Uit het verhaal kan ik niet goed op maken of jullie nog steeds in gesprek zijn. Dat is zo belangrijk. Maak je zorgen kenbaar én bespreekbaar. Vraag waarom de leerkracht voor dit systeem kiest, vraag of ze er nog wel aan/mee werkt, wat zijn de doelen, hoe werkt het systeem enz. Stel je vragen en laat de leerkracht reageren. Wat ik ook niet uit je verhaal kan opmaken is of er een procedure gevolgd is of gevolgd wordt. Zo gaat het bij mij op school: Er wordt gesignaleerd dat er iets met een kind aan de hand is. De leerkracht gaat hier eerst zelf aan het werk. Komt hij/zij er niet uit (handelingsverlegen) dan volgt de leerlingbespreking, er volgen tips en de leerkracht gaat weer aan het werk. Daarna komt de leerling nog terug in de bespreking. Komt de leerkracht/team dan nog niet verder, dan komt het zorgteam (IB'er, orthopedagoog van een schoolbegeleidingsdienst en een ambulante begeleider van het speciaal basisonderwijs. De leerkracht is hier ook bij aanwezig.) om de hoek. De leerkracht gaat ook weer met die tips aan het werk en de leerling blijft regelmatig terugkomen. Het zorgteam kan besluiten om een onderzoek te laten doen. Wij koppelen de zorgteams altijd terug naar de ouders.
Ik heb niet veel verstand van kleuters met een voorsprong, maar weet wel dat een kleuter nog te jong is voor een sommige onderzoeken. Maar goed, dan nog zou je dat moeten weten.
Ik denk dat het goed zou zijn om in gesprek te gaan met de leerkracht en de IB'er. Kom je er met hen niet uit, kun je altijd nog naar de directeur gaan en je zorgen uiten. Maar blijf vooral in gesprek, neem niet te veel aan.