[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 6/7/8: gymlessen

Groep 6/7/8: gymlessen

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

ballencircuit bovenbouw

Berichtdoor jessies op 27 feb 2006, 19:55

als opdracht moet ik een ballencircuit maken voor de bovenbouw. 12 onderdelen moet dit circuit hebben.
ik heb allerlei boeken op nageslagen, op internet gezocht en zelf dingen bedacht, maar kom nog niet aan 12.
misschien denk ik te moeilijk, maar zouden jullie mij kunnen helpen???????
jessies
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 10 apr 2005, 20:08

Berichtdoor miekiemousie op 27 feb 2006, 20:04

Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 27 feb 2006, 20:04

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jessies op 27 feb 2006, 21:15

de eisen die er aan gesteld zijn is dat het voor de bovenbouw moet zijn. moet worden gevolgd 2 aan 2, totaal 12 onderdelen.
ik heb er nu wel 12 maar vraag mij af of alles goed is en geschikt genoeg voor bovenbouw en uitdagend genoeg. er is natuurlijk ook beperking door grote van de zaal:

Bal met voet hoog houden (op en neer)
Dribbelen om pionnen heen
Jongleren (hoeveel ballen)
Bal tussen benen en springen, kijken hoe vaak je kunt springen
Basket gooien, hoe vaak in 1,5 minuten
Bal op racket, hoe vaak kan bal omhoog zonder dat hij op de grond valt, mag hier 1,5 minuut over doen, wat meeste achter elkaar.
Bal tegen muur gooien (wat hoger) en dan voordat bal stuitert onder been door laten gaan (moet wel de andere persoon er achter staan om de bal te vangen) hoe vaak in 1,5 minuut
Volleyen tegen muur (hoe vaak binnen 1,5 minuut)
Bal omhoog gooien, rondje draaien en 4x klappen (hoe vaak binnen 1,5 minuut)
Hoe vaak je kunt koppen met een bal(mag je 1,5 minuut over doen), hoe vaak je achter elkaar kunt koppen. Heb je laten vallen begin je met nul
Gooien op doel met keeper (na 1,5 minuut wisselen) hoe vaak raak(blz 321 boek)
Snoer in het midden (toversnoer) bij elkaar proberen de bal over het snoer op de grond te gooien (aantal x opschrijven hoe vaak is gelukt)
jessies
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 10 apr 2005, 20:08

Berichtdoor miran op 27 feb 2006, 23:56

Deze oefeningen heb ik wel eens bij een circuit gedaan.

Je hebt nodig: een bal, een mat bij de muur.
Je ligt op je buik (op de mat) en gooit de bal tegen de muur. Je moet de bal zoveel mogelijk proberen te vangen.

Je hebt nodig: een bal, een mat
Je ligt met je rug op de mat en met de bal in je handen. Je gaat zoveel mogelijk proberen te zitten.
miran
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 404
Geregistreerd op: 06 dec 2002, 23:48
Woonplaats: utrecht

Berichtdoor Joke op 28 feb 2006, 09:30

Goede oefeningen Miran, als er iets niet goed is van die andere oefeningen, zou ik zeker die eerste erbij doen. Heel 'volwassen' oefening, hij past er goed bij.
Zie ik het goed dat de bal bij de tweede oefening eigenlijk geen 'bal'functie heeft, behalve dan dat hij wordt vastgehouden met overeind komen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 28 feb 2006, 19:01

Wat ik als tip zou geven, gebruik bij de opdrachten verschillende ballen. Hierbij leren de kinderen omgaan met verschillende ballen, maar ook kan je hierdoor differentiatie aanbieden. Wat doe je bijvoorbeeld met kinderen voor wie de opdrachten eigenlijk te makkelijk (of te moeilijk) is. Je kan deze kinderen bijvoorbeeld een kleinere of grotere bal aanbieden. Maar denk ook aan een moeilijker stuitende bal. Handicaps aanbieden eigenlijk. De kinderen in de hoogste klassen zien hier vaak een uitdaging in, hoe moeilijk kan je het voor jezelf maken. Of, hé, ik mag het moeilijker doen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor miran op 28 feb 2006, 19:25

miran
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 404
Geregistreerd op: 06 dec 2002, 23:48
Woonplaats: utrecht

Groep 6/7/8: gymlessen

Berichtdoor balero op 04 jan 2008, 18:02

Ik geef les in de bovenbouw en loop tegen het volgende aan. Binnenkort is er een groot voetbaltoernooi en dus staat voetbal op het programma voor gym. Nu vind ik dit moeilijk vorm te geven, omdat ongeveer de helft op voetbal zit en dus erg goed is en de andere helft niet goed is in voetbal. De 'goede' spelers spelen dus vaak alleen maar samen en de 'slechte' spelers vinden op die manier voetbal helemaal niets aan. Hoe kan ik mijn les vormgeven zodat ik met beide partijen rekening houd?
Alvast bedankt!
balero
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 20 maart 2006, 18:16

Re: hoe geef je voetbal vorm in de bovenbouw?

Berichtdoor Kim20 op 04 jan 2008, 21:48

Lastig om dat zo te beantwoorden.
Waar wil je op oefenen? De regels of de technieken?
Stel je wilt de technieken oefenen, dan zou ik een techniek per les centraal stellen.
Je zou de 'doelen' kunnen aanpassen voor de goede en zwakkere spelers.

Stel we nemen nu een les over balcontrole:

Vervolgens laat je ze dat in groepjes oefenen.
Je kan dan homogene groepjes maken (dus ongeveer op sterkte).
Dat kan voor de goede uitdagend zijn, en voor de zwakkere is er geen uitval.
Zo kan je enkele technieken oefenen.
â—Ź Oefeningen in een vierkant
● Balans – Coördinatie – Spiergevoel (proprioceptief)

1. Allemaal een bal. De bedoeling is dat iedereen de bal onder controle moet houden en dat je moet stoppen als je 'stop' hoort. Je hebt 3 levens, ben je af? Leven minder!
-Je kunt hierbij zelf je snelheid bepalen.
-Bij stop→voet op de bal (is al balans op 1 been)

2. Zelfde als hiervoor alleen met 1 verdediger die de bal probeert weg te trappen. Wanneer je als leerkracht zelf verdediger speelt kun je iedereen op eigen niveau doceren.
-Stop, voet op de bal en lichaam indraaien
-Niet twee keer dezelfde verdediger achter elkaar
-Voet op de bal? Niet meer aanvallen
-Je moet kijken waar de tegenstanders zijn en de ruimte opzoeken
-Je kunt dit nog uitbreiden door de verdediger ook de bal te laten veroveren wanneer iemand zijn lichaam niet goed indraait.

3. Zelfde als hiervoor alleen bij stop moet je nadat je de bal hebt stilgelegd naar een andere bal rennen en daar met je voet op gaan staan. Ben je als laatste? Leven eraf.

4. Zelfde als hiervoor alleen zoekt de verdediger ook een bal bij de wisseling. Zo blijft er iemand over die geen bal heeft. Dit is dan de verdediger en heeft een leven eraf. Je kunt er wel weer een leven bijverdienen als je een bal zelf kunt overnemen van een ander.

Als je toch klassikaal wilt afsluiten met een portje voetbal, kan je het volgende doen.
b.v. 3 pillonnen plaatsen waar ze moeten scoren, zoals; 0 0 0 (Dit heb ik even overdreven gedaan om het duidelijk te maken.)
Je kan dan zeggen dat de goede spelers alleen mogen scoren tussen de smalle pilonnen en de anderen gewoon ergens tussen.
Of je kan ook (afhankelijk van de sfeer in je klas) zeggen; (stel A. is zwak) Als A, scoort telt ie voor 3 punten, wedden dat ze dan gaan samenwerken ;-)
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: hoe geef je voetbal vorm in de bovenbouw?

Berichtdoor Joke op 05 jan 2008, 00:13

Leuk spel als afsluiting: Matvoetbal.
In de zaal staan minstens 6 matten rechtop tegen de wanden en in de hoeken.
Hierbij verdedigen steeds twee kinderen een mat. Ze proberen wel de mat van een ander te raken. (Bijvoorbeeld door een van de twee te laten voetballen en de ander de mat te laten verdedigen, maar een ander vorm kan ook. Dit mogen ze zelf bepalen (twee voetballen, om de beurt voetballen, alleen verdedigen.)
Beide lln zijn af, gaan achteraan zitten en de voorste twee gaan snel naar de lege mat en het spel gaat weer verder.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: hoe geef je voetbal vorm in de bovenbouw?

Berichtdoor miek op 05 jan 2008, 00:16

Als je ze echt in teams wilt laten voetballen kun je natuurlijk ook differentieren op niveau. De helft die onder voetbal zit speelt op een helft van de zaal een partijtje. Op de andere helft van de zaal speelt de andere helft een partijtje. Er zijn zo dus vier teams.
Je laat kinderen meestal ook op niveau rekenen, ze kunnen dan toch ook op niveau voetballen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: hoe geef je voetbal vorm in de bovenbouw?

Berichtdoor balero op 05 jan 2008, 15:43

Bedankt voor jullie reacties! Heel fijn, daar kan ik zeker wat mee! Nu kan ik er na de vakantie weer fris tegenaan!
balero
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 20 maart 2006, 18:16

Volleybal gymles groep 8

Berichtdoor Krini op 08 jan 2008, 23:02

Help...
Ik moet voor 't eerst 'n gymles geven aan groep 8.
En het moet 'n vervolgles zijn op de ene volleyballes die ze al gehad hebben.
Heeft iemand tips of ideeën?
Alvast bedankt!
x Corine
Liefs Corine

When things don't go right... turn left!
Avatar gebruiker
Krini
PABOforum Peuter
 
Berichten: 66
Geregistreerd op: 28 feb 2007, 19:12
Woonplaats: Hoeven

Re: Volleybal gymles groep 8

Berichtdoor Joke op 26 jan 2008, 21:15

Ik hoop niet dat ik te laat ben.
Twee documenten waarmee je vast wel een les kunt samenstellen:
Hier vind je oefeningen:
http://www.xs4all.nl/~hpater/volleybal/ ... ningen.htm

Hier vind je hoe bewegingen worden uitgevoerd.
Echt een mooi document, maar de eerste link is bruikbaarder in jouw situatie denk ik
http://www.sports-media.org/alle-techni ... leybal.pdf
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron