door Joke op 12 okt 2009, 15:28
Ik vond dit over de methode (van CED), misschien staat er nog informatie bij die je kunt gebruiken:
Leerlijn Pluspunt sluit aan op de tussendoelen uit TAL (Tussendoelen Annex Leerlijnen).
Pluspunt houdt rekening met de aanbevelingen uit het rapport Over de drempels met rekenen (commissie Meijering, doorlopende leerlijnen, 2008).
De didactische opbouw van de leerstof is stapsgewijs: instructie – oefenen – toetsen – herhalen.
Doelgroep Groep 3-8.
Differentiatie In alle jaargroepen wordt op drie werkniveaus gedifferentieerd: minimum, basis en plus.
De differentiatie is praktisch opgezet zodat leerlingen en leerkrachten er heel makkelijk mee kunnen werken.
In de bovenbouw zijn de niveauverschillen tussen leerlingen vaak groter.
Daarom is de differentiatie daar nog verder uitgewerkt en zijn er werkboeken op drie niveaus. Zo leert elke leerling rekenen op zijn eigen niveau.
Automatiseren en oefenen Pluspunt besteedt structureel aandacht aan oefenen en herhalen. Na de instructie gaan de leerlingen de aangeboden onderwerpen meteen oefenen.
Elk rekenonderwerp wordt gedurende twee blokken (6 weken) geoefend en pas daarna getoetst. In de loop van het schooljaar wordt de lesstof herhaald. Drie lessen per week starten met Samen oefenen. Daarin herhalen de leerlingen op een speelse manier (oefeningen van Jullie Menne, Met Sprongen Vooruit) de lesstof die eerder is geoefend.
Multimedia Pluspunt heeft bijbehorende software voor het digibord, om te oefenen, te toetsen en te registreren.
Eindconclusie Dat is duidelijk!