materialen hoog-meerbegaafde leerlingen

'een combinatie van drie essentiĆ«le kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beĆÆnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

materialen hoog-meerbegaafde leerlingen

Berichtdoor susandex op 08 mei 2009, 14:21

Voor een onderzoek ter afsluiting van de pabo ben ik momenteel bezig met het onderwerp meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Op mijn stageschool zijn er hier weinig materialen voor aanwezig. Met name materialen die betrekking hebben op het sociaal emotionele vlak, en ook zijn ze op zoek naar materialen/methodes die het niet meer van hetzelfde bieden, maar andere leerstof.
Wie heeft ervaringen met dergelijke materialen/methodes. En weet waar ik hiervan evt. meer informatie/zichtzending kan aanvragen??

Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.
susandex
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 21 okt 2007, 15:53
Groep: 8
PABO jaar: 1

Re: materialen hoog-meerbegaafde leerlingen

Berichtdoor Jan10e op 08 mei 2009, 18:46

Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

Re: materialen hoog-meerbegaafde leerlingen

Berichtdoor juf suus op 08 mei 2009, 20:58

Ik vind het verrijkinsproject "beter gedaan dan gelaten"een goed project. Doelgroep Hoogintelligente leerlingen uit groep 6 en hoger
Het pakket bestaat uit vragen en opdrachten bij het boek Zwerftocht met Korilu van Thea Beckman.
Het materiaal is inzetbaar als verrijkingsproject. Het pakket bevat ook een onderdeel theorie rondom hoogintelligente
kinderen.Ik gebruik het project op dit moment ook bij 2 kinderen in mijn klas, dus als je vragen hebt mag je mij mailen.

Via deze link kan je informatie aanvragen http://www.infohoogbegaafd.nl/hbpo/leermiddelen/00145/ (blz. 39)

Het project is trouwens niet zo duur, circa ā‚¬20,00 tot ā‚¬30,00 (afhankelijk van de uitvoering)
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: materialen hoog-meerbegaafde leerlingen

Berichtdoor ouder op 07 apr 2011, 23:29

SLO heeft en leermiddelenlijst hoogbegaafden. Daarin is heel veel materiaal verzameld.
Bedenk alleen wel 4 dingen:
1. Een hoogbegaafde heeft ander materiaal nodig dan een gewone goede VWO leerling. Plusklassen worden gevuld met VWO leerlingen die niet hoogbegaafd zijn. Het merendeel van het materiaal is ontwikkeld in plusklassen en dus geschikt voor meerbegaafden, niet voor hoogbegaafden. Het gevaar is dat dit materiaal voor een echte hoogbegaafde een schijnoplossing wordt: nog altijd niet moeilijk of interessant genoeg, maar geen grond meer om ontevreden te zijn, want je krijgt nu toch iets anders? 10% Van het materiaal is geschikt voor hoogbegaafden. In de lijst zou worden aangegeven welk materiaal dat is, of dat nu gedaan is heb ik niet gecheckt.
2. Het merendeel van het materiaal is klein in die zin dat het een paar lessen, een paar weken beslaat. Leuk, maar niet voldoende om een heel jaar mee te vullen.Echte hoogbegaafden kunnen wat een slimme volwassene kan en willen dat graag uitproberen en laten zien. Daarom geeft Leonardo onderwijs deze leerlingen bijvoorbeeld programmeren met VMBO methoden en een echt AMBI modules examen aan het eind.
3. Vraag je af wat zinvol is: vooruitlopen op andere leerlingen levert later een probleem op. Daarom liever niet engels, of spaans, of wiskunde. Maar wel chinees, arabisch, programmeren, sterrenkunde. Er zijn zelfwerkzame methoden. Wel feeling houden, aandacht geven en motivatie bieden. Versnellen of verrijken? Beide. SLO heeft compacteringsinstructies voor alle basisschoolmethoden, die je gratis kunt downloaden. Daarin is aangegeven welke opgaven kinderen niet hoeven te maken. Dat levert tijdwinst op. Die tijd kun je vullen met extra werk. De verrijkingsmaterialen moet je kritisch bekijken. Is het echt nieuwe informatie of alleen extra werk? Dat doorziet een hoogbegaafde snel als beziggehouden worden. Je kunt wel op maat voor een leerling extra opdrachten bedenken: schrijf een toneelstuk voor de kleuters. Zoek voor vrijdag uit hoe dolfijnen met elkaar praten en presenteer dat aan de klas. Maak een werkstuk, net als de anderen, maar jij doet daar een marktonderzoek bij.
4. De aanpak: in een aparte school of klas (Leonardo, plusklas) of in de eigen klas, vooruitlopen of bij de groep blijven? Het kan in de eigen klas: met een weektaak. Het kind krijgt op maandag een schema met alle gecompacteerde taken van de groep + extra werk. Komt na iedere taak bij docent, die afvinkt en het volgende geeft. Daarmee houdt docent goed feeling met wat de leerling aankan, leuk vindt, snel doet, uitstelt. En aandacht is geregeld. Inhoudelijk doet de leerling het werk zelfstandig. Doet wel in alle andere dingen met de klas mee, hoort erbij. Dit model werkt prima als er adaptief onderwijs gegeven wordt in de groep, als het normaal is dat verschillende kinderen eigen taken hebben en niveauverschillen in de klas geaccepteerd zijn, liefst voor ieder vak apart ingerecith. Want je kunt goed zijn in taal, maar niet zo in rekenen, etc (meer herhaling, extra oefenstof, extra werk, instructiegroepje)
Succes!Op deze manier kun je extra werk op maat ssnijden voor elke leerling die dat nodig heeft. Zonder dat het bedenken en begeleiden onmogelijk veel werk kost.
ouder
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 30 sep 2009, 14:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: materialen hoog-meerbegaafde leerlingen

Berichtdoor Moon op 07 mei 2011, 05:31

De aanpak: in een aparte school of klas (Leonardo, plusklas) of in de eigen klas, vooruitlopen of bij de groep blijven? Het kan in de eigen klas: met een weektaak. Het kind krijgt op maandag een schema met alle gecompacteerde taken van de groep + extra werk. Komt na iedere taak bij docent, die afvinkt en het volgende geeft. Daarmee houdt docent goed feeling met wat de leerling aankan, leuk vindt, snel doet, uitstelt. En aandacht is geregeld. Inhoudelijk doet de leerling het werk zelfstandig. Doet wel in alle andere dingen met de klas mee, hoort erbij. Dit model werkt prima als er adaptief onderwijs gegeven wordt in de groep, als het normaal is dat verschillende kinderen eigen taken hebben en niveauverschillen in de klas geaccepteerd zijn, liefst voor ieder vak apart ingerecith. Want je kunt goed zijn in taal, maar niet zo in rekenen, etc (meer herhaling, extra oefenstof, extra werk, instructiegroepje)


Graag wil ik hier op reageren, ouder. Dit stukje klopt namelijk helemaal niet en ik wil graag wat dingen *rechtzetten* omdat door deze reaktie wederom een verkeerd beeld geschetst wordt van het echte hoogbegaafde kind.

Ten eerste , misschien bedoel je het niet zo maar het komt wel zo over; namelijk een Leonardo is GEEN aparte school, nergens niet en is absoluut ook niet te vergelijken met een plusklas. Zoals ik al las is een plusklas bijvoorbeeld niet opgezet voor hoogbegaafde kinderen, waarschijnlijk ook niet voldoende voor een meerbegaafd kind (maar dat zal aan de school liggen), wel voor kinderen die wat meer aankunnen dan de rest van een groep. Leonardo is een aparte klas in een normale school die wel opgezet is voor een hoogbegaafd kind met een iq van minimaal 130.
Een echt hoogbegaafd kind kan negen van de tien keer niet prima funktioneren in een normale klas, ook niet met aangepast werk. De kinderen zijn ongelukkig in een normale klas; vaak omdat ze totaal geen aansluiting hebben met de kinderen in de groep en zeer veel onbegrip ervaren bij de leerkrachten. De meeste leerkrachten zijn niet goed op de hoogte van de denkwijze van een hoogbegaafd kind en vaak hebben ze zich er totaal niet in verdiept. Natuurlijk zijn er sporadisch leerkrachten die dit wel kunnen, op 1 hand te tellen helaas nog. Ouder, jij schept een ideaalbeeld wat er niet is. Een hb kind wil zich namelijk net zoals elk ander kind geaccepteerd voelen, niet anders zijn, zich kunnen spiegelen aan anderen, wil kunnen zijn wie hij/zij is; en dat redt je echt niet met alleen wat extra aandacht van de leerkracht en extra werk. Bij mijn weten is de aandacht er voor het hb kind niet. Niet omdat leerrachten dat perse niet willen maar simpelweg omdat er gewoon helaas geen tijd , en geen geld voor is. Daarnaast, nogmaals , is de kennis niet aanwezig. Dat is ook al een ding.

Een andere heel belangrijke ; een hb kind heeft een hekel aan herhaling; laat staan veel en al helemaal niet op de manier zoals dat in rguliere klassen word gedaan. Want je heb namelijk herhaling en herhaling. Bij veel herhaling slaat de enorme verveling toe wat kan omslaan in negatief gedrag.

Een instructiegroepje prima, maar dan wel met gelijkgestemden; anders heeft het namelijk ototaal geen zin. Het hb kind zal zich dan nog steeds moeten aanpassen aan de rest van de groep waar ie in zit. Heel soms werkt het, maar heel vaak juist ook niet.

Mijn zoon zit in het leonardo, krijgt filosofie, spaans, engels en wiskunde. Extra uitdaging naast de reguliere vakken. Er blijft anders teveel tijd over voor verveling.....Denk daar ook eens aan?
Moon
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 16 feb 2011, 07:23
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast