Sociaal-emotionele ontwikkeling hoogbegaafde leerlingen

'een combinatie van drie essentiële kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beïnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Sociaal-emotionele ontwikkeling hoogbegaafde leerlingen

Berichtdoor Annelieslies op 29 dec 2011, 15:02

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen aan mijn afstudeerscriptie. Mijn onderwerp is de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde jonge (onderbouw/middenbouw) leerlingen.
Het kan zijn dat hoogbegaafde leerlingen op dit gebied problemen krijgen door verschillen de interesses en ontwikkelingsniveau etc.

Ik vraag mij af wat jullie doen met kinderen die deze problemen tegen komen.
Wat doen jullie als leerkracht zelf hieraan en maken jullie misschien gebruik van materialen en methodes?

Alvast bedankt!

Groetjes, Annelies
Annelieslies
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 29 dec 2011, 14:58
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Sociaal-emotionele ontwikkeling hoogbegaafde leerlingen

Berichtdoor Moon op 05 maart 2012, 21:47

Dag annelies,

Ik zie dat jammer genoeg nog geen leerkracht heeft gereageerd op je oproep. Zelf ben ik geen leerkracht maar een ouder. Het verhaal van mijn zoon kan je ook lezen verderop.
Wij hebben jaren geworsteld met problemen waar we tegenaanlopen met ons hoogbegaafde kind. Totdat we ontdekten dat we er niet zon punt van moeten maken.
Er zijn hb kinderen die goed meekunnen en nergens problemen mee hebben in een gewone reguliere klas. Dat hoeft ook niet, zolang ze maar op hun eigen nivo worden aangesproken en voldoende uitdaging ervaren. Helaas is dat vrijwel niet mogelijk, zeker niet in een heel drukke klas.

Ik zal niet zeggen dat onze zoon een compleet ander kind is geworden in een leonardoklas. Daarvoor was hij al teveel beschadigd. Maar inmiddels ervaren we wel dat het goed is voor de eigenwaarde van deze kinderen om ze bij ontwikkelingsgelijken te plaatsen. Dan is er bijv. ook geen achterstand in sociaal emotionele ontwikkeling zoals vaak gezegt wordt. het worden gewoon heel andere kinderen. Ze gaan leren dat hun interesses niet raar zijn , dat er meer kinderen zijn die zoals zij zijn. Dat is alleen maar prettig. Immers een kind met een lager iq vind het toch ook fijn om tussen zijn ontwikkelingsgelijken te mogen zitten? Dit is precies hetzelfde hoor ;) Misschien kan je er wat mee.
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten