door Demy op 18 maart 2012, 20:28
Stiltespelletjes voor de kinderen in uw klas
Er zijn verschillende oefeningen en spelletjes, die tot gevolg
hebben dat de kinderen meer naar binnen keren en rust ervaren.
Ik geef nu hiervan een aantal voorbeelden:
–Laat de kinderen ontladen door even gek te doen (bijvoorbeeld
door te dansen of te bewegen).
–Laat de kinderen de ogen sluiten en laat ze luisteren naar de
geluiden buiten de klas. Vervolgens naar de geluiden in de
klas. En tot slot naar de geluiden in zichzelf.
–Open de dag in een kring en laat de kinderen de ogen sluiten.
Stel open vragen over het begin van de dag. Bijvoorbeeld:
‘Stel je het moment voor dat je wakker werd.’ ‘Wat deed je als eerste
toen je uit bed kwam?’ ‘Weet je nog wat je gegeten hebt vanmorgen?’
‘Wat heb je allemaal gezien toen je naar school kwam?’ ‘Stel je het
moment voor dat je de klas binnenkwam.’ ‘Voel hoe je op de stoel zit
en kom met je aandacht in de klas.’ Enzovoort. Als u deze oefening
voor de eerste keer doet, laat dan de kinderen het antwoord
hardop zeggen. Later laat u het antwoord fluisteren.
En nog later zeggen de kinderen het antwoord in hun hoofd.
–Laat de kinderen een steentje uit een doosje kiezen. Tel langzaam
en met zachte stem van een tot tien. Met de ogen gesloten
leggen de kinderen bij iedere tel het steentje van de ene
hand in de andere hand. In plaats van een steentje kunt u kiezen
voor een kastanje of een schelpje. Verleng de concentratieboog
van de kinderen door tot twintig te tellen.
–Geef (een aantal) kinderen een stressbal. De kinderen kunnen
zelf die stressbal pakken als ze voelen dat ze veel moeten
bewegen of onrustig en gespannen zijn, maar op dat moment
niet van hun plaats kunnen en mogen lopen.
De stressbal is door de kinderen eenvoudig zelf te maken.
Per stressbal hebt u nodig: twee ballonnen, een boterhamzakje,
parkietenzaad, een schaar en een lepel. Het kind vult het boterhamzakje
met parkietenzaad. Het zakje wordt daarna gesloten,
door het uiteinde dicht te draaien. Blijft er een los eindje
over? Dan wordt dat om de inhoud van het zakje gevouwen.
De ballon, waar het blaastuitje vanaf is geknipt, wordt om het
boterhamzakje gedaan. De tweede ballon, waar ook het
blaastuitje vanaf is geknipt, wordt om de eerste ballon gevouwen,
zodat tot slot geen opening van de ballon zichtbaar is.
–Breng de kinderen in het hier en nu, door ze bewust te laten
voelen hoe ze op hun stoel zitten. De kinderen worden
rustig, doordat ze zich meer bewust zijn van hun eigen
lichaam.
–Laat de kinderen spanning ontladen, door ze met hun
hielen een kuiltje in de grond te laten maken. Zowel het
linker- als het rechterbeen komt aan de beurt.
Laat na afloop de kinderen met gesloten ogen even navoelen
hoe hun voeten voelen en laat ze dit ook verwoorden.
Als u deze oefening voor de eerste keer doet, zult u
merken dat de kinderen het vreemd vinden en wellicht
niet veel bijzonders voelen bij hun voeten. Deze oefening
vraagt om veel herhaling in de klas, de gymzaal of de
speelzaal. U zult dan merken, dat de kinderen later wél
kunnen aangeven hoe hun voeten aanvoelen, na de oefening
gedaan te hebben.
–Laat de kinderen aan het eind van de speel- of de gymles
op een mat (of op de grond) liggen. De kinderen liggen op
hun rug en leggen hun handen op hun buik. Ze zijn zich
bewust van hun buik onder hun handen. Vraag aan de
kinderen wat ze waarnemen onder hun handen.
Deze oefening kunt u ook in de klas doen, als de kinderen
op hun stoel zitten. Bewustwording van ademhaling – in
combinatie met rustige muziek–zorgt voor verstilling bij
de kinderen.
–Laat de kinderen een mandala tekenen of inkleuren.
Door vanuit een centrum en binnen de cirkel te tekenen,
komt het kind weer bij zichzelf.
–Laat een voorwerp zien en vraag de kinderen met gesloten
ogen het voorwerp nogmaals te «bekijken». Vraag
naar vorm en kleur. Laat daarna controleren of het klopt.
Bron: praxisbulletin 26|7 maart 2009
Verre doelen bereik je beter samen.