Na een aantal jaren met de oude gewerkt te hebben kwam ik dit jaar op een school terecht met de nieuwe versie en eigenlijk werkt hij hetzelfde als de oude versie. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden:
- hoeveel tijd neemt een les ongeveer in beslag en ben je veel voorbereidingtijd kwijt?Ik besteed ongeveer 45 minuten per week klassikaal aan geschiedenis. De opdrachten maken ze bij mij wel af op hun weektaak, maar die moet ik dan natuurlijk nog wel bespreken. Ik meen dat de methode 60 minuten zegt, maar ik heb de handleiding op school liggen en ben nu thuis, dus kan niet kijken. Als je het graag wilt weten, wil ik wel even vor je kijken. Qua voorbereidingstijd kost het mij niet zo heel veel tijd. De handleiding vind ik erg duidelijk en makkelijk in gebruik. Het enige wat mij tijd kost is het zoeken naar extra dingen erbij (internetopdrachten enzo), maar daar kies ik zelf voor.
- kunnen de kinderen na instructie zelfstandig met de methode aan de slag?Het is niet de bedoeling dat de kinderen alles zelfstandig maken. Het zou voor een deel wel kunnen, maar het is ook leuk om dingen te bespreken. het werkboek en de kopieerbladen maken ze bij mij wel zelfstandig.
- biedt de methode gevarieerde oefenvormen?Ja, ik vind van wel. Er zitten ook extra werkbladen bij met onder andere creatieve opdrachten. Ook is er een computerprogramma met filmpjes en opdrachten, maar deze hebben wij op school niet.
- Zijn de toetsen bij deze methode digitaal?Wij werken met de cito toetsboekjes, maar volgens mij zijn de toetsen ook niet digitaal.
- maakt de methode gebruik van digibordlessen?, en zo ja zijn dan alleen de boeken/ werkboeken digitaal of biedt de methode nog extra's zoals b.v. filmpjes. Volgens mij is er (nog) geen digibordsoftware. Wel is er dus de cd-rom, die je wellicht ook op je digibord kunt gebruiken want er zitten ook filmpjes in. Ik haal vaak filmpjes van deze site:
http://www.meestermichael.nl/digibord/bb%20start.htm of van teleblik.
Ik vind het een hele leuke en prettige methode. De kinderen zijn ook enthousiast. De verhalen spreken de kinderen erg aan en de opbouw is duidelijk, ook de tijdbalk in de klas is erg duidelijk. Wat ik persoonlijk ook erg fijn vindt, is dat er een cd is met de verhalen. Ik laat kinderen die moeite hebben met lezen of concentreren het verhaal dan nog wel eens met de koptelefoon horen en dat werkt prettig.