door Pippa op 06 maart 2011, 16:29
Ik mag zelf geen gym geven, maar kan dan wel even een tikspel met de kinderen doen, binnen of buiten. Hier twee spellen die altijd een succes zijn. Water en vuur is voor groep 5-8, water, spons, vuur kan al vanaf groep 3 (en is het snelst en makkelijkst uit te leggen).
Water en vuur:
Verdeel de kinderen in twee teams. Elk team gaat achter een lijn staan aan het einde van het gymlokaal of op het plein. EĆ©n team is aanvaller, het andere team is verdediger. Het verdedigende team heeft een paar meter voor hun lijn een pilon staan. De aanvallers moeten die pilon te pakken zien te krijgen en meenemen tot over hun eigen lijn.
De aanvallers lopen dus langzaam naar voren, richting de pilon (maar ook steeds dichterbij de verdedigers). Als een aanvaller te dichtbij komt, kan een verdediger besluiten hem te gaan tikken. Zodra de verdediger over de lijn gaat, moet hij een aanvaller tikken, anders is hij af. Als de aanvaller getikt is, is hij af. Komt hij op tijd over zijn eigen lijn, dan is de verdediger af. Als het de verdediger gelukt is de aanvaller te tikken, gaat hij terug, weer achter zijn eigen lijn staan en de pilon verdedigen.
Je hebt altijd in beide teams waaghalzen en voorzichtige types. Maar hierbij vallen er steeds meer waaghalzen af, dus moeten de voorzichtigen uiteindelijk ook de gok wagen.
Lukt het iemand de pilon te pakken dan moet hij er zo snel mogelijk mee terugrennen zonder getikt te worden. Als het lukt, heeft het hele aanvallende team gewonnen. Wordt hij getikt, zijn de verdedigers de winnaars.
In de tweede ronde wisselen de teams van rol.
Water, spons, vuur:
Zorg voor heel veel kaartjes met daarop water, spons of vuur. Van elke soort evenveel, door elkaar gehusseld op een dikke stapel die jij zelf vasthoudt. Ieder kind krijgt een kaartje en rent weg. Iedereen kan iedereen proberen te tikken. Wordt een kind getikt, dan bekijken tikker en getikte hun kaartjes: water wint van vuur, spons wint van water, vuur wint van spons. Degene die gewonnen heeft krijgt het kaartje van de ander en doet die onder zijn eigen kaartje. Het kind zonder kaartje kan een nieuwe halen bij de juf/meester. Bij twee dezelfde kaartjes gebeurt er niets en moet je een ander kind zoeken om te tikken. Als je getikt wordt, mag je niet een kaartje uitzoeken, je moet dan gewoon het bovenste kaartje gebruiken. De gewonnen kaartjes komen steeds onderop. Als je je kaartje kwijt bent geraakt aan een tikker, mag je zo lang als de juf/meester nog kaartjes heeft, een nieuwe komen halen.
Als de kaartjes op zijn of als de tijd om is, kun je tellen wie de meeste kaartjes heeft weten te verzamelen.