door rever op 17 dec 2009, 09:53
Robje zegt: [quote]Je zegt het goed, een mooie score voor een gemiddelde leerling. Als je wilt dat een hoogbegaafd kind ook in de toekomst op hoog niveau zal presteren zul je ook op hoge cito-scores moeten richten (laten we niet weer een cito-discussie gaan voeren a.u.b.). Scoor je een B dan presteert 25 % van Nederland beter en ben je dus gewoon een middenmoter. Van een hoogbegaafd kind mag je meer verwachten. Help hem op dat moment dus naar de kopgroep die een (hoge) A scoort.
[quote]
Dit is dan geen doortoetsen robje. Doortoetsen is om te bepalen welke stof het kind juist nog niet beheerst. Het is dus van belang dat je doortoetst tot het punt dat een kind een lagere score behaald. Dit is het punt waar het kind niet alles beheerst en dus nog dingen te leren heeft. Als je 'doortoetst' tot een A score dan beheerst het kind alle stof en weet je dus nog niet wat het nog moet leren op dit punt. Toetsen tot een A is goed bij het normaal afnemen bij de cito, maar dus niet voor doortoetsen.
Bij toetsen bekijk je welke stof het kind beheerst ga je voor een goede (hoge) score, bij doortoetsen bekijk je welke stof het kind niet beheerst en ga je door tot een lagere score.
Tot welk punt je moet doortoetsen is denk ik afhankelijk van het kind. Ik zou de eerste keer doortoetsen tot een C, maar blijkt dat het kind heel rap door de te leren stof heen gaat is het misschien verstandig om de volgende keer tot een lagere score door te toetsen. Een kind wat HB is zal toch regelmatig doorgetoetst moeten worden gezien de ontwikkeling sprongsgewijs gaat en dus op sommige momenten nog veel sneller door de stof heengaan. Waardoor er dus weer het gevaar van verveling ontstaat.