf groep 7 de leerlijnen wat betreft niveau echter uiteen gaan lopen en een kind de basisdoelen niet meer haalt, koppelen we daar het uitstroomperspectief 1S los en werkt een kind gericht toe naar het eindniveau 1F. In de praktijk blijkt dat het voor kinderen in de bovenbouw (groep 6 t/m 8) die alleen op het minimumniveau (1-ster) werken, het heel lastig wordt hen terug te krijgen in het basisniveau (2-ster).
Belangrijk: het plaatsen van een kind op minimumniveau (1-ster) is altijd een gezamenlijke teamverantwoordelijkheid Dat beslist een leerkracht niet alleen, maar in samenspraak met de IB-er, directie en ouders.


Belangrijk is dus wel dat er bewust gekozen wordt voor een bepaalde aanpak. Probeer met gepaste afstand erachter te komen wat de redenen zijn van je groepsmentor. Hij/ zij heeft hier vast een goede reden voor, maar misschien kun je wat met het artikel op de malmbergsite.
Juf86
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 02 jan 2012, 17:15
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor savanna op 12 feb 2013, 13:28

De reden om hem een ster te laten doen is dat hij te langzaam werkt. Hij kreeg 2 sterren niet af. Maar 1 ster net zo goed niet. En moet nu de weektaak mee naar huis. Daar is hij dat heel gefrustreerd over thuis. Juf denkt hem in bescherming te nemen door hem 1 ster te laten doen. Want volgens haar moet hij accepteren dat hij het niet goed kan. Maar als je A scores en A plus haalt dan is het toch niet zo dat je het niet kan???? Ik snap er nog steeds niets van. Is het tempo dan zo van belang? Plus het feit dat hij niet meer op nivo wordt aangesproken denk ik en daar wordt hij niet sneller van....
savanna
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 11 feb 2013, 17:45
Groep: 4

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor Anita op 12 feb 2013, 19:51

Kom ik nog een keer terug op wat ik eerder al zei. Is er bij een hoger niveau niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld een half rijtje te maken? Ik ga er nog altijd van uit dat wanneer je een half rijtje foutloos kunt maken je de strategie voor de som beheerst en dus ook het hele rijtje foutloos zou kunnen maken. Dan heb je het tempoprobleem toch ondervangen?
Kun je niet met je begeleidster overleggen of dit bijvoorbeeld een week kan worden toegepast? Als je die toestemming hebt kun je in het gesprek gaan met het jongetje en aangeven dat je denkt dat de sommen van een * eigenijk te makkelijk voor hem zijn en dat hij zo kan laten zien dat hij de moeilijkere sommen best wel kan maken. Geef wel aan dat je daarnaast ook wel met hem gaat oefenen op het tempo, maar dat zou los moeten staan van het niveau.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor Joke op 13 feb 2013, 09:41

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor moimoi op 13 feb 2013, 09:52

Een ster dekt niet alle S doelen, maar de F doelen dus de leerkracht maakt een beslissing waar de leerling altijd last van zal hebben. Ik vind t een onverstandige keuze. Zeker in groep 4! Hoe scoort hij op de citotoets rekenen?
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wereld in getallen, differentiatie

Berichtdoor savanna op 13 feb 2013, 12:53

Hij had nu een A op de cito rekenen en kwam uit groep 3 met een A plus. (toen rekende hij wel 3 sterren)
Ondanks al zijn A scores is juf er van overtuigd dat hij te veel eist van zichzelf door graag 2 of 3 sterren te willen rekenen. Hij kan het niet, zegt zij. Ik neem hem in bescherming door hem 1 ster te laten doen. Dit is dan puur gebaseerd op automatiseren. Minder sommen vindt zij geen optie. Hij moet en zal voldoen aan de tempo norm en anders is 2 of 3 sterren te moeilijk vindt zij...maar welke nivo je hem ook laat doen het tempo blijft gelijk.
savanna
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 11 feb 2013, 17:45
Groep: 4

Volgende

Keer terug naar Methodes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron