door miekiemousie op 15 sep 2007, 22:51
Ik vind het raar dat dit nog zo wordt aangeleerd. Bij mijn opleiding in ieder geval niet. Ik kan daarnaast ook aangeven waarom ik het raar vind. De meeste pabo's werken met het boek basisdocument bewegingsonderwijs. Dit boek gaat uit van het werken in hoeken, van veel effectieve lestijd en ga zo maar verder. Ook de nieuwe methode's bewegingsonderwijs gaan hier vanuit. Jammer genoeg de oudere methodes niet. Zo ook de meest gebruikte methode op de basisscholen (basislessen bewegingsonderwijs) Deze maakt al een begin, maar werkt vooral in circuitvorm.
Ik heb dit jaar weer gemerkt hoe dramatisch het niveau van gymlessen kunnen zijn. Vorig jaar heb ik op twee scholen gewerkt. School 1 een school met vakleerkracht voor één les i/d week, school 2 een school zonder vakleerkracht. En ik was zeker niet blij met de activiteiten die ik zag uitgevoerd worden bij de groep 7/8 op school 2. Wat zat dat onder niveau zeg! Enkele kinderen gingen klooien, en ik zou bijna zeggen, geen wonder. De kinderen moesten activiteiten uitvoeren waarbij er veel waren die zich doodverveelden. Enkele jongens van groep 8 hadden echt geen enkele uitdaging. En ja, wat gaan pubers dan doen...
Nu hoop ik aankomend jaar een verbetering te brengen in het bewegingonderwijs op school 2, de school waar ik nu nog steeds werk. Ja, ik doe dit met alleen mijn akte van de PABO. Met daarbij jarenlange trainers ervaring en een grote portie enthousiasme. Ik denk dat ik nog wel eens tegen muren aan zal lopen, bij mensen die mijn papiertje niet 'genoeg' vinden. Maar ik vind dat je daarbij wel moet kijken naar het individu. Zoals mijn vakleerkracht in blok 2 aangaf 'jullie voorbereidingen, daar kan een alo'er nog veel van leren!' Met mijn maatje waren we zo goed bezig, dat zij erg tevreden over ons was. Aan het einde van de stage was dan ook de opmerking. Wanneer jullie komen te werken als vakleerkracht, hoop ik snel contact te hebben met jullie!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)