door juf suus op 23 mei 2011, 18:08
Wij maken op school gebruik van de methode "Moet je doen". Deze methode is beschikbaar voor de groepen 1 tot 8 en kent een doorgaande leerlijn.
Aantal lessen per groep per schooljaar: 20 (groep 1, 2 en 3) en 15 (vanaf groep 4).
Lesduur: 30 minuten in groep 1 t/m 3, 45 minuten vanaf groep 4.
Iedere les heeft een vaste opbouw met Inleiding, Kern en Afsluiting.
Extra: er zijn extra verrijkingslessen opgenomen waarin feesten en seizoenen aan bod komen.
Ik vind de methode fijn om mee te werken omdat er verschillende spelvormen aan bod komen. Spelvormen vanuit taal: klankspelen, dialoogspelen, associatiespelen en voordrachtspelen. Spelvormen vanuit beweging: pantomime en tableau. En spelvormen vanuit dramatisch spel: afspreekspelen, inspringspelen, improvisatiespelen, productiespel en spelen met materiaal.
Binnen de methode wordt niet nadrukkelijk vakoverstijgend gewerkt. Wel biedt ‘Moet je doen’ nog vier methoden voor de andere expressievakken. Alle methoden zijn in samenhang ontwikkeld en hebben eenzelfde opzet en structuur. De materialen die het meest tijdens de lessen gebruikt worden, zijn spullen die altijd in het lokaal aanwezig zijn zoals stoelen en tafels. Verder is het handig om een verzameling kleine hulpmiddelen aan te leggen, zoals kleding, schoenen, lappen, poppen en circusachtige attributen. Per les wordt aangegeven welke materialen nodig zijn.
Voor de groepen 1 tot 4 staat dramatische vorming vast op het rooster. Voor de groepen 5 tot 8 is drama een onderdeel van de creamiddag. Iedere vrijdagmiddag hebben de groepen 5 tot 8 van 13.30-15.15 creamiddag. iedere groep werkt 5 weken aan een vakgebied. De 5de les is wat korter omdat die ook gebruik wordt om aan andere groepen te presenteren waar je de afgelopen weken aan hebt gewerkt.