[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Hoe om te gaan met slecht-nieuws gesprekken. Of ouders die hun kind anders zien dan jij?

Moderator: miekiemousie

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor JaDe op 28 jun 2007, 13:02

Ik heb op de Pabo, vlak voordat we de LiO ingingen een gast-college gehad van een directeur van een grote basisschool. Hij vond deze colleges nodig omdat zijn nieuwe leerkrachten altijd klaagden over dat de pabo hierin tekortschoot.

Eén van de belangrijkste tips die hij gaf was:
Relativeer nooit
Zijn uitleg: Kind kan slecht rekenen en doet alles fout wat er maar fout kan gaan. Zeg dan niet: Het rekenen gaat niet goed, maar...... sommige kinderen zijn nou eenmaal beter in taal dan in rekenen..
De ouders onthouden vaak alleen maar de goede dingen uit een gesprek; dan heb je weinig kans dat je een oplossing kan gaan zoeken samen met de ouders voor het probleem (want meester/juf zei dat het goed ging).

En van hem mochten we ook nooit beginnen met: "Heeft u punten die u wilt bespreken?" want dan loop je het risico dat zíj die 10 minuten vol praten zonder dat je er tussen komt.
Terwijl ik daar juist mee móést beginnen op m'n LiO (beleid van school ofzoiets)
Hé zon!
Kom maar op, ik ben overal voor in.
En kijken wie 't langst kan stralen..
En ik denk,
dat ik win.
Avatar gebruiker
JaDe
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 28 jun 2007, 10:36
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Juf__mama op 29 jun 2007, 07:22

Gisteren kreeg ik een leuke tip! :D

Niet voor het voeren van oudergesprekken maar het contact met ouders. Als er meerdere ouders zijn die vragen op wat voor manier ze hun kind thuis kunnen helpen met de leerstof, maak een groepje en geef ze bijlles! :D Het is niet zo dat ouders niet kunnen rekenen alleen ze kennen de methodes niet!

Wie heeft hier wel eens mee gewerkt?

Een jongen uit mijn intervisiegroepje heeft dit gedaan. Ik vond dit heel waardevol!
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor missmoesje op 29 jun 2007, 08:24

missmoesje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 01 nov 2005, 19:11

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Lisa* op 29 jun 2007, 10:43

Wij hebben 2 colleges gehad. 1 theoretisch gedeelte met een reader. Daarvan heb ik vooral onthouden dat je niet het gesprek over jezelf moet laten gaan. "Oh ik heb ook een kind wat slecht slaapt, ik weet precies wat je bedoelt" en vervolgens gaat het 10 minuten daarover. En ik heb 1 college van de dramadocent gehad en die was zeer waardevol. We hebben met rollenspelen gewerkt hoe je iets toch voor elkaar kunt krijgen. Daarna een rollenspel 'laat zien hoe je een gesprek kunt laten escaleren' en daarna 'laat zien hoe je het in goede banen kunt leiden'. Voor de rollenspellen moesten wij met een groepje van 3 bedenken wat wij het ergste zouden vinden om mee te maken als juf. Elk groepje moest het ergste van een ander groepje spelen. Wat ik mij goed in de oren geknoopt heb, is dat gesprekken vaak escaleren omdat je wegdrijft van het gezamenlijk belang. En dat gezamenlijk belang is het kind.
Helaas waren het maar 2 colleges in totaal, had er ook graag meer les in gehad.
Lisa*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: 19 jun 2005, 13:45
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Juf Samantha op 29 aug 2007, 21:32

Ik heb vorig jaar (in het eerste semester van het derde jaar) 2 college's gehad over het voeren van oudergesprekken. (ik weet niet of deze college's dit jaar ook aangeboden worden.)

Hierbij werd ook gekeken naar jouw houding en taalgebruik richting de ouders:
- Ga schuin tegen over elkaar zitten. Niet recht tegenover elkaar. Doordat je schuin tegen over elkaar zit is er ook mogelijkheid om weg te kijken, je wordt dus niet gedwongen om elkaar aan te kijken. Tijdens momenten van spanning of als je even moet nadenken kan je even naar ergens anders kijken.
- Ga niet met je armen over elkaar zitten. Iemands houding wordt vaak door de ander gespiegeld. Wanneer jij een gesloten houding hebt tegenover de ouder kan dit als kil over komen. Probeer ontspannen te zitten. Het naar iemand toe leunen komt over als interesse tonen, naar achteren zitten als desintresse.
- Blijf zelf kalm en vriendelijk. Zorg dat je de punten die je wilt behandelen op papier hebt staan zodat deze niet vergeten worden.
- Zorg ervoor dat je materiaal van de kinderen hebt om zowel de positieve als de aandachtspunten te kunnen belichten.
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)
Juf Samantha
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 15 nov 2005, 17:26
Woonplaats: Almere
Groep: 4
Schooltype:
Functie:

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor alma31 op 18 sep 2007, 12:41

Hallo allemaal,

Ik ben Alma Roos, werkzaam als beginnersconsulente bij de AOB.
Ik geef voor studenten en startende docenten/leerkrachten drie workshops te weten waaronder omgaan met ouders.

Mocht je dit nu erg missen in je opleiding, kun je dit bespreken op school en dan kan er een workshop bij jou op school gegeven worden.
De AOb verzorgt gastlessen en workshops op scholen met starters in het kader van hun introductieprogramma of op lerarenopleidingen. Er zijn workshops over rechten en plichten op school, omgaan met collega's, orde houden, veiligheid op school, omgaan met moeilijke leerlingen, timemanagement of omgaan met ouders. Vraag de brochure Workshops op locatie aan bij de afdeling communicatie: mailto:voorlichting@aob.nl.

Alma Roos

beginnersconsulente AOB
mailto:alma06@xs4all.nl

Informatie en Advies Centrum
Postbus 2875
3500 GW Utrecht
tel: 0900-463 62 62 ofwel 0900 Info AOb (5 eurocent per minuut)
fax: 030 - 2989862
e-mail: mailto:info@aob.nl
Openingstijden: werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur.
alma31
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 18 sep 2007, 12:32
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor deryam op 05 nov 2007, 20:14

Wie weet waar ik informatie over oudergesprekken kan vinden. Zoals: 10 minuten gesprekken of slecht nieuws gesprekken etc...

Groetjes Deryam
deryam
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 13 okt 2007, 11:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Joke op 05 nov 2007, 21:31

Hier staat veel informatie over gesprekken met kinderen:
http://gesprek.web-log.nl/alles_over_ge ... index.html

http://www.ouders.nl/mond2005-10minuten.htm voor ouders

Omgaan met ouders. Een praktische handleiding in gespreks- en communicatietechnieken voor leerkrachten
door: van Leen Ryckaert
uitg.: Lannoo
ISBN 90 209 6018 0
Ook voor leerkrachten kunnen 10-minutengesprekken moeilijk zijn. Vooral als er slecht nieuws te vertellen is. Zij kunnen baat hebben bij dit boek.

http://www.schoolenveiligheid.nl/aps/Sc ... ouders.htm
http://www.schoolenveiligheid.nl/aps/Sc ... rekken.htm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Rianne70 op 17 nov 2007, 10:14

Zonder te relativeren of irreeel te worden, let ik er altijd op dat het gesprek niet verzandt in een opsomming van negatieve punten. Blijf ook de positieve kanten van een kind benadrukken ook als je daar echt hard voor moet zoeken. 8)
En bedenk dat sommige ouders (zeker de ouders van beginnende kleuters) zich echt nerveus kunnen maken over zo'n gesprek.
Ga je mee lachen?
Avatar gebruiker
Rianne70
PABOforum Peuter
 
Berichten: 112
Geregistreerd op: 13 jul 2007, 14:59
Groep: 12
Schooltype:

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Joke op 17 nov 2007, 10:26

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Rianne70 op 17 nov 2007, 10:46

Ik denk dat je daar één van de belangrijkste voorwaarden noemt Joke. Het lijkt een open deur maar het is belangrijk om ook daar in te investeren.
Ga je mee lachen?
Avatar gebruiker
Rianne70
PABOforum Peuter
 
Berichten: 112
Geregistreerd op: 13 jul 2007, 14:59
Groep: 12
Schooltype:

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor MBeijer op 06 okt 2009, 16:38

Enkele praktische handvatten voor een goed 'slecht nieuw' gesprek.

Fase 1. Vertel het nieuws eenduidig en zonder omhalen.
DOEN: korte intro, duidelijk gemotiveerd.
VALKUILEN: uitstellen, lange omhalen, via e-mail of brief, vergoelijken met talloze motieven.

Fase 2. Ontvang reacties en vragen.
DOEN: luisteren scherp naar alle reacties met een open attitude en oogcontact. Reflecteer wat men zegt. Pas na alle reacties: informeer nog eens, motiveer nog eens en verduidelijk de gevolgen.
VALKUILEN: verdedigen, moraliseren ('Ik heb toch gezegd dat...'), reageren met dezelfde agressie en opwinding ('Het is voor mij ook niet eenvoudig!'); de situatie afzwakken en relativeren.

Fase 3. Bekijk samen wat de opties nu zijn.

DOEN: help om vast te stellen wat de reeele opties zijn. Doe dit met elkaar. Vat samen wat je bent overeengekomen. Spreek af wanneer je elkaar weer spreekt.
VALKUILEN: Beslis niet voor de ander, geef geen valse hoop. Stop niet met communiceren.
Geluk en welvaart kun je vermenigvuldigen door het te delen.
MBeijer
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 06 okt 2009, 15:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Ann2009 op 01 nov 2010, 14:21

Heeft iemand een voorbeeld van een praatformulier, voor tijdens de oudergesprekken?
Ann2009
PABOforum Peuter
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 25 jan 2010, 23:19
Groep: 4
Schooltype:
Functie:

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Joke op 01 nov 2010, 15:25

Hier een voorbeeld van hoe een praatformulier bij een rapport er zou kunnen uitzien.
Ik vond dit op internet en weet niet of je dit bedoelt:
Opzet praatformulier
In het praatformulier staan de volgende gegevens:
a. een beschrijving van de sociale aspecten, organisatie eigen werk en extra werk.
b. een uitsplitsing van de vakgebieden en normering,
b.v. rekenen:
• inzicht
• hoofdrekenen
• cijferen
c. een overzicht van de CITO scores en bijbehorende normering
b.v. rekenen:
• rekenen algemeen
• meten, tijd en geld
• getallen en bewerkingen

Oudergesprekken tijdens rapport ouderavonden
De rapport gespreksavonden van 10 minuten waarin de praatformulieren het uitgangspunt vormen, kunnen als volgt verlopen:
• de ouders zijn minimaal 10 minuten vóór het gesprek in de school aanwezig om een map met werkjes, tekening, schrift e.d. en het praatformulier te bekijken.
• daarna bespreekt de leerkracht de eerste drie thema’s van het praatformulier:
de sociale aspecten, organisatie eigen werk en extra werk.
• vervolgens komen de overige onderwerpen aan de orde.
• Er worden afspraken vastgelegd en/of een vervolgafspraak gemaakt.

Uiteraard is het mogelijk om een andere gespreksvolgorde toe te passen als de omstandigheden daarom vragen. Dat is ter beoordeling van de leerkracht en de ouders.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Tips voor het voeren van oudergesprekken

Berichtdoor Jona op 02 nov 2010, 10:50

Ik heb ooit voor ander werk dat ik hiervoor deed een cursus over gesprekstechnieken gedaan. Dat was ook een dag rollenspellen met acteurs (ik haat rollenspellen, maar ze zijn wel leerzaam). Die acteur reageerde overal op. Heel overdreven natuurlijk, maar het maakte mij wel bewust van dingen als houding, stemgebruik, formulering. Maar goed, dat waren wel heel andere gesprekken dan dit, maar wel ook gebonden aan tijd en waarbij de emoties hoog op konden lopen.
Daar gebruikten ze LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Misschien in oudergesprekken wel gedeeltelijk toepasbaar: als ouders iets vertellen luister je, je vat het samen (om te controleren of je het goed begrepen hebt) en dan vraag je door.
Eigenlijk zouden ouders dan ook best gesprekstechnieken kunnen leren. :D

Maar het samenvatten vond ik wel een goede, omdat het er toen heel erg over ging dat je eigenlijk meteen al iets interpreteert als je het hoort.
Jona
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 25 okt 2010, 16:50
Groep: 2
Schooltype:

Vorige

Keer terug naar Omgaan met ouders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten