Aansluiten bij het niveau van MB/HB

'een combinatie van drie essentiĆ«le kenmerken: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze drie aspecten worden in een continu proces positief beĆÆnvloed door de factoren school, thuissituatie.'

Moderator: Anne

Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor Marley81 op 28 okt 2010, 09:23

In mijn stageklas zit een handjevol kinderen dat meerbegaafd is (of er sprake is van hoogbegaafdheid weet ik nog niet, zijn nu bezig met signaleren).
Verder liggen de niveaus in mijn klas ver uit elkaar op het gebied van spelling en rekenen. Met de zorgleerlingen ben ik natuurlijkerwijs bezig, maar ik vind dat ik ook de meerbegaafde leerling wat meer uitdaging moet geven. Mijn meerbegaafde leerlingen begrijpen de leerstof snel en kunnen binnen een goed tempo hun werk keurig afmaken, hierdoor hebben ze meer tijd over.
Nu maken ze gedifferentieerd werk uit hun taak en als dit af is maken ze reken en taaltoppers. Als ze daar mee klaar zijn dan kunnen ze verder met vervolg of keuzetaken (ik loop stage op een daltonschool).
Maar aan het einde van de week hebben veel MB leerlingen al hun taken al af en merk ik dat sommige leerlingen niet goed weten wat ze moeten doen.

Ik vind het belangrijk dat deze leerlingen worden uitgedaagd en hun tijd niet verdoen met activiteiten om de tijd maar 'wat op te vullen'.
Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft leuke tips?
Ik merk dat dit onderwerp op veel scholen nog in de kinderschoenen staat, zo ook bij mij op school...
Marley81
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 26 okt 2010, 10:51
Functie: Invalkracht

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor Joke op 28 okt 2010, 10:22

Inventariseer eerst eens bij je leerlingen waarover ze graag meer zouden weten.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com/ Ook gratis projecten bij 'downloads'.
Heb je al eens gedacht aan een talencursus, schaakcursus e.d.?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16778
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor L.Jansen op 28 okt 2010, 11:33

Joke`s site is een hele goede.


Wat je ook zou kunnen doen is hun vragen naar hun interesses en daar projecten op afstemmen.

Voorbeeld. Zonnestelsel laat ze een model maken en per planeet de omstandigheden beschrijven en de invloed die verschillende hemellichamen op elkaar hebben.

Proefjes kunnen soms ook leuk aanslaan
Daar zijn vele leuke sites voor
Je zou de kinderen zelf die sites kunnen laten opzoeken en de proefjes uit laten kiezen.
Het belang van leren hoe te leren.
L.Jansen
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 11 nov 2009, 18:47
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: A begeleider

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor Marley81 op 28 okt 2010, 11:34

Ik heb de leerlingen al gevraagd waar hun interesses liggen en wat ze graag zouden willen leren. Helaas kwam hier niet een onderwerp heel duidelijk naar voren. Misschien zou ik het nog eens moeten vragen of ze uit bepaalde onderwerpen laten kiezen...
Marley81
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 26 okt 2010, 10:51
Functie: Invalkracht

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor juf suus op 28 okt 2010, 19:22

Marley81 schreef: Met de zorgleerlingen ben ik natuurlijkerwijs bezig, maar ik vind dat ik ook de meerbegaafde leerling wat meer uitdaging moet geven..


Ik kon het toch niet laten om op deze stelling/uitspraak te reageren. Ik vind meerbegaafde leerlingen/ leerlingen die meer aankunnen ook zorgleerlingen. Ook deze leerlingen plan ik in aan de instructietafel om verdiepende opdrachten te bespreken, b.v. rekentijgers. Volgens de inspectie vallen deze leerlingen ook onder zorgleerlingen en moet je voor deze leerlingen net zo goed een goed (handelings) plan hebben klaarleggen, als de leerlingen die extra instructie voor een bep. vak nodig hebben.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor Marley81 op 29 okt 2010, 10:27

Precies, daarom vind ik het belangrijk om ook meer- of hoogbegaafde leerlingen verdieping/verrijking/uitdaging etc. te kunnen bieden. Want leerlingen die achterstand vertonen, op een lager tempo werken of andere leerproblematiek ondervinden, komen op de meeste scholen (wat ik heb gezien) inmiddels goed aan hun trekken.
Maar moeilijker wordt het als het gaat om meer- of hoogbegaafde leerlingen. Bij mij op school zijn we net bezig met het SIDI R protocol en zijn de verrijkende middelen nog een beetje een bijeen geraapt zootje.
Daarom is mijn vraag, wat doen jullie met meer- of hoogbegaafde leerlingen, zodat ze toch voldoende uitgedaagd worden?
Marley81
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 26 okt 2010, 10:51
Functie: Invalkracht

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor L.Jansen op 29 okt 2010, 12:35

Het probleem als je het over meer of hoogbegaafde kinderen hebt is dat het dan al snel over een kam word geschoren.
Key woord in deze is doortoetsen. Continue niveau bepalen.
En goed bedenken wat voor de een uitdagend is is voor de andere ook nog te makkelijk.
Ook al lopen ze op andere fronten wel gelijk op.


En natuurlijk deze. meer of hoogbegaafd is geen synoniem voor helderziend.
Een veel voorkomend probleem is dat een kind wel werk krijgt op eigen niveau maar geen echte uitleg krijgt over wat ze moeten doen.
Dat ze denken dat het antwoord niet zo simpel kan zijn waardoor ze gaan doordenken en juist fouten gaan maken.
Het belang van leren hoe te leren.
L.Jansen
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 11 nov 2009, 18:47
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: A begeleider

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor Anita op 29 okt 2010, 16:16

juf suus schreef:
Marley81 schreef: Met de zorgleerlingen ben ik natuurlijkerwijs bezig, maar ik vind dat ik ook de meerbegaafde leerling wat meer uitdaging moet geven..


Ik kon het toch niet laten om op deze stelling/uitspraak te reageren. Ik vind meerbegaafde leerlingen/ leerlingen die meer aankunnen ook zorgleerlingen. Ook deze leerlingen plan ik in aan de instructietafel om verdiepende opdrachten te bespreken, b.v. rekentijgers. Volgens de inspectie vallen deze leerlingen ook onder zorgleerlingen en moet je voor deze leerlingen net zo goed een goed (handelings) plan hebben klaarleggen, als de leerlingen die extra instructie voor een bep. vak nodig hebben.


Suus, je hebt helemaal gelijk maar toch ga ik ook voor de prioriteit voor de zorgleerlingen aan 'de onderkant'. In mijn groep van 33 heb ik extreem veel zorgleerlingen waardoor mijn hele dag al volgepland zit met handelingsplannen voor D en E-scores. Voor mijn leerlingen die meer aan kunnen red ik die tijd helaas niet dus zorg ik ervoor dat ik voor hen werk zoek dat wel uitdagend is, ze bij voorkeur zelf kunnen corrigeren of waar ik buiten schooltijd feedback op kan geven. Een LIO'er bij ons is nu bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van allerlei M.I.kaarten, die zet ik bijvoorbeeld voor hen in.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Schooljaar 1718: Vliegende keep ;-), onderwijs aan groep 3 (lezen en rekenen) + thematisch onderwijs aan 5678 in de middagen.
Studies RT, IB, M SEN en MLI gedaan. Subsidie LeerkrachtOntwikkelFonds in 2016-2017
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8188
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor juf jantien op 22 dec 2010, 15:48

hallo,

Ik heb een site gemaakt voor mijn leerlingen op de leonardoschool.
www.leonardo.eigenstart.nl
Misschien vind je hier iets, of laat de leerlingen hier zelf een keuze maken.

veel succes, en goed dat je oog hebt voor deze kinderen.
groetjes
jantien
juf jantien
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 06 apr 2005, 18:10
Groep: 4
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Aansluiten bij het niveau van MB/HB

Berichtdoor Joke op 11 jan 2011, 15:37

Er is bij de methode 'Zo gezegd, zo gerekend' sinds kort een werkmap te bestellen die de leerkracht helpt de stof vooraf te toetsen en te compacten.
Hiervoor is materiaal verzameld en uitgewerkt. Eindelijk zou ik bijna zeggen, ik hoop dat andere methodes nu ook snel zullen volgen, want dan wordt er eindelijk eens serieus aandacht aan dit probleem besteed: http://www.plantyn.com/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3h_U6NQRydDRwN3P383A09nf0uf4EBLYxMXQ_2CbEdFAFCR7OQ!/

Het is misschien wat meer uitzoekwerk, maar de mappen zijn natuurlijk ook bij andere rekenmethodes in te zetten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16778
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoogbegaafdheid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast