door juf Fleur op 28 apr 2009, 15:50
Oeps, helemaal niet meer gekeken naar dit topic..
Misschien ben ik nu al te laat, maar hier alsnog mijn reactie op je vragen.
Beginnersproblemen: Wij hebben eerst gewerkt met de methode Zin in taal. Daar was differentiatie nauwelijks mogelijk. Deze methode vraagt een nieuwe manier van werken. Niet schrappen in opdrachten, maar differentieren in zelfstandig leren, samenwerkend leren, begeleid leren. Dit was even wennen in de combinatieklassen die wij draaien.
Verder vond ik het moeilijk om te beoordelen wat uitgelegd moet worden en wat kinderen zelfstandig kunnen doen. In het begin van het jaar kreeg ik meestal de lessen ook niet af...
Thema-inleiding: Ik werk niet echt met een thema-inleiding. De onderwerpen komen wel ter sprake in de lessen. Maar een echte inleiding is er niet.
Woorden van de week: Bij spelling wordt er gewerkt met woorden van de week. Bij elke categorie vind je een uitlegkaart in het uitlegkaartenboekje. Daarop staan ook de woorden van de week. Deze woorden komen ook terug in de lesstof. Verder kunnen kinderen oefenen met het computerprogramma. Ik laat de kinderen de woorden niet specifiek leren. De zwakke spellers oefenen extra aan de computer en krijgen vaker verlengde instructie (begeleid leren).
Computerprogramma's: zowel bij spelling als bij taal hoort een computerprogramma. Ik vind beide programma's zinvol en aantrekkelijk voor kinderen. Bij spelling wordt geoefend met de woorden van de week. Bij taal draait het om de woordenschat. De kinderen oefenen met de woorden die in de woordenschatlessen geleerd worden. Kinderen kunnen zelf kiezen welke woorden ze kennen, en welke ze nog willen oefenen.
Kopieerbladen: Na de toets bekijk ik welke kinderen uitvallen op welke onderdelen. Deze kinderen krijgen verlengde instructie met behulp van de kopieerbladen. Aanvullend gebruik ik ook nog het spel en het computerprogramma. De kinderen die geen verlengde instructie nodig hebben, werken aan taalmaker.
Ik ben erg te spreken over de methode. Er zit steeds een duidelijke opbouw in de lessen (leerdoel, op verkenning, aan de slag en terugkijken). Dit houdt het voor kinderen erg overzichtelijk.
Verder vind ik het een geweldige methode om te kunnen differentieren. Ik laat de "betere" kinderen de meeste lessen zelfstandig doorwerken. De "middenmoot" krijgt kort instructie, de "zwakkeren" krijgen daarna nog extra instructie.
Dit is prima te doen in de combinatiegroep. Op deze manier krijgen de kinderen toch de aandacht die ze nodig hebben.
Ik hoop dat je zo nog wat extra informatie hebt!