Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

'een combinatie van drie essentiĆ«le kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beĆÆnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Mba op 14 sep 2011, 10:25

Wij maken ons 'een beetje' zorgen over onze zoon in groep 2 en willen graag de mening van een leraar/lerares vragen. Onze zoon heeft een ontwikkelingsvoorsprong. Dit werd al heel snel duidelijk in groep 0, het klasje waar hij de eerste paar weken zat. De school spreekt al over hoogbegaafdheid, terwijl wij die term liever helemaal (nog) niet gebruiken. Er wordt momenteel door een orthopedagoog bepaald exact hoe groot zijn voorsprong is, want dit is tot op heden op school niet gebeurd. Hij is niet didactisch doorgetoetst en er is geen niveau bepaald.

Hij heeft zichzelf op zijn 4e leren lezen en is hier erg goed in geworden. Zelfde geld voor rekenen etc. Je zou er dus vrij veel kanten mee op kunnen in principe. De juf en de IB'er hebben beiden geen ervaring met kinderen met een voorsprong en geven aan dat dit bij hen op school een zeldzaamheid is.

Hij lijkt zich te vervelen in de klas. Is niet agressief of iets dergelijks, heeft ook veel vriendjes/speelafspraakjes maar gaat zich wel onrustig gedragen b.v in de kring en is niet te motiveren voor het standaard schoolwerk. Kortom, hij hangt soms de clown uit. Hij zal zich gewoon moeten leren gedragen, dus daar werken we aan met behulp van een orthopedagoog die in een later stadium ook op school bijstand zal gaan verlenen.

Ik begrijp dat het uitermate vervelend is voor de juf, die al een grote klas heeft en aangeeft moeite te hebben met kinderen die niet de middenlijn volgen. Maar nu heeft de juf alleen voor hem en een ander jongetje een strafsysteem bedacht. Een smiley systeem. De dag wordt in onderdelen opgesplitst, zowel de ochtend als de middag. Ze krijgen voor ieder afzonderlijk deel, afgezien van een straf, dus ook een lachende smiley of een huilende smiley. Het is ons als ouders niet duidelijk of er bij zoveel huilende smileys nog een extra straf aanhangt want wij zijn niet vooraf gekend in dit systeem. Het kan dus aardig oplopen iedere dag.

Hij beseft natuurlijk dat hij een uitzondering is in de klas, dat niet iedereen dit systeem heeft, en dat hij extra gestraft wordt voor dingen waar andere kinderen alleen een standje voor krijgen of voor uit de kring gezet worden. Hij komt zo verdrietig thuis nu dat het ons hart soms breekt en dat we gewoon even niet meer weten wat we ermee aan moeten. Soms krijgt hij verdrietige smileys en weet hij echt niet waarvoor, vaak weet hij het wel. Hij is er super eerlijk over.

Wat ons zorgen baart; hij veranderde na invoering van het systeem in een week van een mannetje wat fluitend en happy naar school ging in een kind wat bijna huilt bij het naar school gaan omdat hij bang is weer een verdrietige smiley te krijgen. Ook zijn we bang dat ze hierdoor gepest gaan worden door de overige kinderen, want in eerste instantie hing het smiley systeem voor hen gewoon aan de muur. Het systeem is hen ook in de klas verteld, waar andere kinderen bij waren.

We hebben bij de juf aangekaart dit een niet echt fijn systeem te vinden. Laat ze het dan voor de hele klas invoeren, en niet voor maar twee kinderen. Het doet me een beetje aan hondentraining denken, aan een kind met ezelsoren op in de hoek zetten, ik kan er niets aan doen. Ik kan me als moeder zijnde niet zo vinden in een systeem wat zo'n druk op een net 5 jarig kind legt en wat zich alleen maar richt op de negatieve kanten aan een kind zijn dag. Hij wordt dubbel gestraft voor een overtreding, en de criteria voor dit smiley systeem zijn niet duidelijk. De juf blijft het systeem hanteren en wij maken ons steeds meer zorgen.

Ik ben helemaal voor stimuleren van goed gedrag door middel van belonen. Het is ook een kind wat erg goed te motiveren is door middel van beloning, en hij moet gewoon aangesproken worden en gestraft worden voor foutgedrag, maar dit gaat gevoelsmatig gewoon iets te ver. Ik denk met name omdat we thuis geen problemen met hem hebben en gewoon met hem kunnen praten over dingen.

Nu is mijn vraag: wat vinden jullie als professionals van dit systeem?
Mba
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 14 sep 2011, 09:12
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor JufH op 14 sep 2011, 16:50

Ik begrijp dat het uitermate vervelend is voor de juf, die al een grote klas heeft en aangeeft moeite te hebben met kinderen die niet de middenlijn volgen.


Tja, dat is je baan! Dat hoort ze helemaal niet bij jullie aan te geven! Dat ga ik toch ook niet melden bij ouders? Alsof jullie er iets aan kunnen doen...

Ik snap een eventueel beloningssysteem wel maar ben van mening dat de leerkracht zo'n verdrietige smiley heel goed moet uitleggen aan een kind. Ik begrijp dat dit niet altijd gebeurt en dat vind ik verkeerd. Ook denk ik dat je een kind ALTIJD de kans moet geven om het gedrag te verbeteren... Alleen maar een :( geven en dan daarna het zo laten. Ik zou het altijd met een kind bespreken. En naar mijn idee moet zoiets ook met ouders besproken worden. En dan 1 op 1 met het kind! Krijgt hij ondertussen wel iets op zijn niveau? Dat moet toch te organiseren zijn? Trek nog eens aan de bel bij de directie zou ik zeggen. Als hij zich nu al constant aan moet passen aan een 'lager niveau' zal hij zich helemaal gaan terug trekken lijkt mij!

Kortom, ik ben geen voorstander van beloningssystemen maar zie er soms wel de voordelen van in. Maar dan wel met bovenstaande voorwaarden!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor ik-je op 14 sep 2011, 16:51

Mba schreef:Hij heeft zichzelf op zijn 4e leren lezen en is hier erg goed in geworden. Zelfde geld voor rekenen etc. Je zou er dus vrij veel kanten mee op kunnen in principe. De juf en de IB'er hebben beiden geen ervaring met kinderen met een voorsprong en geven aan dat dit bij hen op school een zeldzaamheid is.

Hij lijkt zich te vervelen in de klas. Is niet agressief of iets dergelijks, heeft ook veel vriendjes/speelafspraakjes maar gaat zich wel onrustig gedragen b.v in de kring en is niet te motiveren voor het standaard schoolwerk. Kortom, hij hangt soms de clown uit. Hij zal zich gewoon moeten leren gedragen, dus daar werken we aan met behulp van een orthopedagoog die in een later stadium ook op school bijstand zal gaan verlenen.

Ik begrijp dat het uitermate vervelend is voor de juf, die al een grote klas heeft en aangeeft moeite te hebben met kinderen die niet de middenlijn volgen. Maar nu heeft de juf alleen voor hem en een ander jongetje een strafsysteem bedacht. Een smiley systeem. De dag wordt in onderdelen opgesplitst, zowel de ochtend als de middag. Ze krijgen voor ieder afzonderlijk deel, afgezien van een straf, dus ook een lachende smiley of een huilende smiley. Het is ons als ouders niet duidelijk of er bij zoveel huilende smileys nog een extra straf aanhangt want wij zijn niet vooraf gekend in dit systeem. Het kan dus aardig oplopen iedere dag.

Hij beseft natuurlijk dat hij een uitzondering is in de klas, dat niet iedereen dit systeem heeft, en dat hij extra gestraft wordt voor dingen waar andere kinderen alleen een standje voor krijgen of voor uit de kring gezet worden. Hij komt zo verdrietig thuis nu dat het ons hart soms breekt en dat we gewoon even niet meer weten wat we ermee aan moeten. Soms krijgt hij verdrietige smileys en weet hij echt niet waarvoor, vaak weet hij het wel. Hij is er super eerlijk over.

Wat ons zorgen baart; hij veranderde na invoering van het systeem in een week van een mannetje wat fluitend en happy naar school ging in een kind wat bijna huilt bij het naar school gaan omdat hij bang is weer een verdrietige smiley te krijgen. Ook zijn we bang dat ze hierdoor gepest gaan worden door de overige kinderen, want in eerste instantie hing het smiley systeem voor hen gewoon aan de muur. Het systeem is hen ook in de klas verteld, waar andere kinderen bij waren.

We hebben bij de juf aangekaart dit een niet echt fijn systeem te vinden. Laat ze het dan voor de hele klas invoeren, en niet voor maar twee kinderen. Het doet me een beetje aan hondentraining denken, aan een kind met ezelsoren op in de hoek zetten, ik kan er niets aan doen. Ik kan me als moeder zijnde niet zo vinden in een systeem wat zo'n druk op een net 5 jarig kind legt en wat zich alleen maar richt op de negatieve kanten aan een kind zijn dag. Hij wordt dubbel gestraft voor een overtreding, en de criteria voor dit smiley systeem zijn niet duidelijk. De juf blijft het systeem hanteren en wij maken ons steeds meer zorgen.

Ik ben helemaal voor stimuleren van goed gedrag door middel van belonen. Het is ook een kind wat erg goed te motiveren is door middel van beloning, en hij moet gewoon aangesproken worden en gestraft worden voor foutgedrag, maar dit gaat gevoelsmatig gewoon iets te ver. Ik denk met name omdat we thuis geen problemen met hem hebben en gewoon met hem kunnen praten over dingen.

Nu is mijn vraag: wat vinden jullie als professionals van dit systeem?


Wie heeft voor de naam gekozen 'strafsysteem'? noemt u dit zo of noemt uw kind dit zo?
In het onderwijs wordt er eigenlijk nooit gesproken over een strafsysteem, maar een beloningssysteem.
Als ik verder zo lees.. zie ik wel het beloningsysteem er in. Ik denk alleen dat het voor u niet goed zichtbaar is.
Zo'n beloningssysteem is er soms wel voor een aantal kinderen in de klas en de anderen weten dit soms ook. Juist om de kinderen te helpen en het goede gedrag te stimuleren. Maar als het een keer niet lukt, dan mag ook zeker aangegeven worden dat het minder ging (met een huilend gezichtje)

Vooraf wordt samen met een kind een doel vastgesteld of aan een kind het doel verteld. (ik zou zelf gaan voor het eerste) Bovenstaand systeem kan dan een goede werking hebben, mits het doel duidelijk is voor het kind. Wat ik zo ertussen lees, is dat het voor uw kind niet duidelijk is waarvoor hij werkt.

Aangezien er geen straffen geconstateerd zijn, zal het denk ik geen strafsysteem zijn, maar is de juf doelbewust bezig om bijv. het kringgedrag aan te pakken. In dat geval zou het kunnen zijn dat elke keer per dagdeel bekeken wordt samen met het kind of hij/zij betrokken was of dit met de groep besproken zodat deze complimentjes kunnen geven en het juist goed is dat de groep het juiste gedrag stimuleert. En soms gaat het wat minder, maar dan moet je dit ook met een kind bespreken en dit ook aangeven. De leerkracht moet mijns inziens bij zo'n plan het kind ondersteunen door duidelijk de vaardigheden van het in de kring zitten aanleren.

Tips voor in de klas:
Vorig jaar heb ik 6! kleuters in groep 2 gehad met een ontwikkelingsvoorsprong, die dit jaar in een speciale zorgklas groep 3 zitten (starten bij methodes midden groep 3) Gebruik spellen uit kist 'de slimme kleuter' bijv. onder begeleiding van een onderwijsassistent/stagiaire
Zorg voor techniekactiviteiten en daag ze uit om na te denken (want anders heb je de kans dat ze een 'luie houding' ontwikkelen. Mijn activiteiten vorig jaar: plattegrond van bouwsel in bouwhoek maken, wanneer is iets stabiel; hoe zorg je voor instabiliteit?
Tijdens de kringactiviteiten hingen mijn kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong ook op de stoelen, maar juist door tijdens de activiteiten deze kinderen een prikkelende vraag te stellen kon je ze er weer bij trekken.

Er is nog maar sinds kort aandacht voor de kinderen met ontwikkelingsvoorsprong: reken de leerkracht de onwetendheid nog niet aan. Er is nog zoveel te ontdekken.
Deze kinderen hebben gewoon een andere manier van begeleiding/zorg nodig en hier moet nog een weg in gevonden worden. Niet dat een leerkracht daarom een reden heeft om een kind met ontwikkelingsvoorsprong geen extra aandacht te geven hoor... want die zin slaat eigenlijk nergens op.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Sylvia op 14 sep 2011, 18:24

Dat je kind veranderd is van een vrolijk kind dat graag naar school gaat in een kind wat er tegenop ziet om naar school te gaan vind ik al zorgelijk. Ik vraag me ook af wat een kind dat al goed kan lezen en rekenen in groep 2 doet. Schooljaar is net begonnen en dat moet hij nog een heel jaar kleuteren? Zou vragen of hij zsm doorgetoets kan worden en dan evt door naar groep 3. Is dit niet mogelijk dan moet hij echt aangepast werk gaan krijgen voor hij zich helemaal te pletter verveelt en gaat onderpresteren.
Zeker een gesprek aan gaan over zijn gevoelens tov school want dat is een kwalijke zaak en daar moet onmiddellijk wat aan gedaan worden. 't Kind brengt veel tijd door op school en een kind dat niet gelukkig is op school leert ook niets.
Succes, lijkt me heel moeilijk voor jullie.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 909
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor ik-je op 14 sep 2011, 18:40

Sylvia schreef:Dat je kind veranderd is van een vrolijk kind dat graag naar school gaat in een kind wat er tegenop ziet om naar school te gaan vind ik al zorgelijk. Ik vraag me ook af wat een kind dat al goed kan lezen en rekenen in groep 2 doet. Schooljaar is net begonnen en dat moet hij nog een heel jaar kleuteren? Zou vragen of hij zsm doorgetoets kan worden en dan evt door naar groep 3. Is dit niet mogelijk dan moet hij echt aangepast werk gaan krijgen voor hij zich helemaal te pletter verveelt en gaat onderpresteren.
Zeker een gesprek aan gaan over zijn gevoelens tov school want dat is een kwalijke zaak en daar moet onmiddellijk wat aan gedaan worden. 't Kind brengt veel tijd door op school en een kind dat niet gelukkig is op school leert ook niets.
Succes, lijkt me heel moeilijk voor jullie.


Niet altijd is het goed om hem te laten doorstromen naar groep 3. Ook belangrijk om naar zijn sociaal-emotionele ontwikkeling te bekijken. Wij hebben nu een jochie in groep 3, die werkt op het niveau van eind groep 4 vanwege zijn sociaal-emotionele ontwikkeling en juist hier ook veel aandacht aan besteed gaat worden.
Maar inderdaad... er moet aangepast werk gegeven worden: ter voorkoming van luie houding (het afleren van leerhouding), onderpresteren.
Bij ons is er gekozen om in groep 2 de eerste rekentoets van groep 3 te toetsen en eventueel verder te toetsen. Maar ook DMT te toetsen
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Lespakket op 15 sep 2011, 19:23

Mijn eerste gedachte: als je hier komt om onze mening te vragen, is er duidelijk al iets mis in de communicatie met de leerkracht! Ik zou toch nog weer terug naar school gaan, en nogmaals aangeven dat je de bedoeling niet begrijpt, en dat je kind het blijkbaar ook niet snapt. Aangeven dat hij veranderd is!

Vervolgens denk ik ook dat de leerkracht het bedoelt als een beloningssysteem, als je zoveel lachende gezichtjes verdient, krijg je een beloning. Ik begrijp alleen nog niet wat dan precies het gedrag is dat ze wil belonen? Je zoon begrijpt het blijkbaar ook niet, en jullie ook niet. Navragen dus: wat is het gedrag dat de leerkracht wil zien?

Je spreekt ook over een orthopedagoog, wat is de rol van deze persoon? Is die aangetrokken buiten school om? Op advies van school? Misschien moet die al eerder op school in gesprek over jullie zoon?

Voor de rest sluit ik me aan bij ik-je!
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor moimoi op 17 sep 2011, 21:13

Bij een beloningsysteem horen geen huilende smiley's!!
En een beloningsysteem werkt alleen als je t haalbaar maakt en .. heel belangrijk - opstelt met het kind. (en/of ouders).
Kortom - ik snap deze moeder heel goed - een gesprek aangaan lijkt me een heel goed idee!!

En verder - ik zou eens laten onderzoeken in hoeverre uw kleuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft.
De ib'er op school kan u daar verder mee helpen.

Succes!!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Sterre op 18 sep 2011, 10:24

Idd, geen huilende smileys. Bij een beloningssysteem gaat het juist om het belonen wat goed is, niet om het straffen van wat fout is. Je benadrukt alles wat goed is gegaan (met veel complimenten en een stickerspaarsysteem voor beloningen bijv.).
Ik besprak wel even heel kort met het kind wanneer het niet goed gegaan was, wat er dan niet goed was. Dit deed ik dan wel op een positieve manier, zodat het kind wist wat voor gedrag er wel gewenst was. Huilende smileys vind ik best wel demotiverend.
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Mba op 18 sep 2011, 15:07

JufH schreef:
Ik begrijp dat het uitermate vervelend is voor de juf, die al een grote klas heeft en aangeeft moeite te hebben met kinderen die niet de middenlijn volgen.


Tja, dat is je baan! Dat hoort ze helemaal niet bij jullie aan te geven! Dat ga ik toch ook niet melden bij ouders? Alsof jullie er iets aan kunnen doen...

Ik snap een eventueel beloningssysteem wel maar ben van mening dat de leerkracht zo'n verdrietige smiley heel goed moet uitleggen aan een kind. Ik begrijp dat dit niet altijd gebeurt en dat vind ik verkeerd. Ook denk ik dat je een kind ALTIJD de kans moet geven om het gedrag te verbeteren... Alleen maar een :( geven en dan daarna het zo laten. Ik zou het altijd met een kind bespreken. En naar mijn idee moet zoiets ook met ouders besproken worden. En dan 1 op 1 met het kind! Krijgt hij ondertussen wel iets op zijn niveau? Dat moet toch te organiseren zijn? Trek nog eens aan de bel bij de directie zou ik zeggen. Als hij zich nu al constant aan moet passen aan een 'lager niveau' zal hij zich helemaal gaan terug trekken lijkt mij!

Kortom, ik ben geen voorstander van beloningssystemen maar zie er soms wel de voordelen van in. Maar dan wel met bovenstaande voorwaarden!


Dat leek ons dus ook. Maar er is geen kans om zichzelf te verbeteren. het is een verdrietige smiley of een lachende smiley. Verder niets voor hem om naartoe te werken. We wisten van niets.

Jammer genoeg krijgt hij helemaal niets op zijn niveau omdat de juf het idee heeft dat ze hem anders voortrekt ten opzichte van de andere kinderen. Er is wel gezegd dat ze heeft geprobeerd hem wat uitdagendere werkjes te geven maar op onze vraag wat voor werkjes dit dan waren krijgen we helaas geen antwoord.
Mba
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 14 sep 2011, 09:12
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Mba op 18 sep 2011, 15:14

ik-je schreef:
Wie heeft voor de naam gekozen 'strafsysteem'? noemt u dit zo of noemt uw kind dit zo?
In het onderwijs wordt er eigenlijk nooit gesproken over een strafsysteem, maar een beloningssysteem.
Als ik verder zo lees.. zie ik wel het beloningsysteem er in. Ik denk alleen dat het voor u niet goed zichtbaar is.
Zo'n beloningssysteem is er soms wel voor een aantal kinderen in de klas en de anderen weten dit soms ook. Juist om de kinderen te helpen en het goede gedrag te stimuleren. Maar als het een keer niet lukt, dan mag ook zeker aangegeven worden dat het minder ging (met een huilend gezichtje)

Vooraf wordt samen met een kind een doel vastgesteld of aan een kind het doel verteld. (ik zou zelf gaan voor het eerste) Bovenstaand systeem kan dan een goede werking hebben, mits het doel duidelijk is voor het kind. Wat ik zo ertussen lees, is dat het voor uw kind niet duidelijk is waarvoor hij werkt.

Aangezien er geen straffen geconstateerd zijn, zal het denk ik geen strafsysteem zijn, maar is de juf doelbewust bezig om bijv. het kringgedrag aan te pakken. In dat geval zou het kunnen zijn dat elke keer per dagdeel bekeken wordt samen met het kind of hij/zij betrokken was of dit met de groep besproken zodat deze complimentjes kunnen geven en het juist goed is dat de groep het juiste gedrag stimuleert. En soms gaat het wat minder, maar dan moet je dit ook met een kind bespreken en dit ook aangeven. De leerkracht moet mijns inziens bij zo'n plan het kind ondersteunen door duidelijk de vaardigheden van het in de kring zitten aanleren.

Tips voor in de klas:
Vorig jaar heb ik 6! kleuters in groep 2 gehad met een ontwikkelingsvoorsprong, die dit jaar in een speciale zorgklas groep 3 zitten (starten bij methodes midden groep 3) Gebruik spellen uit kist 'de slimme kleuter' bijv. onder begeleiding van een onderwijsassistent/stagiaire
Zorg voor techniekactiviteiten en daag ze uit om na te denken (want anders heb je de kans dat ze een 'luie houding' ontwikkelen. Mijn activiteiten vorig jaar: plattegrond van bouwsel in bouwhoek maken, wanneer is iets stabiel; hoe zorg je voor instabiliteit?
Tijdens de kringactiviteiten hingen mijn kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong ook op de stoelen, maar juist door tijdens de activiteiten deze kinderen een prikkelende vraag te stellen kon je ze er weer bij trekken.

Er is nog maar sinds kort aandacht voor de kinderen met ontwikkelingsvoorsprong: reken de leerkracht de onwetendheid nog niet aan. Er is nog zoveel te ontdekken.
Deze kinderen hebben gewoon een andere manier van begeleiding/zorg nodig en hier moet nog een weg in gevonden worden. Niet dat een leerkracht daarom een reden heeft om een kind met ontwikkelingsvoorsprong geen extra aandacht te geven hoor... want die zin slaat eigenlijk nergens op.


Dat is meer mijn benaming. Mijn persoonlijke idee van een beloningssysteem is dat er gewerkt wordt met de nadruk op beloning. Dus bijvoorbeeld bij gewenst gedrag een lachende smiley en dan bij zoveel lachende smiley's 10 minuten in de week iets wat hij heel leuk vindt, een spel op het digibord of zo. Ik noem maar iets. Er zijn zoveel manieren waarop je dit positief kunt houden en tegelijk het kind een doel geeft om naartoe te werken.

Ongewenst gedrag heel erg zichtbaar maken en afstraffen door middel van straf en hierna nog eens voor straf extra een aantal verdrietige smileys vallen niet echt onder mijn idee van een beloningssysteem. Als je de nadruk op de negatieve kanten legt en deze zo expliciet benadrukt vind ik het meer een strafsysteem.

Er is niet met het onze zoon ergens aan gewerkt. Er is geen doel gesteld of iets dergelijk. Het systeem werd hem tussen neus en lippen door even bij een 10 uurtje uit gelegd en is verder ook niet aan ons kenbaar gemaakt.

Tijdens het laatste 10 minuten gesprek gaf de juf aan dat ze niet wist wat hem aan te bieden, dat ze overleg had gepleegd met de IB'er en dat deze had aangegeven, en ik quote "Dan pak je toch wat uit de kast op de gang". Ik vind dat als moeder zijnde best zorgelijk.
Mba
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 14 sep 2011, 09:12
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Mba op 18 sep 2011, 15:22

moimoi schreef:Bij een beloningsysteem horen geen huilende smiley's!!
En een beloningsysteem werkt alleen als je t haalbaar maakt en .. heel belangrijk - opstelt met het kind. (en/of ouders).
Kortom - ik snap deze moeder heel goed - een gesprek aangaan lijkt me een heel goed idee!!

En verder - ik zou eens laten onderzoeken in hoeverre uw kleuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft.
De ib'er op school kan u daar verder mee helpen.

Succes!!


Hiervoor hebben we inmiddels een orthopedagoog ingeschakeld en zijn niveau wordt deze maand bepaald omdat -ondanks dat we hier een aantal maal om gevraagd hebben- de IB'er niet doortest. De IB'er is er verder alleen zijdelings bij betrokken en heeft ook niet met onze zoon gewerkt. We zijn echt heel erg geschrokken toen we begrepen dat zowel de juf als de IB'er helemaal niets afweten van ontwikkelingsvoorsprongen en aangeven aan dat dit op deze school haast niet voorgekomen is. Dit terwijl we bij de intake op school iets heel anders hoorden.

Er is blijkbaar wel kort een stagiaire geweest die wat met hem heeft gewerkt en er wat meer vanaf wist. Van haar kregen we, via de juf, dan ook een stencil over hoogbegaafdheid bij kleuters.
Mba
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 14 sep 2011, 09:12
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Joke op 18 sep 2011, 16:59

Hij lijkt mij meer geschikt om Kids'Skills bij uit te voeren. Hier even de Engelse versie:
http://www.kidsskills.org/english/kidsskillsinstuctions.htm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16884
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor Mba op 18 sep 2011, 18:54

Joke schreef:Hij lijkt mij meer geschikt om Kids'Skills bij uit te voeren. Hier even de Engelse versie:
http://www.kidsskills.org/english/kidsskillsinstuctions.htm


Bedankt! Dit kon ik nog niet. Lijkt me een veel vriendelijkere manier om kinderen gewenst gedrag aan te leren! Heb een Nederlandse versie van het boek meteen besteld.
Mba
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 14 sep 2011, 09:12
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor ik-je op 18 sep 2011, 20:09

Ja, dat is echt prima om mee te werken. Het gaat juist van het positieve uit. Echt een tip, zoals Joke aangaf.

Ik begrijp dat je je zorgen zou maken, dat als een school aangeeft dat er weinig kennis over ontwikkelingsvoorsprong is. Ze zouden dit moeten zien als een leerpunt en hier juist mee aan de slag moeten gaan.
Maar ja, dat is makkelijk praten van mij als leerkracht van een andere school, die de school niet kent.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Strafsysteem kleuter met ontwikkelingsvoorsprong

Berichtdoor moimoi op 18 sep 2011, 20:37

Is een andere school uitkiezen geen optie??? Ik zou mijn kind hier echt niet op school willen hebben! En ook al lezen we alleen jouw verhaal, je staat niet achter de school - tijd voor een andere school lijkt me?
Tip - kijk eens op de site van de schoolinspectie. Die hebben een rapport gemaakt van alle scholen in Ned, de naam van de school invoeren en je kunt het zo lezen.
Daarin staan ook kopjes hoe de school omgaat met verschillen.
Waarschijnlijk vind je hier de bevestiging van jouw bevindingen.

En zo kun je ook op zoek gaan naar scholen in de buurt die wel een hoge score op dit gebied hebben en dus veel beter bij jouw kleuter passen...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast