Bij het lezen van dit draadje vroeg ik me af of het eigenlijk echt noodzakelijk is om met een methode voor begrijpend lezen te werken. Naar mijn idee is het veel zinvoller om bij de andere zaakvakken aandacht te besteden aan de verschillende leestrategieen, omdat vaak blijkt dat er nauwelijks sprake is van transfer van het geleerde naar de zaakvakken. Alleen vraag ik me wel af in hoeverre dit mogelijk is, ook met het oog op de Cito-toetsen.
In ieder geval: via google vond ik een interessant artikel over het wel of niet gebruiken van een methode voor begrijpend lezen in groep 4
http://www.kansencentrum.nl/bronupload/ ... elkaar.doc
Zelf heb ik in mijn eerste stage gewerkt met "ondersteboven van lezen". Inderdaad riepen de kinderen (groep 4) "bah" als die boeken op tafel moesten komen. Ik was zelf nog zo bleu dat ik er geen objectieve mening over heb kunnen vormen :-) In een latere stage in een groep 7/8 werd met een zelf ontworpen methode gewerkt: saaie teksten met saaie vragen. Daar werd ik al helemaal niet vrolijk van en de kinderen ook niet....