Ik weet niet of het voldoet aan de eisen of zo, maar alle groepen vinden het volgende tikspel fantastisch om te doen.
Ik heb het ooit eens uit een methode gehaald en het heette 'Omloop' als ik het goed heb.
Ik gebruikte het als kern zo'n beetje in alle groepen vanaf groep 3. Alle lln. waren aan het eind kapot
(dus leverden de rest van de (inval)dag geen problemen meer op
)
Je hebt een speelveld waarin je getikt kan worden en om dat veld loopt een 'vrije' baan, de omloop zou je kunnen zeggen.
Daar mag je vrij lopen, zonder dat je getikt kan worden. Je mag daar NIET stilstaan en je mag daar maar één richting uit gaan, voor iedereen dezelfde richting die aan het begin van het spel door de leerkracht wordt aangegeven.
Je hebt gymzaalattributen nodig. Ik gebruikte meestal:
-een bank gewoon, die ergens in het tikveld wordt gezet
-een bank op z'n kop (evenwicht), die ook ergens in het tikveld wordt gezet
-de dikke mat, die in een hoek van het veld wordt gelegd, zodat daar de omloopbaan stagneert
-een brug of kast, die aan de rand van het speelveld wordt gezet. (Bij een grote groep gebruikte ik beide)
Het doel van het spel was dat de twee tikkers zo veel mogelijk lln. getikt hadden op het moment dat het spel afgefloten wordt. (ca. 5 min.)
Het lijkt simpel voor de tikkers, maar dat is het niet.
De tikkers mogen niemand tikken die in de omloopbaan loopt en de lln. mogen er ook nog eens op elke plaats ingaan, als ze maar de goede richting op lopen en niet stilstaan.
Op de toestellen in het tikveld mag iedereen zich ook nog eens in veiligheid brengen, al is dat slechts 10 tellen als er een tikker aanwezig is. (Anders mag je erop zitten (brug/kast), staan (banken) etc.
Wat maakt dit spel dan zo leuk?
-Wie getikt is, moet met zijn hand op de kast of brug wijdbeens wachten tot er iemand de kans ziet door de benen te kruipen om je te bevrijden. De verbinding met kast of brug moet blijven bestaan en ook de verbinding tussen lln., dus snel opschuiven en elkaar steeds een hand geven voor er weer iemand bevrijd mag worden. (****)
-De dikke mat zorgt er voor dat je altijd weer in het veld moet, ook als je dus in de omloop bent.(****)
Exact op dezelfde tijd geef je een signaal. Iedereen die getikt is moet blijven staan om geteld te worden.
Daarna kies je nieuwe tikkers, die proberen het beter te doen.
-De 10 tellen op een toestel geven je soms de kans even op adem te komen, maar als de tikker begint te tellen, moet je maken dat je weg komt (****)
(****) Zijn plaatsen waar de slimme tikkers kunnen waken om ervoor te zorgen dat er niemand meer ontsnapt of waar iemand getikt kan worden.
Meestal deed ik meisje+meisje, jongen+jongen, jongen+meisje, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Ik leerde geen taktieken, ik liet de tikkers zelf hun strategie bepalen. De eerste tikkers hebben het dus het moeilijkst.
Ik hoop dat ik niets ben vergeten te vermelden. Ik dacht het niet.