door Robje op 05 feb 2010, 22:02
Nu bijna klaar met de middeleeuwen; Ally09, zowel de kids als ik vonden het een erg leuk thema!
Ik vraag me af wie er met "Alles-in-1" én "Alles-apart" (spelling) werkt. Ik vond namelijk de SVS tegenvallen en dan ga ik natuurlijk op zoek naar oorzaken... Als ik dan merk dat sommige spellingscategorieën niet aan bod komen, baal ik wel een beetje; ik ga ervan uit dat een methode dusdanig in elkaar zit dat de kerndoelen worden gehaald en dat de lln een route volgen die enigszins rekening houdt met het meest gangbare llvs. Op zich vind ik de spellingmethode prettig en duidelijk werken, maar het aanbod is wel smal waardoor je weer zelf veel moet gaan klussen. Om de SVS niet te verknallen voeg ik nu veel toe; de dictee's uit de methode vervang ik omdat het enkel de (ongeveer) 10 weekwoorden vraagt die de kids mee naar huis krijgen om te oefenen. Ik mix alle andere spellingscategorieën in de dictee's en bespreek de dictee's uitgebreid na waarbij ik de niet behandelde spellingscategorieën uitdrukkelijk behandel omdat ze anders vergeten worden. Heeft iemand ook deze, of juist andere ervaringen met het spellingsonderdeel "Alles apart"?