door ik-je op 15 maart 2011, 20:37
Heb net een andere baan, maar op de vorige school hebben we het vorig jaar Taal Actief ingevoerd.
Met woordenschat erbij!
Onze tussenevaluatie na een half jaar ermee werken:
woordenschat moet vast ingeroosterd worden, anders versloft het snel. Directie heeft toen besloten het in te passen in het rooster van de methode.
Maandag: 1 taalles, 1 spellingsles
Dinsdag: 2 taallessen, 1 woordenschatles
Woensdag: 1 taalles, 1 spellingsles
Donderdag: 2 taallessen, 1 woordenschatles
Vrijdag: 1 taalles, 1 spellingsles
Werkboek Taal: 1 per klas, worden gebruikt als extra werk.
Woordenschat:
- plaat is niet heel duidelijk zichtbaar bij grote klas. Oplossing: foto maken van plaat en op digibord laten zien.
- woorden lijken soms heel logisch; maar betekenis blijkt vaak nog niet duidelijk.
- kinderen leren ook, om naar een woord te kijken en daarin proberen te ontdekken wat het woord betekent
- voor woordenschat moet je ca. een kwartier extra uittrekken. Meeste tijd gaat in de instructie zitten, werkboek is snel gedaan.
- voor de taallessen staat er in de methode veel tijd gepland, maar dit heb je zeker niet nodig.
Met taal en spelling in beeld heb ik ook gewerkt, alleen minder (tijdens langdurige vervanging)
Ik ben er veel minder positief over.
- één onderwerp per les. Dus veel inoefening.
- doorgaande lijn. Hoofdstukken zijn in elke groep hetzelfde opgebouwd, je ziet de verdieping door de leerjaren
- lastiger voor combi-groepen
- veel spellingsregels; werken met spellingsboekje. Veel materiaal waardoor misschien ook wat minder overzichtelijk.
In taalboek soms wat vragen waar kinderen verder weinig mee kunnen.